Панас Мирний "Хіба ревуть воли, як ясла повні?" Еволюція Ничипора Варениченка: від правдошукацтва до розбійництва.

Про матеріал
Тема: Панас Мирний "Хіба ревуть воли, як ясла повні?" Еволюція Ничипора Варениченка: від правдошукацтва до розбійництва. Мета: подати соціальне та психологічне вмотивування поведінки Чіпки, розвивати вміння характеризувати образи, аргументовано висловлювати власну думку щодо життєвого вибору героїв твору, формулювати власне розуміння понять честь, справедливість, людська гідність, пояснювати способи їх утвердження; спонукати учнів до усвідомлення значення життєвого вибору для становлення і самореалізації людини,розвивати пам'ять, зв'язне мовлення, мислення. Тип уроку: урок застосування знань, умінь та навичок.
Перегляд файлу

 Урок №9

Тема: Панас Мирний "Хіба ревуть воли, як ясла повні?" Еволюція Ничипора Варениченка: від правдошукацтва до розбійництва.

Мета: подати соціальне та психологічне вмотивування поведінки Чіпки, розвивати вміння характеризувати образи, аргументовано висловлювати власну думку щодо життєвого вибору героїв твору, формулювати власне розуміння понять честь, справедливість, людська гідність, пояснювати способи їх утвердження; спонукати учнів до усвідомлення значення життєвого вибору для становлення і самореалізації людини,розвивати пам'ять, зв'язне мовлення, мислення.

Тип уроку:  урок  застосування  знань, умінь та навичок.

План уроку:

  1.      Актуалізація опорних знань учнів.

1.1. Бесіда за  питаннями:

1.2 Слово вчителя.

ІІ. Повідомлення теми, мети. Мотивація навчальної діяльності

      2.1. Повідомлення теми, навчальної мети. Робота в зошиті.

      2.2. Постановка проблемного завдання.

ІІІ. Застосування знань, умінь та навичок

     3.1. Слово вчителя

     3.2. Круглий стіл

      3.3. Складання підсумкового плану-характеристики Чіпки

      3.4. Прослуховування  відгуку про Чіпку

      3.5.«Мікрофон».

     3.6.«Мозковий штурм».

ІV. Підсумок уроку

4.1. Проблемне питання

4.2. Слово вчителя

V. Оголошення і коментар домашнього завдання

 

Хід уроку

  1. Актуалізація опорних знань учнів.

1.1. Бесіда за  питаннями:

- Що таке сюжет, композиція, зміст твору? Пояснити на матеріалі роману
"Хіба ревуть воли, як ясла повні?"

- Які сюжетні лінії наявні в романі?

- Які проблеми піднімає автор у творі?

1.2 Слово вчителя.

   Нашу розмову хочу почати словами великого Тараса Григоровича Шевченка:

Один у другого питає,

На що нас мати привела?

Чи для добра? Чи то для зла? Нащо живем? Чого бажаєм?

І, не дознавшись, умираєм.

Справді, перед кожним з нас рано чи пізно постає питання: "Навіщо я живу на світі? Яке моє призначення? Яка я людина - добра чи зла?" запитання доволі складні. Не завжди людина знаходить на них відповідь. Люди ж оцінюють одне одного за вчинками: це добродій, а цей - нікчема чи навіть злочинець.

В усі часи філософи, поети прагнули розпізнати зло, дізнатись, чому воно існує. Про це йдеться у Біблії, в усній народній творчості. На жаль,

тільки в казках добро завжди перемагає зло, у житті ж ми часто стаємо свідками утвердження зла.

Сьогодні воно не лише не зникло, а стало сильнішим, ніж будь-коли. Хто у цьому винен? У чому причина? Літературознавець Василь Пахаренко у книжці про Т. Шевченка "Незбагнений апостол" пише: "Зло існує для того, щоб людина ставала Людиною, переборюючи його, щоб вона могла усвідомити добро і робити добро".

Науку добра і зловісну суть зла нам, крім Біблії, усної народної творчості, допомагає осягнути  художня література, зокрема роман Панаса Мирного ...

 

ІІ. Повідомлення теми, мети. Мотивація навчальної діяльності

2.1. Повідомлення теми, навчальної мети. Робота в зошиті.

                    Отже, тема нашого уроку : «Панас Мирний "Хіба ревуть воли, як ясла повні?" Еволюція Ничипора Варениченка: від правдошукацтва до розбійництва». Мета уроку: розвивати вміння характеризувати образи, аргументовано висловлювати власну думку щодо життєвого вибору героїв твору, формулювати власне розуміння понять честь, справедливість, людська гідність, пояснювати способи їх утвердження; спонукати учнів до усвідомлення значення життєвого вибору для становлення і самореалізації людини,розвивати пам'ять, зв'язне мовлення, мислення.

 

 

 2.2. Постановка проблемного завдання.

Яке значення має правильний життєвий вибір для становлення і самореалізації людини?

На це запитання  ви дасте  відповідь наприкінці уроку.

 

ІІІ. Застосування знань, умінь та навичок

3.1. Слово вчителя

    Чи сповідував у своєму житті ці святі моральні принципи головний герой роману Чіпка Варениченко? Ні. Можливо, те, що він час від часу був надто свавільним, робив переступи прадідівських законів, і призвело його до морального падіння. Правда, на те були й інші причини зовнішнього характеру, що ускладнювали шлях Чіпки. Тому його доля викликає у нас неоднозначні думки.Як бачимо, головний герой роману — психологічно складна, вразлива натура. Добре і зле в ньому живе водночас. Тому глибокий аналіз цього образу викликає в нас так багато різних міркувань, спонукає замислитись над суттю людського буття. лих групах.

 3.2. Круглий стіл «Що зробило Чіпку Варениченка «пропащою силою»?»

- Пригадаймо, чиїм сином був Чіпка.

Мати — зневажена селянка, яка й хати власної не мала. Єдине багатство — це працьовиті руки й чесна душа. Батько — панський попихач, утікач із панської неволі, москаль. Тобто, Чіпка походить з тих найбільш обділених, уярмлених українців, які народжувалися й виростали з тавром невільника. А тут ще й — «байстрюк», «виродок». Чіпка змалечку відчув себе нелюбим, відкинутим, другосортним.Так мало радості й добра зазнав, і так багато болю.

- Які особливості характеру проявляв Чіпка в дитинстві та юності? Чи щось насторожило вас? Найкращі свої риси малий проявляв у спілкуванні зі своїми добрими наставниками — бабусею Оришкою та дідусем Уласом: він виявляв свій природний розум, метикуватість, прагнення творити добро. Водночас рано усвідомлена соціальна кривда сприяла тому, що виростав хлопець надто нервовим, озлобленим, готовим до помсти. Пригадується, як у відповідь на покарання Чіпка хоче підпалити обійстя свого хазяїна Бородая. Насторожує і момент, коли разом із пустотливим та байдужим Грицьком Чіпка з насо- Лодою відкручує голови горобцям. Можна простежити, як у нього з дитинства розвивається неконтрольоване психікою почуття помсти, яке часто за своєю силою перевершує саму правду.

- Чи траплялося вам у середовищі підлітків спостерігати невиправдану жорстокість? • Розкажіть про Чіпку-хлібороба, охарактеризуйте його почуття і настрій в той період життя?

- Чому так тяжко сприйняв герой те, що в нього забирають землю? • Що є свідченням слабкої волі Чіпки? • Хто підказував йому вихід із становища? Учні ілюструють свою розповідь цитатами, які свідчать, що він любив землю, знав їй ціну — і не лише матеріальну.Недаремно, саме тут, серед полів, до Чіпки прийшло кохання. Разом із землею Варениченко втрачає віру в справедливість, у людей: «Що тепер я? Людський потикач, наймит?.. Пропало… все пропало… і добро, і душа пропала…, бо немає правди між людьми». Мотрі також було жаль землі, але найстрашніше було втрачати сина. Відчуваючи серцем недобре, вона каже: «Навіщо, це ти, сину, сам собі лихо робиш? Це ж ти сам себе з світа зживаєш… Плюнь ти на ту землю!..Що ж робити?.. Жили ж он без землі кілька літ, та хліб їли…й тепер не сидітимемо без нього… Тоді ти малий був,— сама пучками та ручками заробляла,— та не померли з голоду… А тепер — не те, що тоді!.. Тепер і ти заробляєш, і я допоможу». Хіба це не було добрим научуванням? Але Чіпка не послухався матері. Відтоді він то втрачає людську подобу, то знову приходить до тями і стає тим бажаним, добрим Чіпкою, що подобається й автору й читачам.

- Які вчинки Варениченка викликають у вас осуд? • У яких випадках він чинить переступи, порушує найголовніші правила народної моралі й етики? А в яких епізодах Чіпка проявляє кращі риси свого людського єства — розсудливість, мудрість, доброту? Дайте оцінку вчинкам Ничипора після вигнання із земства?

- Яке із згаданих на початку уроку прислів’я могло б стати ко ротким підсумком його безславного кінця? Пристрасть Чіпки до чарки, невміння правильно оцінити свої вчинки викликають осуд. Тверезіючи, він розумів, що чинить щось жахливе, але знову в горілці топив біль, а разом із ним і все те добре, що залишилося в його душі. Селяни розуміли страждання Скривдженого парубка, проте не прощали йому злочинного життя, зневажливого ставлення до матері. Не прощає йому й автор. То чи не повторює Чіпка своїм життям той логічний ряд: неволя — приниження — пияцтво — злочин. У хвилини розпачу з вуст Чіпки прозвучали зболені слова: «Де ж правда?». Так і не знайшов він відповіді на це питання в суспільстві, серед якого жив. А вибори до земства, які стали підлим обманом і наругою над безграмотними селянами, остаточно вбили віру в справедливість. Аморальність пореформеної Росії автор показав через підкупи, хабарництво, вражаючий цинізм чиновників. Але й сам Чіпка виявився не гідним поваги людей. Озлобленість і мстивість керують його вчинками. Грабежі на шляхах він називає «відбиранням свого», зрівнюванням багатих з бідними. Отже, відплата за особисту кривду стає потворною, злочинною стосовно інших. Коли ж Чіпка остаточно знавіснів, розтоптав надії коханої дружини Галі на щасливе родинне життя, втопив рештки своєї честі в безневинній крові родини Хомен-ків, вироком прозвучали Галині слова: «Так оце та правда?!Оце вона!!!»

- Які почуття вкладено в слова Галі? Що рухало вчинками Чіпки: розум чи почуття? У народі кажуть: ніколи не приймай рішення у гніві. Чіпка ж не замислювався, перш ніж зробити якийсь крок. Його серце ніколи не радилося з розумом, ставало сліпим у злобі й часто вело на слизьку дорогу. Тому всі його добрі наміри й помисли були перекреслені жахливими вчинками, кривавими злочинами.

3.3. Складання підсумкового плану-характеристики Чіпки

1. Зустріч Чіпки з Галею. Огляд поля .Красень, фізично сильний, мужній

2. Одібрання у Чіпки землі . Відмова Чіпки дати писареві хабаря Діалог Чіпки з писарем.Чесний, працьовитий

3. Чіпка запив. Внутрішні монологи .Ненависть до багатіїв, царських властей

3. Чіпка дарує Грицькові свій хліб. Розмова Чіпки з Грицьком і Христею. Вірний у дружбі

4. Нічні пограбування .Внутрішні монологи, розповідь автора .Думки про гроші

5. Виступ Чіпки на захист скривджених селян. Виступ Чіпки проти москалів.Звернення-заклик до селян і козаків.Сміливий, безбоязний бунтар

6. Терплячість Чіпки під час катування. Соціально-психологічний портрет. Вольовий, терплячий

7. Чипчині плани рівняти бідних з багатими. Внутрішній монолог, промова. Стихійний месник за соціальні кривди

8. Вибори в земство. Чипчині виступи на захист громади. Звернення до селян і козаків. Захисник інтересів громади, стихійний бунтар

9. Скарга до губернатора, зневір’я. Внутрішній монолог Відважний, наполегливий

10. Зневір’я у власний шлях. Розпач від незнання шляхів боротьби з царизмом, поміщиками й капіталістами

11. Заслання Чіпки на каторгу. Презирство до Грицька. Соціально-психологічний портрет Нескореність

 

3.4. Прослуховування  відгуку про Чіпку

(О. Гончар. Перший симфоніст української прози, 1978 р.)

Спробувати зробити власні висновки. У молодості Чіпка — горда й незалежна людина. Він ладен стати на оборону правди людської, він здатний на вчинок безкорисливий.Іноді такі натури виявляли себе в справах героїчних, їхні Імена, як, приміром, імена Олекси Довбуша чи Кармелюка, народ оповив легендами. Потенційно, внутрішнім ладом душі Чіпка чимось рідня цим натурам. Проте на відміну від них він пішов іншим шляхом… Скалічений у нерівній боротьбі із системою гноблення й несправедливості, він, що подавав світлі й великі надії, в кінці роману деградує, втрачає людське обличчя, стає бандитом, кривавим убивцею, якого зрікається навіть рідна мати. Суворий реалізм письменника виявився і в тому, що він, «не пожалів» свого героя, у всій нещадності показав його складну життєву еволюцію. (Відповіді учнів) IV

 3.5.«Мікрофон».

  Учні відповідають по черзі на поставлене запитання, передаючи одне одному уявний «мікрофон».

Чому Чіпка стає катом і вирізує сім'ю козака Хоменка?

Що стало причиною духовного зламу  Чіпки Варениченка?

Чи міг він чинити інакше?

Чому Чіпка не чинить опір злу?

У чому суперечливість характеру головного героя?

Що ви в Чіпці осуджуєте, а що схвалюєте?

Як би ви діяли на місці Чіпки

 

3.6. «Мозковий штурм».

"Так який же він, Чіпка?"

Визначити і записати на дошці позитивні та негативні риси Чіпки.

 

ІV. Підсумок уроку

4.1. Проблемне питання

Відповіді учнів на поставлене на початку уроку проблемне питання.

4.2. Слово вчителя

Як бачимо, Чіпка - психологічно складна, вразлива натура. У ньому поєднуються добро і зло, з правдошукача він перетворюється на кримінального злочинця. Невміння знайти шляхи боротьби проти кривдників, "крива стежка" бунтарства зробили Чіпку "пропащою силою". Навіть найблагородніші пориви перекреслюються злочином.

 

V. Оголошення і коментар домашнього завдання

1. Створити міні-модуль «Суд» (за групами). Дати характеристику образів Грицька та Максима.

2. Підготувати повідомлення «Елементи фольклору в романі».


 

 

 


 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Герасимчу Галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Матвійчук Сергій
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Мовчан Олена Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
27 липня 2019
Переглядів
8259
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку