Дата____________ Клас____________Вчитель__________________
Урок 19
Істинні й хибні висловлювання.
Цілі:
Тип уроку: засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок.
Обладнання та наочність: дошка, комп'ютери, підручники.
Програмне забезпечення: Сходинки до інформатики, Скарбниця знань, браузер, підключення до мережі Internet,.
Дата____________ Клас____________Вчитель__________________
Урок 19
Істинні й хибні висловлювання.
Цілі:
розрізняти завідомо хибні фрази;
Тип уроку: засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок.
Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери, підручники.
Програмне забезпечення: Сходинки до інформатики, Скарбниця знань, браузер, підключення до мережі Internet,.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Вправа «Абетка добра»
До кожної букви слова ВИСЛОВЛЮВАННЯ доберіть добрі слова.
В – вихований,
И – мирний,
С – скромний,
Л – лагідний,
О – охайний,
В – ввічливий,
Л – люб’язний,
Ю – юний,
В – вільний,
А – ароматний,
Н – ніжний,
Н – неповторний,
Я – яскравий.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вступне слово вчителя
Діти, послухайте народну казку саме про правду та неправду.
Правда та Неправда
Раз Правда зустрілась із Неправдою.
— Здорова, сестрице! — каже Правда Неправді.
— Здорова була! — відказує Неправда.— Нам по одній дорозі йти, так ходім, коли хочеш, разом.
— Ходім.
— Та он що, сестрице, я тобі скажу: як будемо разом іти, так попереду твоє будемо їсти, а тоді моє.
— Добре, сестрице,— каже Правда.
От ідуть вони та й ідуть. У Правди й торба вже спорожнилась. Захотілось Правді їсти, та вже у неї нема нічого.
— Ну, сестрице,— каже вона Неправді,— моє поїли, нум же тепер твоє їсти.
— Е, ні! вже цього не буде: я не люблю по правді робить, і ти дурна, що по правді робиш. Не дам, хоч з голоду вмри.
Гірко стало Правді, та треба терпіти. Терпіла вона, терпіла, та ніяк не втерпіла: попросила знов у Неправди їсти.
— Коли ти хочеш, щоб я дала тобі їсти, так дай одне око виколю.
Заплакала Правда. Дала око виколоти: «Краще,— думає вона,— дам око виколоти, ніж умерти з голоду».
Пройшли вони скільки там часу. Правді знов захотілося їсти.
— Дай, сестро, їсти! — просить вона у Неправди.
— Дай друге око виколю.
Дала Правда й друге око виколоти. Як виколола друге око, то й пішла собі Неправда від Правди.
— Прощай, сестро,— каже вона Правді,— тепер мені не йти з тобою!
Зосталась собі одна Правда та тільки плаче гірко. Іде-іде, коли чує: ліс шумить.
— Що ж тепер робити мені? — думає вона, бідненька, сама собі,— злізу на яке-небудь дерево та переночую, щоб звірюка яка не напала на мене.
От злізла вона на одно дерево та й сидить там. Коли ось чує — йдуть дівчата, парубки, співають, жартують. Прийшли вони до того дерева, що сиділа Правда.
— А де,— кажуть вони,— будемо гуляти?
— А хоч і під оцим деревом,— відказують.
— Та на цьому дереві,— кажуть,— така роса, що як помазати сліпому очі, так і дивитися стане.
Почула Правда ці слова та дожидається вже ранку, щоб попробувати роси. Дівчата ж з хлопцями почали гуляти. Гуляли вони, пили, їли все добре та й пішли собі назад, покидавши все, що позоставалось — і питиме, і їдиме.
Як тільки пішли вони, Правда злізла з дерева та й стала їсти та пити, що позоставалось, а виголодалась уже була добре. Діждавшись ранку, помазала собі очі росою з того дерева, що сиділа, і стала бачити. Тоді вона помолилася Богу та й пішла собі в дорогу.
Під вечір прийшла вона знову в ліс. Так, як і вчора, злізла на дерево й чує знов, що йдуть та співають хлопці з дівчатами.
— А де будемо гулять? — гукають хлопці, прийшовши до того місця, де була Правда.
— А хоч і під оцим деревом,— відказують другі, вказуючи на те дерево, де сиділа Правда.
— Та це ще й дерево не просте,— обізвався хтось,— на ньому роса така, що якби помазати якому сліпому очі, так він би й світ божий побачив. От якби хто знайшовсь такий, щоб, набравши роси з цього дерева, пішов у таке-то царство: у тому царстві цар, а в царя дочка, та сліпа. Казав цар, що якби вилічив хто дочку його, так нічого не пожалів би з свого добра.
Правда все це чула. «Мені дав так Бог, що я стала видющою,— думає вона собі,— поможу ж я й тій царівні, що сліпа».
Парубки ж з дівчатами гуляли, пили, їли та й пішли назад, покидавши все, що позоставалось. Правда знов так, як і вчора, злізла з дерева та й підкормилась трохи тим, що позоставалось від хлопців та дівчат. Після цього, спорожнивши одну пляшку та набравши в неї уранці цілющої роси, пішла у те царство, де була сліпа царівна.
Довго вона йшла у той город, де жив сам цар з сліпою дочкою. Тут зараз донесли цареві, що в його город прийшла така молодиця, що береться вигоїти дочку його. Цар зараз велів позвати її. Прийшла в хату до царя, коли дивиться — тут і Неправда.
— Це й ти тут, сестро? — питає Правда у Неправди.
— Еге! Коли б ти знала, я вже й світ увесь пройшла,— відказує Неправда.— А ти чого ж тут?
— Того та того,— каже Правда. Та й розказала, чого вона прийшла й що з нею було.
Після цього помазала вона цілющою росою очі царівні — і стала та бачити все так, якби не була й сліпа.
Цар же бачить, що Правда з Неправдою розмовляє так, як давнішня знайома, та й питає у неї:
— Де ти з нею бачилась, і що, і як, і коли?
Правда й розказала цареві все по правді: як вони йшли вдвох, як Неправда їй очі повиколювала, як вилікувалась... Сказано: все розказала, як було.
Цар, як скінчила Правда розказувати, звелів узяти Неправду, прив'язати її коневі до хвоста й пустити його на волю, щоб розніс її.
— От так,— сказала Правда,— пройшла вона світ— назад не вернулась!
Тож, що ви зрозуміли після прослуховування?
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Тепер давайте з вами спробуємо з’ясувати де правда чи неправда, виконавши інтерактивну вправу(https://learningapps.org/4816880)
ІV. Вивчення нового матеріалу
Висловлювання – це речення, у якому щось стверджується або заперечується. Висловлювання може бути тільки розповідним реченням.
Давайте з’ясуємо які з поданих речень є висловлюваннями?
Висловлювання можуть бути:
А) істинними (правдивими або правильними),
Б) хибними (неправдивими або неправильними).
3. Залежність правдивості висловлювань від певних умов.
Деякі висловлювання є істинними або хибними залежно від певної умови.
Наприклад, подивившись на малюнок, давайте визначимо, в якому випадку одне й те саме висловлювання є істинним, а, коли хибним.
Наведіть свій приклад таких випадків.
Рудий кіт або інший спрайт стане для тебе слухняним виконавцем, якщо ти будеш правильно складати для нього скрипти, використовуючи команди із системи команд виконавця. У Скретчі система команд виконавця містить понад 120 команд. Для зручності вони згруповані за призначенням.
Наприклад, команди групи Рух допоможуть керувати переміщенням спрайта, а команди групи Вигляд — змінювати його зовнішність. Команди кожної групи містяться на блоках-цеглинках свого кольору. Під час складання програми потрібні цеглинки-команди перетягують з поля команд у поле скриптів і розташовують у потрібному порядку.
Зверни увагу: якщо окремі цеглинки-команди не можна з’єднати між собою, слід уважно переглянути скрипт, знайти неправильно розташовану команду та виправити помилку.
V. Фізкультхвилинка
Музична фізкультхвилинка «Україно, ми твоя надія!» (https://www.youtube.com/watch?v=8HvWHkDLDqM)
VІ. Формування вмінь та навичок
Робота за комп’ютером
Доповніть речення:
1. Час роботи за комп’ютером…(не більше 15 хв.);
2.Під час роботи за комп’ютером сидіти…(прямо, не напружуючись, відстань від монітора до очей 30 – 50 см);
3.Роботу розпочинати тільки…(з дозволу вчителя);
4.Брати тільки ті речі, які…(потрібні для роботи).
Із поданих команд збери скрипт для малювання поданої фігури: пронумеруй команди в необхідному порядку.
Потрібні очі нам здорові, щоб споглядати світ чудовий!
Подивились вправо, вліво, вгору, вниз, собі на ніс!
Знову вправо, знову вліво і покліпали очима!
VІІ. Підбиття підсумків уроку
Вправа «Кошик знань». Діти по черзі розповідають про те, що вони поклали сьогодні в свій «кошик знань».