Конспект уроку "Історичні оповідання для дітей. Марко Вовчок "Кармелюк"

Про матеріал

у пропонованій роботі розглядаються лише деякі аспекти проблеми формування читацьких умінь і способи її розв язання шляхом запропонованої системи вправ і завдань, з метою удосконалення навичок читання , виховання особистості дитини творами української історії.

Перегляд файлу

Тема: Історичні оповідання для дітей. Марко Вовчок «Кармелюк»            (скорочено)

Мета: прищеплювати любов до читання , цікавість до історичного минулого України; виховувати почуття національної гідності, повагу до історичного минулого України; вдосконалювати навички правильного , свідомого, виразного читання і самостійного читання мовчки; розвивати мислення, пам‘ять, інтерес до навчання, створюючи оптимальні умови навчання через групову роботу.

Хід уроку

І. Повідомлення  теми уроку.

1.Робота в парах.

Прочитайте і запишіть жанри літературних творів, з якими зустрічалися на уроках читання.

К…зк…,…п…в…д…нн…, б…йк…, л…г…нд…, м…ф, в…рш.

  • Сьогодні на уроці ми ознайомимось із повістю Марко Вовчок  «Кармелюк».

1.Гра «Мозаїка»( із розсипаних слів складемо і  дізнаємось що таке повість).

2. Знайомство з фактами  біографії письменниці.

«Довідкова служба» повідомляє заздалегідь підготовлену інформацію про письменницю.

  • Коли народилася письменниця?
  • Яке справжнє прізвище?
  • Де народилася Марко Вовчок?
  • Скількома мовами володіла?

ІІ. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.

Сьогодні ми познайомимося з повістю Марка вовчок «Кармелюк». Хто такий Кармелюк ми дізнаємося коли прочитаємо речення.

а) прочитай речення

Уст…м Карм…л…к- …кр…їнськ…й н…ціон…льн…й г…р…й, к…рівн…к повст…нс ьк…г… р…ху на Поділлі у 1813 – 1835 … пр…ти н…ціон…льн… і соц…альн..го гн…ту.

б)робота над змістом повісті

комбіноване читання (вчитель – учні, вголос – мовчки),

  • Де відбулися події, описані в повісті?
  • Хто головний герой повісті?
  • Які думки непокоїли Кармелюка?
  • Куди якось зник Іван?
  • Про які дива стали говорити люди після його зникнення ?
  • Чим закінчилася  повість?

ІІІ. Робота над вдосконалення навички читання вголос і читання мовчки.

Читання «Блискавки»( розвиває швидке читання)

(Читають дуже швидко перший і другий абзаци. Потім переказують прочитане).

  • Чим багата і красива Україна?

Гра «знайди помилку»

Учитель читає повість , припускаючи помилок. Учні уважно слухають і виправляють.

Гра «пошуковці».

Учні виконують завдання.

1. Знайти в тексті речення , в яких є подані слова:

Бідолаха

Скоїлось

Зник

Ізмурована

2. Знайди слова, що підказують інтонацію та теми читання .

- Гонять мене, як хижого  звіра, Марусе, - мовив Кармелюк. – Вже три дні і чотири ночі тікаю, не зупиняючись… товаришів розпустив…

 - от  люди лихі! От недобрі, Марусечко! От поговір який на мого Кармеля. Не йму я віри сьому! Не йму віри! А як віри пійму, то вмру! А ти ж, Марусе? Що ж ти?

Фізкультхвилинка.

Гра «Котик і Мишка» (удосконалення навичок швидкого читання)

Першою починає читати «мишка». Коли вона прочитає декілька слів або речення, починає читати «котик». Він намагається наздогнати «мишку». Гра припиняється, коли обидва учні читають одне і теж.

Гра «Бджілка»

Напівголосне читання учнями тексту, кожен – у своєму темпі.

Гра «Рибки»

Мовчазне читання учнями  тексту, кожен – у своєму темпі, при цьому діти можуть ворушити губами.

Гра «Губи на замку» (мовчазне читання, ворушити губами заборонено).

ІУ. Аналіз змісту твору.

1. Вибіркове читання.

- знайти і зачитати  уривки про матір Кармелюка

 - знайти і зачитати  уривки про Івана  Кармелюка

- знайти і зачитати  уривки про Марусю

- знайти і зачитати  уривки про село. В якому жив Кармелюк.

- знайти і зачитати  рядки, в яких йдеться про причину смутку Кармеля.

- Як рідні прийняли чутку про те, що Кармель став отаманом розбійників? Прочитай.

- що вирішили зробити багатії з отаманом розбійників? Підтвердь відповідь цитатами з тексту.

- як змінилася  поведінка людей після того, як Кармеля привезли у місто в кайданах і посадили у  темницю? Прочитай.

- як , на твою думку, могли далі розвиватися події?

 - визнач основну тему твору «Кармелюк».

2. Складання образу Івана Кармелюка. Робота в групах.

Асоціативний кущ. Серед запропонованих прикметників вибрати ті, які асоціюються з образом Івана Кармелюка (див.додаток 1).

Визнач тип персонажа Кармеля (позитивний, негативний). Відповідь обгрунтуй.

3. Знайди відмінність.

Згідно змісту повісті утворити пари слів із слів першого та другого стовпчиків(див.додаток 2).

4.Складання плану.

  • Розподіл тексту на частини
  • Запис плану

Переказ твору Марка Вовчка «Кармелюк» від імені головного героя Кармелюка

5. Тест (див.додаток 3).

У. Підсумок уроку.

Робота в групах. Діти обговорюють питання:

  • Яка головна думка повісті?
  • Чого нас навчає?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Невтелепний, спритний, неповороткий, чесний, кмітливий, ледачий, щедрий, брехливий, боязкий, сміливий, підступний, товариський , відповідальний, жадібний, порядний, ненадійний, ввічливий, грубий.

 Додаток 2

марко

Вовчок

село

Українське

Іван

Кармелюк

дружина

Маруся

стара

Кармелиха

Чорний

ліс

 

Додаток 3

Тест

1. Яке прізвище головного героя ?

а) Кармель ;

б) Кармелюк;

в) Карамель;

2. Як звали головного героя  ?

а) Ігор;

б) Микола;

в) Іван ;

3. Де жив Кармелюк?

а) у селі;

б) у великому місті;

в) у маленькому місті ;

4. Задля друга Кармелюк був готовий?

а) піти куди завгодно;

б) з – під землі дістати те, що потрібно другові;

в) нічого не робити;

5. Чому Іван почав смутніти?

а) тому , що був бідний ;

б) тому, що скрізь бачив убогих  людей ;

в) тому, що скрізь бачив багатих ;

6.  Які дива після цього стали відбуватися після того як Кармелюк зник?

а) бідних стали оббирати;

б) багатих стали гроші давати;

в) багатих стали оббирати

7. Чи можна назвати Івана Кармелюка народним героєм?

а) так;

б) ні.

 

 

 

 

 

docx
Додано
28 березня 2018
Переглядів
5506
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку