Тема. Щоб мати, треба працювати. «По волосинці» В.Сухомлинський.
Мета: створити умови для збагачення знань дітей про творчість В.Сухомлинського та для удосконалення навичок читання вголос і мовчки; сприяти формуванню вміння визначати головну думку твору, розвивати вміння висловлювати оцінні судження та здатності до розуміння стану дійових осіб; сприяти вихованню працелюбності у дітей та розвитку бажання допомагати старшим, любові до рідної природи.
Обладнання. Савченко О. Я. Читанка: Підруч. для 2 кл. – К.: Освіта. – 2003.,схематичний план уроку, мовний матеріал для читання, малюнок ремеза, портрет В. Сухомлинського, виставка книг В.О.Сухомлинського.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Привітання.
Усі сідайте тихо, діти.
Домовляйтесь – не шуміти,
Руку гарно підіймати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати –
Щоб не було нам мороки.
Всі готові до уроку?
Тож, гаразд. Часу не гаймо
І урок наш починаймо.
2. Девіз уроку.
Тема. Щоб мати, треба працювати. «По волосинці» В.Сухомлинський.
Мета: створити умови для збагачення знань дітей про творчість В.Сухомлинського та для удосконалення навичок читання вголос і мовчки; сприяти формуванню вміння визначати головну думку твору, розвивати вміння висловлювати оцінні судження та здатності до розуміння стану дійових осіб; сприяти вихованню працелюбності у дітей та розвитку бажання допомагати старшим, любові до рідної природи.
Обладнання. Савченко О. Я. Читанка: Підруч. для 2 кл. – К.: Освіта. – 2003.,схематичний план уроку, мовний матеріал для читання, малюнок ремеза, портрет В. Сухомлинського, виставка книг В.О.Сухомлинського.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Привітання.
Усі сідайте тихо, діти.
Домовляйтесь – не шуміти,
Руку гарно підіймати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати –
Щоб не було нам мороки.
Всі готові до уроку?
Тож, гаразд. Часу не гаймо
І урок наш починаймо.
2. Девіз уроку.
Давайте прочитаємо девіз нашого уроку.
Працюй наполегливо,
Швидко, старанно,
Щоб кожна хвилина
Не втратилась марно.
3. Очікування від уроку.
Діти, погляньте, у мене є карточки з буквами. Вам потрібно сказати яким би ви хотіли, щоб був наш урок. Я також очікую від вас плідної праці, сподіваюсь що ви будете активними і гарно працюватимете.
II. Мовна розминка.
- Як гудуть бджоли?
- Як цокають коники?
- Уявіть, що ви іменинники, і вам потрібно задути свічки на торті.
2. Гра «Спіймай спільний звук».
Мама, мак, місто, рама, сом, марка.
[м]
Молоко, морозиво, комір, омар, волосся.
[о]
Рідний народ, родина, народився, брат.
[р]
3. Чистомовка.
Ат-ат-ат — мама, тато, брат.
Ра-ра-ра — я й мала сестра.
М'я-м'я-м'я — це моя сім'я.
Ся-ся-ся — а якщо бабуся
Усь-усь-усь — і старий дідусь,
Ки-ки-ки — дядьки і тітки,
На-на-на — то це — родина.
4. Скоромовка.
На печі, на печі
Смачні та гарячі
Пшеничні калачі.
Хочеш їсти калачі –
Не сиди на печі.
III. Перевірка домашнього завдання.
IV. Повідомлення теми і мети уроку.
Тема сьогоднішнього уроку «Цікавий світ навколо тебе. Василь Сухомлинський «По волосинці»». Ми будемо вчитися читати швидко, виразно, правильно, читати в особах і я дуже сподіваюсь, що знайомство з цим оповіданням буде для вас ще одним уроком по вихованню кращих рис характеру.
Погляньте на дошку за яким планом ми будемо працювати на уроці.
План уроку.
1. Мовна розминка.
2. Перевірка домашнього завдання.
3. Зустріч з групою «літераторів»
4. Аудіювання.
5. Робота за текстом.
6. Розвиток зв’язного мовлення.
7. Фізкультхвилинка.
8. Зустріч з групою дослідників.
9. Робота в групах.
10. Робота над прислів’ями.
11. Домашнє завдання.
V. Опрацювання нового матеріалу.
1. Біографічні відомості.
- Ось перед вами портрет В.Сухомлинського.
В.Сухомлинський народився 29 вересня 1918 року у селі Василівка на Кіровоградщині. Він прожив 52 роки. 2 вересня 1970р. перестало битися сереце відомого поета.
- На сьогодні група «літераторів» підготувала цікавинки із життя і творчості В.Сухомлинського. Надаємо їм слово.
Петрик пташка побачити ліс гніздо бабуся (Петрик і бабуся в лісі побачили гніздо пташки).
- Перевірте передбачення, прослухавши текст.
- Слухайте уважно, бо буде тестування.
- Чи справдились передбачення?
Тестування
1. Першокласник Петрик був…
а) працьовитим хлопчиком; б) ледачим хлопчиком.
2. Петрикові вузлик здавався дуже…
а) важким; б) легким.
3. В кущах Петрик побачив…
а) велику лисячу нору; б) велике волосяне гніздо.
4. Пташка щоразу приносила до гнізда…
а) по гілочці; б) по волосинці.
5. Петрик стояв…
а)задуманий; б) усміхнений.
6. Бабусю, я нестиму з лісу…
а) ваш кошик; б) ваше пальто.
Відповіді: 1) б, 2) а, 3) б, 4) б, 5) а, 6) б.
Читання пірамідок слів «луною» за вчителем.
са ма да ла
не сти пля шку
вуз лик воло синці
пошеп ки ледачень кий
хвилю вання першо класник
а) читання «ланцюжком» ( по 1 реченню 1, 2 абзац);
б) читання «естафетою» (по 1 реченню в парі «Ми –друзі», 3,4 абзац);
в) читання в особах ( читають помічники вчителя – до кінця оповідання).
5. Бесіда за прочитаним.
Коли відбуваються події, описані автором?
Чому Петрик не ніс вузлик з їжею? Чи справді цей вузлик був таким важким?
Прочитайте, що цікавого побачив Петрик у лісі. Що вразило хлопчика? Чому?
Прочитайте, які почуття охопили його. Чому він хвилювався? А що його здивувало?
Чому хлопчик стояв задуманий?
Знайдіть в оповіданні зачин, основну частину, кінцівку.
Як пташка будувала своє житло? Прочитайте.
Бабуся Марія з онуком гуляли в парку.
(Ні).
Вони побачили, як до куща прилетіла маленька пташка.
(Так).
В дзьобику вона принесла волосинку.
(Так).
Пташка швидко полетіла геть.
(Ні).
Петрик стояв заплаканий.
(Ні).
... що дія оповідання відбувається навесні.
... що Петрик не допомагав бабусі.
... що Петрик вперше побачив, як пташка звиває гніздо.
... що це його дуже вразило.
... що Петрик зрозумів, що треба працювати, а не лінуватись.
Група дослідників готували на сьогодні повідомлення. Давайте послухаємо. Повідомлення про ремеза.
Ремез – це вид синиці, який поширений від України до Сибіру. Це перелітній птах. Він з’являється в нас у березні- квітні. Живе серед зарослів верб, осокорів, що ростуть біля озер, річок. Для гнізда ремези вибирають звисаючу над водою гілку, що має опущений донизу рогачик. Між гілочками такого рогачика пташки роблять з трави перемичку-місточок, вплітають пушинки від насіння верби, тополі. На побудову гнізда ремези витрачають 15-16 днів.
Гніздо має вигляд рукавички з товстими, міцними стінками. У це гніздо самочка відкладає 5-9 білих видовжених яєць. Після 13-14 днів насиджування з’являються пташенята, які через 16-18 днів залишають гніздо.
Живляться ремези дрібними комахами, жуками, гусінню, павуками. Це дуже корисні птахи і людина не повинна чіпати їхніх гнізд.
Продовжити текст кількома реченнями:
"Петрик стояв задуманий. Він думав про те, що ...".
Ви -«судді», маєте звинуватити героя твору, знайти його негативні риси. (Ледаченький, обманює, мало знань про природу).
Ви - «адвокати», маєте виправдати, знайти позитивне у вчинках. (Ніс пляшку з водою,згодився нести пальто, уважний, бо побачив пташку, спостережливий, розумний).
Скільки разів у тексті зустрічається слово?
І група: бабуся;
II група: Петрик.
VI. Підсумок уроку.
Чи сподобалося вам оповідання? Чим?
Що вас найбільше вразило?
Що нового ви сьогодні дізналися на уроці?
Чи виконали ми всі поставлені завдання?
З якими труднощами зіткнулись?
Чи сподобався вам урок? Чим?
Що не сподобалось на уроці? Чому?
Зараз ми з вами пограємо у гру-мовчанку. Вам потрібно за допомогою рухів показати якусь професію.
У вас на партах лежать книжечки з кольорами. Вам потрібно вибрати певний колір, оцінивши свою роботу.
Наш урок закінчується. Оцініть самі свою роботу на уроці в кольорах:
зелений – дуже добре,
жовтий – добре,
червоний – недостатньо.
VII. Домашнє завдання.
Переказувати оповідання.
Намалювати ілюстрацію.
1