Конспект уроку "Історія українських козаків"

Про матеріал
Яка інформація тут чекає на учня? • Хто такі козаки? • Що важливого вони зробили для нашої країни, що ми ще й досі пам’ятаємо їх героїчні вчинки? • Що було справжнім лихом у XVІ-XVІІ ст. для українців? • Де і чому були українці у полоні (користуючись картою та масштабом)? • Як потрібно допомагати і виручати з біди один одного? • Як охарактеризувати персонажів твору? • Які закінчення потрібно писати в іменниках чоловічого роду однини в родовому відмінку? • Як зробити курінь свого класу? • Які фундаментальні і практичні знання знадобляться учням?
Перегляд файлу

Конспект кейс – уроку у 4 класі на тему «Історія українських козаків ( М. Пригара «Козак Голота)»

Мета:поглиблювати уявлення учнів про період запорозького козацтва; показати, яким могутнім, сміливим , відчайдушним воно було; збагачувати словниковий запас дітей, вчити складати план, давати характеристику персонажам твору; закріпити і поглибити знання учнів про план місцевості, масштаб, карту; систематизувати знання учнів про основні одиниці вимірювання довжини, виконуючи практичні задачі пов’язані із знаходженням відстаней на карті за допомогою масштабу; вправлятися у правописі іменників чоловічого роду в родовому відмінку однини; виховувати любов до рідної землі.

Яка інформація тут чекає на учня?

  • Хто такі козаки?
  • Що важливого вони зробили для нашої країни, що ми ще й досі пам’ятаємо їх героїчні вчинки?
  • Що було справжнім лихом у XVІ-XVІІ ст. для українців?
  • Де і чому були українці у полоні (користуючись картою та масштабом)?
  • Як потрібно допомагати і виручати з біди один одного?
  • Як охарактеризувати персонажів твору?
  • Які закінчення потрібно писати в іменниках  чоловічого роду однини в родовому відмінку?
  • Як зробити курінь свого класу?
  • Які фундаментальні і практичні знання знадобляться учням?

5 розгорток предметів:

  • Літературне читання;
  • Математика;
  • Природознавство;
  • Українська мова;
  • Трудове навчання.

Зміст уроку:

І. Організація класу до уроку

Схилились голівки до праці мерщій.

Ти всі перешкоди здолати зумій.

Працюй наполегливо, швидко, старанно,

Щоб кожна хвилина не втратилась марно.

ІІ. Вдосконалення читацьких навичок.

Вправляння у читанні прислів’їв, змінюючи логічний наголос.

Козацькому роду нема переводу.

 Козацькому роду нема переводу.

Козацькому роду нема переводу.

Козацькому роду нема переводу.

ІІІ. Оголошення теми уроку.

Минулого уроку ми з вами, діти, вже ознайомилися з твором М. Пригари «Козак Голота». Сьогодні ми продовжуємо працювати над цим твором, а тому давайте пригадаємо, хто ж такі козаки, де вони мешкали та чим займалися? (Перегляд відео «Життя козаків»).

Блок: Літературне читання

  1. Словникова робота

Давайте пригадаємо, що ж означають ці малозрозумілі слова. (Одночасно переглядаємо презентацію).

 

Сайгак-вид антилоп, що раніше заселяли степи України. (Слайд 3)

Мурза – багатій, великий пан у татар. (Слайд 4)

Бранець – полонений.

Улус- стійбище кочовиків.(Слайд 5)

Галера –  старовинне, вітрильне, багатовеслове військове судно.

Байрак – ліс у яру, долині.

  1.  Гронування

Давайте ми вияснимо для себе, якими ж були козаки?

 

ІІ.Блок:Математика

В оповіданні М. Пригари «Козак Голота» зустрічаються такі слова: «У тих ординців очі, мов у шулік: хоч і за п’ять верстов угледять гостроверху козацьку шапку.» Давайте ми дізнаємося, що ж це за стародавня міра довжини – верста і ознайомимося із сучасними мірами довжини.

Перегляд презентації та одночасне поміщення у скриню «Стародавні міри довжини» на леп бук:

Дюйм –назва пов’язана із шириною великого пальця. Дюйм дорівнює 2см5мм.(Слайд 14)

П’ядь – відстань від вказівного до безіменного пальця.

Фут – походить від англійського слова foot – «ступня», тобто фут- це довжина ступні людини.(Слайд 15)

Лікоть – це відстань від кінця витягнутого середнього пальця руки до ліктя.(Слайд 16)

Аршин – має довжину 71сантиметр. (Слайд 17)

Сажень – це відстань між великими пальцями витягнутих у сторони рук. (Слайд 18)

Верста – дорівнює 1км 600м. (Слайд 190

А тепер давайте познайомимося і пригадаємо сучасні міри довжини.

(Діти працюють з підручником М. В. Богодановича«Математика» вправа №315 та з демонстраційною таблицею мір довжини) .

 

ІІІ.Блок: Природознавство та математика

Давайте ми пригадаємо, що ж таке масштаб.

Масштаб – це число, що показує у скільки разів довжина відрізка на плані чи карті менша довжини відрізка на місцевості.

У зв’язку із тим, що ми будемо сьогодні будемо у різних куточках нашої країни, давайте ми виконаємо вправу №321, де користуючись картою і масштабом, знайдемо протяжність України із заходу на схід і з півночі на південь. (Діти розв’язують задачу)

Один із учнів зачитують  уривок з твору, як ординці робили набіги на українські землі:

«Стелиться степом битий шлях: ним татари - буджаки ходять з Дунаю до Дніпра, а звідти на Дніпро-Славуту. Палять дорогою села, хутори-зимівники, хапають, кого перестрінуть.
Гірко плачуть бідні бранці, йдучи тим ординським шляхом. Розлучить люта неволя дочку з матір'ю, сестру з братом, чоловіка з жоною. Усіх продадуть на ринку татарські мурзи — кого в Туреччину, кого персіянам чи арабам, жменями насипатимуть у глибокі кишені вторговані за ясир золоті цехіни.

Фішбоун

Слухаючи цей уривок ми зрозуміли, що татари робили часті набіги на нашу землю.Давайте ми проаналізуємо, які причини були для цього, і якими були наслідки.

Проблема:Татари за часів козацької доби робили часті набіги на наші землі.

Причини:1. Забирали людей у полон, щоб пізніше їх продати і отримати гроші. 2.Забирали дітей у полон. 3.Забирали збіжжя. 4.Все палили на своєму шляху.

Насліки:1. Розлука з рідними. 2.Знищення нації. 3.Знищені врожаї. 4.Спалені будівлі.

Висновок: Спустошення українських земель.

G:\Урок кейс Козак Голота\45750974_1540448332746950_7166809715479937024_n.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Отож, діти, несолодко було нашим українцям у ті часи! Давайте ми визначимо за скільки кілометрів від рідного дому перебували бранці, адже ми прослухали, що вони були і в Туреччині, і в Персії (Іран), і в Сирії (араби). Отож, кожен курінь зараз отримає задачу, розв’язавши її ви прикріпите її в свій кейс, який ми заповнимо протягом уроку.

1-а сторінка кейсу

Задача куреня «Вчених - науковців»

C:\Users\komp\Desktop\656787667an.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача куреня «Воїнів»

C:\Users\komp\Desktop\656787667an.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

Задача куреня «Мандрівників»

 

 

C:\Users\komp\Desktop\На урок\7235.jpg 

 

 

 

 

 

Задача куреня «Багатих людей»

C:\Users\komp\Desktop\656787667an.jpg 

 

 

 

 

 

 

Коли діти розв’язали цю задачу (кожна група свою) то прикріплюють на лепбуці одну частинку з пазла свого персонажу оповідання: курінь «Мандрівника» -складають пазл коня, курінь «Вчених - науковців» - пазл козака Максима, курінь «Воїнів»- пазл козака Голоти, курінь «Багатих людей» - пазл мурзи Гасанбея.

G:\Урок кейс Козак Голота\45782393_2789093664449538_5872171912355905536_n.jpgC:\Users\komp\Desktop\piechota_zaporoska_1.jpgC:\Users\komp\Desktop\e7b199f0c61c12cc.jpg 

C:\Users\komp\Desktop\63656529.jpg 

 

 

 

 

 

Складання плану до оповідання за допомогою конструктора LEGO .

З однієї сторони цеглинок відстані записані у кілометрах і метрах, а з іншої – пункти плану. Склавши вежу у порядку спадання (від більшого іменованого числа до меншого) з іншої сторони вежі буде складений план оповідання, за яким діти стисло переповідають твір.

Орієнтовний план

1.Руйнівні походи татар.

2.Козак Голота в Дунайському степу.

3. Максим у полоні.

4. Огляд передмістя Кілії

5. Бажання мурзи.

6. Бій із татарином.

7. Гасанбей у полоні.

 

G:\Урок кейс Козак Голота\45655370_2220968121524924_166341270170501120_n.jpgG:\Урок кейс Козак Голота\45634855_187071775508289_1750538518486056960_n.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV. Технології «Кубування» та «Вільне письмо»

Складання характеристики персонажів твору.

Діти складають своєрідний «паспорт» кожного персонажу

1-а група (курінь «Воїнів») – паспорт козака Голоти;

2-а група (курінь «Вчених - науковців») – паспорт козака Максима;

3- я група (курінь «Мандрівників») – паспорт коня (вірного друга козака Голоти);

4-а група (курінь «Багатих людей») – паспорт мурзи Гасанбея.

G:\Урок кейс Козак Голота\45696394_314534596026629_2683494037532442624_n.jpgНаприклад:

Паспорт козака Голоти

  1. Ім’я персонажу – Козак Голота
  2. Його творець – Марія Пригара
  3. Прописка – Оповідання «Козак Голота»
  4. Місце першої зустрічі з читачем – Зустріч у степу.
  5. Головна особиста якість  - Мужність
  6. Мрія – Звільнити з полону свого побратима.

Паспорт коня

  1. Ім’я персонажу – кінь
  2. Його творець – Марія Пригара
  3. Прописка – Оповідання «Козак Голота»
  4. Місце першої зустрічі з читачем – Зустріч у степу.
  5. Головна особиста якість  - Вірність своєму господарю
  6. Мрія – Бажання, щоб його господар лишився живим (під час сутички з Гасанбеєм).

Блок: Природознавство

V. Орієнтування на плані місцевості

2 – а сторінка кейсу.

Кожній групі пропонується на картках план місцевості і такого роду завдання:

 

 

 

H:\Осінні листочки\Для\Lenovo_A1000_IMG_20181120_140127.jpg 

H:\Осінні листочки\Для\Lenovo_A1000_IMG_20181120_140203.jpg 

 

 

 

Коли діти виконали це завдання, то вклеюють кожен в свій «кейс».

G:\Урок кейс Козак Голота\45619143_291821861438904_8773126169923944448_n.jpg 

 

 

 

 

H:\Осінні листочки\Для\Lenovo_A1000_IMG_20181120_140326.jpgH:\Осінні листочки\Для\Lenovo_A1000_IMG_20181120_140338.jpgVІ. 3-я сторінка кейсу: Створення проблемної ситуації для кожної групи. У цьому творі присутні такі слова: «І спало тут на думку козакові…»

Як би вчинила багата людина (воїн, мандрівник, вчений - науковець) якби викрали її друга?

H:\Осінні листочки\Для\Lenovo_A1000_IMG_20181120_140355.jpg 

H:\Осінні листочки\Для\Lenovo_A1000_IMG_20181120_140346.jpg 

 

 

 

 

VІІ.Блок : Українська мова.

4 – а сторінка кейсу

H:\Осінні листочки\Для\Lenovo_A1000_IMG_20181120_140228.jpgH:\Осінні листочки\Для\Lenovo_A1000_IMG_20181120_140242.jpgВивчення написання закінчень іменників в родовому відмінку однини, що означають назви чітко окреслених понять (закінчення –а (-я)) та назви предметів і понять, які не мають певних меж і не охоплюються зором (закінчення –у (-ю)). Завдання, знову ж таки, для 4 – х груп

H:\Осінні листочки\Для\Lenovo_A1000_IMG_20181120_140251.jpgH:\Осінні листочки\Для\Lenovo_A1000_IMG_20181120_140304.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

H:\Осінні листочки\Для\Lenovo_A1000_IMG_20181120_140426.jpgVІІІ. Підсумок уроку

Створення куреня нашого класу.

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Город Світлана
Додано
6 січня
Переглядів
231
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку