Конспект кейс – уроку у 4 класі на тему «Історія українських козаків ( М. Пригара «Козак Голота)»
Мета:поглиблювати уявлення учнів про період запорозького козацтва; показати, яким могутнім, сміливим , відчайдушним воно було; збагачувати словниковий запас дітей, вчити складати план, давати характеристику персонажам твору; закріпити і поглибити знання учнів про план місцевості, масштаб, карту; систематизувати знання учнів про основні одиниці вимірювання довжини, виконуючи практичні задачі пов’язані із знаходженням відстаней на карті за допомогою масштабу; вправлятися у правописі іменників чоловічого роду в родовому відмінку однини; виховувати любов до рідної землі.
Яка інформація тут чекає на учня?
5 розгорток предметів:
Зміст уроку:
І. Організація класу до уроку
Схилились голівки до праці мерщій.
Ти всі перешкоди здолати зумій.
Працюй наполегливо, швидко, старанно,
Щоб кожна хвилина не втратилась марно.
ІІ. Вдосконалення читацьких навичок.
Вправляння у читанні прислів’їв, змінюючи логічний наголос.
Козацькому роду нема переводу.
Козацькому роду нема переводу.
Козацькому роду нема переводу.
Козацькому роду нема переводу.
ІІІ. Оголошення теми уроку.
Минулого уроку ми з вами, діти, вже ознайомилися з твором М. Пригари «Козак Голота». Сьогодні ми продовжуємо працювати над цим твором, а тому давайте пригадаємо, хто ж такі козаки, де вони мешкали та чим займалися? (Перегляд відео «Життя козаків»).
Блок: Літературне читання
Давайте пригадаємо, що ж означають ці малозрозумілі слова. (Одночасно переглядаємо презентацію).
Сайгак-вид антилоп, що раніше заселяли степи України. (Слайд 3)
Мурза – багатій, великий пан у татар. (Слайд 4)
Бранець – полонений.
Улус- стійбище кочовиків.(Слайд 5)
Галера – старовинне, вітрильне, багатовеслове військове судно.
Байрак – ліс у яру, долині.
Давайте ми вияснимо для себе, якими ж були козаки?
ІІ.Блок:Математика
В оповіданні М. Пригари «Козак Голота» зустрічаються такі слова: «У тих ординців очі, мов у шулік: хоч і за п’ять верстов угледять гостроверху козацьку шапку.» Давайте ми дізнаємося, що ж це за стародавня міра довжини – верста і ознайомимося із сучасними мірами довжини.
Перегляд презентації та одночасне поміщення у скриню «Стародавні міри довжини» на леп бук:
Дюйм –назва пов’язана із шириною великого пальця. Дюйм дорівнює 2см5мм.(Слайд 14)
П’ядь – відстань від вказівного до безіменного пальця.
Фут – походить від англійського слова foot – «ступня», тобто фут- це довжина ступні людини.(Слайд 15)
Лікоть – це відстань від кінця витягнутого середнього пальця руки до ліктя.(Слайд 16)
Аршин – має довжину 71сантиметр. (Слайд 17)
Сажень – це відстань між великими пальцями витягнутих у сторони рук. (Слайд 18)
Верста – дорівнює 1км 600м. (Слайд 190
А тепер давайте познайомимося і пригадаємо сучасні міри довжини.
(Діти працюють з підручником М. В. Богодановича«Математика» вправа №315 та з демонстраційною таблицею мір довжини) .
ІІІ.Блок: Природознавство та математика
Давайте ми пригадаємо, що ж таке масштаб.
Масштаб – це число, що показує у скільки разів довжина відрізка на плані чи карті менша довжини відрізка на місцевості.
У зв’язку із тим, що ми будемо сьогодні будемо у різних куточках нашої країни, давайте ми виконаємо вправу №321, де користуючись картою і масштабом, знайдемо протяжність України із заходу на схід і з півночі на південь. (Діти розв’язують задачу)
Один із учнів зачитують уривок з твору, як ординці робили набіги на українські землі:
«Стелиться степом битий шлях: ним татари - буджаки ходять з Дунаю до Дніпра, а звідти на Дніпро-Славуту. Палять дорогою села, хутори-зимівники, хапають, кого перестрінуть.
Гірко плачуть бідні бранці, йдучи тим ординським шляхом. Розлучить люта неволя дочку з матір'ю, сестру з братом, чоловіка з жоною. Усіх продадуть на ринку татарські мурзи — кого в Туреччину, кого персіянам чи арабам, жменями насипатимуть у глибокі кишені вторговані за ясир золоті цехіни.
Фішбоун
Слухаючи цей уривок ми зрозуміли, що татари робили часті набіги на нашу землю.Давайте ми проаналізуємо, які причини були для цього, і якими були наслідки.
Проблема:Татари за часів козацької доби робили часті набіги на наші землі.
Причини:1. Забирали людей у полон, щоб пізніше їх продати і отримати гроші. 2.Забирали дітей у полон. 3.Забирали збіжжя. 4.Все палили на своєму шляху.
Насліки:1. Розлука з рідними. 2.Знищення нації. 3.Знищені врожаї. 4.Спалені будівлі.
Висновок: Спустошення українських земель.
Отож, діти, несолодко було нашим українцям у ті часи! Давайте ми визначимо за скільки кілометрів від рідного дому перебували бранці, адже ми прослухали, що вони були і в Туреччині, і в Персії (Іран), і в Сирії (араби). Отож, кожен курінь зараз отримає задачу, розв’язавши її ви прикріпите її в свій кейс, який ми заповнимо протягом уроку.
1-а сторінка кейсу
Задача куреня «Вчених - науковців»
Задача куреня «Воїнів»
Задача куреня «Мандрівників»
Задача куреня «Багатих людей»
Коли діти розв’язали цю задачу (кожна група свою) то прикріплюють на лепбуці одну частинку з пазла свого персонажу оповідання: курінь «Мандрівника» -складають пазл коня, курінь «Вчених - науковців» - пазл козака Максима, курінь «Воїнів»- пазл козака Голоти, курінь «Багатих людей» - пазл мурзи Гасанбея.
Складання плану до оповідання за допомогою конструктора LEGO .
З однієї сторони цеглинок відстані записані у кілометрах і метрах, а з іншої – пункти плану. Склавши вежу у порядку спадання (від більшого іменованого числа до меншого) з іншої сторони вежі буде складений план оповідання, за яким діти стисло переповідають твір.
Орієнтовний план
1.Руйнівні походи татар.
2.Козак Голота в Дунайському степу.
3. Максим у полоні.
4. Огляд передмістя Кілії
5. Бажання мурзи.
6. Бій із татарином.
7. Гасанбей у полоні.
ІV. Технології «Кубування» та «Вільне письмо»
Складання характеристики персонажів твору.
Діти складають своєрідний «паспорт» кожного персонажу
1-а група (курінь «Воїнів») – паспорт козака Голоти;
2-а група (курінь «Вчених - науковців») – паспорт козака Максима;
3- я група (курінь «Мандрівників») – паспорт коня (вірного друга козака Голоти);
4-а група (курінь «Багатих людей») – паспорт мурзи Гасанбея.
Наприклад:
Паспорт козака Голоти
Паспорт коня
Блок: Природознавство
V. Орієнтування на плані місцевості
2 – а сторінка кейсу.
Кожній групі пропонується на картках план місцевості і такого роду завдання:
Коли діти виконали це завдання, то вклеюють кожен в свій «кейс».
VІ. 3-я сторінка кейсу: Створення проблемної ситуації для кожної групи. У цьому творі присутні такі слова: «І спало тут на думку козакові…»
Як би вчинила багата людина (воїн, мандрівник, вчений - науковець) якби викрали її друга?
VІІ.Блок : Українська мова.
4 – а сторінка кейсу
Вивчення написання закінчень іменників в родовому відмінку однини, що означають назви чітко окреслених понять (закінчення –а (-я)) та назви предметів і понять, які не мають певних меж і не охоплюються зором (закінчення –у (-ю)). Завдання, знову ж таки, для 4 – х груп
VІІІ. Підсумок уроку
Створення куреня нашого класу.