Тема. Літературні казки. І. Франко — казкар (збірка «Коли ще звірі говорили») . Дитинство письменника . Зміст казки «Фарбований Лис». Т.Л.: літературна казка,. Мова автора і мова персонажів.
Мета: вчити учнів вибирати цікаві факти для розповіді про письменника, висловлювати власні думки про прочитане; вивчити особливості літературної казки, порівнювати з народними казками; розвивати вміння виразно читати та творчу уяву; виховувати розуміння негативної суті лицемірства, зазнайства, хвалькуватості, брехні в житті людини.
Обладнання: портрет І. Франка, книга „Лис Микита”, фотографії.
Тип уроку: урок формування компетентностей
ЗМІСТ УРОКУ
1.Мотиваційний етап
-Забезпечення емоційної готовності до уроку (обмін смайликами у зошитах).
-Актуалізація суб’єктного досвіду.
- З чим у вас пов’язане дитинство?
- Чи подобаються вам казки? Чому?
- Що таке казка? Хто автор вивчених вами казок?
- Запишіть у таблиці особливості народної казки? (Про тварин, героїко-фантастичні, побутові.)
Народна казка |
Літературна казка |
|
|
II. Етап цілевизначення та планування
- Повідомлення теми, мети уроку.
Кожен є ковалем своєї долі.
Клавдій
-Що би ви вибрали між переглядом мультфільму і читанням казки? Чому?
Віталій Кличко сказав :»Я переглянув багато фільмів та мультфільмів, але не бачив жодного цікавішого за книгу».
- Прем’єра книги „Лис Микита” – улюблена казка з мого дитинства.
Світ казок насправді дуже розмаїтий, і чимале місце в ньому займають особливі казки — літературні, які мають конкретного автора, з ім'ям і прізвищем. Мандрівку країною літературних казок ми розпочнемо з творчості казкаря, якого в дитинстві називали Ясьо, видатного українського письменника Івана Франка.
- Формування цілей ,визначення очікуваних результатів уроку (учні формують самостійно).
- Познайомитись з цікавими фактами біографії письменника;
- Вивчити особливості літературної казки;
- Виразно читати казку в ролях;
- Висловлювати свої міркування про вчинки героїв.
ІІІ. Етап опрацювання матеріалу.
-Засвоєння теорії
1. Знайомство з новим другом. Презентація письменника (випереджальне завдання кільком учням).
- На основі прослуханих презентацій учні створюють «хмару слів».
2.Демонстрація книги автора та фотографій.
І Франко любив одяг строгого кольору, нешнуровані черевики. Майже завжди носив вишиту сорочку. Був письменник завзятим рибалкою. Друга його пристрасть - збирання грибів. Мріяв купити велосипед, але так і не купив, бо жив скромно. Похований на Личаківському цвинтарі у Львові.
З часу, коли жив І. Франко, минуло вже ціле століття, але творчість письменника і нині цікава, приваблює сучасних читачів — і юних, і дорослих. Багато з них читали і захоплювалися казкою І. Франка «Фарбований Лис».
- Виконання практичних завдань.
1. Робота з таблицею .Доповнення, що таке літературні казки
-Учні читають у підручнику про літературні казки.
-Учні відповідають на запитання з теорії літератури та записують в таблицю..
- Казки яких авторів ви читали раніше? Назвіть письменників і їхні твори.
2.Читання в ролях казки «Фарбований Лис».
3.Обмін враженнями.
- Чи сподобалась вам казка? Що саме, поділіться враженнями.
-Чому казка має таку назву? Хто є головною дійовою особою?
- Як автор ставиться до Лиса Микити? Вовка? Ведмедя? Лісових звірів?
- Хто з персонажів казки заслуговує, на вашу думку, на повагу? Чому?
-Хто першим злякався, коли побачив пофарбованого Лиса?
-Чому Лис обдурив звірів?
З. Робота в зошиті.(учні працюють в парах)
- Випишіть, якими рисами характеру наділив Лиса І. Франко. (Хитрий-прехитрий, вигадливий, спритний злодій; гордий, відважний; лукавий, брехун; ошуканець).
- Підкресліть, які з цих рис ви вважаєте хорошими?
- Яких рис характеру, на вашу думку, не вистачає Лису?
-Представники груп звітують про роботу, доповнюючи одні одних.
IV. Рефлексивно-оцінювальний етап
-Рефлексія.
1.Учні відповідають на запитання.
- Що цікавого запам'ятали про письменника І.Франка?
- Першими з’явились літературні казки чи народні?
- Чому казки люблять і дорослі, і діти?
-Чи допомогли б ви Лисові? Коли йому потрібна була допомога? Чому?
2.З'єднайте частини висловів, щоб утворилися прислів'я . як ви їх розумієте, чого вони вчать?
У страху бо дурниця боком вилізе
Знай, коза , а думки лукаві
Слова ласкаві , а за те, що овечку з’їв
Не лізь туди , своє стійло
Не за те вовка б’ють, що він сірий, очі великі
Не микайся, Грицю, на дурницю , куди твоя голова не лізе
- Оцінювання.
- Чи досягнуто цілей уроку?
- Поставте собі оцінку у зошит за роботу на уроці.
- З яким звірятком ви асоціювали себе на сьогоднішньому уроці?
VII. Домашнє завдання. Складіть правила поведінки, які могли б допомогти Лисові.