Цей матеріал буде цікавий учителям, які використовують на уроках інтерактивні методи навчання, індивідуальні та групові форми роботи. Проблемні завдання розвивають критичне мислення старшокласників, спонукають до роботи з текстом.
Тема. Суперечливий образ Анни Кареніної
Мета: розкрити складність і суперечливість образу Анни Кареніної; розвивати навички аналізу художнього образу, вміння робити висновки; виховувати справжні моральні якості, любов до життя, родини.
Обладнання: тексти роману « Анна Кареніна», мультимедійна презентація, відео кліп пісні Т. Гвардцителлі «Посвята жінці».
Тип уроку : комбінований
Життя людини є прагненням до блага;
до чого вона прагне, те їй і дається…
Л.М.Толстой
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Писати про жінку , передати найтонші порухи та нюанси жіночої душі, в якій сходяться і постійно борються втіха і біль, радість і смуток,кохання і ненависть, неймовірно важко і цікаво. У добу реалізму митці приділяли особливу увагу життєподібності своїх образів, змальовували всі тонкощі людського характеру та внутрішнього світу, особливо, коли йшлося про жінку. ( У Ф. Достоєвського це Соня Мармєладова, у Стендаля – пані де Реналь та Матильда де Ла Моль) Чи не найскладнішим образом у літературі реалізму є Анна Кареніна з роману Л.Толстого.
Створення проблемної ситуації
Звернення до епіграфу уроку. – Як ви його розумієте? До чого прагнула Анна, що їй далося?
Учитель. Зануритися у внутрішній світ Анни, побачити суперечливість її характеру – мета нашого уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Висновок: все це свідчить , що образ Анни складний, суперечливий і багатогранний.
ІV. Робота над темою уроку.
1.Хто вона і яка вона жінка, що насмілилась кохати?
Розповідь про Анну від 1-ої особи.( виступ учениці, яка отримала індивідуальне завдання)
2.Групова робота.
Цитатна характеристика Анни у стосунках з Вронським ( 1-а група);
Анна і Каренін ( 2-а група);
Анна і суспільство( 3-я група)
3. «Обери позиці» ( Під час виступу груп діти заповнюють таблицю : Що приваблює в Анні і що в ній викликає осуд)
Висновки після виступу 1-ї групи:
Розумом Анна протистоїть цим стосункам, а душа радіє і бажає їх.
З усією палкістю душі Анна поринула у безодню кохання до Вронського. За її словами, любов для неї те ж саме, що шматок хліба для голодного. Увесь світ і для себе, і для Вронського вона прагнула замінити коханням.
Вона доходить висновку: Вронський не для того кохання, яке їй потрібне.
Взагалі, Анна неначе замкнула себе в любові.
І сам автор вважає неможливим втечу від життя, навіть , якщо це буде втеча в кохання. Тому що любов,яка замикається в собі, позбавлена найголовнішої функції – дарувати щастя світові й одержувати щастя від нього. Саме в цьому , на думку Толстого, причини загибелі кохання Анни і Вронського.
Висновки після виступу 2-ї групи:
Анна зрозуміла, що чоловік вісім років душив її життя , «душив усе, що було в ній живого». А хіба можна бути щасливим з чоловіком, який не живе, а грає роль живого.
Висновки після виступу 3-ї групи:
Світ приймає і навіть заохочує до таємних зрад у шлюбі, але не пробачає щирого й відкритого кохання.
Суспільство не пробачило Анні , що в боротьбі між почуттям і обов’язком перемогло кохання до Вронського.
4.Перевірка таблиці « Риси характеру Анни що приваблюють і які викликають осуд.
Учитель . - Чого ж прагнула Анна?
( жіночого щастя )
Висновок. Коли всі ці складові щастя руйнуються,жінка втрачає опору. Що вона отримує? - БЕЗВИХІДЬ.
Так сталося і з Анною.
Учитель. І так , доля жінки, яка прийшла в цей світ, щоб кохати, виявилася трагічною. В чому ж причини трагедії Анни? ( 1 – в ній самій, в її суперечливій натурі, що замкнулась в своєму коханні. 2. Каренін, який не жив,а грав роль живого. 3. Вронський, який був не тим коханням , яке потрібно Анні. 4. Суспільство, яке не могло пробачити, що в боротьбі між почуттям і обов’язком перемогло кохання до Вронського )
Слово вчителя . Так , Анна – натура суперечлива, її вчинки не викликають однозначної оцінки. Але яка ж вона чарівна , незвичайна,оригінальна. Я пропоную вам іще раз осмислити долю героїні ( Анни Кареніної), своє ставлення до неї під час перегляду відеоролику « Анна Кареніна у супроводі пісні Т. Гвардцителлі « Посвята жінці» .
V. Домашнє завдання: