Конспект уроку "Портрет Доріана Грея" містить ряд опорних схем, що допоможе краще зрозуміти всю глибину естетики Оскара Уайльда. Важливо донести учням складність образної системи, яку несе в собі роман.
Тема: Система образів роману «Портрет Доріана Грея». Втілення в образах головних героїв різних аспектів естетизму.
Мета: допомогти учням розкрити значення образів роману, утілення в них різних форм естетизму; навчити співставляти літературні та філософські поняття з представленими у цьому ключі персонажами; розвивати навички аналізувати прозові твори, характеристики героїв; висловлювати свої думки щодо порушених проблем; налагодити роботу в групах для кращої комунікації класу; виховувати любов до літератури, мистецтва, естетичні смаки.
Обладнання: портрет письменника, видання його твору, ілюстрації до нього, картки.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
«Моральне, життя людини –
для митця лише частина об'єкта.
А моральність мистецтва полягає
в досконалому використанні недосконалих засобів.»
О. Уальд
I. Організаційний момент.
Привітання з класом. Налаштування на робочу атмосферу.
II. Мотивація навчальної діяльності.
Мистецтво – неосяжна річ для мало свічених, обмежених у знанням людей. Сьогодні урок присвячений цій темі, спрямований на інтелектуального читача, що може не просто прочитати, а й спробує винести те зерно, що було закладено автором для майбутніх поколінь.
Життя Оскара Уайльда було схоже на «американські гірки» – такі ж нестримні та непередбачувані.
III. Оголошення теми й мети уроку.
IV. Формування нових знань, умінь та навичок.
1. Робота в групах. Працюючи з картками, де представлені висловлювання того чи іншого героя, зробити висновок, щодо утвердження певних ідей.
Картка 1.
І група. Лорд Генрі та його ідеї.
«Принц парадоксу» – цей штамп у свій час отримав і О. Уайльд. Чому ж один із «злодіїв» роману також підлягає такій характеристиці?
Стверджуючи вседозволеність, лорд Генрі, на перший погляд, сам ніби нічого неморального не робить – не вбиває, не зраджує, не грабує. Але він отримує величезне задоволення від необмеженої влади над душею Доріана: «Та й самий вплив твій на іншу людину – як він зачаровує!» У Генрі Уоттона поєднуються байдужість, егоїзм із здоровим глуздом та обережністю, які не дають йому зіпсувати собі репутацію, зашкодити собі. Його називали «принцом парадоксу», і саме цим він привабив молоду людину й зміг на неї так вплинути.
II група. Художник Безіл Холлуорд та його ідеї.
Чи насправді образ художника є автобіографічним?
Художник дуже тонко відчував прекрасне. Знаючи лорда Генрі, він не бажав його знайомства з Доріаном, адже не був упевнений у моральній стійкості того. Безіла називають «подвійним двійником», адже він певною мірою дублює долю самого автора і водночас відтіняє образ головного героя, є його запізнілим сумлінням. Останнє відвідування будинку Грея завершилося для Безіла трагедією: Доріан, розкривши йому страшну таємницю портрета і вважаючи його винним у всіх своїх бідах, убиває художника.
III група. Образ автора в романі.
О. Уайльд втілив свою філософію в кожному з головних героїв роману. Схематично це можна зобразити так:
Відсутні відомості про те, чи є в романі «Портрет Доріана Грея» автобіографічні моменти. Через погляди О. Уайльда на мистецтво («Життя наслідує Мистецтво значно більше, аніж Мистецтво наслідує Життя»), мабуть, їх там і не може бути.
І все ж, його естетика і всі її аспекти так чи інакше відбулися в образах дійових осіб роману. Герої твору розмірковують над тими самими проблемами, що й автор («взаємини» Мистецтва, Митця, Краси, Правди та ін.).
Кожен з представлених персонажів є часткова репрезентантом певного періоду життя О. Уайльда.
2. Проблемне питання
Які думки автора висловлює (чи підтверджує) Сибіла Вейн? (Тільки в Мистецтві краса. Доріану Грею Сибіла Вейн подобалася лише в різних театральних образах. Коли вона виявила справжні почуття і з’явилася в природному вигляді, то викликала тільки огиду в героя. Потім це привело дівчину до самогубства, але Доріан, за порадою друга, припинив думати про неї, адже страждання неестетичні.)
4.Зв’язок героїв твору і мистецтва.
V. Домашнє завдання.
Характеризувати героїв роману за втіленням у них різних аспектів естетизму.
VI. Підбиття підсумків уроку.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
• Моє зацікавлення. співчуття. осуд. викликали такі герої романну...