Урок у стилі ток-шоу на тему "Суперечливий образ Анни Кареніної"

Про матеріал

Урок розроблений для викладачів зарубіжної літератиури, які викладають в 10 класі. Використані методи навчання:словесний (пояснення, бесіда); робота з книгою; відео-метод (презентація, відеоролики, аудіозапис пісень); інтерактивні методи (рольова гра в стилі телевізійного ток-шоу, хронологічний диктант, «Мікрофон»). Для учнів, які мають високий рівень знань, пропонується як варіант домашнього завдання написати фанфік.

Перегляд файлу

Предмет: Зарубіжна література

Група: №15

Професія: Продавець непродовольчих товарів, адміністратор

Тема: Із літератури реалізму ХІХ століття

Тема уроку: Суперечливий образ Анни Кареніної.

«А жінка в світ приходить для любові…» ( Г.Гордасевич)

Мета уроку:

навчальна - в процесі роботи над текстом роману розкрити суперечливість образу Анни Кареніної; розглянути прототипи образу та його еволюцію, допомогти учням усвідомити ідейно-художні особливості «сімейного питання» в романі Л. Толстого «Анна Кареніна» та пов’язати актуальні питання із сучасністю через випереджальні завдання у формі інтерв’ю (робота в МГ); вчитися брати участь у дискусіях.

розвиваюча - розвивати усне зв’язне мовлення, їхнє логічне мислення, уміння досліджувати текст і робити власні висновки на основі прочитаного, вміння висловлювати та відстоювати власну думку;

виховна - сприяти виховання високих моральних якостей; захищати власну позицію, а в майбутньому знаходити правильну лінію поведінки у власній сім’ї.

Тип уроку: комбінований

Вид уроку: дискусія в стилі телевізійного ток-шоу

Основні поняття та терміни:

Обладнання: ПК, мультимедійний проектор, демонстраційний матеріал на слайдах мультимедійної презентації,  фрагменти фільму «Анна Кареніна», презентація «Анна Кареніна» в екранізаціях, підручник, опорні конспекти.

Міжпредметні зв’язки: історія, журналістика, етика.

Методи навчання: словесний (пояснення, бесіда); робота з книгою; відео-метод (презентація, відеоролики,  аудіозапис пісень); інтерактивні методи (рольова гра в стилі телевізійного ток-шоу, хронологічний диктант, «Мікрофон»)

Форми організації навчальної діяльності учнів: індивідуально-групова.

Список основної та додаткової літератури:

1. Ермилов В. Толстой – романист («Война и мир», «Анна Каренина», «Воскресенье»). – М.: Худ. лит-ра, 1965.

2. Ю. І. Ковбасенко. Світова література: Підручник для 10 класу загальноосвіт. навч. закладів (рівень стандарту). – К.: Грамота, 2010.

3. Л. А. Чередник Світова література. 10 клас. Рівень стандарту: Комплексний зошит для контролю знань. – Х.: Вид-во «Ранок», 2010.

4. http://festival.1september.ru/articles/603958/

5. http://zarlitra.in.ua/33-5.html

6. http://osvita.ua/school/lessons_summary/in_lit/40797/

 

 

 

 

Хід  уроку (ток-шоу):

ХІД УРОКУ

  1. Організаційна частина:

Перевірка наявності учнів (рапорт старости).

Перевірка готовності учнів до уроку.

  1. Стимулювання та мотивація навчально-пізнавальної діяльності:

 

Ведуча. Добрий день! Сьогодні п’ятниця і, як завжди ,  з вами ток- шоу  “Я так думаю” і я, ( прізвище, ім’я, по батькові вчителя)!

Розпочати програму хотілося б словами української поетеси-дисидентки Галини Гордасевич «А жінка в світ приходить для любові…» ( читає вірш напам’ять)

Яке призначення жінки? Яке її місце у суспільстві? – ці питання хвилювали багатьох мислителів в різні століття. Осторонь не залишився і російський письменник-реаліст Л. Толстой.  У романі « Анна Кареніна», він намагався дати відповідь на це запитаннями, але прямо не надав розлогих  філософських міркувань і прямих авторських оцінок головної героїні.

Тут все сплелося у тугий вузол: позашлюбне кохання,  безлюбовна сім’я,  право жінки на власний вибір, особиста свобода і норми суспільної моралі, материнство і зрада власної дитини. Толстой піднімає безкінечний ряд проблем – і жодну не вирішує остаточно, спонукаючи до нових роздумів читачів.  

Яка ж вона, жінка, що викликала стільки суперечок? Сьогодні ми з вами спробуємо дати характеристику суперечливому образу Анна Кареніної.

  1. Визначення мети і завдань уроку:

Отже, тема нашого уроку Суперечливий образ Анни Кареніної (запис у зошити).

Наша сьогоднішня програма присвячена російському письменнику- реалісту Льву Толстому, автору всесвітньо відомих романів «Війна і мир», «Анна Кареніна». Ми поговоримо про Толстого як особистість, як творчо обдаровану людину і як талановитого  педагога, зустрінемось із героями  його роману  і спробуємо зрозуміти, чому  Толстой ще  за часів свого життя мав такий великий авторитет у своїх співвітчизників і в усьому світі, і чому його роман “Анна Кареніна» ” продовжує нас хвилювати і досі.

  1. Актуалізація опорних знань

Добре відомо, що “Анна Кареніна ”- соціально-психологічний роман, отже з’ясуємо деякі теоретичні поняття. Це ми зробимо для того, щоб виявити рівень підготовки  наших учасників до серйозної розмови. Шановна публіко, у мене до вас  запитання, пов’язані з теоретичними поняттями.

Бесіда:

  • Який літературний напрям називається реалізмом?
  • Назвіть відомих французьких реалістів.
  • Кого з англійських реалістів ви знаєте?
  • Які російські реалісти вам відомі?
  • Який літературний жанр був поширений у добу реалізму?
  • Яка форма епічного жанру називається романом?
  • А який роман називається соціально-психологічним?

 

Хронологічний диктант.

Вкажіть, як пов'язаний життєвий і творчий шлях Льва Толстого з числами, які ви бачите на дошці?

1828 ( Народився в Ясній Поляні)

1844 (початок навчання в Казанському університеті)

82 (прожив років)

34, 1862 (рік одруження на Софії Берс)

6 (років пише роман «Війна і мир»)

 

Ведуча. Мені приємно, що  серед вас є учасники,  добре обізнані з теоретичними поняттями. А тепер перейдемо до справи. Ми з вами живемо у 21 столітті, і для нас не проблема зазирнути у далеке минуле, або поговорити з тими, кого  вже давно немає в живих. Сьогодні ми надамо вам можливість  поспілкуватись з самим Левом Толстим. Давайте поаплодуємо йому і запросимо до зали.

 Під оплески заходить Толстой , сідає.

Ведуча. Леве! Щиро  дякую Вам за те, що відгукнулись на наше запрошення і, незважаючи на брак  часу, прибули на нашу програму. Розкажіть нам, будь ласка, про свою роботу над романом “Анна Кареніна ”.

Толстой. Роман був створений протягом 1873-1877 років, за цей період він зазнав суттєвих змін, це стосується образів чоловіка Кареніної та Вронського ( який в першому варіанті мав інше прізвище). Спочатку роман мав на меті показати «сімейну думку», але пізніше вона поглибилася в руслі гострих соціальних проблем.

Ведуча. Які гострі соціально-політичні питання постали перед Росією у 70-х рр. ХІХ ст., що вплинули на написання роману?

Толстой. Перебування Росії після скасування кріпосного права, капіталістичні відносини в країні, вплив Західної Європи на стан економіки та суспільства.

Ведуча. Чи підтримували Ви західноєвропейські питання щодо забезпечення прав особистості?

Толстой. Я шукав принципово інше – можливості і особливо обов’язки людини перед суспільством, громадою.

Ведуча. Деякі критики стверджували, що Ви написали не один, а два романи і сюжетні лінії в ньому не пов'язані.

Толстой.  Судити про роман слід виходячи не із зовнішньої фабули, а його «внутрішнього змісту» -  композиційно він складається з двох сюжетних ліній: історія сімейного життя Анни Кареніної та духовні шукання К. Левіна.

Ведуча.  Чи є прототипи у Анни Кареніної, адже принцип реалізму доводить «Треба спостерігати багато однорідних людей, щоб створити певний тип»?

Толстой. Так, є. Я міркував про те, що було б з пушкінською Тетяною, якби вона не відмовилася від претензій Онєгіна і порушила свій обов'язок перед сім'єю і чоловіком. Та й зовнішній вигляд своєї героїні я описував, маючи на увазі старшу дочку А. С. Пушкіна, Марію Олександрівну Ґартунг. Другий прототип героїні - Анна Степанівна Пирогова, наша знайома, яку нещасна любов привела до загибелі - вона кинулася під товарний потяг.

Ведуча. Пробачте , Леве! Наш режисер передає мені, що вже налагоджено зв’язок з Росією ХІХ століття. Як бачите, ми можемо легко і просто крокувати не тільки у просторі, а й у часі. На зв’язку з нами наш власний кореспондент… (ім’я, прізвище учня),  який знаходиться біля Ясної Поляни. Добрий день, …! Яким ти побачив Ясну Поляну на власні  очі?

Кореспондент. Тетяно, студіє, доброго дня! Радий вас вітати! Я знаходжуся в Ясній Поляні біля будинку Толстого, де він прожив більше ніж 25 років.

На узгір'ї, в кінці алеї беріз , окреслилася графська садиба, кам'яний у два поверхи яснополянський будинок. Великий же батьківський будинок, у якомународився автор "Війни і миру", був зламаний. Місце, де стояв

цей старий будинок, заросло липами, тут під липами, стоять прості лави і стіл, за якими в літній час сім'я графа збирається до обіду і чаю. Дзвін, причеплений до стовбурі старого в'яза,скликає сюди, під липи, з будинку й саду, членів графської родини – все по-домашньому і просто.

Ведуча. Чи мав ти змогу відвідати кабінет письменника, в якому він написав всесвітньовідомі романи «Війна і мир», «Анна Кареніна»? Опиши його.

Кореспондент. Так. Це світла висока і скромно прибрана кімната. Два великих книжкових шафи, з лакованої, білої берези поділяють цю кімнату навпіл -  щось на кшталт вбиральні графа і на його робочий кабінет. Меблі в обох половинах - старовинні і, очевидно, не тільки батьківські, але і дідівські. У кімнаті - м'який, широкий і довгий диван, покритий зеленою клейонкою, з зеленою сафьянною подушкою. Перед диваном - круглий стіл, з грудо розкиданих на ньому англійських, німецьких і французьких книг. На етажерці - знову книги. Між дверима в сад і вікном - умывальный стіл. Праворуч від вікна, в кутку, березовий комод, з дзеркалом. Над ним - роги оленя, з кинутим на них рушником. На задніх стінах книжкових шаф висять різні речі - верхнє сукня, коса для косіння мтрави і кругла м'який капелюх графа. В кутку, за етажеркою, кілька простих, палиць для прогулянки. Стіна над диваном  обвішана колекцією гравірованих, фотографічних і акварельних портретів рідних і знайомих графа - його дружини, батька, братів, старшій дочці і друзів.

Ведуча. Які книги ти бачив на полицях? Чим захоплювався Толстой?

Кореспондент. Видання творів Спінози, Вольтера, Гете, Шлегеля, Руссо, майже всіх російських письменників, потім - Ауербаха, Шекспіра,Бенжамена Констана, Де Сісмонді, Іоанна Златоуста та інших, іноземних іросіян, духовних і світських мислителів.

Ведуча. Дякую тобі, …! На зв’язку з нами був наш власний кореспондент … А ми продовжимо нашу програму, в якій беруть участь ті, хто добре знає роман «Анна Кареніна».

Проблема сім’ї, ролі жінки в сімейних стосунках завжди була актуальною,   і як вона розкривається в романі, ми з’ясуємо, проаналізувавши, основні  епізоди твору.

5. Робота з текстом художнього твору (див. Додаток 2)

1. Епізод «Приїзд Анни до Москви» ч. 1, розділ 18

  • Якою Анна постає перед нами вперше? Чи помітна схожість з портретом Марії Ґартунг? Слайд 5
  • Що найбільше вразило Вронського в Анні під час їх першої зустрічі?
  • Як розкривається Анна в епізодах примирення Доллі зі Стівом, знайомства з Кіті, спілкуванні з дітьми? (Анна мирить Стіва і Доллі, зачаровує Кіті Щербацьку своєю простотою, щирістю, відкритістю; діти Доллі в захваті від Анни, з задоволенням спілкуються та граються з нею) Слайд 6
  • Чому ставлення Кіті до Анни змінюється після балу?

2. Епізод «Анна на балу» ч.1, розділ 23

  • В чиєму сприйнятті постає Анна в цій сцені?
  • В ній дійсно щось змінилося, чи засліплена ревнощами Кіті бачить її такою? Слайди 7,8

3. Епізод «Анна і Вронський на станції» ч1, розділ 30  Слайд 9( фрагмент фільму)

  • В чиєму сприйнятті герої постають в цій сцені?
  • Чи бачимо ми обличчя, очі героїв в цій сцені? Як це виправдано художньо? Яке символічне значення має ця деталь? (Сцена відбувається вночі, до того ж Вронський закриває собою світло ліхтаря, йде сніг - отже, автор не міг бачити і описати їх обличчя. Як не бачили виразно очей один одного і герої. Але в Толстого це промовиста деталь: герої в темряві, в полоні темних сил, вони бачать лише обриси один одного)
  • Яке враження відповідь Вронського справила на Анну? Що він побачив на її обличчі? (Весь жах хуртовини здався їй ще більш прекрасним тепер. Він сказав те саме, чого бажала її душа, але чого вона боялася розумом. Вона нічого не відповідала, і на обличчі її він побачив боротьбу).
  • Як ви думаєте, чому цю сцену автор починає з опису бурі? Яке значення набуває образ бурі у цій сцені? Слайди 10-13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Узагальнення. Учениця 3

Любов Анни і Вронського з самого початку була приречена. Анна не відчуває себе щасливою, тому що не може залишити сина і не може відкрито кохати Вронського. Анна зіткнулася з тим, що світське суспільство приймає і навіть заохочує таємні зради в шлюбі, але не прощає щирого і відкритого кохання. До того ж, пориваючи з Кареніним, Анна потрапляє в іншу пастку: Вронський, якого так пристрасно полюбила Анна, не відчуває всієї складності та суперечливості її душі.

Сама її любов руйнівна. Вже в момент свого зародження вона набуває стихійного і некерованого характеру. Не випадково Кіті помічає «щось чуже і бісівське» в красі Анни в перші хвилини її захоплення Вронським. І сцена освідчення Вронського відбувається під супровід хуртовини, паровозних гудків, завивання вітру. Але Анні від його слів «жах хуртовини видався ще більш прекрасним». Любов Анни - як вітер, який подолав перешкоди, -  стихійна і безрозсудна. Вибух пристрастей, які довгий час вона стримувала, немов розколює її душу на дві частини: в одній почуття, які жили в ній до зустрічі з Вронським, в іншій - пристрасть. Віддаючись пристрасті до Вронського, вона залишає біля сина і свої материнські почуття. Добра половина душі залишається в її минулому, не входить у відносини з Вронським. «Горе її було тим сильнішим, що воно було одиноким. Вона не могла і не хотіла розділити його з Вронським».

Епізод 4. Зустріч Анни з сином. Ч. 5, розділи 29-30 Слайди 14-15 (фрагмент фільму)

  • Як Анна готувалася до зустрічі з сином? Чи легко було їй влаштувати цю зустріч?
  • Чому саме день народження сина Анна вибирає для зустрічі з ним?
  • Як ставиться Сергійко до Анни?
  • Який символічний сенс набуває деталь: Анна забула віддати Сергійкові іграшки, які вона з любов'ю і сумом купувала напередодні?

Узагальнення. Учениця 4.

Доля Анни сповнена драматизму. Вона мала особливу красу, душевну глибину, незалежність. Завжди спокійна, розважлива, уважна дружина, любляча мати, вона раптом відкрила в собі пристрасну натуру. Анна ніби й намагається боротися зі своїм почуттям, але воно виявляється сильніше за неї. Симпатизуючи їй, автор одночасно нібито попереджає читача про якісь пекельні сили або небезпеки, на які наражається героїня, зображуючи її мало не відьмою.

Анна хотіла чистих відносин з коханим, тому її не могла задовольнити банальна світська інтрижка. Можливо, лицемірне суспільство не помітило б її прихований зв'язок, у цьому не було нічого незвичайного. Але відкритого зв'язку, на який відважується заміжня жінка, мати, Анні ніхто не прощає. Хто в цій ситуації правий однозначно відповісти складно.  З одного боку, якщо світ був таким вимогливим до моральності «вершків суспільства», чому ж аристократи не судили Бетсі Тверську, Стіву?

З точки зору Бетсі, «неправильність» положення Анни полягала не в подружній зраді, а в небажанні Анни приховати гріховний зв'язок, грати за не писаними, але загальноприйнятими у цьому колі правилами. Так що ж суспільство засуджує насправді: подружню невірність і порушення материнського обов'язку або невміння, небажання приховувати їх?

З одного боку, Толстой вустами Анни засуджує лицемірство і фальш вищого світу. З іншого боку, «розвінчаний» Анною світ по-своєму правий: як можна не засуджувати жінку, яка давала шлюбну обітницю перед Богом у церкві, а потім порушила її та материнський обов'язок? І вищий світ засудив Анну. Вона, прекрасно розуміючи всю складність ситуації, яку сама ж і створила, нестерпно страждає і змушує страждати всіх: чоловіка, сина, Вронського.

Вчитель. В романі є сцена перегонів, де панує атмосфера егоїстичного змагання, де кожен прагне вирватися вперед, бризкаючи брудом на тих, хто позаду. (Слайди 16-17) Це шалений рух замкнутим колом, під час якого один за одним падають і розбиваються учасники перегонів. Розповідаючи, яке враження справляють перегони на глядачів, Толстой наводить цікаву деталь. Коли присутні бачать падіння вже декількох наїзників, одна дама зауважує: «Хвилює, але не можна відірватися... Якщо б я була римлянка, я б не пропустили жодного цирку».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Узагальнення. Учень 5

Ця згадка про Стародавній Рим часів занепаду не випадкова. Толстой

переконаний, що європейська цивілізація, яка зробила культ з природних, чуттєвих насолод людини, неминуче котиться до катастрофи.

Толстой переконує, що трагічний фінал героїні - наслідок глибокого розпаду духовних цінностей в сучасному світі, що глухий кут, в який потрапила героїня, - стан всієї цивілізації. Символом цієї нової цивілізації є потяг. Поставивши метою розвитку зростання матеріальних потреб і чуттєвих насолод, ця цивілізація неминуче рухається до самознищення.

Слайди 18-20

Узагальнення. Учень 6

У маєтку Вронського відбувається заключний акт трагедії Анни. Хоча вона здавалася іншим щасливою, насправді була нещасною. Її остання зустріч із Доллі немов підбиває підсумок життя обох. Доллі - тріумф материнського почуття, подвиг заради дітей. Своєрідний докір Анні. Анна, красива, розумна, непересічна жінка, зовсім заплуталася. Вона не знайшла кращого виходу, ніж піти з життя, що згідно з християнськими законами є страшним гріхом. Залишаючи цей світ, вона кидає йому звинувачення: «Все неправда, все ложь, все обман, все зло!..». Але чи не стала й вона носієм цього обману і зла?..  Слайд 21

Епізод 5. Анна на станції

  • Чому в Анни дозріває рішення піти з життя? Слайд 22

Вчитель. Всім змістом свого роману Толстой доводить велику правду Євангельського завіту про таїнство шлюбу, про святість шлюбних уз. Драматична сім'я, в якій між чоловіком і дружиною немає любові, але не менш драматичним є розрив сім'ї. Слайд 23

  • Чи можна вважати образ А. Кареніної суперечливим?  Слайд 24

 

Узагальнення.

1. Складання таблиці «Риси образу А. Кареніної»  Слайд 25

Привабливі

Викликають осуд

  • зовнішня краса
  • чарівність
  • душевна глибина
  • доброта
  • почуття власної гідності
  • вміння любити
  • незалежність
  • душевна делікатність
  • здатність до співпереживання
  • надлюдська привабливість
  • бісівський і чаруючий початок в Анні
  • здатність знехтувати почуттям обов'язку перед сім'єю заради любовної пристрасті
  • надає перевагу любові до чоловіка перед любов'ю до дітей
  • відхід з життя всупереч християнським законам

 

«Мікрофон». Згадайте, як починається роман: «Всі щасливі сім'ї схожі одна на одну, кожна нещаслива сім'я нещаслива по-своєму»? Чи згодні ви з таким твердженням?

 

2. Виступ підготовленого учня з випереджувальним завданням. «Роман «Анна Кареніна» в екранізаціях» - презентація.

 

Підведення підсумків.

Згадайте, як починається роман: «Всі щасливі сім'ї схожі одна на одну, кожна нещаслива сім'я нещаслива по-своєму»? Чи згодні ви з таким твердженням?

 

 Виставлення оцінок. На завершення хотілося б поділитися з вами рецептом сімейного щастя»:

«Рецепт сімейного щастя» (переклад з івриту).

Продукти: 2 склянки розуміння, 4 склянки любові, 3 склянки вміння забувати, 1 стакан дружелюбності, 2 столові ложки надії, 2 шматочки довіри, 1 упаковка радості.

Спосіб приготування: з’єднати любов з розумінням, додати довіру, гарненько змішати з надією, дружелюбністю та вмінням забувати, за смаком приправити добротою і терпінням і в самому кінці всипати всю радість.

Готувати в теплих сонячних променях турботи та уваги. Подавати щодня найближчим людям повними тарілками.

 

Домашнє завдання. Підручник. Ковбасенко Ю.І. – 156-180.

Творчі завдання.

  1. Вам необхідно створити фанфік у жанрі приквелу (фанфік, описані в якому події відбуваються раніше за ті, про які йдеться у творі-каноні, в даному випадку в романі Л.М.Толстого "Анна Кареніна»)
  2. Намалюйте малюнок до твору.
docx
Додано
4 лютого 2018
Переглядів
1496
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку