Мета уроку: розкрити особливості поведінки героїні, показати чудовий період в житті людини - дитинство, вчити аналізувати внутрішній світ персонажа; розвивати навички зв'язного усного мовлення, уміння аргументувати свою точку зору, підтверджувати її цитатами з тексту; розвивати образне та асоціативне мислення, формувати позитивне світосприйняття.
Тема уроку. Аліса та світ її уяви в казці «Аліса в країні Див».
Мета уроку: розкрити особливості поведінки героїні, показати чудовий період в житті людини-дитинство, вчити аналізувати внутрішній світ персонажу; розвивати навички зв’язного усного мовлення, уміння аргументувати свою точку зору, підтверджувати її цитатами з тексту; розвивати образне та асоціативне мислення, формувати позитивне світосприйняття.
Тип уроку : комбінований.
Ключові поняття : фантастика, образ – персонаж.
Наочні засоби навчання : виставка дитячих ілюстрацій, ілюстрації до казки, уривки із мультфільмів за мотивами казки.
Реалізація на уроці змістових ліній літературної освіти:
Очікувані результати.
Учень (учениця):
Перебіг уроку
Гра «Падіння у кролячу нору» ( на дошці – зображення сходів, що ведуть униз)
1 сходинка. Де народився Льюїс Керролл?
2 сходинка. Яке його справжнє ім’я?
3 сходинка. У якій школі навчався письменник?
4 сходинка. З яким університетом пов'язане життя Керролла?
5 сходинка. Як звали сестер Лідделл?
6 сходинка. Коли виникла ідея написання казки «Аліса в країні Див»?
7 сходинка. Чий переклад у Росії прийнятий за базовий?
8 сходинка. Яких українських перекладачів казки -повісті ви знаєте?
9 сходинка. Як правильно: Солоний або Шалений Заєць?
«Алісу в країні Див» екранізували 40 разів, починаючи з 1903 року, -мультиплікаційні, художні фільми. Березнем 2010-го року з ’явилася Аліса в форматі 3D. Цей фільм збирає у світовому прокаті рекордну касу (хоча до однойменної казки Льюїса Керролла новий фільм має вельми далеке відношення) У чому є таємниця маленької Аліси? Чому її пригоди продовжують бентежити серця читачів? Про це й поговоримо на нашому уроці.
1. Вікторина «Чарівна скринька»
Ось ми з вами упали в кролячу нору. Що ми бачимо? Загадкову кімнату, посеред якої на столі лежить скляна скринька. Відкриємо її.
( У скриньці знаходяться речі з казки : капелюх, ключик, фото кота, туфелька Аліси, пляшечка, «божевільна» чашка)
2. Гра «Плутанина»
Слово вчителя. Рухаємося далі. Але щоб пройти весь шлях від початку до кінця, треба знати, куди йти. Спробуємо відновити шлях Аліси до див, які теж хочемо побачити. Відновіть послідовність подій (на кожній парті – листи з назвою розділів; на дошці – ілюстрації)
Порося та перець Озеро сліз Розповідь Казна-Що-Не-Черепахи
Хто вкрав пиріжки Свідчить Аліса Гасай – Коло та Довгий Хвіст
Королевин крокет Омарова кадриль Кролик крутить Крутихвостом
Божевільне чаювання Що порадила гусінь Униз і вглиб кролячою норою
3. Словничок ерудита
-А з чим ми зустрілися під час нашої подорожі? ( З дивами, нереальним)
Фантастика (від грецького – здатність уявляти)
4. Дослідницька робота
Завдання : довести, що захопливі пригоди Аліси є фантастичними на прикладі розділу «Божевільне чаювання»
5. Фізкультхвилинка
Працювати перестали
І тепер всі дружно встали.
Будемо відпочивати,
Нумо, вправу починати!
Руки вгору, руки вниз
І легесенько пригнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз — присіли, другий — встали.
Всі за парти посідали.
6. Робота над характеристикою образу Аліси
1. Словесне малювання. Повторне звернення до малюнків, що зробили вдома
- Діти, ви бачите, що кожний художник бачить свою Алісу. В реальності ж у Аліси Лідделл було коротко стрижене темно-каштанове волосся і чупринка на лобі.
2. Порівняння уривків із мультфільмів Уолта Діснея «Аліса в країні Див»(1951 року) та «Аліса в країні Див» Ефрема Пружанського(1981 р.)
- А ось такою бачать Алісу мультиплікатори. Чи відрізняється їхня Аліса від створеної Аліси в вашій уяві? Чим?
3. Робота в групах
«Уроки від Аліси» (висловлювання власних думок)
1 група
- Скажіть, будь ласка, куди мені звідси йти?
- А куди ти хочеш потрапити? - Відповів Кіт.
- Мені все одно ... - сказала Аліса.
- Тоді все одно, куди і йти, - відмітив Кіт.
Чи є у вас мета?
Висновок :
Якщо ви точно знаєте, чого саме ви хочете досягти, вам легше буде вибрати шлях. Якщо ви не знаєте, куди йти, ви так і будете блукати колами. Спочатку визначте напрямок, а вже після починайте рух. І пам'ятайте: ніхто, крім вас, не може знати, який шлях вам підійде. Зробіть цей вибір самі і починайте діяти.
2 група
«Ні, ви тільки подумайте! Який сьогодні день дивний! А вчора все йшло, як звичайно! Може це я змінилася за ніч? Дайте-но згадати: сьогодні вранці, коли я встала, я це чи не я? Здається, вже не зовсім я! Але якщо це так, то хто ж я в такому випадку? Це так складно ...» Аліса.
Хто ви? Чи дійсно ви знаєте ким є ? Ви впевнені в цьому?
Висновок :
Не бійтеся прокинутися однією людиною і лягти спати вже зовсім іншою. Головне, при цьому залишатися самим собою.
3 група
- Тоді ти повинна сказати, що ти маєш на увазі, - продовжив Березневий Заєць.
- Я й кажу, - поспішно сказала Аліса; - по крайней мере, я і маю на увазі те, що я кажу, - це одне і те ж, знаєте.
Чи завжди достатньо точно ваші слова передають те, що ви маєте на увазі?
Висновок : Слова повинні вилітати з ваших вуст не просто для того, щоб вилетіти звідти, а для того, щоб передати якусь вашу думку. Інакше кажучи, не базікайте даремно.
1. Гронування (Аліса та її пригоди)
2. «Скляна скринька» (емоційна рефлексія уроку)
На початку уроку ми діставали речі з цієї скриньки, а зараз ви покладете туди свої враження від уроку.