Конспект уроку із зарубіжної літератури для 5 класу

Про матеріал
Розробка уроків 21-22 для 5 класу за календарним плануванням О.Я.Загоруйко. З готовими додатками до друкування.
Перегляд файлу

19.11.2019

Конспект із зарубіжної літератури

№ 21-22 для 5 класу

Тема. О. Уайльд «Хлопчик-зірка». Казкові персонажі, їхня характеристика. Основний конфлікт твору. Символічний зміст назви твору. Еволюція образу головного героя

Мета: навчальна: продовжити знайомство з казкою О. Уайльда, казковими персонажами; допомогти усвідомити їхні художні особливості та значення; сприяти усвідомленню учнями символічного значення образів твору, його ідейно-художніх особливостей; розвивальна: формувати навички виразного читання, виділення ключових епізодів, коментування їх, переказу; визначення ролі художніх деталей та подробиць; формувати навички аналізу літературної казки, характеристики образів, уміння розв’язувати проблемні питання, висловлювати свої думки та враження; виховна: виховувати людяність та милосердя, почуття справедливості, пошану до загальнолюдських цінностей, виховувати на гуманістичному змісті казки, моральних цінностях, що втілені в ній.

Теорія літератури: літературна казка, реальне та казкове, герої і персонажі, художні засоби, антитеза, художні образи, алегорія.

Тип уроку:  комбінований урок, урок формування вмінь та навичок.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору (Додаток 1),

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

Вступне слово вчителя

   Тільки опинившись в становищі злидаря і гнаної звідусіль потвори, Хлопчик-зірка починає розуміти біль і страждання інших. Довгий та важкий шлях йому довелося пройти, щоб спокутувати провину і заслужити прощення. Простежимо цей шлях героя.

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Коротка розповідь учнів про письменника

Бесіда

  • Хто ще з «дорослих» письменників (творчість яких ви вивчали) писав казки?
  • Хто з письменників серйозно займався науковою діяльністю, але прославився завдяки казкам?
  • Кого називають «королем казки»?

2. Складання плану або сюжетного ланцюжка казки О. Уайльда «Хлопчик-зірка»

3. Міні- диспут

Які думки та почуття викликає у вас образ цього героя? Чи можна пробачити йому негідні вчинки за його красу?

ІV. СПРИЙМАННЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1.Словникова робота

Брама – ворота. Відплатити сторицею – сповна, більше, ніж треба. Відцурався – відмовився. Гаманець – мішечок для грошей. Глузувати – сміятися. Канчук – батіг, із жорсткою мотузкою для поганяння тварин. Клуня – приміщення для зберігання зерна та інвентаря, сарай. Леле – вигук здивування.  Наймит – найманий робітник. Обладунок – бойове спорядження. Полотняний каптур – капюшон із полотна. Ропуха – велика жаба. Туга – сум.

2. Обмін враженнями про казку

  • Як ви вважаєте, чи щасливий у цій казці кінець?
  • Чи не занадто жорстоким було покарання Хлопчика-зірки і чи не дуже високою була потім винагорода?
  • Чим віддячив Хлопчик-зірка своїм названим батькам, їхній родині?
  • Визначте головних та другорядних героїв, реальних та фантастичних.

3. Аналіз твору

Прокоментуйте уривки з твору.

  • «Ану піду я до кринички і погляну на себе у воду, і вона скаже мені, що я гарний».
  • «А треба сказати, що віддалік цей ліс милував око – здавалося, що в ньому повно співучих пташок та запашних квітів,  і Хлопчик-зірка з радістю зайшов у нього. Та мало втіхи зазнав він у лісі, бо хоч би де він ступив, скрізь перед ним уставали батоги шипшини з колючими шпичками, а вогнем обпікала жалка кропива, і будячки кололи його своїми гострими, як кинджал, колючками, і Хлопчик-зірка набрався муки».
  • « - Як же я тобі віддячу за це? – вигукнув Хлопчик-зірка. – Гей, гей! Це ж ти в третє виручаєш мене.
  • Але ти перший зглянувся на мене, - відповіло йому Зайченя і швидко побігло геть».

4. Робота з образами героїв

Поєднати героїв за їхніми характеристиками (Додаток 2).

5. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення: «Казка О. Уайльда показує, що…»

6. Слово вчителя

   Мабуть, лише в казці ми можемо почитати (побачити), як герой миттєво із жорстокого, потворного перетворюється на красивого, доброго і справедливого. На жаль, у житті таке трапляється рідко або й зовсім не відбувається.

7.Виконання тестових завдань (Додаток 3).

8. Евристична бесіда, проблемні питання

  • У чому полягає основний конфлікт (зіткнення сил) у казці О. Уайльда «Хлопчик-зірка»?
  • Як відбувається еволюція (розвиток) образу головного героя?

9. Теорія літератури

Поєднайте художні засоби з їх визначенням (Додаток 4).

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення : «Прочитавши про Хлопчика-зірку, я зробив (-ла) для себе висновок, що…»

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1.Підготуватись до контрольної роботи

2. Виконати тест

Додаток 1

Результат пошуку зображень за запитом "уайльд"Результат пошуку зображень за запитом "о уайльд"

Результат пошуку зображень за запитом "хлопчик-зірка"

Результат пошуку зображень за запитом "хлопчик-зірка"

Результат пошуку зображень за запитом "хлопчик-зірка"Результат пошуку зображень за запитом "хлопчик-зірка"Результат пошуку зображень за запитом "хлопчик-зірка"

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

1.Жебрачка

А. Добрий, милосердний, відповідальний

2. Зайченя

Б. Злий, жорстокий, користолюбний

3. Чаклун

В. Добре, вдячне, безкорисливе

4. Лісоруб

Г. Терпляча, мудра, стражденна

1.Жебрачка

А. Добрий, милосердний, відповідальний

2. Зайченя

Б. Злий, жорстокий, користолюбний

3. Чаклун

В. Добре, вдячне, безкорисливе

4. Лісоруб

Г. Терпляча, мудра, стражденна

1.Жебрачка

А. Добрий, милосердний, відповідальний

2. Зайченя

Б. Злий, жорстокий, користолюбний

3. Чаклун

В. Добре, вдячне, безкорисливе

4. Лісоруб

Г. Терпляча, мудра, стражденна

1.Жебрачка

А. Добрий, милосердний, відповідальний

2. Зайченя

Б. Злий, жорстокий, користолюбний

3. Чаклун

В. Добре, вдячне, безкорисливе

4. Лісоруб

Г. Терпляча, мудра, стражденна

1.Жебрачка

А. Добрий, милосердний, відповідальний

2. Зайченя

Б. Злий, жорстокий, користолюбний

3. Чаклун

В. Добре, вдячне, безкорисливе

4. Лісоруб

Г. Терпляча, мудра, стражденна

1.Жебрачка

А. Добрий, милосердний, відповідальний

2. Зайченя

Б. Злий, жорстокий, користолюбний

3. Чаклун

В. Добре, вдячне, безкорисливе

4. Лісоруб

Г. Терпляча, мудра, стражденна

1.Жебрачка

А. Добрий, милосердний, відповідальний

2. Зайченя

Б. Злий, жорстокий, користолюбний

3. Чаклун

В. Добре, вдячне, безкорисливе

4. Лісоруб

Г. Терпляча, мудра, стражденна

1.Жебрачка

А. Добрий, милосердний, відповідальний

2. Зайченя

Б. Злий, жорстокий, користолюбний

3. Чаклун

В. Добре, вдячне, безкорисливе

4. Лісоруб

Г. Терпляча, мудра, стражденна

1.Жебрачка

А. Добрий, милосердний, відповідальний

2. Зайченя

Б. Злий, жорстокий, користолюбний

3. Чаклун

В. Добре, вдячне, безкорисливе

4. Лісоруб

Г. Терпляча, мудра, стражденна

1.Жебрачка

А. Добрий, милосердний, відповідальний

2. Зайченя

Б. Злий, жорстокий, користолюбний

3. Чаклун

В. Добре, вдячне, безкорисливе

4. Лісоруб

Г. Терпляча, мудра, стражденна

1.Жебрачка

А. Добрий, милосердний, відповідальний

2. Зайченя

Б. Злий, жорстокий, користолюбний

3. Чаклун

В. Добре, вдячне, безкорисливе

4. Лісоруб

Г. Терпляча, мудра, стражденна

Додаток 3

1. Лісоруби повертались додому:

а. осінньої дощової ночі;                         б. морозної зимової ночі;

в. у полуденну спеку;                               г. чарівної ночі на Івана Купала.

2. Дорогою Лісоруби побачили диво:

а. крижаний гірський водоспад;

б. галявину, де зібрались дванадцять братів-місяців;

в. раду лісових друзів;

г. озеру з киплячою водою.

3. Лісоруб сперечались:

а. кому віддати дитину в селі;                  б. як поділити скарб;

в. кому взяти дитинча додому;                г. як назвати хлопчика.

4. Хлопчик був жорстоким і себелюбним, бо вважав, що:

а. йому, як дуже красивому, усе дозволено;

б. йому, як найрозумнішому, усі повинні підкорятися;

в. він може чинити, як хоче, бо родом не із цього села;

г. ним, як найталановитішим сіваком, всі повинні захоплюватися, що б він не чинив.

5. Хлопець учинив великий гріх:

а. забравши в названих батьків останні гроші;

б. прогнавши рідну матір;

в. залишивши свої братів і сестер напризволяще в лісі;

г. відібравши у своєї сім’ї всю їжу.

6. Хлопчик-зірка перетворився із красеня на потвору:

а. із віслючими ухами;

б. із великим носом і шерстю на тілі;

в. із обличчям жаби та лускою на тілі;

г. із баранячими рогами і копитами замість ніг.

7. Хлопчик-зірка в новому потворному образі блукав світом:

а. 9 років;                                                  б. 5 років;

в. 7 років;                                                  г. 3 роки.

8. Хлопчика-зірку вартові продали в рабство:

а. Кощію Безсмертному;                          б. злому Чаклуну;

в. Сніговій королеві;                                г. Бабі-Язі.

9. Тричі виручав хлопчика з біди за те, що той його врятував, такий герой:

а. Зайченя;                                                 б. Білочка;

в. Кріт;                                                       в. Коноплянка.

10. Хлопчик-зірка віддавав щоразу знайдені монети:

а. різним калікам, жебракам;

б. бідним сиротам;

в. одному прокаженому;

г. бідним, зневаженим жінкам на згадку про матір.

11. Хлопчика, що знову став вродливим, прийняла в місті за свого володаря, тому що:

а. він захистив місто від ворогів;

б. таким було давнє пророцтво;

в. так наказали Король та Королева;

г. Чаклун виявився добрим і зробив його володарем.

12. Хлопчик-зірка став королем і:

а. нагородив своїх названих батьків, став милосердним;

б. забув про своїх названих батьків;

в. почав знову пишатися своєю вродою і гордувати всіма;

г. усіх звірів, яких колись образив, запросив жити в зоопарку і мати їжу та притулок.

 

 

 

Додаток 4

Приклади

 

Художні засоби

1. Пекучий (мороз), задерев’янілі пальці, смуглолиці, чорняві

а. Порівняння

2. Мов вирізьблене із слонової кістки, як пелюстки нарциса, немов квітка в полі, як ропуха, як гадюка

б. Антитеза

3. Його поцілувала Крижана Королева; фіалки дивлять в чисту воду; кам’яне серце; вогнем обпікала; жалка кропива

в. Епітети (художні означення)

4. Смирення – гординя; милосердний - лихий

г. Метафори (слова в переносному значенні)

Приклади

 

Художні засоби

1. Пекучий (мороз), задерев’янілі пальці, смуглолиці, чорняві

а. Порівняння

2. Мов вирізьблене із слонової кістки, як пелюстки нарциса, немов квітка в полі, як ропуха, як гадюка

б. Антитеза

3. Його поцілувала Крижана Королева; фіалки дивлять в чисту воду; кам’яне серце; вогнем обпікала; жалка кропива

в. Епітети (художні означення)

4. Смирення – гординя; милосердний - лихий

г. Метафори (слова в переносному значенні)

Приклади

 

Художні засоби

1. Пекучий (мороз), задерев’янілі пальці, смуглолиці, чорняві

а. Порівняння

2. Мов вирізьблене із слонової кістки, як пелюстки нарциса, немов квітка в полі, як ропуха, як гадюка

б. Антитеза

3. Його поцілувала Крижана Королева; фіалки дивлять в чисту воду; кам’яне серце; вогнем обпікала; жалка кропива

в. Епітети (художні означення)

4. Смирення – гординя; милосердний - лихий

г. Метафори (слова в переносному значенні)

 

 

 

docx
Додано
18 листопада 2019
Переглядів
3302
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку