15 квітня о 18:00Вебінар: Інтегрований STEM-тиждень як ресурс формування цілісності сприйняття світу

Конспект уроку із зарубіжної літератури для 5 класу на тему "Мандрівка героїв як шлях до розуміння авторського задуму казки "Чарлі і шоколадна фабрика" Р. Дала"

Про матеріал
Розробка уроку на тему "Мандрівка героїв як шлях до розуміння авторського задуму казки "Чарлі і шоколадна фабрика" Р. Дала" стане у нагоді вчителям зарубіжної літератури у 5 класі.
Перегляд файлу

Урок

 

Тема. Мандрівка героїв як шлях до розуміння авторського задуму казки «Чарлі і шоколадна фабрика» Р. Дала

 

Мета: допомогти учням зрозуміти сенс мандрівки героїв твору, визначити сутність образів дітей та їхніх батьків як носіїв певної якості, формувати вміння складати власне аргументоване висловлювання, сприяти вихованню кращих якостей та вміння спілкуватися.

 

Обладнання: фрагменти з художнього фільму «Чарлі і шоколадна фабрика» (2005), дитячі малюнки до казки.

 

Тип уроку: урок-екскурсія

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент
  2. Актуалізація опорних знань
  • Інтелектуальна розминка

Вправа «Знайди зайве»

Завдання: визначити ім’я героя, яке зайве в поданому рядку, думку обґрунтувати.

  Чарлі, Августус, Віолетта, Полліанна.

(Зайве ім’я Полліанни, тому що це героїня твору Е.Портер «Полліанна»)

  • Бліц опитування
  • Яке значення мають ці дати в житті письменника Р. Дала: 1916, 1964, 1988. (1916 р. – народився в містечку Лландаффі, 1964 р. – написав казку «Чарлі і шоколадна фабрика»,

1988 р. – нагороджений премією за найкращу дитячу книжку «Матильда»)

  • Де були заховані Золоті квитки? (під обгортками шоколадних батончиків)
  • Чому журналістам було нелегко зрозуміти, що каже Віолетта Борегард? (вона весь час жувала жуйку)
  • Що було мозковим центром усієї фабрики Вонка? (шоколадний цех)

 

Мотивація навчальної діяльності

Здається, немає такої дитини, яка б не любила мандрувати, а особливо, якщо це мандрівка до шоколадної фабрики. Сьогодні ми відправимося з вами на екскурсію разом із героями казки. Візьміть з собою гарний настрій, не забудьте фантазію та перевірте, чи не загубили уважність?

«Попереду в тебе багато чудових несподіванок!» - було написано в листі до Чарлі. Тож вирушаємо у цікаву мандрівку фабрикою Віллі Вонка!

 

  1. Оголошення теми, мети уроку

Немає нічого неможливого.

Р. Дал

  • Давайте разом сформулюємо тему нашого уроку та його задачі.

 

  • Вправа «Мої очікування»

Запишіть, що ви очікуєте від нашої мандрівки фабрикою Віллі Вонка з героями казки.

Приготуйте папір (альбомний аркуш), кольорові олівці. Сьогодні ви будете працювати в групах, подорожувати фабрикою і створювати ілюстрацію подорожі.

 

  • Як ви розумієте слова письменника Р. Дала, які є епіграфом до нашого уроку?

Пропоную вам об’єднатися в команди, які будемо називати «Team work». Оберіть Team leader (лідера команди) та розподіліть обов’язки.

 

Проблемне питання: У чому полягає сенс зображення пригод героїв на фабриці?

 

  • «Team work» (Робота в команді) «Вітаю вас, мої маленькі друзі!»

Підготувати розповідь про героя за планом:

  1. Перше знайомство з героєм.
  2. Портретна характеристика героя.
  3. Вчинки героя.
  4. Результат його екскурсії по фабриці.
  5. Висловіть ваше ставлення до героя.
  6. Намалювати ілюстрацію.

 

 «Team work (І)»  Віллі Вонка - екскурсовод по фабриці.

Завдання: розповідь про героя (портрет, мова героя, риси характеру, вчинки, оцінка автора), скласти правила для відвідувачів, маршрут екскурсії фабрикою, ваше ставлення до героя.

 

 «Team work (ІІ)»  Августус Глуп та його батьки.

Завдання: скласти розповідь про героя та його батьків, портрет героя, його вчинки та наслідки. Визначити ставлення автора до героя. Висловити власне ставлення до героя.

 

 «Team work (ІІІ)»  Верука Солт та її батьки

Завдання: скласти розповідь про героя та його батьків, портрет героя, його вчинки та наслідки. Визначити ставлення автора до героя. Висловити власне ставлення до героя.

 

 «Team workV Віолетта Борегард та її батьки

Завдання: скласти розповідь про героя та його батьків, портрет героя, його вчинки та наслідки. Визначити ставлення автора до героя. Висловити власне ставлення до героя.

 

 «Team work (V Майк Тіві та його батьки

Завдання: скласти розповідь про героя та його батьків, портрет героя, його вчинки та наслідки. Визначити ставлення автора до героя. Висловити власне ставлення до героя.

 

 «Team work (VІ)» Чарлі Бакет та дідусь Джо

Завдання: скласти розповідь про героя та його дідуся, портрет героя, його вчинки та наслідки. Визначити ставлення автора до героя. Висловити власне ставлення до героя.

 

  • Презентація роботи «Team work»

 «Team work (І)»  Віллі Вонка - екскурсовод по фабриці.

  1. Перше знайомство з героєм.

Знайомство з героєм починається неопосередковано, а саме через Чарлі Бакета, який «понад усе хотів шоколаду», а фабрика була «майже біля самої хатинки, де мешкав Чарлі». (розділ 1)

  1. Портретна характеристика героя.

«І що то був за дивовижний чоловік! На голові він мав чорний циліндр. Одягнений був у фрак з розкішного темно-фіолетового оксамиту. Штани мав темно-зелені. Рукавички – перламутрово –сірі. А в руці тримав елегантну тростину з золотою бамбулькою. З його підборіддя стирчала акуратна чорна цапина борідка. А очі – очі мав невимовно ясні. …все його лице освітлював радісний усміх. …Його рухи були швидкі…» (розділ 14)

  1. Вчинки героя.

Запросив п’ять щасливчиків на екскурсію до фабрики, зустрів усіх біля воріт фабрики, супроводжував і розповідав про працівників та власні винаходи.

  1. Результат його екскурсії по фабриці.

«…я вирішив усе це тобі подарувати (про Чарлі)» (розділ 30)

 

  • Чому Віллі Вонка вирішив подарувати фабрику дитині? («Я не хочу, щоб цим займався дорослий. Дорослий мене не слухатиме, не захоче вчитися. Він буде намагатися робити все так, як забажається йому, а не мені. Тому мені потрібна дитина. Мені потрібна чемна, розумна й добра дитина, якій я зможу відкрити свої найдорожчі секрети виготовлення солодощів…» (розділ 30)
  • Чи сталися зміни в житті Віллі Вонка після екскурсії? (Так, до зустрічі з Чарлі Віллі Вонка мав багато грошей, але був самотній. Зустріч з Чарлі подарувала йому надію, що його справу продовжить гарний хлопець, а сам Вонка вже не буде такий самотній.)

 

 «Team work (ІІ)»  Августус Глуп та його батьки.

  1. Перше знайомство з героєм.

«Щасливцем виявився якийсь Августус Глуп, і на першій сторінці вечірньої газети… красувалося його велике фото.» (розділ 6)

  1. Портретна характеристика героя.

«…дев’ятирічний хлопець, такий тілистий, ніби його надули велетенською помпою. З усього його тіла випиналися здоровезні обвислі складки жиру, а лице нагадувало потворну грудку тіста з маленькими смородинками очей, що зажерливо поглядали на світ… Їсти – це його пристрасть.» (розділ 6)

  1. Вчинки героя.

«Августус Глуп…нищечком підкрався до річки…з шаленою швидкістю заливаючи собі жменями в рот рідкий гарячий шоколад.» (розділ 16)

«Августус Глуп упав у річку і миттю зник під коричневою поверхнею» (розділ 17)

«…нещасного хлопчиська затягувало далі й далі – до отвору однієї з тих велетенських труб…» (розділ 17)

  1. Результат його екскурсії по фабриці.

Він не отримав нічого, покараний за свою жадібність.

 

 «Team work (ІІІ)»  Верука Солт та її батьки

  1. Перше знайомство з героєм.

«…Верука Солт…жила зі своїми заможними батьками в далекому величезному місті» (розділ 6)

«Бачите, - сказав він, - одразу, як доня сказала, що просто мусить мати Золотий квиток, я пішов у місто й почав купувати всі шоколадні батончики «Вонка»…» (розділ 6)

  1. Портретна характеристика героя.

«Вона сиділа між сяючими батьками у вітальні їхнього будинку…всміхалася від вуха до вуха.» (розділ 6)

  1. Вчинки героя.

«А я хочу білочку!» (розділ 24) Розбещена батьками дівчинка

  1. Результат його екскурсії по фабриці.

«Вони її збираються викинути в сміттєпровід!» (розділ 24)

 

 «Team workV Віолетта Борегард та її батьки

  1. Перше знайомство з героєм.

«…третій квиток знайшла панна Віолета Борегард.» (розділ 8)

  1. Портретна характеристика героя.

«…вона шалено жувала жуйку.» (розділ 8)

  1. Вчинки героя.

«хапнула з шухлядки плиточку жуйки і кинула в рот» (розділ 21)

  1. Результат його екскурсії по фабриці.

«ЇЇ лице, руки, ноги, шия – все тіло…стали сліпучо-фіолетово-чорні – як чорничний сік!» (розділ 21)

«ЇЇ тіло роздималося й змінювало форму …перетворилося на велетенську ягоду чорниці…» (розділ 21)

 

 «Team work (V Майк Тіві та його батьки

  1. Перше знайомство з героєм.

«Не бачите, що я дивлюся телевізор? – сердито крикнув він. – Не заважайте» (розділ 8)

  1. Портретна характеристика героя.

«Дев’ятирічний хлопець сидів перед величезним телевізором… Майк Тіві сам був обвішаний вісімнадцятьма різноманітними іграшковими пістолетами й автоматами.» (розділ 8)

  1. Вчинки героя.

«Хлопець летів мов навіжений, а добігши до величезної телекамери, відразу підскочив до рубильника…» (розділ 27)

  1. Результат його екскурсії по фабриці.

«…на крихітного хлопчика, що гасав у неї по долоні, розмахуючи пістолетами» (розділ 27)

 

 «Team work (VІ)» Чарлі Бакет та дідунь Джо

  1. Перше знайомство з героєм.

«…малий Чарлі Бакет – мешкає в дерев’яній хатинці на краю великого міста» (розділ 1)

  1. Портретна характеристика героя.

«Він стає схожий на скелет!» (розділ 10)

«…з кожним днем худнув і худнув. Обличчя його стало страшенно бліде і виснажене. Шкіра так щільно обтисла йому щоки, що з-під неї аж випиналися кістки.» (розділ 10)

  1. Вчинки героя.

Відвідував школу, кожного вечора відвідував стареньких, знайшов однодоларову банкноту і купив батончика, потім другого і знайшов останній Золотий квиток. Відправився на фабрику Вонки з дідусем Джо.

  1. Результат його екскурсії по фабриці.

«…але ж це означає, що ти переміг!» (розділ 28)

«Я справді віддаю фабрику тобі» (розділ 30)

 

  • Підсумки роботи в групах, презентація ілюстрацій
  • До яких цехів потрапили діти з Віллі Вонкою? Хто не пройшов випробування? Які вади автор засуджує?

(Шоколадний цех – не пройшов ненажера Августус Глуп; цех винаходів – не пройшла Віолета Борегард; горіховий цех – Верука Солт відправлена в сміттєпровід; телевізійно-шоколадний цех – Майк Тіві перетворився на карлика)

  • Чому малий Чарлі не потрапив ні до якої халепи?
  • Чому Віллі Вонка наказав взяти шоколад з екрану саме Чарлі? (розділ 26, Майк Тіві: «Це ж тільки картинка на телеекрані!»

«Чарлі простяг руку і торкнувся екрана, аж раптом…шоколадна плитка опинилася в його долоні»)

  • Чи заслуговує Чарлі на перемогу?

 

  1. Підсумки
  • У чому полягає сенс зображення пригод героїв на фабриці? (Екскурсія на фабрику – це перехід в інший, казковий світ, в якому перевіряються характери героїв, виявляються вади та життєві цінності)
  • Які проблеми порушує автор у творі? (проблема виховання, повага до батьків та оточуючих тощо)

 

  1. Рефлексія
  • Продовжити речення
  • Подорожуючи разом з Чарлі, я зрозумів …

 

 

  1. Домашнє завдання: стор. 271 питання № 7 (за підручником О.М. Ніколенко "Світова література" 5 кл.), виразне читання пісень з твору, ілюстрації до твору.

 

docx
Додано
18 квітня 2020
Переглядів
2516
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку