Урок
Тема. Мандрівка героїв як шлях до розуміння авторського задуму казки «Чарлі і шоколадна фабрика» Р. Дала
Мета: допомогти учням зрозуміти сенс мандрівки героїв твору, визначити сутність образів дітей та їхніх батьків як носіїв певної якості, формувати вміння складати власне аргументоване висловлювання, сприяти вихованню кращих якостей та вміння спілкуватися.
Обладнання: фрагменти з художнього фільму «Чарлі і шоколадна фабрика» (2005), дитячі малюнки до казки.
Тип уроку: урок-екскурсія
Хід уроку
Вправа «Знайди зайве»
Завдання: визначити ім’я героя, яке зайве в поданому рядку, думку обґрунтувати.
Чарлі, Августус, Віолетта, Полліанна.
(Зайве ім’я Полліанни, тому що це героїня твору Е.Портер «Полліанна»)
1988 р. – нагороджений премією за найкращу дитячу книжку «Матильда»)
Мотивація навчальної діяльності
Здається, немає такої дитини, яка б не любила мандрувати, а особливо, якщо це мандрівка до шоколадної фабрики. Сьогодні ми відправимося з вами на екскурсію разом із героями казки. Візьміть з собою гарний настрій, не забудьте фантазію та перевірте, чи не загубили уважність?
«Попереду в тебе багато чудових несподіванок!» - було написано в листі до Чарлі. Тож вирушаємо у цікаву мандрівку фабрикою Віллі Вонка!
Немає нічого неможливого.
Р. Дал
Запишіть, що ви очікуєте від нашої мандрівки фабрикою Віллі Вонка з героями казки.
Приготуйте папір (альбомний аркуш), кольорові олівці. Сьогодні ви будете працювати в групах, подорожувати фабрикою і створювати ілюстрацію подорожі.
Пропоную вам об’єднатися в команди, які будемо називати «Team work». Оберіть Team leader (лідера команди) та розподіліть обов’язки.
Проблемне питання: У чому полягає сенс зображення пригод героїв на фабриці?
Підготувати розповідь про героя за планом:
«Team work (І)» Віллі Вонка - екскурсовод по фабриці.
Завдання: розповідь про героя (портрет, мова героя, риси характеру, вчинки, оцінка автора), скласти правила для відвідувачів, маршрут екскурсії фабрикою, ваше ставлення до героя.
«Team work (ІІ)» Августус Глуп та його батьки.
Завдання: скласти розповідь про героя та його батьків, портрет героя, його вчинки та наслідки. Визначити ставлення автора до героя. Висловити власне ставлення до героя.
«Team work (ІІІ)» Верука Солт та її батьки
Завдання: скласти розповідь про героя та його батьків, портрет героя, його вчинки та наслідки. Визначити ставлення автора до героя. Висловити власне ставлення до героя.
«Team work (ІV)» Віолетта Борегард та її батьки
Завдання: скласти розповідь про героя та його батьків, портрет героя, його вчинки та наслідки. Визначити ставлення автора до героя. Висловити власне ставлення до героя.
«Team work (V)» Майк Тіві та його батьки
Завдання: скласти розповідь про героя та його батьків, портрет героя, його вчинки та наслідки. Визначити ставлення автора до героя. Висловити власне ставлення до героя.
«Team work (VІ)» Чарлі Бакет та дідусь Джо
Завдання: скласти розповідь про героя та його дідуся, портрет героя, його вчинки та наслідки. Визначити ставлення автора до героя. Висловити власне ставлення до героя.
«Team work (І)» Віллі Вонка - екскурсовод по фабриці.
Знайомство з героєм починається неопосередковано, а саме через Чарлі Бакета, який «понад усе хотів шоколаду», а фабрика була «майже біля самої хатинки, де мешкав Чарлі». (розділ 1)
«І що то був за дивовижний чоловік! На голові він мав чорний циліндр. Одягнений був у фрак з розкішного темно-фіолетового оксамиту. Штани мав темно-зелені. Рукавички – перламутрово –сірі. А в руці тримав елегантну тростину з золотою бамбулькою. З його підборіддя стирчала акуратна чорна цапина борідка. А очі – очі мав невимовно ясні. …все його лице освітлював радісний усміх. …Його рухи були швидкі…» (розділ 14)
Запросив п’ять щасливчиків на екскурсію до фабрики, зустрів усіх біля воріт фабрики, супроводжував і розповідав про працівників та власні винаходи.
«…я вирішив усе це тобі подарувати (про Чарлі)» (розділ 30)
«Team work (ІІ)» Августус Глуп та його батьки.
«Щасливцем виявився якийсь Августус Глуп, і на першій сторінці вечірньої газети… красувалося його велике фото.» (розділ 6)
«…дев’ятирічний хлопець, такий тілистий, ніби його надули велетенською помпою. З усього його тіла випиналися здоровезні обвислі складки жиру, а лице нагадувало потворну грудку тіста з маленькими смородинками очей, що зажерливо поглядали на світ… Їсти – це його пристрасть.» (розділ 6)
«Августус Глуп…нищечком підкрався до річки…з шаленою швидкістю заливаючи собі жменями в рот рідкий гарячий шоколад.» (розділ 16)
«Августус Глуп упав у річку і миттю зник під коричневою поверхнею» (розділ 17)
«…нещасного хлопчиська затягувало далі й далі – до отвору однієї з тих велетенських труб…» (розділ 17)
Він не отримав нічого, покараний за свою жадібність.
«Team work (ІІІ)» Верука Солт та її батьки
«…Верука Солт…жила зі своїми заможними батьками в далекому величезному місті» (розділ 6)
«Бачите, - сказав він, - одразу, як доня сказала, що просто мусить мати Золотий квиток, я пішов у місто й почав купувати всі шоколадні батончики «Вонка»…» (розділ 6)
«Вона сиділа між сяючими батьками у вітальні їхнього будинку…всміхалася від вуха до вуха.» (розділ 6)
«А я хочу білочку!» (розділ 24) Розбещена батьками дівчинка
«Вони її збираються викинути в сміттєпровід!» (розділ 24)
«Team work (ІV)» Віолетта Борегард та її батьки
«…третій квиток знайшла панна Віолета Борегард.» (розділ 8)
«…вона шалено жувала жуйку.» (розділ 8)
«хапнула з шухлядки плиточку жуйки і кинула в рот» (розділ 21)
«ЇЇ лице, руки, ноги, шия – все тіло…стали сліпучо-фіолетово-чорні – як чорничний сік!» (розділ 21)
«ЇЇ тіло роздималося й змінювало форму …перетворилося на велетенську ягоду чорниці…» (розділ 21)
«Team work (V)» Майк Тіві та його батьки
«Не бачите, що я дивлюся телевізор? – сердито крикнув він. – Не заважайте» (розділ 8)
«Дев’ятирічний хлопець сидів перед величезним телевізором… Майк Тіві сам був обвішаний вісімнадцятьма різноманітними іграшковими пістолетами й автоматами.» (розділ 8)
«Хлопець летів мов навіжений, а добігши до величезної телекамери, відразу підскочив до рубильника…» (розділ 27)
«…на крихітного хлопчика, що гасав у неї по долоні, розмахуючи пістолетами» (розділ 27)
«Team work (VІ)» Чарлі Бакет та дідунь Джо
«…малий Чарлі Бакет – мешкає в дерев’яній хатинці на краю великого міста» (розділ 1)
«Він стає схожий на скелет!» (розділ 10)
«…з кожним днем худнув і худнув. Обличчя його стало страшенно бліде і виснажене. Шкіра так щільно обтисла йому щоки, що з-під неї аж випиналися кістки.» (розділ 10)
Відвідував школу, кожного вечора відвідував стареньких, знайшов однодоларову банкноту і купив батончика, потім другого і знайшов останній Золотий квиток. Відправився на фабрику Вонки з дідусем Джо.
«…але ж це означає, що ти переміг!» (розділ 28)
«Я справді віддаю фабрику тобі» (розділ 30)
(Шоколадний цех – не пройшов ненажера Августус Глуп; цех винаходів – не пройшла Віолета Борегард; горіховий цех – Верука Солт відправлена в сміттєпровід; телевізійно-шоколадний цех – Майк Тіві перетворився на карлика)
«Чарлі простяг руку і торкнувся екрана, аж раптом…шоколадна плитка опинилася в його долоні»)