Конспект уроку із зарубіжної літератури для 5 класу на тему "Складання власних поезій про природу (пейзажна лірика за творчістю Джона Кітса, Г.Гейне, Й.В.Гете)" Розвиток мовлення. Пропоную проводити після вивчення поезій Джона Кітса, Г.Гейне, Й.В.Гете
Клас: 5
Предмет: зарубіжна література
Тема: Складання власних поезій про природу (пейзажна лірика за творчістю Джона Кітса, Г.Гейне, Й.В.Гете)
Мета:
формування ключових компетентностей: уміння вчитися - самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії; загальнокультурної - дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту; соціальної – вміння співпрацювати в колективі, групі; комунікативної – розвивати вміння висловлювати свої думки, почуття;
формування предметних компетентностей: створити умови для розвитку в учнів здатності до відкритого спілкування; ознайомити з механізмами творчості, допомогти усвідомити й опанувати їх; навчитися досягати стану внутрішнього спокою, гармонії, слухати тишу в собі; формувати образність мислення, уміння бачити і знаходити цікаве довкола, бажання вивчати світ; учити складати вірші цікаво, образно передавати враження; виражати свої емоції та почуття від побаченого в словесній та письмовій формі; спонукати знаходити влучні поняття; розвивати здатність до творчо-пошукових навичок через виконання практичних занять; вміння проникати у свій внутрішній світ; прищеплювати любов до поетичного слова; виховувати любов до краси оточуючого світу; впевненість у своїх можливостях, наполегливість у роботі; інтерес до наслідків власної праці, бажання розвивати свої поетичні здібності.
Тип уроку: урок розвиток мовлення
Форма уроку: поетична майстерня
Обладнання: портрети поетів: Д.Кітс, Гете, Гейне, А.Фет, В.Симоненко, Леся Українка, Т.Шевченко; комп’ютерна добірка слайдів про природу з темою, епіграфом, цитатами та структурою уроку (мультимедійна презентація); робоча картка уроку; зірки червоного, жовтого, зеленого, синього, фіолетового, коричневого кольорів; малюнки учнів до вивчених ними поезій.
Методи і форми роботи: Музикотерапія; вправа «Мій улюблений колір»; «Звуки природи», «Мікрофон», «Ланцюжок думок», асоціативний кущ; коментоване читання з обґрунтуванням; обмін враженнями про почуте; фізкультхвилинка «На лоні з природою»; «Сім кроків для того, щоб стати поетом»; «Літературна розминка»; прийом «Передбачення», «Поетична хвилинка»; гіпотетична ситуація «Небувальщина»; анкета «Моє життя» (словесний портрет); гра «Асоціація»; віршована розминка; творча робота «На пошуки епітета» (завдання творчо-пошукового характеру в групах), «Сила метафори», «Відтвори зміст» (завдання творчо-інтуітивного характеру), «Вірш і рими» (завдання творчо-дослідницького характеру), «Мозаїка» (завдання пошуково-дослідницького характеру), «Кольоровий вірш» (завдання кольорово-пошукового характеру), конкурс «Юні поети»; «Миттєвості настрою»; метод «Про почуте і побачене».
Літературний словник:
Пейзаж – опис природи в літературному творі
Епітети – художні означення.
Метафора – слово або словосполучення, яке переносить ознаки одного предмета або явища на інші на основі подібності чи контрасту.
Випереджаюче завдання: вивчити поезії про природу, повторити правила з літературного словника.
Епіграф: Творчість - це десять відсотків натхнення
І дев’яносто відсотків напруженої праці.
Томас Едісон
Хід уроку
І. Організаційний момент
Музикотерапія. Звучить музика під супровід презентації (Слайд 1 – 4).
Вправа «Мій улюблений колір» (розвиток образного мислення).
- Діти, подивіться навколо себе (дошка прикрашена ілюстраціями дітей до вивчених ними творів про природу та портретами письменників). Придивіться уважно до кольорової гами, виберіть «свій» колір, насолодіться ним, відчуйте його енергетику, «скуштуйте» його на смак і, поринувши в його ауру, розміщуйтеся за столом відповідного кольору.
- Що символізує ваш колір? (На звороті написано: червоний – активність, жовтий – спокій та задоволення; зелений – задумливість, мрійливість; синій – образа; фіолетовий – сум та тривога, коричневий – втома. (Додаток 1)
Колір - це світло, без якого немислиме наше існування. Ми сприймаємо колір головним чином за допомогою зору, але несвідомо ми вбираємо його через шкіру, м'язи і навіть кістки. Впливаючи на наш організм, колір може стати його цілителем. Так художники, композитори, поети лікують душу людини. Художники – картинами, композитори – музикою, поети - словом.
Асоціативний кущ.
Природа - …..
(Очікувані відповіді: зелений – замрійлива, задумлива; червоний – чудова; жовтий – журлива, жалюгідна; синій – сонячна, спокійна, сердита, сумна; коричневий – корисна, квітуча, …)
- Які кольори переважають? Про що це говорить?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя з поєднанням методу мозковий штурм. Якщо коваль може із міцного заліза, зігнувши його за своїм бажанням, зробити витончений орнамент, то чи не може поет вилити свій візерунок, але не з металу, а зі слова?
Ви можете заперечити, що поети – це особливі люди, яким талант дав Бог. Можливо, ви і праві.
Але, по-перше, ми ще не всі свої таланти знаємо. По-друге, не обов’язково бути поетом: можна навчитися відчувати вірші, налаштовувати свою душу на хвилю натхнення.
Яким бачить світ поет? Які слова «виковує», щоб передати свої враження від побаченого?
Сьогодні на уроці ми полинемо з вами у природу, пригадаємо поетів, котрі її возвеличували. Природа дає нам сили витримати труднощі, жити по-справжньому, творити красу. Це диво може зробити тільки вона - чарівниця Поезія. Тож поет – збуджує в читача такі самі почуття, які сколихнули його душу. І сьогодні, на уроці, ми спробуємо відшукати свої слова для малювання літературного пейзажу. Після сьогоднішньої зустрічі ви зможете:
Сьогодні ми спробуємо поринути у цікавий світ природи, яка дає поштовх до творчості, до самовираження.
Ось як про неї писали видатні поети.
Коментоване читання з обґрунтуванням (Слайд 5 – 7).
Поезія – це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі… (Ліна Костенко).
Поезія - це просторий світлий храм. (Ш. Петефі).
Поезія - це прекрасна мудрість. (В. Симоненко).
Обмін враженнями про почуте.
- Як ви розумієте ці слова? Поділіться своїми враженнями.
IIІ. Повідомлення теми і мети уроку
Слово вчителя
Ви спробуєте залишити слід в історії для багатьох інших школярів-ровесників. Тож вирушаймо у подорож чарівного образного слова.
- Запишіть тему уроку (Слайд 8). Епіграфом нашого уроку стануть слова Томаса Едісона: «Творчість - це десять відсотків натхнення
І дев’яносто відсотків напруженої праці» (Слайд 9).
- Як ви розумієте ці слова?
Проблемне питання:
- Сьогодні на уроці ми спробуємо дати відповідь на питання: Чи легко написати поезію? Чи кожен може стати поетом?
- Тож крокуємо швидко, впевнено, дружньо, долаючи «Сім кроків для того, щоб стати поетом»…
І крок. Гра «Асоціація».
ІІ крок. Віршована розминка «На пошуки епітета».
ІІІ крок. Віршова розминка «Сила метафори».
ІV крок. Віршована розминка «Відтвори зміст».
V крок. Віршова розминка «Вірш і рими».
VІ крок. Прийом «Мозаїка».
VІІ крок. Віршована розминка «Кольоровий вірш».
ІV. Формування нових знань, умінь і навичок.
«Літературна розминка».
- Назвіть письменників, які писали про природу? (Алкман, А. Фет,
Ф. Тютчев, О. Пушкін, М. Лермонтов, Й. В. Гете, Г.Гейне… Слайд 10)
- Як називається опис природи у художньому творі?(Пейзаж).
- Що допомагає поетам майстерно зобразити картини природи? (Використання художніх засобів).
Прийом «Передбачення».
- Давайте поміркуємо і будемо шукати у собі творчі здібності. Вправа «Звуки природи» (Слайд 11)
Гіпотетична ситуація «Небувальщина».
Анкета «Моє життя» (словесний портрет). (Додаток 2, слайд 12)
- Уявіть, що ви – сніжинка, метелик, листочок. Розкажіть про себе користуючись анкетою. Усно заповніть анкету за допомогою порівнянь, епітетів, метафор.
|
Сніжинка |
Метелик |
Листочок |
Я - |
|
|
|
Народилась |
|
|
|
Моя (мій) мама, тато |
|
|
|
Мої братики і сестрички |
|
|
|
Мої вчинки |
|
|
|
Емоції |
|
|
|
Вільний час |
|
|
|
Прийом «Поетична хвилинка»
Виразне читання напамять (заздалегідь підготовлених) 2-3 учнями віршів про природу (випереджувальне завдання).
Інтерактивна вправа «Ланцюжок думок».
- Якби ви були художником, які б намалювали картини?
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
- Діти, скажіть, а що потрібно для того, щоб була вдало написана вами поезія? (образне мислення, вміння підібрати порівняння, епітети, метафори, розуміння змісту висловлення)
- Тож давайте порозминаємось і здійснемо «Сім кроків, щоб стати поетом»… (Слайд 13)
І крок. Гра «Асоціація».
ІІ крок. Віршована розминка. Творча робота «На пошуки епітета» (завдання творчо-пошукового характеру в групах). Підібрати якомога більше епітетів до слів. (Слайд 15)
І група: зима; ІІ група: краплина; ІІІ група: небо; ІV група: вітер; V група – озеро; VІ група - сніжинка.
(Очікувані відповіді:
І група: холодна, сніжна, багата, біла, крижана, відлюдкувата, срібляста, діамантова…;
ІІ група: дощова, велика, прозора, холодна, безпощадна, жорстока;
ІІІ група: безмежне, лагідне, сумне, насуплене, веселе, грайливе;
ІV група: роздратований, чуйний, сильний, жорстокий, безпощадний, дратівливий, вітер-розбишака;
V група: гладеньке, роздраконене, гофроване, могутнє, глибоке, прозоре;
VІ група: легенька, холодна, прозора, біла, відчайдушна, дружня…)
ІІІ крок. Віршова розминка «Сила метафори». (Слайд 16)
Зразок: Радість – мільйони зірок, що виблискують на небі. Радість – це величезний букет квітів, який вдихаючи розриває серце на шматочки.
І група: Спокій – це … (лапатий білий сніг, що сяє).
ІІ група: Сум – це … (ритмічний гуркіт дощу).
ІІІ група: Байдужість – це … (багряне осіннє листя, що плутається під ногами).
ІV група: Життя - це … ( весна, літо, осінь, зима, які по черзі змінюються).
V група: Відчуження – це … .
VІ група: Людяність – це … .
Слово вчителя з елементами бесіди. - А чи хотіли б ви писати вірші, друкувати їх, а потім видавати власні збірки? А, можливо, ви змогли б стати відомим на весь світ поетом. Адже ви знаєте, що і Гете, і Кітс починали писати вірші у вашому віці. Тож давайте сьогодні перевіримо свої творчі здібності.
ІV крок. Віршована розминка «Відтвори зміст» (завдання творчо-інтуітивного характеру). (Слайд 17)
Сонце світить та не… ( гріє)
Листячко в садах… ( жовтіє)
В полях зібрали… ( урожай)
Летять шпаки у теплий… ( край).
V крок. Віршова розминка «Вірш і рими» (завдання творчо-дослідницького характеру). Скласти вірш за римами. (Слайд 18)
……………………спить …………………….. цвіт
……………………забуває …………………….. світ
……………………скрипить …………………….. спить
.………………….. співає ……………………… шелестить
Очікувані відповіді:
Троянда має гарний цвіт
Вона відома навесь світ.
Вночі ця квітка добре спить
Вдень – пелюстками шелестить.
Фізкультхвилинка «На лоні з природою» та «Музикотерапія».
(Під час прослуховування музики діти виконують малювання у повітрі.)
- Діти, підніміться і намалюйте образи, які я буду називати одночасно двома руками (сонце, квітка, гори, хмаринка, метелик.)
- Візьміть тепер свій колір і покладіть його на те місце, що у вас болить. Відомо, що колір вміє виліковувати.
- Відпочили? А тепер давайте будемо далі працювати.
VІ крок. Прийом «Мозаїка» (завдання пошуково-дослідницького характеру). (Слайд 19)
Треба скласти вислів про природу, з окремих слів, пояснивши його.
І група. Даром, велике, природа, лише, робить. (Лише природа робить велике даром. О.Герцен).
ІІ група. Залежить, тебе, від, а, врожай, від, посів, природи. (Посів залежить від тебе, а врожай – від природи. С.Рамішвілі).
ІІІ група. Природи, серце, чисте, у (У природи чисте серце. Х.Огума).
ІV група. Лікар, природа (Природа – лікар. Гіппократ).
VІІ крок. Віршована розминка «Кольоровий вірш» (завдання кольорово-пошукового характеру). (Слайд 20)
Кольорові сенкани
******
Трава (зелений)
Весняна, запашна
Росте, пробивається, кличе
Трава – зелений килим весни
Радість
******
Жовток
Жовтенький, сонячний
Жовтіє, жовтітиме, пожовтіє
Жовтий жовток дарує життя
Курчатко
Проведення конкурсу «Юні поети».
- Ви вже навчилися, образно мислити, знаходити риму, тож спробуйте у вирішальному конкурсу себе проявити і скласти вірші за тематикою ( на столі лежать картки із завданням: І група: про зиму; ІІ група: про краплину; ІІІ група: про небо; ІV група: про вітер; V група – про озеро; VІ група – про сніжинку.)
«Миттєвості настрою» (Слайд 21-35).
Учні читають свої вірші на фоні музики комп'ютерної добірки кліпів про природу.
IV. Підбиття підсумків роботи.
Слово вчителя. Якщо перефразувати відомий усім закон А.Ейштейна, то «думка не має маси спокою і лише у русі стає фізично відчутною». Ми вчимося слухати своє мовчання, що є не спокоєм, а джерелом творчої енергії.
Рефлексія. Метод «Про почуте і побачене».
- Чи згодні ви з епіграфом нашого уроку? Як ви його розумієте?
Слово вчителя. Не бійтеся творити. Запросіть творчість до вашого повсякденного життя. Для цього щодня винаходьте нове слово і його значення, помічайте та придумуйте нові звуки, дії, бо насправді палітра творчості – безмежна. Якими ви станете творцями – відповідь знаєте лише ви. Дійте!
V. Виставлення оцінок та їх коментування. Самооцінювання.
VІ. Диференційоване домашнє завдання. Виконати на вибір одне з двох завдань. (Слайд 36)
1. Вигадати нове слово і дати йому визначення, намалювати його.
2. Скласти акровірш зі словом
П
Р
И
Р
О
Д
А.
Додатки
Додаток 1.
Додаток 2
Робоча картка уроку
Анкета «Моє життя» (словесний портрет)
|
Сніжинка |
Метелик |
Листочок |
Я - |
|
|
|
Народилась |
|
|
|
Моя (мій) мама, тато |
|
|
|
Мої братики і сестрички |
|
|
|
Мої вчинки |
|
|
|
Емоції |
|
|
|
Вільний час |
|
|
|
«На пошуки епітета».
Підібрати якомога більше епітетів до слів.
І група: зима; ІІ група: краплина; ІІІ група: небо; ІV група: вітер; V група – озеро; VІ група - сніжинка.
«Сила метафори»
Опишіть психологічний стан вашої душі, пояснивши його природними явищами.
Зразок: Радість – мільйони зірок, що виблискують на небі. Радість – це величезний букет квітів, який вдихаючи розриває серце на шматочки.
І група: Спокій – це … .
ІІ група: Сум – це … .
ІІІ група: Байдужість – це … .
ІV група: Життя - це … .
V група: Відчуження – це … .
VІ група: Людяність – це … .
«Відтвори зміст»
Сонце світить та не…
Листячко в садах…
В полях зібрали…
Летять шпаки у теплий…
«Вірш і рими»
Скласти вірш за римами.
І, ІІ, ІІІ група: ІV, V, VІ група:
……………………спить …………………….. цвіт
……………………забуває …………………….. світ
……………………скрипить …………………….. спить
.………………….. співає ……………………… шелестить
Прийом «Мозаїка»
Треба скласти вислів про природу, з окремих слів, пояснивши його.
І група. Даром, велике, природа, лише, робить.
ІІ група. Залежить, тебе, від, а, врожай, від, посів, природи.
ІІІ група. Природи, серце, чисте, у.
ІV група. Лікар, природа.
«Кольоровий вірш» (Кольоровий сенкан)
Складіть вірш - сенкан, у кожному рядку якого був би присутній вибраний вами колір вашого столу.
Зразок:
****** ******
Кров (червоний) Чорнота
Гаряча, юна Чорнильна, чорнюща
Хвилює, нуртує, пульсує Чорніє, чорнітиме, чорніла
Кров – червона ріка життя Непроглядна темінь загорнула село
Молодість Ніч
«Юні поети»
Складіть (групою) вірш за тематикою:
І група: про зиму; ІІ група: про краплину;
ІІІ група: про небо; ІV група: про вітер;
V група – про озеро; VІ група – про сніжинку.