поглибити знання учнів про народну казку та різновиди казок; повторити жанри фольклору; розкрити національну своєрідність та подібність казок народів світу; розвивати усне мовлення, творчі здібності, пам'ять, навички виразного читання; виховувати повагу до культури інших народів.
Конспект уроку 5 клас
Що не казка, то нове диво…
Тема уроку. Казка як жанр фольклору. Зображення в ній життя, поглядів і характеру народів, мрій, бажань і сподівань її творців. Боротьба добра зі злом – головний конфлікт народної казки. Реальне та фантастичне в ній. (Слайд1)
Завдання: поглибити знання учнів про народну казку та різновиди казок; повторити жанри фольклору; розкрити національну своєрідність та подібність казок народів світу; розвивати усне мовлення, творчі здібності, пам'ять, навички виразного читання; виховувати повагу до культури інших народів.
( Слайд 2)
Обладнання: Виставка книг « Казки народів світу», підручник, ілюстрації до казок.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Бесіда.
слабких, злість, зброя;
руйнує, добро, будує, зло;
слово,людині,палиця,допомагає, добрій, не допоможе, лихій;
( «Злість – зброя слабких», «Добро будує, зло руйнує», «Добрій людині слово допомагає, лихій палиця не допоможе»)
ІІ. Оголошення теми, мети уроку
ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
Казковий світ – чудовий світ! Найпопулярнішим та найулюбленішим жанром серед дітей є казка. Мабуть, немає у світі людини, яка б не любила або не знала хоча б однієї казки. Як жанр фольклору ви назвали казку. Але чи всі знають, що таке казка?
Казка( від « казати», «розповідати») – один з основних жанрів усної народної творчості (фольклору), розповідний твір про вигадані, здебільшого фантастичні події, які сприймаються і переживаються як реальні. (Слайд 3)
Будова казки: зачин, основна частина, кінцівка.(Слайд 4)
Казка виконує надзвичайно важливу роль у формуванні нашого світогляду, у сприйнятті навколишнього світу.
Давайте познайомимося з видами народних казок. (Слайд 5).
Є казки про тварин. Це найдавніші серед казок. У всіх казках про тварин є чарівний елемент – звірі, птахи , риби розмовляють у них людською мовою і поводяться як люди. Казки про тварин цікавили багатьох учених і письменників світу. На Україні, зокрема, вивчивши «звіриний епос», створив свою славнозвісну збірку « Коли ще звірі говорили» Іван Франко.
У фольклорі слов’янських та західноєвропейських народів казок про тварин порівняно небагато. А от у народів Америки, Австралії, Азії, Африки їх без ліку. В кожній країні у казках живуть «свої» тварини. В Європі – це вовк, ведмідь, заєць, кінь, собака, кіт, півень, оре, ворон, в Азії та Африці – лев, тигр, слон, мавпа, папуга, в Австралії – кенгуру.
Чарівні або фантастичні. В казках діють чарівні сили, чарівні предмети, відбуваються чарівні перевтілення. Герої здійснюють дивовижні подвиги, вбивають чудовиськ, дарують людям вогонь і живодайну воду, навчають їх ремесел, рятують від смерті, завжди виходять переможцями, їм допомагають фантастичні добрі істоти. Повторюються магічні цифри «3» , «7». У будь – якій чарівній казці відбилися уявлення народу про добро і зло.
Побутові казки люди почали складати на пізніших етапах своєї історії.
Їхні герої – бідні селяни, наймити, солдати – це найчастіше герої позитивні.
Вельможі, пани, багаті хазяї, купці теж герої побутових казок, але герої - негативні. В цих казках немає фантастичних перетворень, чарівної вигадки, ситуації – реальні.
Ми вже побачили, що казки надзвичайно різноманітні. Вчені – фольклористи взялися до вивчення казок різних народів світу і побачили в них дуже багато спільного. Це пояснюється тим, що довгий час фантастичні розповіді передавалися з покоління в покоління, доповнювалися, змінювалися. В багатьох народів світу є схожі казкові історії. Казки різних народів світу схожі між собою тому, що бажання та прагнення, надії та мрії усіх народів схожі. Усі народи хотіли, хочуть і хотітимуть жити в мирі, прагнуть свободи і щастя. І про все це розповідалося, розповідається й довіку буде розповідатися в казках, що їх складали, складають і складатимуть народи світу. Увага учнів акцентується на історіях, спільних сюжетах, які трапляються у фольклорі різних народів. Вводиться поняття «мандрівний сюжет». Мандрівний сюжет – спільні історії, сюжети,які трапляються у фольклорі різних народів
2. Творче завдання. Робота з підручником. Прочитати матеріал на 20 сторінці. Дати відповідь на питання:
- давайте пригадаємо відомі вам казочки « Морозко», «Дідова дочка і бабина дочка» і знайдемо, що спільне в сюжетах.
- що таке мандрівний сюжет? (Слайд 6)
Прочитати матеріал на 21 сторінці. Дати відповідь на питання:
- на які три види поділяються казки за змістом?
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
В ліс по стежці я ходила,
Сірого вовка зустріла.
До бабусі завітала
І її я не впізнала.
Очі, зуби – все страшне!
Чи впізнали ви мене? ( Червона шапочка)
У бору моя хатинка,
Приведе туди стежинка.
В мене кістяна нога,
Звуть мене …Баба Яга.
Моя казка всім відома,
У семи живу я гномів.
Стан тонкий, тендітна ніжка .
Хто я, друзі? … Білосніжка
На бал я мріяла потрапити завжди
Та шлях закритий був мені туди.
У шати одягла мене хрещена
Й подарувала туфельку для мене.
Вона блищить у сяйві кришталя.
Тож, здогадайтесь як моє ім’я . (Попелюшка)
– Хто з героїв казки сподобався вам найбільше і чому?
(Слайд 7)
3. Висновок. Казка є скринькою Божого добра. В народних казках висміюються негативні моральні якості та риси: жадібність, лінощі, хвалькуватість.
Казка є колективним творінням народного розуму й таланту. У ній завжди перемагає Добро. Казки повчають і розважають. Їх люблять читати, слухати малюки і дорослі. І хай ці нетлінні коштовності – народні казки – навчають Вас любити добро, ненавидіти зло.
4. Оцінювання.
Домашнє завдання.
Переказати статтю підручника « Що таке народна казка» (сторінка 20-21)
Підготувати повідомлення про «Панчатантру».
Прочитати казку « Фарбований шакал»
1