Урок із зарубіжної літератури для 5 класу на тему "Що не казка, то нове диво..."

Про матеріал

поглибити знання учнів про народну казку та різновиди казок; повторити жанри фольклору; розкрити національну своєрідність та подібність казок народів світу; розвивати усне мовлення, творчі здібності, пам'ять, навички виразного читання; виховувати повагу до культури інших народів.

Перегляд файлу

Конспект уроку 5 клас

Що не казка, то нове диво…

 

Тема уроку. Казка як жанр фольклору. Зображення в ній життя, поглядів і характеру народів, мрій, бажань і сподівань її творців.  Боротьба добра зі злом – головний конфлікт народної казки. Реальне та фантастичне в ній. (Слайд1)

Завдання: поглибити знання учнів про народну казку та різновиди казок; повторити жанри фольклору;  розкрити національну своєрідність та подібність казок народів світу;  розвивати усне мовлення,  творчі здібності, пам'ять, навички виразного читання; виховувати повагу до культури інших народів.

( Слайд 2)

Обладнання: Виставка книг « Казки народів світу», підручник, ілюстрації до казок.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

Бесіда.

  1. Що означає слово «фольклор»?
  2. Назвіть відомі  жанри фольклору.
  3. Які твори усної народної творчості вам відомі?
  4. Творче завдання. Зі слів скласти прислів’я:

                              слабких, злість, зброя;

                             руйнує, добро, будує, зло;

                    слово,людині,палиця,допомагає, добрій, не допоможе, лихій;

( «Злість – зброя слабких»,  «Добро будує, зло руйнує»,  «Добрій людині слово допомагає, лихій палиця не допоможе»)

ІІ. Оголошення теми, мети уроку

ІІІ. Сприйняття і  засвоєння  учнями навчального матеріалу.

  1. Вступне слово вчителя.

       Казковий світ – чудовий світ! Найпопулярнішим та найулюбленішим жанром серед дітей є казка. Мабуть, немає у світі людини, яка б не любила або не знала хоча б однієї казки. Як жанр фольклору ви назвали казку. Але чи всі знають, що таке казка?

        Казка( від « казати»,  «розповідати») – один з основних жанрів усної народної творчості (фольклору), розповідний твір про вигадані, здебільшого фантастичні події, які сприймаються і переживаються як реальні. (Слайд 3)

        Будова казки: зачин, основна частина, кінцівка.(Слайд 4)

 Казка виконує надзвичайно важливу роль у формуванні нашого світогляду, у сприйнятті  навколишнього світу.

        Давайте познайомимося з видами народних казок. (Слайд 5).

        Є казки про тварин. Це найдавніші серед казок. У всіх казках про тварин є чарівний елемент – звірі, птахи , риби розмовляють у них людською мовою і поводяться як люди.  Казки про тварин цікавили багатьох учених і письменників світу. На Україні, зокрема, вивчивши «звіриний епос», створив свою славнозвісну збірку « Коли ще звірі говорили» Іван Франко. 

У фольклорі слов’янських та західноєвропейських народів казок про тварин порівняно небагато. А от у народів Америки, Австралії, Азії, Африки їх без ліку. В кожній країні у казках живуть «свої» тварини. В Європі – це вовк, ведмідь, заєць, кінь, собака, кіт, півень, оре, ворон, в Азії та Африці – лев, тигр, слон, мавпа, папуга, в Австралії – кенгуру.  

       Чарівні або фантастичні. В казках діють чарівні сили, чарівні предмети, відбуваються чарівні перевтілення. Герої здійснюють дивовижні подвиги, вбивають чудовиськ, дарують людям вогонь і живодайну воду, навчають їх ремесел, рятують від смерті, завжди виходять переможцями, їм допомагають фантастичні добрі істоти. Повторюються магічні цифри «3» , «7». У будь – якій чарівній казці відбилися уявлення народу про добро і зло.

     Побутові казки люди почали складати на пізніших етапах своєї історії.

Їхні герої – бідні селяни, наймити, солдати – це найчастіше герої позитивні.

Вельможі, пани, багаті хазяї, купці теж герої побутових казок, але герої  - негативні. В цих казках немає фантастичних перетворень, чарівної вигадки, ситуації – реальні.

     Ми вже побачили, що казки надзвичайно різноманітні. Вчені – фольклористи взялися до вивчення казок різних народів світу і побачили в них дуже багато спільного. Це пояснюється тим, що довгий час фантастичні розповіді передавалися з покоління в покоління, доповнювалися, змінювалися. В багатьох народів світу є схожі казкові історії. Казки різних народів світу схожі між собою тому, що бажання та прагнення, надії та мрії усіх народів схожі. Усі народи хотіли, хочуть і хотітимуть жити в мирі, прагнуть свободи і щастя. І про все це розповідалося, розповідається й довіку буде розповідатися в казках, що їх складали, складають і складатимуть народи світу.   Увага учнів акцентується на історіях, спільних сюжетах, які трапляються у фольклорі різних народів. Вводиться поняття  «мандрівний сюжет». Мандрівний сюжет – спільні історії, сюжети,які трапляються у фольклорі різних народів

   2. Творче завдання. Робота з підручником. Прочитати матеріал на 20 сторінці. Дати відповідь на питання:

- давайте пригадаємо відомі вам казочки « Морозко», «Дідова дочка і бабина дочка» і знайдемо, що спільне в сюжетах.

- що таке мандрівний сюжет? (Слайд 6)

Прочитати матеріал на 21 сторінці. Дати відповідь на питання:

- на які три види поділяються казки за змістом?

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Літературна вікторина  «Мої знання про народну казку»
  • Що таке казка?
  • Які види народних казок ви знаєте?
  •  Назвіть найдавніший вид казок.
  • Чим побутові казки відрізняються від чарівних?
  • Які герої діють у побутових казках?
  • Про кого йдеться мова?

В ліс по стежці я ходила,

Сірого вовка зустріла.

До бабусі завітала

І її я не впізнала.

Очі, зуби – все страшне!

Чи впізнали ви мене?      ( Червона шапочка)

У бору моя хатинка,

Приведе туди стежинка.

В мене кістяна нога,

Звуть мене …Баба Яга.

 

Моя казка всім відома,

У семи живу я гномів.

Стан тонкий, тендітна ніжка .

Хто я, друзі? …    Білосніжка

 

На бал я мріяла потрапити завжди

Та шлях закритий був мені туди.

У шати одягла мене хрещена

Й подарувала туфельку для мене.

Вона блищить у сяйві кришталя.

Тож, здогадайтесь як моє ім’я .       (Попелюшка)

 

  1. Слово вчителя. Вам було задано  завдання прочитати казку « Василина Прекрасна». Давайте обговоримо казку. Бесіда.

         – Хто з героїв казки сподобався вам найбільше і чому?

  • Опиши початок казки з точки зору її чарівності (час, місце дії, персонажі).
  • Доведи, що даний твір чарівна казка.
  • Назвіть  відомі казки про тварин , чарівні, побутові. Які з них ви читали?

(Слайд 7)

3. Висновок. Казка є скринькою Божого добра. В народних казках висміюються негативні моральні якості та риси: жадібність, лінощі, хвалькуватість.

   Казка є колективним творінням народного розуму й таланту. У  ній завжди перемагає  Добро. Казки повчають і розважають. Їх люблять  читати,  слухати  малюки і дорослі. І хай ці нетлінні коштовності – народні казки – навчають Вас  любити добро, ненавидіти зло.

4. Оцінювання.

Домашнє завдання.

   Переказати статтю підручника « Що таке народна казка» (сторінка 20-21)

    Підготувати повідомлення про «Панчатантру».

    Прочитати казку « Фарбований шакал»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
7 лютого 2018
Переглядів
5172
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку