Конспект уроку з зарубіжної літератури 5 клас " Е.Портер. "Полліанна"Ідея радості життя й відкриття світу у творі»

Про матеріал

учні виразно читають і емоційно сприймають розділи повісті, дають оцінку моральним якостям, вчинкам персонажів,

розвивають творчу уяву, навички зв'язного мовлення, спілкування, уміння висловлювати власні думки

Перегляд файлу

 

 

Тема: « Е. Портер «Полліанна».

              Ідея радості життя й відкриття світу у творі»

 

Очікувані результати учнів

Ключові компетентності:

 

розуміють необхідність розв’язання проблем довкілля (НЛ-1), важливість вияву ініціативи в суспільному житті(НЛ-2); усвідомлює переваги позитивного мислення для збереження здоров’я (НЛ-3).

 

Предметні компетентності:

 

 

виразно читають і емоційно сприймають   розділи повісті, дають  

оцінку моральним якостям, вчинкам персонажів,           

-розвивають творчу уяву, навички зв’язного мовлення,  спілкування,   

уміння  висловлювати власні думки

 

Обладнання: презентація,малюнки дітей

 

                                                    Радість – всесвіту пружина.

                                                                               Радість – творчості душа...

Ф. Шиллер «Ода да радості»

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності 

 

  1. Слово вчителя

 

Роман «Полліанна» належить до книг, що можуть змінити не тільки нас самих, але й наше ставлення до навколишнього світу. Ця книга обійшла половину земної кулі і навчила людей різних країн « грати в радість», вселила віру у свої сили і змусила замислитися над тим, як ставитися до себе, до труднощів у житті, до людей, які тебе оточують. І от сьогодні ми поговоримо про ідею радості й відкриття світу у творі.

 

  1. Робота з епіграфом

Епіграф нашого уроку  -   строки із гімну Євросоюзу  «Оди до радості» Ф. Шиллера

-Діти, як ви думаєте, чому навчить  вас  сьогоднішній урок? (ми навчимося  грати в радість)

- Так, ви  навчитеся грати  в радість,  а ще  висловлювати свої думки. Я сподіваюсь, що  цей урок допоможе вам виховувати в собі оптимізм, любов до людей, толерантність. А допоможе нам в ццьому незвичайна дівчинка – Полліанна, котра, незважаячи на життєві випробування, радіє кожному дню і   намагається допомогти всім, з ким  зустрічається.

 

ІІІ.Вивчення нового матеріалу

 

  1. Складання ассоціативного куща

 

 

- Діти, які ассоціації  виникають у вас зі словом «Полліанна»?

 

 

 

                                         

 

 

 

 

 

 

-Полліанна  має надзвичайний дар – жити  «своєю грою  в радість». Добротою, щирістю думок вона змінює життя всього міста, навчивши багатьох людей простого шляху до щастя:  « завжди радіти»

 

2. Робота в групах. Скласти  правила  « гри в радість»

 

 Правила « гри в радість»:

  1. Кожна людина може грати в цю гру.
  2. Щиро радій життю.
  3. Будь вдячний за все, що дає життя.
  4. У будь-якій ситуації  знаходь щось таке. З чого можна було б порадіти.
  5. Перетвори кожен день на маленьке свято.
  6. Подаруй собі і людям  щастя.

 

3.Робота з текстом  Як « гра в радість» робить світ кращим?

Знайдіть у тексті, як Полліанна  намагається радіти  навіть за неприємних ситуацій (зачитати  цитати)

 

Втрата батька

                «Радіти, що тато пішов на небо, щоб бути там із мамою та іншими дітьми. Він казав, що я маю «радіти за них»  (с. 186)

 

Хотіла ляльку, прислали милиці

                « Треба радіти з того, що милиці виявились непотрібними»  (с.193)

 

Тітка поселила Полліанну на горищі

                 « та рапто я згадала, що терпіти не можу свого ластовіння, і зраділа, що не маю люстра. А потім побачила цей чудовий краєвид з вікна і зрозуміла. Що мені є  з чого радіти.»  (с. 192)

 

Дівчинку залишили без вечері

                « я люблю хліб з молоком. І буду рада розділити ,Ненсі,з тобою вечерю» ( с. 192)

 

-   Як бачите, в житті Полліанни багато труднощів, але вона не опускає руки. Е. Портер зазначила: « Люди думають, що Полліанна постійно радісно щебече і що вона радіє абсолютно з усього. Однак, я ніколи не поділяла думки, про те, Що ми мусимо заперечувати існування  труднощів.,страждань і зла. Я переконана в тому, що ліпше зустрічати невідоме  бадьоро і радісно.

 

  1. Складання ланцюжка « Кого Полліанна залучила до « гри  в радість»?

Щоб скласти ланцюжок, потрібно впізнати героя.

Впізнай героя

1.Строга жінка з суворим обличчям, котра похмурніла щоразу, коли ніж падав на підлогу чи грюкали двері.(міс Поллі)

2. Чоловік був завжди вбраний у довгий чорний сюртук та шовковий циліндр, цього інші чоловіки не носили. Ідучи, він тримав спину, а ходив переважно швидко і завжди сам.(містер Пендлтон)

3. До неї ніхто не любить ходити. Якби тільки людям не було її шкода, жодна душа й раз на день не навідалась би до неї, така вона уїдлива.

( місіс Сноу)

4.Мені щойно минуло десять років. Торік я жив у сиротинці, Я хотів мати власну домівку. Ну звичайну, щоб була мама, а не доглядачка. (Джиммі)

5. Бадьоро наближався найвищий з гурту чоловік із чисто виголеним обличчям і добрими очима.(лікар Чилтон)

6. Вона засуджувала господиню за безсердечне ставлення до сироти і зустрічала Полліанну на станції. (Ненсі)

 

Ланцюжок

Місс  Поллі – Містер Пендлтон- місіс Сноу – Джиммі – лікар Чилтон-- - Ненсі

5.Рольова гра. Розповідь від імені персонажу

Ви  будете акторами і від імені  персонажів твору розкажете нам, як змінилося ваше життя під впливом Полліанни.

 (міс Поллі)

 Мені 40 років, я живу в великому будинку. У мене було спокійне налагоджене життя..  Я майже не згадувала свою сестру Дженні, вважала її зрадницею. І ось раптом цей страшний лист. Почуття обов*язку змусило мене  взяти до себе доньку моєї померлої сестри. Спочатку Полліанна мене дуже дратувала, тому що приносила  клопіт, порушувала тишу. Але з часом  я дуже прив*язалась до цієї  непосидючої, щирої і веселої дівчинки. Я навіть не зрозуміла, коли    змінився мій характер, але мені це подобається. Полліанна змусила мене полюбити життя, переступити через гординю. Полліанна не тільки змінила мій характер, вона змінила мою долю. Я шаслива – поряд зі мною  улюблена племінниця  Полліанна і мій коханий – доктор Чилтон.

 ( Джон Пендлтон)

   Я дуже багата людина. У  мене великий будинок. Колись, дуже давно,  я кохав Дженні, матір Полліанни, але вона поїхала з іншим. З тих пір я живу один, ніщо не радує мене, навіть моє багатство. З появою Полліанни, дівчинки-веселки, моє життя змінилося. Я зрозумів, що скравжня домівка неможлива без руки й серця жінки та присутності дитини. Я дуже хотів, щоб Полліанна  переїхала жити до мене, та вона любить свою тітку Поллі і не хоче залишати  її. Але саме Полліанна вмовила мене  всиновити сироту  Джиммі Біна. Я прив’язався до хлопчика, як до рідного сина.  У нас справжня сім’я. Дякую, тобі, Полліанно.

 (місіс Сноу)

   Я хвора жінка, у мене параліч ніг. Мені дуже прикро, усі люди можуть ходити. а я немічна, повинна лежати в ліжку. Я дуже сердилась. Не дозволяла відчиняти вікна, щоб не бачити щасливих людей. З появою Полліанни моє життя змінилося. Вона навчила мене «грати в радість». Спочатку це  мене  дратувало. Але  поступово я полюбила цю веселу дівчинку, дозволяла їй розчісувати своє волосся,робити зачіски. Я навіть почала працювати. Зараз я в’яжу одяг для дітей з притулку. Я дуже рада, що у мене здорові умілі руки і що можу бути комусь корисною. Дякую  тобі, Полліанно, за віру в життя.

 (Джиммі)

    Мені щойно минуло 10 років. Торік я жив у сиротинці.Але нас таких там було багато і тому їм за мене голова не боліла. І я пішов звідти. Я хотів мати власну домівку, ну звичайну, щоб була мама, а не доглядачка. Як є домівка, то є й родичі, а в мене нікого не було. Завдяки Полліанні у мене  з’явився батько, якого я люблю. Тепер ми щаслива сім’я.  Спасибі тобі, Полліанно.

 

  • Отже, Е. Портер стверджує, що людина може сама  змінювати своє життя на краще. Тільки для цього вона повинна внутрішньо мінятися, наповнювати своє серце добром і турботою, виявляти любов і милосеодя до ближніх.

 

 

Висновок

Ясним сонечком входить Полліанна  в похмурі будинки, і їй вдається пом’якшити, здавалось би, зовсім скам’яніли серця. Люди, переймаючи «гру в радість»  стають добрішими, людянішими, починають усвідомлювати мету свого існуввання.

 

6. Вирішення проблемних  ситуацій

То, як, діти, може, повчимося  «грати в радість». Це так цікаво і так просто: варто знайти щось радісне навіть у найприкрішій  ситуації. Тож спробуємо.

Робота в групах

 1 ситуація

Перед від’їздом до літнього табору  захворіли на ангіну.

2 ситуація

Вам не дозволяють допізна гуляти з друзями.

3 ситуація

Ви  сподівалися отримати 11 балів за контрольну з математики, а отримали 7.

 

 

4 ситуація

Чому можна радіти, якщо кожного дня задають домашні завдання?

 

ІV. Підсумки уроку

 

«Мікрофон»

-Чи з’явилось у вас бажання щось змінити  у своєму житті?

-За що б ви подякували Е. Портер?

 

V.Домашнє завдання: переказати епізод повісті, який справив найбільше враження; підготувати по 4-5 питань для вікторини.

doc
Додано
6 лютого 2018
Переглядів
4326
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку