Конспект уроку із зарубіжної літератури для 5 класу з теми "Й. В. Гете. «Нічна пісня подорожнього». Зображення взаємозв’язку різних сфер природи й людини в поетичному творі"

Про матеріал
ТЕМА. : Й.В. Ґете «Нічна пісня подорожнього». Зображення взаємозв'язку різних сфер природи й людини в поетичному творі. Мета уроку: дати учням початкові відомості про життя і творчість Й. Гете, формувати розуміння специфічності зображення природи в поетичних творах, розвивати навички виразного читання ліричних творів, мислення, мовлення, поповнювати теоретичні знання учнів; виховувати у них шанобливе ставлення до творчої спадщини представників різних культур. Тип уроку: засвоєння нових знань і формування на їх основі вмінь і навичок.
Перегляд файлу

5 клас

Тема. Йоганн Вольфганг Гете.  «Нічна пісня подорожнього». Зображення взаємозв’язку різних сфер природи й людини в поетичному творі

 

Мета:

дати учням початкові відомості про життя і творчість Й. Гете, формувати розуміння специфічності зображення природи в поетичних творах, розвивати навички виразного читання ліричних творів, мислення, мовлення, поповнювати теоретичні знання учнів; виховувати у них шанобливе ставлення до творчої спадщини представників різних культур.

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування на їх основі вмінь і навичок.

 

Хід уроку

"Природа! Ми нею оточені й охоплені - непереможно.

                           Вона - все... вона добра - я славлю її..."

                                                                                                                 Й.В.Гете

І. Організаційний момент уроку.

ІІ. Оголошення теми, мети уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань:

1. Експрес-опитування.

2.Виразне читання вірша  Дж. Кітса „Про коника і цвіркуна”.

IV.    Мотивація навчальної діяльності

1.  Слово вчителя.

        Краса оточуючого світу стали джерелом творчості не для одного поета. Такими був німецький поет Й.В.Гете. З його поезіями ми познайомимося на сьогоднішньому уроці.(запис теми у зошити)

2.  Презентація портрету Ґете.

V.    Вивчення нового матеріалу.

1. Короткі відомості про Гете

Німецький поет, мислитель – Гете  написав багато творів, якими пишається німецький народ. Шанобливе ставлення німців до Гете, вшанування його пам'яті нагадує ставлення українців до Тараса Шевченка.  

      Йоганн Вольфганг Ґете народився у Франкфурті-на-Майні в заможній родині. Навчався в університетах Лейпцига та Страсбурга, де опановував літературу, медицину, право. Ґете виступав за прогресивні зміни у суспільстві.У зрілі роки він досліджує рослинний і тваринний світи, займається геологією, анатомією, глибоко вивчає історію. Деякий час Ґете займав високі державні посади.Усього за своє життя поет написав 1600 ліричних творів. Поезія його пронизана філософією, любовю до природи.

2. Перевірка розуміння прослуханого

Прочитайте твердження та запишіть у зошит лише ті, що відповідають біографії Гете

 

1.Ґете народився уі в заможній родині.

2. Деякий час  займав високі державні посади.

3. Усього за своє життя поет написав 1600 ліричних творів.

4. Природа – провідна тема у творчості Гете.

 

3. Текстуальне дослідження вірша «Нічна пісня подорожнього»

1. Ознайомлення з історією написання

Видатний німецький поет XVШ—XIX століття Йоганн Вольфганг Гете був закоханий у природу рідної країни,багато подорожував шляхами Німеччини. Вірш «Нічна пісня подорожнього» був написаний в 1780 році неподалік від Ільменау в мисливській сторожці на вершині гори, де Гете зупинився перепочити (поетові йшов 31-й рік). Опинившись на лоні природи, поет знову відчув приплив творчих сил, усвідомив власну єдність з вічним і водночас молодим світом Природи. Від такого спілкування з природою й народжуються вірші, яким судилося стати гімном її величі та шедеврами світової літератури.

- що таке вірш? Які ознаки вірша?

2. Виразне читання поезії в перекладах

3. Вдосконалення навичок виразного читання

- Вправа «Занурення» (Самостійне читання учнями вірша Гете мовчки)

- Інтерактивна вправа «Емоційний ланцюжок» ( учні ланцюжком читають поезію Гете по одному рядку,намагаючись підхопити і виразити емоційний тон попереднього читача)

 

4.Фізкультхвилинка «Порятуй пташеня»

Вчитель: У тебе в руках маленьке безпорадне пташеня, яке впало з гніздечка і не може дібратися додому на відпочинок, допоможи йому. Стули обережно долоньки   ніжно подмухай на нього , зігрій пташеня своїм диханням . Притули його до свого сердечка і віддай часточку свого тепла. Підніми пташеня вгору і поклади його до гніздечка. Бачиш. Воно вдячне тобі.

 

5. Колективний аналіз вірша Гете «Нічна пісня подорожнього»

-  Яка картина постала вашій уяві, коли ви слухали вірш?

Образ ночі у вірші Гете

«Нічна пісня подорожнього»

Зорові

образи-картини

Слухові

образи-картини

Образи-відчуття

та емоції

Вершини

нічна імла

бір

пташиний грай (замовк)

 

не чути шуму бору

вітрець, що не лине

супокій

 

 

 

-Що описує поет у вірші?

-Яка пора дня зображена в поезії?

- Яке враження справив на вас вірш, чому?

-З якими кольорами, барвами асоціюються поняття, названі у вірші? Чому?

-Чи є якісь події, рух у вірші? 

-Які вирази у творі свідчать про те, що автор сприймає природу як живу, тобто олюднює її?

-Який настрій викликає у вас вірш «Сплять усі верховини гірські…»? 

 

6. Пошуково-дослідницьке завдання:

        Динамізм пейзажу створюють дієслова. Випишіть дієслова з вірша, зробіть висновки.

 

7. Опрацювання літературознавчих термінів: тема, ідея(робота з підручником)

Визначення теми та ідеї поезії

 

Тема: опис ночі

 Ідея:єдність природи і людини як її органічної частки

 

      З біографії Ґете відомо, що у 1831 році, за рік до смерті, поет знову відвідав мисливську сторожку, в якій понад п'ятдесят років тому створив свій шедевр - «Нічну пісню подорожнього». Прочитавши на дверях вірша, написаного олівцем, Ґете з сумом промовив: «... зачекай ще трохи, відпочинеш і ти». Як ця інформа-ія додає смислових нюансів до розуміння вірша Ґете?Який відпочинок чекає на мандрівника? Чи йдеться лише про відпочинок після тяжкої подорожі? Чи, можливо, йдеться про відпочинок як про завершення людського життя? Обгрунтуйте свої міркування.

«Нічна пісня подорожнього» перекладена 130 мовами народів світу.

Для прикладу можна використати російськомовні переклади та переспіви «Нічної пісні подорожнього» Гете відомих російських поетів XIX - XX століть (переспів Михайла Лєрмонтова «Из Гете»»)

Який із них є творчою інтерпретацією вірша Ґете, більш схожою на оригінальний твір, ніж на переклад? Обгрунтуйте свої висновки

Вірш Йоганна Вольфганга Ґете у свій час надихав не тільки поетів, але й мав вплив на музикантів. Фрідріх Шуберт створив за мотивами вірша Ґете музичну п'єсу.

VІ. Підсумки.

    Людина – це частинка природи. У поезії Гете «Нічна пісня подорожнього» ми бачимо єдність людини і природи: відпочиває природа – відпочиває і втомлена від життєвих турбот і людина; тиша і спокій у природі – спокійна  і душа людини. Це і є гармонія нашого життя. Сподіваюся, що твори великих поетів допоможуть і вам досягти гармонії вашого внутрішнього світу  з навколишнім.

VІІ. Домашнє завдання:

-зробити ілюстрації до вірша;

 - вивчити напам’ять вірш

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Лимешко Римма
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Дранчак Мария
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 липня 2019
Переглядів
11662
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку