Конспект уроку із зарубіжної літератури для 6 класу на тему:"Подорож Скруджа в різдвяну ніч у часі та просторі."

Про матеріал

Рекомендовано до сприйняття та розуміння змісту повісті, уміння слухати та робити висновки з почутого, уміння логічно і послідовно викладати свою думку, розвивати в учнів творче мислення, виховувати гуманістичні якості, людяність, повагу до людей.

Перегляд файлу

Тема:  Подорож  Скруджа в різдвяну ніч у часі та просторі.

Мета: навчити учнів аналізувати зміст художнього твору; розвивати в них навички аналізу тексту, виразного читання; формувати в школярів гуманістичні ідеали; виховувати в дітей людяність, милосердя,доброту.

Обладнання: портрет письменника,підручник,відео версія,робочі зошити.

 

                                                  Хід уроку.

І. Оголошення теми, мети і завдання уроку.

ІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

 

1)Вступне слово вчителя. Бесіда з елементами аналізу. Сьогодні у нас незвичайна тема - це тема подорожі,подорожувати,мабуть,любить кожен. Я хочу звернутись до нашого епіграфу, це слова великого мислителя Р.Декарта «Розмовляти з письменниками різних епох, майже те саме, що подорожувати.»

- Діти, нагадайте мені, будь ласка, над творчістю якого автора ми працюємо?

( Творчість Ч.Діккенса)

-А подорожувати ми любимо? А на чому здебільше подорожують літературні герої?

(На килимках - літаках, на кораблях і т.д.)

-Я вам пропоную здійснити подорож на надувній кулі. Ми з вами на уроці літератури, а на уроках літератури , так як в казках, з героями можуть траплятися різні дива і незвичайні подорожі. В мене в руках великий надувний м’яч. А що зображено на м’ячеві?( Карта світу). І це, мабуть, не випадково, бо і ж предмет називають як? (Зарубіжна література)

-І так, екіпаж, на боту якого шостий клас, вирушає в подорож до дивовижної країни,  в якій народився Ч.Діккенс, підкажіть мені дітки…(Англія)

Повний вперед!

-Ось вона дивовижна Англія,ми її вже бачимо! Накінець дивовижна посадка!

 

Дітки, подивіться, а ще недавно стверджували, що в Європі зими немає! У них лежить такий самий сніг, як і в нас на Україні!

Діти,а яке свято ми найбільше чекаємо на Україні після Нового року?(Різдво). Вірно!  

Запишемо це слово в стовпчик на дошці. А які твори українських письменників ви знаєте про Різдво?( М. Гоголь «Ніч перед різдвом»)

А тепер  давайте звернемося до Ч.Діккенса, а він описує Різдво в Англії: «Це радісні дні - дні милосердя,доброти,всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли люди, неначе з мовчазної згоди, вільно розкривають одне одному серця».

Українці, так як і англійці теж люблять і шанують Різдво, адже людина живе мрією,

надією і так прагне прекрасного.

Діти,а скажіть мені таке , яка коронна страва на столі в Святвечір в українців?(кутя).  А в англійців?(Індичка)

( У вчителя на столі під рушником макітра та макет індички)

А зараз поговоримо про смачненьке. Що зазвичай мама кладе на Різдвяний святковий вечір на стіл?

Р                              - риба

І                               - індичка

З                              - завиванці

Д                             - деруни

В                              - вареники

О                             -  оладки

Дітки, а тепер давайте з перших літер назв смачних наших страв складемо ключове слово, яке прямо відноситься до теми нашого уроку. Хто вже здогадався, прошу підняти руку і дати правильну відповідь (РІЗДВО). Ось з яким смачним завданням ми справились.

 

А зараз ми прослідкуємо, чи такий же стіл був у Скруджа?Як про це говорив Ч.Діккенс: «Скрудж з’їв свій похмурий обід,похмурій корчмі.» Чому ж у Скруджу      не було такого святкового столу, адже ми знаємо,що він був людиною небідною?                                                           

(Був скупий,не визнав свят)       

-Хто ж допоміг Скруджу преосмислити своє життя?(Дух Марлі)          

Ну що ж, наша подорож  триває. Ми знову на нашій повітряній кулі мандруємо

далі.

Залетівши до Скруджа, ми побачили,що свята Різдва він не визнає,нічім смачненьким у нього на святвечір не пахне,стіл  у нього порожній, а душа черства.

-А не здається Вам, дітки, що ми постійно порівнюємо Англію з Україною,коронні

страви українців і англійців і т.д.Тож  такий прийом в літературі називається      Словника робота

ПАРАЛЕЛІЗМ( грец. Parallelos – той, що рухається поряд)- аналогія, уподібнення, спільність характерних рис або чину( паралельне зображення двох явищ із різних сфер життя).

Цей прийом допоможе нам далі прослідкувати, як буде змінюватися характер Скруджа.

-Ми щойно згадали дух Марлі, який навідався до свого компаньйона Скруджа .

Діти, а як пересуваються духи, адже ці істоти нематеріальні( Літають).

-Щось довго засиділися ми на одному місці, пора знову вирушити в подорож, ми полетимо слідом за Марлі і прослідкуємо за подіями далі. Діти,повний вперед!

ІІІ Перевірка домашнього завдання.

-Марлі та Марлі, а ми зовсім про нього нічого не знаємо. Пора перевірити домашнє завдання. Я надіюсь роботу над змістом всі опрацювали? А проведемо ми її в незвичайній формі. В пригоді нам знову ж таки знадобиться наша надувна куля, а використаємо ми її, як м’яч. Щось ми довго вже засиділися, пора розім’яти м’язи. Пограємо в літературний баскетбол. Умови такі: кожен гравець сам придумає запитання, ставить його до класу, той хто знає відповідь піднімає руку-м’яч летить до відповідача, гравець який відповів, задає на клас своє запитання, і м’яч знову летить до відповідача. На кожному спортивному змаганні є суддя. Так? То ж спортивним суддею буду я! В руках у мене смайлики -смайлик, який сміється- вірна відповідь. В кого найбільше усміхнених смайликів той і переможець.

Умови гри приймаємо?(Так) Нагадую, тема  нашого баскетболу - Марлі, що ми про нього знаємо і його роль в житті Скруджа.

-Раз, два,три – почали!

IV. Мозковий штурм.

Всі ми щойно зазначили, що прихід Марлі – це певне нагадування Скруджу про те,що людина повинна відповідати за свої дії та думки, бо час розплати чатує на тебе. А хто ж ще навідався до Скруджа, скажете ви мені,коли дасте відповідь на такі запитання:

1)- Чому розповідь про випадок із Скруджем на Святий вечір розпочинається дещо приголомшливо: «Марлі був мертвий?»(Бо цікава якась зовсім неадекватна реакція друга Марлі – Скруджа, якого ця звістка зовсім не пригнітила, а ще й він зміг  у день похорону укласти «вельми вигідну оборудку»).

2)- Чи випадково дух Марлі навідується до компаньйона,спадкоємця, чи не хоче він помститися?

3)- Що символізують ланцюги?(Це є спокута грішного земного життя, розплата за помилки, за людські вади, за неправильне чи правильне життя).

4)- Зазначити думку про те, що прихід Марлі – це певне нагадування Скруджу про те,що людина повинна відповідати за свої дії та думки, бо час розплати чатує на тебе.

V. Робота з малюнком :за підручником

1) Яка пора року зображена на малюнку?(Зима)

2) Хто в центрі?(Скрудж)

3)Який час доби?(Ніч)

4)Фрагменти яких епізодів життя ми бачимо?

5)Чи допомогло це героєві переосмислити свої вчинки?

VI.Кіномандрівка

Перегляд фрагменту мультфільму, де показана поява Марлі в ланцюгах, які тягнуть його до землі,не дають спокою.

Вчитель: В мене в руках ланцюги,як ви думаєте, що вони символізують? (розплата за помилки)

Бесіда за переглянутим

1)Чи доречним був прихід Марлі? Може, дядечко Скрудж і не потребував такого попередження?(Прихід був необхідним, щоб переосмислити все своє життя).

2)Яким ми бачимо героя на початку твору?Відшукайте словесний портрет Скруджа…..(ст. 67)

3)Що можна сказати про очі,носа,душу,характер?(ст..67)

4)З ким порівнює Діккенс Скруджа?Чому?(З молюском ,бо він весь у собі і середина його душі  нікому не доступна)

5)Які висновки можна зробити?(Він відгороджується від світу людей,не сприймає їх свят,звичаїв)

6)На його поведінку якось впливає навколишній світ,природа?( За своїм похмурим настроєм він не бачить святкового настрою оточуючих,навіть природа відображається в похмурих,холодних тонах)

Вчитель: Ми знову маємо змогу провести паралель,а точніше прийом паралелізму,вказаний вище.

VII. Закріплення вивченого матеріалу

«Від серця до серця.» Продовження акції започаткованої учнями 4 школи. Передай добро по колу.

На дошці приклеєне велике паперове серце(білого кольору).Поруч розрізане на пазли частинки такого ж серця(червоного кольору).

Завдання: відшукати потрібну частинку, вписати на неї рису характеру,яка допомогла Скруджу стати   щасливим(Добро,любов,щедрість,людяність,радість,милосердя)

-Що символізує вогонь(очищення)

(запалення свічки)

Заключне слово вчителя.

Ось і завершилась наша цікава мандрівка. Сьогодні наша чарівна куля, ніби машина часу переносила нас і в минуле,і в майбутнє. Кожен для себе зробив свої висновки,зробив свій аналіз,задумався над своїми помилками. На кожному уроці стараймося згадати народну мудрість: «Книжка вчить, як на світі жить» саме «Різдвяна пісня в прозі» ще раз і ще раз заставляє нас замислитися: а що ти сьогодні зробив не так, пригадаймо біблійне вчення: « Відноситися до людей так, як би ти хотів,щоб відносились до тебе!».

Віртуальна гра.

Вчитель. Я, Петрику,поглянувши на тебе, спіймала щиру емоцію,а я, Наталочко,

 дарую тобі усмішку, а Тетянка дарує Сашкові гарний настрій. Діти, давайте кожен щось обов’зково хороше  подарує  один одному.

VIII. Оцінювання учнів. Підведення підсумків уроку.

IX. Домашнє завдання.

Інсценізувати та розповісти про подорож із Духами

 

docx
Додано
1 лютого 2018
Переглядів
1749
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку