Конспект уроку дозволить в інтерактивній формі простежити зміни в характері й поведінці Скруджа, героя повісті Ч.Діккенса "Різдвяна пісня у прозі". Широка палітра використаних форм і методів роботи (асоціативний кущ, гра «Веретено», «Прикрась ялинку», інсценізація, робота в групах, бесіда, рольова гра, мікрофон) дозволить учням стати активними учасниками та творцями навчального заняття.
Урок світової літератури у 6 класі за темою: «Що робить людину щасливою? (за твором Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»)»
Мета: простежити зміни в характері й поведінці Скруджа; спонукати до роздумів про справжні і фальшиві цінності; формувати навички аналізу й синтезу; розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення; виховувати людяність, доброту, милосердя, вміння співчувати.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: картки із запитаннями, зображення каміна ( на ватмані), ялинки, подарункових коробок, ялинкові кульки, вирізані з паперу, сніжинки, різдвяні чобітки з паперу, сюжетні малюнки.
Форми і методи: асоціативний кущ, гра «Веретено», «Прикрась ялинку», інсценізація, робота в групах, бесіда, рольова гра, мікрофон.
Май душу, май серце – і будеш людиною на всі часи
Ч.Діккенс
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Привітання
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок.
Щоб урок пройшов не марно,
Треба сісти рівно й гарно,
Дарма часу не марнуй,
А старанно попрацюй!
2. Емоційне налаштування «Побажай мені успіху»
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Погляньте за вікно. На землі володарює чарівниця-зима. Вона принесла з собою коштовні кришталеві бурульки, дорогоцінну пухку ковдру, а також цілу низку свят. Тож оцінювати сьогодні з вашу роботу будемо не в балах, а в сніжинках. Хто з них збудує більшу кучугуру, той отримає вищу оцінку.
На святвечір панує казка,
Та всілякі дива й пригоди…
На Різдво всі погратись прагнуть,
Добрі чари стають в пригоді
Доки звучить різдвяна музика, діти передають картки із запитаннями. Відповідає на запитання той, у кого залишилася картка.
Учням роздаються ялинкові прикраси з питаннями на звороті, відповівши на питання, учні вішають прикрасу на ялинку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Асоціативний кущ
Що робить людину
щасливою?
( Різдвяний віночок, кутя, свіча, янгол)
На звороті зображення подарункової коробки запитання, на яке учні відповідають і кріплять подарунок до підніжжя зображення каміну.
ІV. Повідомлення теми, мети уроку
Тема нашого уроку сьогодні «Що робить людину щасливою?» Як ви вже зрозуміли, мова сьогодні піде про головного героя «Різдвяної пісні у прозі» - Ебенезера Скруджа. Разом з ним святкової різдвяної ночі ми помандруємо у його минуле та майбутнє, оцінимо сьогодення. Прослідкуємо, як вплинула ця мандрівка на Скруджа, чи змінила його погляди на щастя, ставлення до людей і до Різдва. Епіграфом нашого уроку стануть слова самого Діккенса: «Май душу, май серце – і будеш людиною на всі часи».
V. Цілепокладання
Учням роздаються різдвяні чобітки, на яких вони пишуть свої очікування від уроку і кріплять до каміну.
Я сподіваюся, що всі ваші чобітки наповняться до кінця уроку новими знаннями та гарними оцінками, а в кінці уроку з’ясуємо, чи справдилися ваші очікування.
VІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Складання карти подорожі Скруджа у Різдвяну ніч.
Кожна група працює над своїм завданням за планом.
І група
1. Дух, що з’явився першим до Скруджа, його зовнішність.
2. Що побачив Скрудж?
3. Підготувати монолог Скруджа-дитини.
4. Почуття, які пробуджує подорож.
Дух Минулого Різдва самотність біль співчуття
вдячність сестрі сором
ІІ група
1. Дух, що з’явився другим до Скруджа, його зовнішність.
2. Що побачив Скрудж?
3. Підготувати інсценізацію діалогу подружжя Кретчитів про Різдво.
4. Почуття, які пробуджує подорож.
Дух Теперішнього Різдва подив сором жалість
веселість
ІІІ група
1. Дух, що з’явився третім до Скруджа, його зовнішність.
2. Що побачив Скрудж?
3. Підготувати інсценізацію останнього діалогу Скруджа та Духа.
4. Почуття, які пробуджує подорож.
Дух Майбутннього Різдва страх відчай каяття
муки совісті очищення бажання змінитися
Від імені Скруджа розказати про зроблені ним добрі справи (відіслав індичку Кретчитам, допоміг Тайні Тіму, збільшив платню Бобу Кретчиту, помирився з племінником).
6. Коментар вчителя
Очищення від зла, що панувало в душі Скруджа, відродило і серце героя. Під впливом різдвяної подорожі воно розтало і стало таким, як у нормальної людини, милосердним, добрим, співчутливим, щедрим, людяним. І тільки тепер герой відчув себе щасливим.
Чарльз Діккенс наголошує, що щастя не в грошах, а в людяності. Митець як гуманіст вірив у добру сутність людини, у те, що душу можна вилікувати від зла. Діккенс бажав бачити всіх людей щасливими, він змушував їх задумуватися над власним життям.
VІІ. Підбиття підсумків уроку
2. «Різдвяний чобіток».
- Звернемося знову до ваших сподівань. Зачитайте свої записи та визначте, чи справдилися вони, чи досягли ви поставленої мети .
3.Оцінювання навчальних досягнень ( за отриманими сніжинками).
VІІІ. Домашнє завдання
Написати твір-роздум «Чи вірю я в різдвяні дива?», намалювати ілюстрацію до твору (за бажанням)
В житті у кожного є цінностей багато,
На жаль, багатство в нім не варте ні гроша.
Життя тоді чогось великого і варто,
Як є Сім’я, Здоров’я, Друзі і Душа.
Ці вічні цінності життєві — незрадливі,
На них одних завжди життєвий курс держи.
Ці справжні, незамінні цінності важливі:
Сім’ю, Здоров’я, Друзів, Душу — бережи.
1