Цикл уроків з зарубіжної літератури для 6 класу за повістю М.Гоголя "Ніч перед Різдвом"

Про матеріал

Цикл включає конспекти трьох уроків з вивчення повісті М.Гоголя "Ніч пере Різдвом" у 6 класі. Розробки включають різноманітні інтерактивні форми та методт роботи

Перегляд файлу

 

Тема. М.Гоголь. «Ніч перед Різдвом». Роль фантастики в повісті. Елементи фольклору(традиційні образи, різдвяні символи, елементи казки)

 

Мета. Продовжити знайомство з повістю М.Гоголя «Ніч перед Різдвом», з’ясувати роль фантастичних елементів у повісті, знаходити елементи фольклору; розвивати зв’язне мовлення, навички виразного читання;виховувати читацьку культуру школярів.

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

 1. "Парад героїв повісті-казки"

1. "...їй не було ще й сімнадцяти, коли парубки хором проголоси­ли, що ліпшої дівчини не було ще ніколи і вже більше не буде у селі. Вона мала свіже, живе в дитячій юності обличчя із сяючи­ми чорними очима і невимовно приємною посмішкою, здатною запалити душу..." (Оксана)

 

2. "...Вузенька, безперервно вертлява мордочка закінчувалась, як і в наших свиней, кругленьким п'ятачком; ноги були тонкі... У нього висів хвіст, такий гострий і довгий, як мундирні фалди; лише хіба що по козлячій бороді під мордою, по невеликих ріжках, які стирчали на голові, та ще що був не більшим від сажотруса, можна здогадатися, що він не німець, не губернський чиновник, а просто..." (Чорт)

 

3. "Силач і парубок хоч куди, який чортові був більш гидкий, ніж проповіді отця Кіндрата. У вільний від справ час він малював і вважався найліпшим живописцем у всій окрузі..." (Вакула)

 

4. "Вона мала від народження не більше сорока літ. Була ні гарна, ні погана із себе. Але ж уміла зваблювати найбільш поважних козаків. Вона кланялася всім, а кожен думав, що йому одному". (Солоха)

 

2. Переказ епізодів казки за малюнками

  • Хто і чому потрапив у мішки в хаті Солохи ?

3. Проблемне питання

- Що ви знаєте про святкування Різдва?

(Різдво здавна святкувалося на Русі. Сорокаденний піст закінчувався у Святвечір, тобто можна було з появою першої зірки - різдвяної. Їли кутю - зерна злаків, замочені у воді, з медом. Зазвичай під Різдво розпочинались сильні морози, але це не заважало народу, особливо молоді, веселитися. Святкова процесія йшла з паперової зіркою і вертепом - яскраво розфарбованим скринькою в два яруси. У ньому за допомогою дерев'яних фігурок розігрували сценки, що відносяться до Різдва Христового. Колядування починали діти, хлопці і дівчата. Вони співали під вікнами хат колядки та отримували за це різне частування).

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку

ІУ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.

  1. Робота з підручником:
  • читання наступних розділів повісті.

2. Робота в групах: І група – реальні персонажі; ІІ група – фантастичні персонажі

3. Бесіда.

- Як починається повість? Зачитайте.

- Як описане небо на початку повісті?

- Як змінюється стан природи протягом різдвяної ночі?

  • Яке символічне значення зміни погоди потягом різдвяної ночі?
  • Що таке фантастика і містика? Яка їх роль у художньому творі?
  • Знайдіть елементи фантастики і містики у художньому творі.
  • Визначте, яка їхня роль.
  • Подумайте, до якого типу образів належать образи відьом, чортів у повісті? (До традиційних)
  • Назвіть різдвяні символи, присутні у творі. (Колядки, зірка, пісні…)
  • Які з описаних Гоголем звичаїв збереглися до наших днів? Чи знаєте ви колядки?

У. Закріплення вивченого матеріалу.

На дошці на картках наведені різні якості. Їх потрібно розподілити на три стовпчики: якості, властиві Вакулу, Оксані, Чорту

     Вакула                                                Оксана                                                Чорт

 Працьовитість                                     Розпещеність                                    Мстивість

 Доброта                                                Гордість                                              Хитрість

 Вірність                                                Заздрість                                            Дурість

 Вміння любити                                     Самолюбство

 Вміння цінувати прекрасне                 Насмішкуватість

 Готовність до самопожертви              Здатність усвідомити свої помилки

                                                                   Краса

УІ. Підсумок уроку.

УІІ. Домашнє завдання: продовжити читати повість

 

Перегляд файлу

Урок №____

Тема. М.Гоголь «Ніч перед Різдвом». Реальне й фантастичне в повісті. Подорож Вакули до Петербурга.

Мета. Продовжити знайомство з повістю; зясувати роль фантастики у творі; розвивати творчі та читацькі здібності учнів;  виховувати любов до творчості Гоголя

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

 ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Вступне слово.

У повісті «Ніч перед Різдвом» Гоголь розповідає про події, що трапилися в Диканьці в святкову ніч перед Різдвом Христовим. Воно відзначається в ніч з 6 на 7 січня (за юліанським календарем з 24 на 25 грудня), коли загоряється перша вечірня зірка, яка засяяла над печерою, де народився Ісус Христос. Напередодні Різдва називають святвечором. У ці дні йде піст. Дні свята тривають 12 днів (до Водохреща) і називаються Святками. На святках з'єднувалися християнські та язичницькі обряди. Ворожіння, ігри і колядування проводилося на честь язичницького бога - ідола Коляди. З прийняттям християнства колядками стали славити Христа.

 - А що таке колядування?  (Спів пісень напередодні Різдва. Ряджені прославляли Христа, бажали щастя, добра дому і його господарям. Ті в свою чергу підносили колядникам різні дари і частування)

2. Мішок з дарами.

 -Подивимося, Що ви наколядували?

1) У мішку предмет, який найбільше любила головна героїня повісті (дзеркало)

2) У мішку предмет, який любили курити запорожці (люлька - трубка).

 3) У мішку предмет, яким українські дівчата любили прикрашати голову (різнокольорові стрічки)

4) У мішку подарунок, який Вакула готував своєї коханої (скриню із залізною кайдани і розписом)

 5) У мішку те, за чим Вакула їздив до Петербурга (черевички).

3. Вікторина на найуважнішого читача.

1) Що відьма збирала в рукав в ніч перед Різдвом? (зірки)

2) Хто і навіщо вкрав місяць? (чорт, який задумав помститися Вакулі і порушити його побачення з Оксаною)

3) За що чорт хотів помститися ковалеві? (коваль зобразив на воротах, як Святий Петро виганяв з пекла злого духа, грішники били чорта батогами, полін)

 4) Чому дії чорта були Солохи на руку? (вона не хотіла, щоб її син Вакула одружився з Оксаною, бо сама хотіла вийти заміж за її батька - Чуба)

5) Хто і чому влучив у мішки в хаті Солохи? (чорт, голова, дяк і Чуб; всі вони були шанувальниками Солохи, але не підозрювали про своє суперництві)

6) Яку умову поставила Оксана Вакулі в обмін на свою згоду про заміжжя? (черевики як у цариці)

7) Чому Вакула вирішив втопитися? (він любив Оксану і не міг стерпіти її насмішок)

8) Яким чином Вакула потрапив в Петербург? (на чорті)

9) Як можна приборкати чорта? (перехрестити його)

10) Яких історичних осіб зустрів у палаці Вакула? (Катерину II, Потьомкіна)

3. Зберіть картинку-пазл.

Ночь перед Рождеством.jpg-Які Герої повісті зображені на них. Розкажіть про цих героїв.      

Ночь перед Рождеством 2.jpg

 1) Солоха - відьма, мати Вакули. Їй близько сорока років. Вона ні хороша, ні погана собою, але звертала на себе увагу чоловіків на селі. Серед всіх шанувальників виділяла Чуба через його вдова положення і багатства. Бажаючи дістати його собі за чоловіка, вона будувала підступи, щоб її син не одружився на дочці Чуба - Оксані.

2) Оксана - дочка Чуба. Красуня, якій не виповнилося ще 17 років. Як всі красуні, примхлива і пихата. Вважає, що всі парубки її недостойні, тому дуже довго не могла вибрати собі гідного жениха.

3) Вакула - коваль, закоханий в Оксану. Талановитий, красивий собою. Страждає від того, що красуня не звертає на нього уваги. Готовий на все заради своєї коханої. Він глибоко віруюча людина, тому не йде на угоду з чортом, карає нечисть, скориставшись його силою.

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.

ІУ. Цілепокладання.

Мішок для дарунків колядників (діти на цукерках пишуть очікування, якщо справдяться – в кінці уроку помістити в «мішок»).

У. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

1. Вступне слово

На землі завжди змагаються дві сили – темрява та світло. Ці сили є втілення чого?(добра та зла) І від їх протиборства залежить життя людей. Часто в ролі злих сил виступають персонажі нереальні, фантастичні.

2. Евристична бесіда

 **В який час доби відбуваються події у творах?(вночі) А саме о цій порі трапляються, як відомо, різні дива. І, звісно, без фантастики не обійтись.

**Що таке фантастика? (Відповіді учнів).

**Звернемося до словника літературознавчих термінів. Ваші думки майже співпадають з науковими визначеннями.

** Що таке реальність?

Фантастика - зображення неправдивого, неможливого в реальному житті.  Реальність - дійсно існуюче, що не уявне.

3. Робота з текстом

Фантастика і реальність у повісті

1) Зачитайте епізоди, у яких описуються фантастичні події (чорт краде місяць;

чорт і відьма літають у небі; вареники летять до рота Пацюка; Вакула дістався до Петербурга верхи на чорті).

2) Назвіть фантастичних і реальних героїв повісті.

Фантастичні

Реальні

 

 

- Якою зазвичай зображують відьму в казках?

 ( Старою, немічною, злою.)

 - Яка Солоха? ( Нічим не відрізняється від сільських жінок, поводить себе як звичайна жінка, але літає на мітлі та збирає зірки).

  - А чорт? В казках – це створіння з рогами і хвостом.

 - Як його зображує  Гоголь?

 (Він смішний, незграбний, розмовляє і схожий на німця, але в той же час краде місяць.)

 - Чи можна  Пацюка віднести до ще одного представника «нечистої» сили?

- Як Гоголь зображує фантастичних героїв?

- Які герої повісті відносяться до реального світу?

  (Вакула, Оксана, Чуб, Голова, дяк, куме, ткач, кумова дружина, дівчини і парубки).

  - Правильно, це звичайні віруючі люди, які не люблять нечисть.

Висновки. Поряд із реальними героями в повісті присутні й фантастичні. Деякі герої, наприклад, Пацюк, виглядають, як звичайні люди, але здатні здійснювати фантастичні дії. Двоїсту природу має і Солоха, здатна перевтілюватися у відьму.

І це переплетення фантастики і реальності, комічного і страшного тільки посилює враження багатства життя в творах Гоголя.

4. Читання наступних розділів повісті.

 УІ. Рефлексія. Підводимо підсумки уроку.

Аналіз ціле покладань

УІІ.Домашнє завдання. Скласти план до повісті.

 

 

 

 


Ночь перед Рождеством 2.jpgНочь перед Рождеством.jpg

 

 

foto1_611.jpg


 

Перегляд файлу

Тема. М. Гоголь «Ніч перед Різдвом». Система образів повісті. Тема кохання.

Мета. Вдосконалювати навички характеристики героїв твору; простежити зміни в характері і поведінці Оксани; розвивати в учнів логічне мислення, творчі здібності, навички виразного читання,  уважність, вміння логічно мислити; сприяти у школярів читацького кругозору; виховувати інтерес до звичаїв українського народу, до творчості М. В. Гоголя.

Хід уроку

І.Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1) Гра  „Впізнай героя”.

Учитель. В.Г.Белинский відмічав:  "Гоголь не пише, а малює; його зображення дихають фарбами дійсності. Бачиш і чуєш їх".

Тому,  я думаю, ви легко упізнаєте героїв повісті по їх опису.

  • Спереду абсолютно німець, ззаду він був справжній губернський стряпчий в мундирі. Вузенька мордочка, ноги тонкі. ..(Чорт).
  • ".не минуло ще і сімнадцяти років. ...знала і чула все, що про неї говорили, і була вередлива, як красуня" (Оксана).
  • „... мала від народження не більше сорока років. Вона була ні гарна  ні погана собою ” (Солоха).
  • „... увійшов, покректуючи і потираючи руки, і розповів, що у нього не був ніхто і що він сердечно радий цьому випадку погуляти трохи у неї і не злякався заметілі.” (Дяк).

2. ЗАВДАННЯ «ПИСАНОЇ ТАЙСТРИ»

1.Чи виконав коваль Вакула свою обіцянку? Хто допоміг йому принести черевички?

2.Як вигадаєте, чи піддався коваль злій силі?

3.Які риси характеру притаманні Оксані? Що змінило Оксану?

4.Як ви думаєте, чому Оксана змінилась? Герой якого твору зарубіжної літератури змінився саме в Різдвяну ніч?

5.Які казкові персонажі діють у творі?

6.Які елементи фантастики використовує автор?

7.Яку роль у долі  Вакули відіграли запорожці?

8.Якими у творі зображені запорожці?

9.Як закінчилося оповідання? Зачитати з тексту.

3. Переказ епізодів повісті за малюнками.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Завдяки творам світової літератури ми з вами маємо можливість подорожувати по різних країнах, поринути у різні історичні епохи, відчути колорит, побут різних народів. Ми розширюємо свій світогляд. Великий українець Т. Шевченко писав:
І чужого научайтесь,
Й свого не цурайтесь.
    Ми маємо найкраще знати свою історію, свою культуру, свою Україну. І саме творчість М. Гоголя допоможе глибше пізнати нашу країну.
   Тож сьогодні ми доторкнемось до незвичайних подій:  загадкових, фантастичних і, безперечно, романтичних, адже тільки з піднесеним настроєм можна читати «Вечори на хуторі  біля Диканьки».

ІУ. Повідомлення теми, мети уроку.

Цілепокладання

У. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

1. Бесіда за змістом твору.

Коваль Вакула

- А що вам відомо про Вакулу?

- Підтвердьте рядками з тексту.

- Якими рисами вдачі наділяє автор коваля? (Фізична сила, сором'язливість, обдарованість щодо малярства, наполегливість (він був єдиним, хто упадав за Оксаною, не зважаючи на її опір і глузування з нього), простодушність (не помітив, що Оксана насміхається над ним), відданість своїй мрії, здатність на самопожертву).

- Чи вірив коваль у Бога? Підтвердьте рядками з тексту.

 Отже, Гоголь використав у творі поширену в Україні фольклорну легенду про благочестивого маляра і поєднав її із сюжетами про популярного героя слов’янської міфології.

Оксана

  • Якими якостями наділяє автор Оксану? Які риси характеру він підкреслює в її образі? Підтвердьте рядками з тексу (Оксана — найвродливіша дівчина, примхлива, манірна, кокетлива, грайлива, погордлива, самовдоволена і тим не менш приваблива, бо, як підкреслює автор, їй пасують навіть її недоліки, які надалі «виліковує» всепереможна сила справжнього кохання).
  • У яких умовах жила Оксана? (Батько, козак Чуб, був заможним, отже і його донька ні в чому не мала нестачі. Оксана звикла, що батько виконує всі її забаганки.)
  • Як ви думаєте, чи подобався Оксані коваль Вакула? (їй, скоріше, подобалися його подарунки і відданість. Вона крутила ковалем на всі боки.)
  • Якою Вакула бачив Оксану? Підтвердьте словами з тексту. (Коваль, як і всі закохані, її обожнював, ідеалізував. «Так: це вона! Стоїть, як цариця, і блискає чорними очима. Їй розказує щось показний парубок, мабуть, забавне, бо вона сміється. Та вона завжди сміється»; «Але, Боже ти мій, чому вона така в біса гарна? Її погляд, і мова, і все, ну от так і палить, так і палить …»
  • Як ви думаєте, чому Вакула ніколи не сміявся?

Оксана і Вакула

  • Однією із сюжетних ліній повісті є кохання Оксани і коваля Вакули. Безнадійне, невзаємне почуття коваля знайшло все ж таки відгук у серці гордовитої красуні. Багато подій сталося перед цим усього за одну ніч. Але не забуваймо. Що ця ніч була Різдвяна.
  • Тепер поглянемо, що робить, залишившись сама, красуня-дочка.
  • Інсценізація  учнями уривка з повісті М.Гоголя „Ніч перед Різдвом”

 (В інсценізації беруть участь дійові особи: Вакула, Оксана, Оповідач.)

- Але давайте спробуємо відповісти на питання: чи вдається темним, розгулявшимся силам напередодні Різдва зломити віру коваля, змусити його згрішити, продати душу дияволу за любов Оксани? (Цього не станеться. Віра коваля настільки сильна, що йому вдалося вчасно зупинитися і не зробити гріха. Душа героя виявляється сильніше підступів злих сил).

 - Як ви думаєте, всі спроби нечистої сили зруйнувати світ краси і кохання завершилися повним крахом або торжеством?

 - Що виявляється у фіналі сильніше? (В результаті ми бачимо торжество добра).

 - А що відбувається з Оксаною? Адже крім зовнішньої краси ми спочатку нічого не бачимо. (У фіналі повісті Оксана змінюється, усвідомлює свої помилки, вона розуміє, що головне - не черевички, а чиста, світла душа Вакули. Саме щира любов, вірність Вакули допомагають вигнати з Оксани все погане, відкрити в ній добре). Давайте в тексті знайдемо підтвердження наших слів.

Фізкультхвилинка. 

      Давайте перервемо нашу роботу і трохи відпочинемо. Встаньте, будь ласка. Зараз ми з вами виконаємо декілька вправ.

1-а вправа - потягування. Уявіть себе в ролі чорта.  Вам треба зібрати якомога більше зірок. Прямо над собою дістаємо зірку, ліворуч, справа (3 рази)

Наступна вправа - ходьба на місці. Ви - Чуб і кум, що йдуть по зимовому хутору у гості до Солохи.  Отже, почали.

3-тя вправа - дихальна гімнастика. Подув сильний вітер. Видихаємо повітря.  Вітер  став піднімати сніг. Нічого не стало видно. Закрили очі. Відкрили.

4-та вправа - присідання.  Нарешті ви у будинку Солохи. Але постійно в двері її хати хтось стукається. Солоха  вимушена ховати вас в мішок.  А для цього вам потрібно присісти. Отже, виконуємо 5 присідань.

Розподільчий диктант

Вакула

Оксана

сміливість, розум, мінливість, вірність, богобоязливість,гордість, скромність,, себелюбство

Складання асоціативних кущів.

Герой - Вакула.

1.Вакула- вірний, відданий, люблячий, сміливий, спритний.

Оксана.

  1. Оксана - вродлива, горда, вередлива, вимоглива, любляча.

1)Вікторина.

- Давайте перевіримо,  чи вдалося вам зануритися в текст повісті і виявитися спостережливими читачами.  Представники  кожної команди по черзі  вийдіть до дошки і зніміть по три зірки. На кожній зірці номер питання, на якій команді належить відповісти. Отже, перша команда...

1) Як називалося село, в якому  жив гоголівський персонаж Вакула? (Диканька)

2) Хто  по спорідненості доводилася відьма Солоха ковалеві Вакулі? (Матір'ю)

3) Ким по професії був Вакула з повісті "Ніч .".?(Ковалем)

4) Назвіть "транспортний засіб" коваля Вакули при польоті в Петербург. (Чорт)

5) Як звати батька Оксани в повісті Гоголя "Ніч".? (Корній Чуб)

6) Предмет домашнього ужитку, в якому зберігали добро. (Скриня)

7) Що сховав біс в кишеню? (Місяць)

8) Чоловік, другим що заглянув у гості до Солохе. (Дяк)

9) За  чим відправився Вакула до цариці? (За черевичками)

10) Пісень, які виспівували напередодні Різдва (Колядки)

 

VІ Підведення підсумків уроку.

 Учитель. Спробуйте довести, що «Ніч перед Різдвом» - це повість. (відповіді учнів)

Дайте відповіді на запитання за цим алгоритмом:

Я

запамятав …                 замислився над…           вирішив, що…

Учитель. Гоголь  у своїй повісті зумів в жартівливій формі розповісти про звичаї українського народу, при цьому він уміло перемішав фантастику і реальність.  Дія відбувається і на землі і в небі. У небі літають чорти і відьми, які замислюють інтриги на шкоду людям. На землі ж з'єднуються закохані, торжествує добро.

- Який же можна зробити висновок? Де твориться прекрасне? Які сили перемагають?   (Усе прекрасне твориться на землі.  Тут повинна торжествувати справедливість. Саме тут ми бачимо перемогу земного людського початку.)

 Як ви пам'ятаєте,  повість "Ніч перед Різдвом" входить у збірку "Вечора на хуторі біля Диканьки".  У 2012 році у цієї книги був ювілей, їй виповнилося 180 років. Щоб пам'ять про цю книгу збереглася довше, ми з вами зробимо експрес-газету (тобто швидку газету).

Початок вже покладений - це ваші кластери на головних героїв, ілюстрації до повісті. Щоб підвести підсумки вивченого твору ми напишемо міні-твір "Чому нас учить повість Н.В.Гоголя "Ніч перед Різдвом"

Самооцінювання. Визначення 2-3 найактивніших учнів.

VІІ Домашнє завдання.

 

zip
Додано
1 лютого 2018
Переглядів
5630
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку