Конспект уроку містить матеріали про життя і творчість давньогрецької поетеси Сапфо, її новаторство та послідовників, авторський вірш. Передбачено використання слайдів, методу проектів, гронування, асоціацій, сенкану.
План-конспект уроку
із зарубіжної літератури у 8 класі на тему
Учитель зарубіжної літератури
Гамаліївської ЗОШ I-II ступенів
Олексієнко Жанна Михайлівна
ТЕМА: Оспівування краси та кохання в творчості поетеси Сапфо.
Мета: зацікавити особистістю Сапфо, показати багатство її художнього світу; сприяти розвитку почуття прекрасного; розвивати навички виразного читання і аналізу поетичного твору; виховувати розуміння рівних прав людей незалежно від статі.
Обладнання: репродукції картин Рафаеля «Парнас», Давида «Сапфо і Фаон», малюнок із давньогрецької вази, фото скульптури Бурделя «Сапфо», «промінці» та складові «виноградного грона», слайди, аудіозапис.
Недарма ім’я її – «ясна»
(І воно мандрує крізь віки) –
Жінка, чия пісня чарівна
Розбудила мрії і думки
Про кохання, про красу життя,
Про природи неповторну мить
Так, що перейшовши в майбуття,
Пісня ця й донині ще звучить.
Ставши легендарною навік,
залишивши таємниці слід,
Піднялась, мов Муза, на Олімп,
Щоб натхнення не втрачав піїт.
І живе тепер вона в віршах,
У скульптурах, фресках і кіно,
У поемах, драмах і піснях,
Муза з осяйним ім’ям – Сапфо.
Олексієнко Ж.М.
-1-
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Доброго ранку, діти! Перш ніж розпочати наш урок, я хочу почути вашу відповідь на таке питання: в чому сенс життя людини? Будь ласка, висловіть свою думку.(Відповіді).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Ось як відповів на це питання англійський лікар і письменник Адам Джексон у своїй книзі «10 секретів любові».
«Коли ви досягнете кінця вашого життя, єдине, що
буде мати хоч якесь значення, - це любов, яку ви віддали і отримали. В своїй подорожі в наступний світ єдине, що ви можете взяти з собою, - це любов. Єдина цінна річ, яку ви залишите в цьому світі, - це любов. Більше нічого.
Любов наповнює життя сенсом. А золоте правило любові просте: якщо хочеш, щоб тебе любили, люби сам». Отже, на думку Адама Джексона, сенс життя – в любові. Любов, кохання – це велике почуття, непідвладне часові, оспіване багатьма поетами і композиторами, зображене художниками і скульпторами…
Та першою була Сапфо. Жінка, яка вміла красиво і пристрасно кохати. А ще вміла так само красиво і пристрасно сказати про це у своїй ліриці.
До богів подібний мені здається
Той, хто біля тебе, щасливий, сівши,
Голосу твого ніжного бриніння
Слухає й ловить
-2-
Твій принадливий усміх: від нього у мене
Серце перестало б у грудях битись;
Тільки образ твій я побачу – слова
Мовить не можу.
І язик одразу німіє, й прудко
Пробігає пломінь тонкий по тілу.
В вухах чути шум, дивлячись, нічого
Очі не бачать.
Блідну і тремчу, обливаюсь потом,
Мов трава пожовкла, безсило никну,
От іще недовго й, здається, має
Смерть надлетіти...
(Переклад Г.Кочура)
ІІІ. Робота над темою уроку.
Отже, тема нашого уроку: «Поетизація кохання у творчості давньогрецької поетеси Сапфо» (запис у зошити). Поетична тема – «Десята муза».Сьогодні ми познайомимося з фактами життя поетеси, рослідкуємо, як розкривається тема кохання у її поезії, а також визначимо місце Сапфо серед інших відомих імен в мистецтві. Епіграфом будуть слова відомого давньогрецького поета і державного діяча Платона:
Девять лишь муз называя, мы Сапфо наносим обиду.
Разве мы в ней не должны музу десятую чтить?
(Переклад О.Б.Румер)
Наприкінці уроку ви спробуєте дати відповідь, чому епіграф звучить так.
-3-
«Я невелика на зріст, але своїм іменем можу наповнити всі країни», - такі слова Овідій вклав в вуста Сапфо.(Демонстрація портрета поетеси).
Талановиту давньогрецьку поетесу дійсно пам’ятають у всьому світі. Хоча, говорячи про її життя, ствер- джувати можна лише одне – Сапфо існувала. А от як – про це склали легенди. Поринути у світ Давньої Греції, світ Сапфо нам допоможуть дослідники – учасники проекту «Десята муза». Слухаючи повідомлення, спробуйте визначити, що допомогло поетесі розкрити свій талант.
3.Виступ учасників проекту(в давньогрецьких кос- тюмах) з демонстрацією слайдів
О р і є н т о в н а р о з п о в і д ь:
1 біограф: Вивчаючи біографічні дані і творчість поетеси, ми визначили основні риси Сапфо і побу- дували свою розповідь, розбивши її на 5 сторінок.
-4-
Отже, сторінка перша: «Вільна».
Сапфо, Сафо, Сапфо Мітіленська. В перекладі –«світла». Народилася близько 610 року до н. е. на острові Лесбос в місті Ересі. Острів був вдало роз- міщений на суднохідних шляхах , і до нього прямувало багато купців.(Показ слайдів з зображенням Лесбосу).
Моряків, окрім м’якого родючого клімату, приваблювала ще одна особливість Лесбосу: тут народжувались найгарніші дівчата Еллади. В такому чудовому місці виросла Сапфо. Правда, дитинство її не можна назвати щасливим. За переказом, Сапфо була дочкою аристократа Скамандроніма, що займався торгівлею, і жінки на ім’я Клеїс. Мала трьох братів: Харакса, Ларіха і Евріга. Їй було всього 6 років, коли вона стала сиротою. Впливові родичі відправили дівчинку в Мітілени – столицю Лесбоса. Там, дякуючи прогресивним мітіленським поглядам на жіночу освіту, Сапфо навчилась не тільки ткацтву, але і співу, танцям, грі на музичних інструментах. І вже у юному віці, озброївшись лірою, складала вона
-5-
свої перші рими. За свідченням сучасників, Сапфо була невисокого зросту, дуже смаглява, з живими блискучими очима і довгими темними локонами уздовж щік.(Слайд)
Дослідник творчості Сапфо:
Сторінка друга: «Натхненна».
У Сапфо виходила самобутня поезія: свіжа та наївна – з одного боку, з іншого – розпечена, ніби змішана з вогнем. Дівчина швидко відчула свій талант і почала експериментувати з віршовими розмірами. Родзинкою її ритміки стала особлива строфа – в ній три одна- кових за розміром рядки завершуються короткою окличною четвертою.(Демонстрація на дошці або слайд:
-ν---νν-ν-ν Пістрявим троном славна Афродіта,
-ν---νν-ν-ν Зевса дочка, майстерна у хитрих ковах.
-ν---νν-ν-ν Молю тебе, не вбивай моє серце
-νν-ν Горем, благаю!
Перші три вірші мають 11 складів, четвертий – 5).
-6-
Ця витончена строфа швидко прижилась серед ліриків під назвою «сапфічної строфи». Прослідкуйте за особливістю ритміки під час прослуховування лірики Сапфо.
Читець(учениця) виразно читає поезію «Жереб мені випав такий…».
Дослідник творчості Сапфо: А ось тематику віршів Сапфо не можна назвати різноманітною. Її цікавила краса – у найрізноманітніших проявах і формах: розливи морів, ніжні світанки, чуттєвість музики і привабливість людського тіла.(Слайд із зображенням моря, світанку під музичний супровід).
Кохання було другою, воістину божественною силою, якій поклонялась в своїй ліриці Сапфо. Незважаючи на те, що почуття було для неї «солодко-гірким
-7-
чудовиськом, від якого немає спасіння», поетеса не звикла відводити свої «очі, засліплені блискучим світлом, котрі бачили зорю кохання, що зарод -жується». Красиво кохати і співати про це – ось що наповнювало сенсом життя Сапфо.
2 біограф: Сторінка третя: «Розкута».
Через політичні обставини, приблизно в 17-літньому віці, Сапфо з родиною довелося тікати з Лесбоса на Сицилію. Почалися переслідування аристократів, замішаних у замаху на тирана Мірсіла. Лише у 595 році до н.е., коли Сапфо було вже за 30, вона змогла
повернутися на Лесбос і оселитися в Мітілені. За пере казом, нею захопився поет Алкей. Він звернувся до неї:
Читець 1(учень): Сказати хочу дещо тобі одній,
Але, як тільки глянеш на мене ти,
Уста мої змикає сором,
Перед тобою стою безмовний.
Молода дівчина проспівала у відповідь:
Читець 2(учениця):
Коли б твій намір чистий і добрий був,
Тоді б і слово легко злетіло з уст,
І вниз очей не опускав би,
Сміло сказав би, чого бажаєш
-8-
Цей історичний факт підтверджується зображенням обох поетів на давньогрецькій вазі.(Показ слайду)
Алкей захоплювався
Сапфо-жінкою і поважав як поетесу, але серце її завоювати не зміг. Достовірно невідомо, чи то з батьком і братами вона повернулась додому, чи вже з чоловіком і дочкою. Однак існування шлюбу з аристократом Керколаєм і дочки Клеїс підтверджує лірика поетеси:
Читець(учениця): Дівчинка у мене гарна.
Наче квітка золотая,
Пречудової подоби
Моя Клеїс дорогая.
За всі Лідії багатства,
Хоч така вона мала,
І за весь наш любий Лесбос
Я б її не віддала.
2 біограф: Але доля була до неї жорстокою: з неві- домих причин її чоловік швидко зійшов у царство Аїда, а незабаром за ним попрямувала і їхня маленька донька.
-9-
Еолійські жінки не були самітницями. В цьому регіоні, за традицією, частина майна могла передаватися по жіночій лінії. На о. Лесбос ще зберігалися архаїчні замкнені співдружності чоловіків і жінок (фіаси), які проводили життя переважно спільно, поза родиною.
Сапфо стояла на чолі однієї з таких співдружностей – школи риторики, присвяченій Афродіті, слухачками якої були молоді знатні дівчата. Їх Сапфо навчала музиці, танцям і віршуванню на еолійському діалекті. Приміщення, де зустрічалися жінки, сама Сапфо називала «Домом Муз».
3 біограф: Сторінка четверта: «Легендарна».
Існувала легенда, що Сапфо покінчила життя самогубством близько 572 року до н. е., через кохання
кинувшись у море зі скелі на о. Левкадія. Відповідно до цього переказу, під кінець життя Сапфо знову захопилася чоловіком – молодим греком Фаоном, що перевозив пасажирів з Лесбосу на азійський берег, але не знайшла взаємності. (Слайд «Давид .Сапфо і Фаон»).
-11-
-10-
Критики підозрюють, що цей роман був вигадкою, а також знаходять пояснення «самогубству»: «кинутися з Леквадської скелі» було поширеною метафорою, що означала «очистити душу від пристрастей», - подібні вчинки вважалися ритуальними і практикувалися в рамках культу Аполлона. Інша думка: Сапфо померла звичайною смертю в похилому віці. Про це свідчить її поезія:
Читець(учениця):Всю кожу мою сетью морщин
старость уже изрыла,
И стали белы пряди мои, прежде
чернее смоли…
А я красоте всею душою предана,
и со мной,
Покуда люблю, солнечный свет,
радостный, неразлучен.
Бібліограф: Сторінка четверта: «Обожнювана».
Збірка її віршів, що збереглися, налічує більш ніж 200 фрагментів. За свідченням античних джерел, Сапфо була автором 9 книг, більшість із яких відноситься до моно дійної (сольної) лірики. Це були гімни, весільні пісні (епіталами), любовні пісні і елегії. До наших днів дійшли лише дві цілі поезії. Нині Сапфо живе на сто- рінках книг – в уривках уцілілих строф і перекладів і в похвалах відомих мислителів. «Божественною, котрій не знайдеться рівної серед жінок» називав її філософ Солон. Крім того, почувши на банкеті одну із поезій Сапфо, відразу ж вивчив її напам’ять, додавши, що він «не хотів би померти, не знаючи її напам’ять».
-11-
«Десятою музою, смертною серед муз безсмертних» вона була для Платона. Горацій називав її «мужньою», Страбон іменував «чудом» і стверджував, що «дарма шукати у всьому плині історії жінку, яка у поезії мо- гла б витримати хоча б приблизне порівняння ізСапфо». Вірші Сапфо вплинули на творчість Сократа, який величав її своєю «наставницею», й Катулла. Діонісій Галікарнасський називає Сапфо «головною представницею монодійного стилю». За словами Деметрія Магна, вірші Сапфо «сповнені кохання і весни». Те, що поетеса користувалася повагою і пошаною у мітіленців, свідчить те, що її
профіль чеканили на монетах. А з багатьох поезій Сапфо вимальовується її образ як прекрасної матері і дружини. На могилі поетеси написано:
«Пепел лишь Сапфо да кости,
да имя закрыто землею,
Песни ж ее вдохновенной
бессмертие служит уделом».
4.Робота в групах – гронування «Асоціації».
Вчитель: Дякуємо нашим дослідникам за детальну розповідь. Пропоную підсумувати і узагальнити по - чуте. Та перш за все скажіть, якби вам треба було зоб - разити талант яким-небудь плодом, що б це було? Обгрунтуйте. (Виноградне гроно. Талант бага -тогранний, має безліч складових, немов ягідок на гроні). А яким явищем неживої природи можете уявити Сапфо? Чому?(Сонце – то палюче і нищівне, як пристрасть, то лагідне і тепле, як кохання, але однаково необхідне).
-12-
Завдання: 1 група – гронування на тему «Що вплинуло на розквіт таланту Сапфо?»(Заповнюють складовими виноградне гроно, прикріплене на дошці.
Орієнтовний вигляд:
ТАЛАНТ
навчання багатство неординарність
в школі внутрішнього
світу
емоційність рівне чуттєвість
становище з
чоловіками
Завдання: 2 група – гронування на тему «Яка вона – Сапфо?»
(Прикріплюють на другій частині дошки «промінці» з написами навколо портрету Сапфо.
-13-
Орієнтовний вигляд:
На виконання завдання учням відводиться 3 хвилини.
Висновок:Отже, велику роль в тому, що нині світ знає велику поетесу Сапфо, відіграла наявність рівних прав чоловіків і жінок в тогочасному суспільстві о.Лесбос:
вона мала змогу навчатися в школі, вільно вислов -
лювати власні думки і почуття, вчити дівчаток поезії і співу у власній школі риторики. Які ж поезії Сапфо збереглися в повному обсязі? Сьогодні ми вже їх чули,
-14-
а зараз спробуємо виразно прочитати. Маєте декілька секунд, щоб ознайомитись з текстом.
5. Виразне читання поезії «Жереб мені випав такий…»
6. Бесіда за прочитаним.
- Яка тема цього вірша? (Оспівування краси).
- У чому лірична героїня бачить красу? (У вмінні милуватися природою, радіти життю).
- Як ви думаєте, чому вона говорить, що все це – її
«жереб»? (Бо вона не вміє інакше: любов до краси, до життя – це невід’ємна частина її сутності).
Висновок: Завдяки Сапфо світ перевів свій погляд з питань війни і влади (що так цінували чоловіки) на питання краси і кохання.
7.Виразне читання вірша «До богів подібний…»
8. Бесіда за прочитаним.
- Чи схожий настрій цього вірша з попереднім? (Ні, настрій першого життєрадісний, а другого – сумний, сповнений страждання).
- Від чого страждає лірична героїня? (Від кохання).
- В чому це проявляється? («мовить не можу», «язик німіє», «очі не бачать»…).
- Це фізичні чи душевні прояви? (Фізичні, але передають душевний стан).
- Визначте тему та головну думку вірша.
- Як ви думаєте, чи міг би якийсь із тогочасних поетів-
чоловіків – Гомер, Тіртей, Алкей – написати подібну поезію? (Ні, їх насамперед цікавила тема війни, слу- жіння батьківщині, громадянського обов’язку чи філо -софські роздуми).
-15-
- Які художні засоби використала поетеса у вірші? (Декілька епітетів, порівняння; метафора відсутня).
Висновок: Отже, Сапфо першою в літературі зображує душевний стан людини, її внутрішній світ, підкреслює красу почуття закоханості і говорить про це, не хова -ючись за метафорами. .Вона першою починає відкрито писати про щире кохання жінки, утверджуючи цим її право на таке високе і земне почуття.
9. Колективне складання сенкану «Лірика Сапфо».
1.Лірика.
2. Пристрасна, чуттєва.
3. Зворушує, надихає, дарує.
4. Заставляє співпереживати,
відчувати.
5. Пісня.
ІV. Підбиття підсумків уроку.
«Новаторство Сапфо полягає в тому, що вона…» (відкрила в поезії світ людини і природи; перша в світі оспівала красу жінки; створила власну строфу; першою в літературі зображає внутрішній стан людини за зовнішніми ознаками; першою починає писати про щире почуття жінки).
Запишіть свої висловлювання в зошит.
Чому Платон називає Сапфо «десятою музою»? (Вона, подібно музі, надихала інших митців писати про кохання, обожнювати світ природи, світ власних переживань).
-16-
3. Слово учителя з показом слайдів.
Починаючи з Сапфо, давній світ раптом пере -ключився з міфологічної теми і епохальних історичних подій, якою була Троянська війна, на любовні історії. Лірика Сапфо правила за взірець в усі часи. Її пісні співали в усіх еллінських землях, її наслідували Евріпід, Катулл, Горацій, Расін. Образ Сапфо надихав поетів, художників, скульпторів, композиторів. Серед них російський поет Г.Державін, українська поетеса Леся Українка, італійський художник Рафаель ,
австрійський художник Г.Клімт, французький художник Давид, німецький скульптор Бурдель,
-17-
Композитори Гуно, Массне.
Сліди «сапфічної традиції» знайдемо і в романі О.Пушкіна «Євгеній Онєгін»(лист Онєгіна до Тетяни),і у його вірші «Керн».
V. Домашнє завдання: підготувати виразне читання напам’ять ліричних творів давньогрецьких поетів (за вибором учнів); творче завдання (за бажанням): створити власну поезію на довільну тему.
-18-