Конспект уроку із зарубіжної літератури для 8 класу на тему: «Сапфо. «До Афродіти» Звернення у вірші до Афродіти – богині кохання. Образ ліричної героїні, глибина її почуттів і пер

Про матеріал
Види діяльності на уроці формують навички спілкування, висловлювання думок, передбачають спільне розв’язання проблем, завдань, які поставив учитель. Вони дають змогу включити в процес активного навчання кожного учня.
Перегляд файлу

Конспект уроку із зарубіжної літератури для 8 класу на тему: «Сапфо. «До Афродіти» Звернення у вірші до Афродіти – богині кохання. Образ ліричної героїні, глибина її почуттів і переживань»

 

Мета: зацікавити особистістю Сапфо; ознайомити із творчістю поетеси; вдосконалювати навички роботи з текстом; сприяти розвитку почуття прекрасного; вихову­вати толерантність.

Тип уроку: вивчення нової теми

Форма проведення: урок-дослідження

Хід уроку

 Вступне слово вчителя. Сьогодні ми з вами здійснимо дивовижну подорожу світ Сапфо — незвичайної поетеси Давньої Греції, жінки, яка ще за життя стала легендою, профіль якої чеканили на монетах. Вона одна із перших у світі ліриків, яка досягла майстерності у відтво­ренні найтонших душевних порухів людини. Це її Платон назвав «десятою музою», а поеті політичний діяч Солон (предок філософа Платона) казав, що не хотів би вмерти, не почувши нових пісень Сапфо. З неї пишуть картини, створюють статуї.

              А мета нашої подорожі — дізнатися якомога більше про цю легендарну жінку, ознайомитися з її творчістю, а та­кож удосконалювати навички роботи з текстом. Для того, щоб подорож була вдалою, я хочу, щоб її освітлювало сонечко, яке ви знайдете у себе в зошитах. Це сонечко тепле, ніжне, як і вся поезія Сапфо. Та щоб не заблудитися у теренах давньогрецької поезії, було б дуже добре дещо пригадати.

• «Мозкова атака»:

— Назвіть часові рамки античності

— Які є види лірики? (Декламаційна - ямби, хореї,  і вокальна - сольна, хорова).

  • Назвіть давньогрецьких поетів – ліриків (Архілох, Тіртей, Сапфо, Алкей, Анакреонт, Алкман).
  • Хто був батьком ямбів? (Анакреонт).
  • Хто писав елегії? (Тіртей).
  • Хто є найвизначнішим представником хорової лірики? (Алкман).
  • Автором сольної музики є ... (Сапфо).

— Що ви пам’ятаєте про Алкея? (Твори Алкея позначені різноманітністю розмірів, музичністю т оригінальним способом будови строф. Одна з них ввійшла до історії віршування під його ім’ям «Алкеєва строфа».

 

І. Робота над темою уроку.

• Рольова гра.

Учитель. Легенда розповідає, що якось Алкєй, про­гулюючись вулицями рідної Мителени, побачив молоду красуню — невисоку на зріст, смагляву, з виразними очи­ма і довгим волоссям. Поет звернувся до неї.

Алкей.

Сказати дещо хочу тобі одній,

Але, як тільки глянеш на мене ти, -

Уста мої змикає сором ,                        

Перед тобою стою безмовний.

 

 

Учитель. На превеликий подив молодо­го, але вже популярного поета дівчина не роз­губилася, а проспівала у відповідь.

Сапфо.

Коли б твій намір чистий і добрий був,

Тоді б і слово легко злетіло з уст,

 І вниз очей не опускав би,

Сміло сказав би, чого бажаєш.

Учитель. Це була Сапфо. А така зустріч справді відбулася: збереглась ваза V ст. до н.е., на якій зображені Алкей і Сапфо (малюн­ки, якими греки прикрашали глиняний посуд, створюва­лися не тільки за міфологічними сюжетами). Алкей три­має в руках ліру, і здається, що лунають останні акорди і "- слова, з якими поет звернувся до дівчини. Він схилив го­лову і чекає. А тепер — слово біографу поетеси.

 

Біограф.

Сапфо (блискуча) була аристократкою, тобто належала до однієї з тих знатних родин Митилени, на яку тиран Піттак уміло спрямував гнів черні усього Лесбосу. Тому близько 592 року до н.е. (тобто приблизно тоді, коли було вигнано з остро­ва Алкея) батько Сапфо вивіз усю сім'ю на Сицилію. Саму ж Сапфо, на відміну від Алкея, політика ніколи не цікавила. Точно невідомо, скільки часу вона провела в еміграції, але, очевидно, невдовзі повернулася на Лесбос — чи то з батьком, чи вже з чоловіком, про якого, однак, теж нічого певного не відомо, крім того, що його звали Керколай і він мав аристократичне поход­ження. З ліричних творів Сапфо ми знаємо, що в неї була дочка Клеїда (Клеїс), яку вона палко любила:

Дівчинка у мене гарна.

Наче квітка золотая,

Пречудової подоби

Моя Клеїс дорогая.

За всі Лідії багатства,

Хоч така вона мала,

І за весь наш любий Лесбос

Я б її не віддала.

Повернувшись на Лесбос, Сапфо очолила тамтешній фіас — культове об'єднання, присвячене Афродіті, богині кохання. Завдяки гімнам, які Сапфо присвятила цій богині, її фіас став широковідомий в усій Елладі й перетворився на своєрідний центр жіночого виховання. Саме в рамках цієї школи і для своїх учениць написала Сапфо більшість пісень — елегій, весільних епіталам, гімнів, які увійшли у 10 книг. До нас дійшли тільки фрагменти її творів за винятком трьох — п'яти віршів", що збе­реглись більш-менш повністю*. Аристократичні родини, що дба­ли про освіту не лише синів, а й дочок, посилали дівчат на навчання до Сапфо на Лесбос.

 

Учитель. Поезія Сапфо сповнена сильних пристра­стей, бурхливих почуттів, пов'язаних з коханням, яке май­же завжди завдає ліричній героїні страждання і є "непоборним чудовиськом", що несе одночасно і горе, і радощі. Поетеса закохана в красу людини, вона відкриває склад­ний світ людської душі, світ почуттів і пристрастей, жи­вих, прекрасних, сильних. Вона закохана і в природу, яку вміє своєрідно побачити, відчути і передати нам красу во­логого від роси лугу, повного пахощів і тиші, нічного моря, залитого місячним сяйвом, пишнобарвного цвіту троянди і ніжного ладану подиху. У цьому відкритті світу людини і природи найбільша заслуга Сапфо, цього у неї вчились наступні поети.

Виразне читання поезії "Жереб мені випав такий...".

Учитель. Сапфо часто писала про родинне життя. Вона милується своєю маленькою донькою, переймається, що брат закохався в недостойну жінку, але найчастіше поетеса і розповідає про муки і шал кохання. Молитва, з якою Сапфо звертається до Афродіти, — це справжня сповідь жінки, яка полюбила без взаємності і згадує, як колись прагнули її прихильності. Всевладна Афродіта мчала над землею, наче вихор, і схиляла в "любовне ярмо" обранця поетеси.

  Виразне читання поезії «Барвношатна владарко, Афродіто».

— Кому присвячений цей вірш?

  Про що просить лірична героїня у богині? Підтвердіть текстом.

(О, прилинь ізнов, од нової туги Серце урятуй, сповни, що бажаю, Поспіши мені, вірна помічнице, На допомогу).

— Знайдіть епітети та метафору в цій поезії. (Барвношатна владарка, підступи тайні, міцнокрила зграя, блаженна Афродіта, безсмертне лице, бентежне серце, усміх ясний, вірна помічниця — епітети; ярмо лю­бовне — метафора).

  Виразне читання поезії "Дай мені в хвилини благань узріти".

— Яким богиням молиться і складає гімни Сапфо?

— Які сфери діяльності цих богинь ?

(Афродіті — богині кохання і Ґері — покровительці ро­динного життя та шлюбу).

 

Учитель. Сапфо порівнює любов із бурею, що все трощить на своєму шляху:

Як буря в горах бушує,

 аж дуби старезні тріщать,

 отак в моїм серці тривожнім

 той Ерос лютує знову.

 Знов Ерос той так мене мучить,

ця гірко-солодка змія, і горе!

 Змії тій опертись не можу я.

Поетеса не навчала граматики, історії чи політики — вона вчила ставитися з презирством до всього, що на той час цінували чоловіки і що вони вчили цінувати юнаків. З усієї "Іліади" її, судячи з поезії "Кажуть ті — піхота най­краща в світі...", по-справжньому зворушив лише вчинок Єлени, котра в "дурмані любовнім" забула "батька-матір рідних, дочку єдину". Бо для людини, зауважує Сапфо у тій самій поезії, "найкраще є те на світі, що полюбив ти".

Ці слова Сапфо є епіграфом нашого уроку. Краще і не скажеш. Я думаю, що ця фраза варта того, щоб її записа­ти до нашого «Кошика».

• Виразне читання поезії "Кажуть ті — піхота найкра­ща в світі...".

— Цей твір Сапфо — один із перших взірців філо­софсько - полемічної поезії в європейській літературі. З якою думкою, поширеною серед чоловічого насе­лення Давньої Греції, полемізує Сапфо? До якого при­кладу вона звертається ?

— Як ви гадаєте, чому "найкращим є те, що ми любимо"?

  • Порахуйте строфи. Чи легко було їх виділити? (4, кожна строфа містить певну закінчену думку, кар­тину, образ)

Учитель. Поетеса перша в світі оспівала красу жінки. В основі лірики Сапфо — традиційні фольклорні елементи; тут переважають мотиви любові і розлуки, події відбуваються на тлі світлої і радісної природи, але традиційні форми наповнюються особистими пережи­ваннями .

Сапфо створила власну строфу, пізніше її назвали "сапфічною". Це — поєднання з 4 рядків. У метриці сапфічної строфи переважають трохеї і дактилі. Перші три вірші мають 11 складів, четвертий вірш — 5.

  Робота з таблицею

Сапфічна строфа

V  V V V V

Пістрявим троном славна Афродіта,

V  V V V V

Зевса дочка, майстерна у хитрих ковшах!

V  V V V V

Молю тебе, не вбивай моє серце

V V V

Горем, благаю!

 

Учитель. Поезію Сапфо високо цінували за антич­ної доби. Пісні її співали в усіх еллінських землях. Вели­кий вплив лірика Сапфо мала на Евріпіда, в п'єсах якого вперше в давньогрецькій драматичній поезії показано муки і шал кохання. До Сапфо зверталися за доби Римсь­кої республіки (наприклад, Катулл, поети "золотого віку" римської літератури, зокрема Горацій). її любовні вірші правили за взірець вусі часи. Вражений силою пристрасті, якою палахкотить поезія Сапфо, Гаврило Державін зізна­вався...

 

  Виразне читання поезії Г. Державіна "Сафе".

Когда брала ты арфу в руки

Воспеть твоей подруги страсть,

Протяжные и тихие звуки

 Над сердцем нежным сильную власть

 Любви твоей изображали;

 Но ревность лишь затмила ум,

 Громчайши гласи побежали,

И приближался бурный шум.

Тогда бело-румяние персты

 По звучним вспригали струнам,

Взор черно-огненный, отверстий —

И молния вослед громам

Блистала, жгла и поражала

 Всю внутренность души моей;

 Смерть бледный хлад распространяла,

 Я умирал игрой твоей.

О! если бы я был Фаоном,

И пламень твой мою б жег кровь,

Твоим бы страшным, пылким тоном

 Я описал свою любовь.

 Тогда с моей всесильной лиры

Зефир и гром бы мог лететь;

 Как ты свою, так я Плениры

 Изобразил бы жизнь и смерть.

 

Учитель. Один із перших творів Лесі Українки — вірш "Сафо", в якому 13-річна Лариса Косач по-своєму тлумачить легенду про поетесу.

 

  Виразне читання поезії Лесі Українки "Сафо".

Над хвилями моря, на скелі,

Хороша дівчина сидить,

В лавровім вінку вона сяє,

Співецькую ліру держить.

 

До пісні своєї сумної

На лірі вона приграє.

Із піснею тою у серці

Велика їй туга встає:

 

В тій пісні згадала і славу

 Величну свою, красний світ,

 Лукавих людей, і кохання,

 І зраду, печаль своїх літ,

 

Надії і розпач. Дівчина

 Зірвала лавровий вінець

 І в хвилях шумливого моря

 Знайшла своїй пісні кінець.

 

Учитель. У Лесі Українки є й незакінчена драма "Сапфо", де йдеться про людей різної вдачі: натуру твор­чу, натхненного митця, геніальну Сапфо та її коханого, байдужого до високих поривань. Образ поетеси часто спо­стерігається у творах живописців, скульпторів, ро­маністів, драматургів, режисерів. Рафаель, зображаючи найвизначніших поетів усіх часів, намалював серед них і Сапфо (фреска "Парнас", Рим, Ватикан). Французький художник Давід створив картину "Сапфо і Фаон" (Санкт-Петербург, Ермітаж, 1809р.). Сила, велич і трагедійний пафос злились у бронзовій постаті Сапфо, яку викарбу-вав скульптор Бурдель (Цюрих, Кунстхауз, 1887-1925рр.). Композитор Гуно написав оперу "Сапфо" (1851), композитор Массне — оперу під такою самою назвою у 1897 році. Як перекладачі до поезії Сапфо звер­талися Іван Котляревський, Григорій Кочур, Андрій Сомора, Іван Франко.

 

  Рефлексія.

• «Мікрофон. — Наша подорож добігла кінця. Які ваші враження ?

 Давайте на завершення уроку створимо разом велике асоціативне гроно. Кожний по черзі внесе до нього своє слово-асоціацію до образу Сапфо.

 

Домашнє завдання: виконати роботу: створити асоціативний кущ методом гронування «Світ поезії Сапфо» або скласти сенкан (на вибір учнів).

 

• Сенкан «Сапфо»

1. Сапфо

2. Незвичайна, легендарна

3. Пише, насолоджується, навчає

4. Відтворює найтонші почуття людини

5. Поетеса.

docx
Додано
29 липня 2019
Переглядів
23833
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку