Конспект уроку із зарубіжної літератури у 5 класі з теми "О.Уайльд."Хлопчик-зірка".Еволюція головного героя"

Про матеріал
Запропонований урок сприяє формуванню читача як високодуховної,інтелектуальної,соціально активної особистості,допомагає розвивати життєві компетентності учнів.
Перегляд файлу

Тема уроку. О. Уайльд. «Хлопчик-зірка». Еволюція образу головного героя.

 

Мета. Формування читача як високодуховної, інтелектуальної, соціально активної та творчої особистості. Розвиток уміння орієнтуватися у світі мистецтва, здійснювати перенос досвіду літературних героїв письменника для забезпечення власної траєкторії розвитку. Формування рис успішного мовця і творчого читача з високим рівнем загальної культури, гуманістичним світоглядом, активною громадянською позицією. Розвиток життєвих компетентностей учнів для досягнення успіху.

Продовжити роботу над визначенням головної думки та характеристики головного героя казки О. Уайльда. Простежити шлях еволюції Хлопчика-зірки; з’ясувати, в чому, на думку автора, полягає справжня краса. Розвивати вміння аналізувати казку і робити самостійні висновки; виховувати любов до матері, повагу до людини.

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  • Вправа «Доторкнутися до зірок»
  • Прийом «Авансування успішного результату»
  • Музичний супровід
  • Слайд 1. Нічне небо

Учитель. Уявіть, що над вами нічне небо, на якому багато зірок. Кожен виберіть собі найяскравішу зірку. Ця зірка гарна оцінка, яку б ви хотіли отримати, чи вдала відповідь на уроці. Тепер простягніть руки до неба, щоб доторкнутися до своєї зірки.  Намагайтеся з усіх сил! Я не маю сумнівів у тому, що ви старанні учні. Тож, безперечно, на уроці ви покажете гарні знання і обов’язково зможете дістати свою зірку. Зніміть її з неба, покладіть перед собою (учні кладуть  на парту паперові зірки) подивіться на свою диво-зірочку. Нехай вона подарує вам натхнення, наснагу, бажання дружно і плідно працювати.

  • Вправа «Кольоропис»
  • Слайд 2.

   На нашому небі зірки різних кольорів.  Виберіть зірку того кольору, який нбільше відповідає вашому емоційному стану, настрою, з яким ви прийшли на урок. Подивіться на екран, щоб пригадати значення кольору зірки:

  • червона – радісний, захоплений;
  • жовтогаряча – радісний, теплий;
  • жовта – світлий, приємний;
  • синя – спокійний;
  • фіолетова – тривожний, напружений;
  • чорний – повний занепад, сумний;
  • біла – важко відповісти (який настрій).

   Дякую. Сподіваюся, що  гарний настрій  ви збережете до кінця нашого уроку. Об’єднайтеся в групи за кольором зірки. Отже, ми готові до уроку.

  1. Основна частина уроку
  • Фонограма твору П. Чайковського «Зима» (із циклу «Пори року»)
  • Слайд 3. Зображення зимової ночі.

Учитель. Була зимова ніч, стояв пекучий мороз. Сніг товстою ковдрою покривав землю й гілля дерев, і коли Лісоруби продиралися крізь хащі, навкруги, потріскуючи, ламалися  перемерзлі галузки, а коли підійшли до Гірського Водоспаду, то побачили, що він нерухомо завис, бо його поцілувала Крижана Королева.

   І ось такої морозної ночі сталося диво…

  • Яке ж диво сталося? (З неба впала зірка)
  • Прийом «Асоціативний кущ»
  • Слайд 4. Зображення зірки.
  • Які асоціації у вас викликає слово «зірка»? Які слова, поняття, дії пов’язані з цим словом?

                                                     ніч

          небо

 

 

            холод                                                  таємничість

 

                                                                          загадковість

 

 

                   світло                           краса

 

Учитель. Для мене це слово  асоціюється з красою незвичайною, неземною, далекою.

  • Слайд 5. Словникова робота.

   Заглянемо у словник і подивимося, що означає слово «зірка»

  1. Небесне тіло, видиме простим оком у вигляді світлої точки на небі.
  2. Переносне значення – дуже видатна, прославлена людина.
  3. Геометрична фігура з гострокінцевими виступами по колу.
  • У якому значені найчастіше ми вживаємо слово «зірка» на уроках літератури?                (У переносному).
  • Слайд 6. Зоряне небо

Мы стремимся дотянуться до звезды,

Даже стать мечтаем ею я и ты.

Может в каждом зародится звёздочка своя,

Пусть лишь светит ярче всем она!

  • Чи хотіли б ви бути зіркою? (Відповіді учнів: «Я б хотіла бути зіркою для своїх батьків, щоб вони пишалися мною»; «Як би я був зіркою, то намагався б світити яскраво, щоб у батьків було більше радості»…).

Учитель. Казка О. Уайльда, вивчення якої ми розпочали на попередніх уроках, має незвичайну назву «Хлопчик – зірка».

  • Як ви думаєте, яке слово у цій назві загадкове? (Зірка)
  • Чому? (Ми з'ясували, що зірка сприймається як щось загадкове, красиве, таємниче).
  • Слайд 7. Зображення Хлопчика-зірки
  • А що може означати поєднання слів «зірка» і «хлопчик»? (Він повинен бути дуже красивим,  із ним повинно бути пов’язане щось загадкове, чарівне).
  • Так. А що ми побачили насправді? Обговоримо це на уроці
  • Слайд 8. Зоряне небо.

   Погляньте на це загадкове зоряне небо. Кажуть, що кожна зірочка – це чиясь душа. 

Десь там, на якійсь планеті, народився хлопчик. І туди ж на небо повернулася

його душа.  Він утратив себе і пройшов тернистий шлях для того, щоб знову стати справжньою зіркою і повернутися.  Кожна людина хотіла б стати зіркою, яка яскраво світить на небі. 

  • Слайд 9. Проблемні питання
  • А як не звернути з шляху на небо і стати цією зіркою…
  • Як залишити по собі слід, про який будуть згадувати інші…
  • Що найголовніше й житті…
  • У чому ж полягає велич людської краси…

  Ви вже зрозуміли, що про це піде мова на уроці.

   Щоб визначити тему уроку, дайте відповідь на запитання: У казці є ще одне диво, окрім того, що з неба морозної ночі впала зірка. Порадьтеся в групах  і скажіть, що ж це за диво? (Із злого, жорсткого хлопчик-зірка перетворився на доброго, милосердного.  Його крижане серце розтануло.  Зло хлопчика – зірку зробило потворним, а добрі справи – красивим)

   Молодці! Ключове слово, що характеризує диво – перетворення або еволюція.

  • Слайд 10. Словникова робота.

Еволюція – розвиток, процес поступового перетворення.

   Тож тема уроку: Еволюція головного героя

  • Слайд 11. Тема уроку
  • Вправа «Оратор»

Учитель. Спробуйте  за 1 хвилину переконати у тому, що вивчення цієї теми нам необхідне (Вивчення теми нам просто необхідне, бо кожна людина прагне змін, поступового перетворення в бік кращого. Звичайно, це не просто, бо потрібно багато працювати над собою, контролювати свої емоції, вчинки. Іноді при цьому допускаєшся помилок. І сьогоднішній урок нам дасть змогу  розібратися у тому, що треба робити, щоб змінитися на краще, з чого починати, до чого прагнути, над чим працювати).

Так, із темою визначилися, а тепер за допомогою слів - «помічників» сформулюйте мету уроку.

  • Слайд 12. На екрані слова – «помічники»

Пригадаємо…   (окремі фрагменти змісту казки)

Охарактеризуємо…   (головного героя)

Простежимо…   (шлях Хлопчика-зірки до справжньої краси)

Вчитимемося…  (бачити справжню красу)

Виховуватимемо у собі… (любов, доброту, милосердя, здатність співчувати чужому

горю)

Намагатимемося…  (робити дива своїми руками)[1]

Учитель. Під час уроку ми будемо створювати кольоровий зоряний шлях хлопчика до пізнання справжньої істини і «запалимо» зірки  мудрих істин, які хотів донести до нас автор своєю казкою. Вони засяють на нашому зоряному небі і ви їх складатимете у цей «портфелик», який візьмете із собою в життя.[2]

   Чи бували ви коли-небудь у Музеї загублених речей? Ні? Тоді я вас запрошую у цей музей.

  • Слайд 13. Зображення окремих речей (у тому числі тих, що згадуються у казці)

   Виберіть із них ті, що мають відношення до казки «Хлопчик-зірка»

  • Слайд 14. Речі, що згадуються у казці: плащ, бурштинове намисто, жаба, змія, шарф, монети.

Учитель. Поєднайте ці речі між собою та за їх допомогою коротко передайте зміст казки.

(Таємничий золотий плащ, розмитий зірками, бурштинове намисто, а також приваблива зовнішність вселили у героя казки думку про те, що він незвичайне дитя – син Зірки.  І це дає йому право керувати іншими людьми, зверхньо ставитися до них. Та коли він зрікся рідної матері, вважаючи, що жебрачка не може бути саме його матір’ю, то перетворився на потвору: його обличчя стало як у жаби, а тіло вкрилося лускою, як у змії.  Герой відправляється на пошуки матері та стає рабом у злого чаклуна, який, зав’язавши хлопчику очі шовковим шарфом, привів його до темниці. За наказом старого чаклуна герой повинен був щодня приносити йому по одній золотій монеті. За невиконання наказу – тяжке покарання. Було важко, але Хлопчик-зірка щоразу віддавав монети чаклуну. І сталося диво: краса повернулася до героя, він обрів батька і матір  і став володарем міста над річкою).

Учитель. У мене є ще одна річ камінець.

  • Чи має він відношення до нашої казки? (Так)
  • Чому? Що він символізує? (Зле, жорстоке, «кам’яне» серце хлопчика)

   Пригадаємо, з чого починається казка. Ви вже чули це на початку уроку.

  • Слайд 15. Фото зимового пейзажу і початок казки.
  • Як ми називаємо опис природи в художній літературі? (Пейзаж)

   Тобто казка починається описом зимового пейзажу.

  • Як ви гадаєте, чому Уайльд починає свою казку саме так? (Сувора зимова ніч попереджає про появу зла людини із крижаним серцем)
  •    Робота з підручником

   На початку казки звучить і головна думка, вкладена в уста Лісоруба.  Знайдіть її у творі і прочитайте. («А хіба не вічний холод у хаті, де люди з кам’яними серцями? запитав чоловік»)

  • Як ви розумієте ці слова? (Будь-де, в родині, у школі, в місті, в країні, де є люди, котрі не здатні на добро, милосердя,  співчуття тощо завжди буде холод, тобто зло).

   Отже, ми можемо «запалити» першу зірку мудрої істини від О. Уайльда: «Там, де люди з «кам’яними» серцями, панує холод світ зла».

«Отож Дитя – зірка росло й виховувалося в купі з дітьми Лісоруба, їло й пило за одним столом і гралося разом з ними»[3].

  • І яким виросло Дитя-зірка? (Красивим, як ми його і уявляли на початку казки).
  • Слайд 16. Зображення Хлопчика-зірки
  • Знайдіть у тексті і зачитайте опис зовнішності героя.
  • Можемо сказати, що він гарний? (Так). Тобто, хлопчик дійсно яскрава гарна зірка. Якого кольору ми оберемо зірку, щоб позначити хлопчика на початку його шляху? (Жовтого, бо він красивий).

   Одним із прийомів, які використовує автор для підкреслення краси хлопчика, є порівняння з квітами.

  •    На попередньому уроці ви отримали випереджальне завдання: дослідити із якими квітами порівнює його автор? Що символізує кожна квітка?

 

    Тож кожна група озвучить результати свого дослідження.

  • Слайд 17. Портрет хлопчика і зображення квітів

1 група. Фіалка весна, примхливість, смуток

2 група. Троянда краса, розніженість, гострі шипи.

3 група. Нарцис самозакоханість, егоїзм.

  • Розповідь учня з 3-ї групи.

   Щоб зрозуміти, чому нарцис символізує самозакоханість, послухайте давньогрецьку легенду.

  • Слайд 18.

   «Якось лісом ішов юнак, красень Нарцис, син річкового бога Цефіза, приречений на те, що сягне глибокої старості лише в тому разі, якщо ніколи не побачить свого обличчя.

Побачивши Нарциса, Ехо безтямно закохалася в нього й намагалася будь-що зробити так, аби він захопився нею.  Але Нарцис залишився байдужим до її страждань.  Тоді Ехо звернулася до богів, благаючи змилосердитися і покарати Нарциса за його незворушність. І розчулені боги почули її молитву й покарали його. Сталося так, що Нарцис, відчувши спрагу, зупинився край чистого, мов дзеркало, спокійного струмка. Нахилився над водою, щоб напитися, і тут, уперше  в житті, побачив своє відображення й так був зачарований, що закохався в себе таким було покарання. Не в змозі більше ні на хвилину відірватися від того чарівного, нетривкого образу, почав марніти і хиріти від кохання. Проте милосердні боги не дали йому загинути остаточно і перетворили на чарівну квітку, яка чудесно пахне і хилиться донизу, ніби намагаючись ще й ще раз помилуватися собою».

   Отже, квітка нарцис символізує егоїзм, самозакоханість.

  • Слайд 19. Зображення Хлопчика-зірки і Нарциса.
  • Доведіть за допомогою тексту, що герой казки схожий на Нарциса. (Він також закоханий в себе, не бачить інших, гордий, себелюбний)

   Таким чином, цей портрет ніби попередження про небезпеку: Хлопчика-зірку настигне кара як і Нарциса, бо він егоїстичний, самозакоханий.

Висновок-істина: Краса це скарб! Але розпорядитися нею, як і будь-яким скарбом, можна по-різному. Справжня краса повинна нести людям світло, тепло.

  • Слайд 20. «Намисто» (біли кружечки добро, чорні зло).
  • Чи відповідає зовнішні краса героя його поведінці?  За текстом зібрати намисто із чорно-білих кружечків в залежності від вчинків Хлопчика-зірки.

 

           зневажав дітей Лісоруба та дітей односельців;

  • хизувався благородним походженням, адже прилетів із зірки;
  • не мав ніякого жалю до бідних, покалічених, сліпих, нужденних, кидав у них камінням та гнав із вулиці;
  • любив себе, милувався собою;
  • з неповагою ставився до прийомних батьків;жорстоко поводився із звірами: кротові виколов очі, убив матір білченяти, відрізав крило коноплянці.

 

  • був вродливим;
  • був хорошим бігуном;
  • умів танцювати; грав на дудці і створював гарні мелодії.

   Висновок. Зовнішня краса хлопчика не  відповідає його поведінці; його краса несла зло.

Істина: Зло і жорстокість знищують красу, і вона перестає бути красою.

             У красивої людини мають бути гарні вчинки.

  • Якого  ж кольору має бути наступна «зірка» на шляху героя? (Сіра, як камінь; його «кам’яне» серце зле, жорстоке). Прикріпимо її на «зоряне небо».
  • Як ви вважаєте,  який епізод казки поклав початок переродженню Хлопчика-зірки? (Зустріч із жебрачкою).
  • Перегляд кінофільму (епізод «Зустріч із матір’ю»)
  • Слайд 21.
  • Хто із зображених на слайді персонажів стрічки мав «кам’яне» серце, а хто «золоте»? Чому?

 

      герой розчарований, бо він думав, що його мати теж зірка, а перед ним

                  з'явилася  жебрачка;

  •  він зневажає її, говорить образливі слова, жбурляє камінням.

    мати блукала по всьому світу, розшукуючи його, дуже страждала;

   не дивлячись на всю жорстокість хлопчика, не перестала його любити.

  • Яку мудру істину відкрив нам О. Уайльд? (Зректися матері це великий гріх. Некрасивими можуть бути не тільки зовнішність, а й почуття та вчинки людей.  Тільки людина з «кам’яним» серцем може відмовитися від своєї матері. Вчись на добро відповідати добром)

   Висновок. Хлопчик-зірка зрікся найдорожчої людини в світі і його зірка згасла, як згасла закам’яніла його душа, в якій не було й крихти тепла, жалю, любові.

   Тому прикріплюємо, напевно, зірку чорного кольору, як символ згаслої душі.

  • Що ж може трапитися, коли діти зрікаються своїх батьків? Ось як писав про це Тарас Григорович Шевченко:

… Бо хто матір забуває,

Того Бог карає,

Того люди цураються,

В хату не пускають.

Чужі люди проганяють.

І не буде тому

На всій Землі безконечній

Веселого дому.

  • Як же був покараний герой казки? («Його обличчя було, як у жаби, а тіло було в лусці, як у гадюки»)
  • Слайд 22. Зображення спотвореного Хлопчика-зірки

   Істина: Злі вчинки не залишаються безкарними. За свої вчинки треба відповідати.

  • Зовнішність Хлопчика змінилася, а чи змінилася його душа? Із якого моменту починаються зміни в його душі?
  • Робота з підручником (с. 111)

«Він упав на траву і плакав: «Певно мене спіткало це лихо через мій гріх…»

  • Робота зі схемою
  • Слайд 23. Схема «Шлях духовного очищення»
  • Зверніть увагу на те, що душа героя проходить довгий шлях духовного очищення.

1 сходинка. Егоїзм, самозакоханість.  Ми говорили про це                                                                                

                                                                   5

                                                     4          добро             1 група. Друга сходинка. Коли він         

                                   3         милосердя                     страждає? Як? (Три роки він бродив по

                   2         терпіння                                          світу і ніде не зустрічав  ні любові, ні      

     1        страждання                                              співчуття). [с.112].

егоїзм,                                                                             Істина: Як чиниш з іншими, так чинять з

самозакоханість                                                      тобою.

 

2 група. 3 сходинка. Де герой проявив терпіння?

3 група. 4 сходинка. В яких епізодах появляється милосердя? (Попросив вибачення у всіх «божих створінь», допоміг зайцю звільнитися з мисливської пастки, віддає тричі монету прокаженому, полюбив людей, просить вибачення к матері).

  • Якби ви зараз робили «намисто» вчинків героя, який колір намистинок переважав? (Білий добро)

Висновок. Отже, серце хлопчика стало добрим,  і  він став по-справжньому красивим

Істина: Будь милосердним, співчутливим, і добро повернеться до тебе.

  • Фізкультхвилинка «Подивись на небо»
  • Яку ж винагороду  отримує Хлопчик-зірка за свої добро, милосердя, терпіння і страждання? (До нього повертається краса.)
  • Робота з текстом (с.117)
  • Що ж він побачив у своїх очах, чого раніше не було? (Він змінився внутрішньо, і це проявилося у виразі його очей)

   В кінці казки герой стає володарем міста. Та правив він недовго.

  • За що ж його пам’ятають люди? (За його добре серце)
  • Слайд 24. «Запали зірку» (Зірка анімаційна, спалахує різними кольорами)
  • На дошці прикріплена яскрава зірка. Записати в ній риси характеру героя, яких він набув, розшукуючи свою матір

   Зірка світиться. Це зірка любові. Вона повернула хлопчику його красу та дала йому щастя, бо він став турбуватися про інших. Тепер його можна назвати справжньою зіркою, від якої людям і тепліше, і світліше.

  • Слайд 25.
  • Гра «Терези»

   На шальки терезів віртуально розмістіть яскраві зірки-символи (позитивні якості) та камінці (негативні якості). Що переважить: краса зовнішня чи внутрішня?

   Закінчилася казка. Як і будь-якої казки у неї щасливий кінець: Добро перемагає Зло.  Але в житті далеко не так. Ми іноді зустрічаємо людей зовні некрасивих. Та не важливо, що у тебе тут (вказати на обличчя), а важливо, що тут (в душі). І щоб зрозуміти це Хлопчику-зірці довелося пройти тернистий шлях[4] .

  • Скажіть, як відбувається еволюція образу головного героя? (Краса зовнішня        потворність     краса внутрішня       краса зовнішня і внутрішня)[5].
  • Слайд 26.
  • Технологія «Діаманта». Робота в групах.

   Хлопчик став справжнім діамантом. За допомогою технології «Діаманта» доведіть це.

1-ий рядок – тема (іменник)                                          Егоїст

2-ий  – означення (два прикметника)                 Гордий, жорстокий

3-ій – дія (три дієслова)                                 Зневажає, знущається, наказує

4-ий – асоціації (чотири іменника)     Зречення, страждання, поневіряння, прозріння

5-ий – дія (три дієслова)                                   Допомагає, рятує, віддає   

6-ий – означення (два прикметника)                 Добрий, милосердний

7-ий – тема (іменник)                                                      Зірка

 

  • Слайд 27.
  • Як не звернути з шляху на небо і  стати зіркою?
  • Як залишити по собі слід, про який будуть згадувати інші?
  • Що найголовніше у житті?
  • У чому полягає “ велич людської краси “ ? [6]
  • Слайд 28. Постери
  • Чини з людьми так, як ти хотів би, щоб чинили з тобою (Біблія)
  • Любов, як сонце, світу відкриває                                                                                 безмежну велич людської краси    (В. Симоненко)
  • При красі душі не помічаєш фізичної досконалості (І. Шевельов)
  • Є багато людей із красивою зовнішністю, яким, одначе, нема чим похизуватися зсередини (Ф. Купер)
  • Робота в групах
  • Який постер, на вашу думку, відображає тему уроку?
  • Який із них ви взяли б за епіграф до уроку? Поясніть свій вибір
  1. Домашнє завдання
  • Слайд 29.

Написати відгук на казку

  • Запишіть вислів. Це буде перше речення відгуку
  1. Підсумок.
  • Слайд 30. Мудрі істини

  Давайте подивимося на наше зоряне небо мудрих істин.

  • Що ви склади у свій портфелик, і які ще мудрі істини ви б хотіли розмістити на цьому небі? ( * Зовнішня краса повинна відповідати внутрішній.  *Люби і поважай інших.  * Не суди по зовнішності , суди по вчинках.  * Щоб про тебе пам’ятали, роби добрі справи…)
  • Гра «Вірю – не вірю»
  • Чи вірите ви в те, що тільки зовнішня краса може змінити світ на краще?
  • Чи вірите ви, що поєднання зовнішньої краси людини з її багатим внутрішнім світом, теплим і чутливим серцем може змінити світ?

     Ось і добігає до кінця наш урок. хотілося б дізнатися про ваші враження від нього. А зробити це нам допоможе «Дерево уроку», на яке ви, в залежності від ваших вражень, прикріпите листочок, квітку чи плоди.

  • Слайд 31. «Дерево уроку»
  • Плоди   урок сподобався, взяв (ла)  для себе багато корисного
  • Квітка урок гарний
  • Листочок (зелений) щось було як звичайно, а взагалі незрозуміло
  • Листок (жовтий) «чахлий», пропащий урок
  • Дякую.
  • Слайд 32. Мікрофон
  • Сьогоднішній урок допоміг мені зрозуміти, що…
  1. Рефлексія

   А зараз поставте перед собою долоньки. На лівій ті знання, що ви мали, на праву покладіть ті знання, що ви отримали протягом уроку. З’єднайте свої долоньки і перенесіть до душі вашу повагу до людей і близьких, любов, милосердя. Я гадаю, що всі ви матимете велике серце, виростите милосердними та чуйними людьми

  • Слайд 32. Зоряне небо. Фонограма мелодії
  • Відеоролик «Падаючі зірки»

   Є така прикмета, коли бачиш падаючу зірку, треба загадати бажання,  і воно обов’язково здійсниться. Візьміть у долоньки свої зірочки і послухайте вірш Олександра Дольського:

Мне звезда упала на ладошку.

Я спросил её: «Откуда ты?»

«Дайте, я передохну немножко,

Я с такой летела высоты»

А потом добавила, сверкая,

Словно колокольчик прозвенел:

«Не смотрите, что не велика я,

Может быть великим мой удел.

Вам необходимо только вспомнить,

Что для вас всего важней на свете.

Я могу желание исполнить,

Путь неблизкий завершая этим».

Знаю я, что мне необходимо

Мне не надо долго вспоминать,

Я хочу любить и быть любимым,

Я хочу…

   Напишіть продовження рядка своє побажання на вашій зірочці, і нехай воно обов’язково здійсниться

   Дякую вам за урок. Ви всі розумники і розумниці.

 

 


[1] Фрази у дужках з'являються по черзі, вони і є метою уроку (Пригадати окремі фрагменти кази, охарактризувати головного героя…)

[2] Зоряне небо зображене на аркуші ватману, поруч прикріплений малюнок «портфелика»

[3] Цитата з твору

[4] Учитель звертає увагу учнів на схему шляху, зображеному на дошці.

[5] Учні представляють цей шлях  у малюнках

[6] Учні дають відповіді на запитання

docx
Додано
23 серпня 2019
Переглядів
3769
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку