Тема уроку. О. Уайльд. «Хлопчик-зірка». Еволюція образу головного героя.
Мета. Формування читача як високодуховної, інтелектуальної, соціально активної та творчої особистості. Розвиток уміння орієнтуватися у світі мистецтва, здійснювати перенос досвіду літературних героїв письменника для забезпечення власної траєкторії розвитку. Формування рис успішного мовця і творчого читача з високим рівнем загальної культури, гуманістичним світоглядом, активною громадянською позицією. Розвиток життєвих компетентностей учнів для досягнення успіху.
Продовжити роботу над визначенням головної думки та характеристики головного героя казки О. Уайльда. Простежити шлях еволюції Хлопчика-зірки; з’ясувати, в чому, на думку автора, полягає справжня краса. Розвивати вміння аналізувати казку і робити самостійні висновки; виховувати любов до матері, повагу до людини.
Хід уроку
Учитель. Уявіть, що над вами нічне небо, на якому багато зірок. Кожен виберіть собі найяскравішу зірку. Ця зірка гарна оцінка, яку б ви хотіли отримати, чи вдала відповідь на уроці. Тепер простягніть руки до неба, щоб доторкнутися до своєї зірки. Намагайтеся з усіх сил! Я не маю сумнівів у тому, що ви старанні учні. Тож, безперечно, на уроці ви покажете гарні знання і обов’язково зможете дістати свою зірку. Зніміть її з неба, покладіть перед собою (учні кладуть на парту паперові зірки) подивіться на свою диво-зірочку. Нехай вона подарує вам натхнення, наснагу, бажання дружно і плідно працювати.
На нашому небі зірки різних кольорів. Виберіть зірку того кольору, який нбільше відповідає вашому емоційному стану, настрою, з яким ви прийшли на урок. Подивіться на екран, щоб пригадати значення кольору зірки:
Дякую. Сподіваюся, що гарний настрій ви збережете до кінця нашого уроку. Об’єднайтеся в групи за кольором зірки. Отже, ми готові до уроку.
Учитель. Була зимова ніч, стояв пекучий мороз. Сніг товстою ковдрою покривав землю й гілля дерев, і коли Лісоруби продиралися крізь хащі, навкруги, потріскуючи, ламалися перемерзлі галузки, а коли підійшли до Гірського Водоспаду, то побачили, що він нерухомо завис, бо його поцілувала Крижана Королева.
І ось такої морозної ночі сталося диво…
ніч
небо
холод таємничість
загадковість
світло краса
Учитель. Для мене це слово асоціюється з красою незвичайною, неземною, далекою.
Заглянемо у словник і подивимося, що означає слово «зірка»
Мы стремимся дотянуться до звезды,
Даже стать мечтаем ею я и ты.
Может в каждом зародится звёздочка своя,
Пусть лишь светит ярче всем она!
Учитель. Казка О. Уайльда, вивчення якої ми розпочали на попередніх уроках, має незвичайну назву «Хлопчик – зірка».
Погляньте на це загадкове зоряне небо. Кажуть, що кожна зірочка – це чиясь душа.
Десь там, на якійсь планеті, народився хлопчик. І туди ж на небо повернулася
його душа. Він утратив себе і пройшов тернистий шлях для того, щоб знову стати справжньою зіркою і повернутися. Кожна людина хотіла б стати зіркою, яка яскраво світить на небі.
Ви вже зрозуміли, що про це піде мова на уроці.
Щоб визначити тему уроку, дайте відповідь на запитання: У казці є ще одне диво, окрім того, що з неба морозної ночі впала зірка. Порадьтеся в групах і скажіть, що ж це за диво? (Із злого, жорсткого хлопчик-зірка перетворився на доброго, милосердного. Його крижане серце розтануло. Зло хлопчика – зірку зробило потворним, а добрі справи – красивим)
Молодці! Ключове слово, що характеризує диво – перетворення або еволюція.
Еволюція – розвиток, процес поступового перетворення.
Тож тема уроку: Еволюція головного героя
Учитель. Спробуйте за 1 хвилину переконати у тому, що вивчення цієї теми нам необхідне (Вивчення теми нам просто необхідне, бо кожна людина прагне змін, поступового перетворення в бік кращого. Звичайно, це не просто, бо потрібно багато працювати над собою, контролювати свої емоції, вчинки. Іноді при цьому допускаєшся помилок. І сьогоднішній урок нам дасть змогу розібратися у тому, що треба робити, щоб змінитися на краще, з чого починати, до чого прагнути, над чим працювати).
Так, із темою визначилися, а тепер за допомогою слів - «помічників» сформулюйте мету уроку.
Пригадаємо… (окремі фрагменти змісту казки)
Охарактеризуємо… (головного героя)
Простежимо… (шлях Хлопчика-зірки до справжньої краси)
Вчитимемося… (бачити справжню красу)
Виховуватимемо у собі… (любов, доброту, милосердя, здатність співчувати чужому
горю)
Намагатимемося… (робити дива своїми руками)[1]
Учитель. Під час уроку ми будемо створювати кольоровий зоряний шлях хлопчика до пізнання справжньої істини і «запалимо» зірки мудрих істин, які хотів донести до нас автор своєю казкою. Вони засяють на нашому зоряному небі і ви їх складатимете у цей «портфелик», який візьмете із собою в життя.[2]
Чи бували ви коли-небудь у Музеї загублених речей? Ні? Тоді я вас запрошую у цей музей.
Виберіть із них ті, що мають відношення до казки «Хлопчик-зірка»
Учитель. Поєднайте ці речі між собою та за їх допомогою коротко передайте зміст казки.
(Таємничий золотий плащ, розмитий зірками, бурштинове намисто, а також приваблива зовнішність вселили у героя казки думку про те, що він незвичайне дитя – син Зірки. І це дає йому право керувати іншими людьми, зверхньо ставитися до них. Та коли він зрікся рідної матері, вважаючи, що жебрачка не може бути саме його матір’ю, то перетворився на потвору: його обличчя стало як у жаби, а тіло вкрилося лускою, як у змії. Герой відправляється на пошуки матері та стає рабом у злого чаклуна, який, зав’язавши хлопчику очі шовковим шарфом, привів його до темниці. За наказом старого чаклуна герой повинен був щодня приносити йому по одній золотій монеті. За невиконання наказу – тяжке покарання. Було важко, але Хлопчик-зірка щоразу віддавав монети чаклуну. І сталося диво: краса повернулася до героя, він обрів батька і матір і став володарем міста над річкою).
Учитель. У мене є ще одна річ камінець.
Пригадаємо, з чого починається казка. Ви вже чули це на початку уроку.
Тобто казка починається описом зимового пейзажу.
На початку казки звучить і головна думка, вкладена в уста Лісоруба. Знайдіть її у творі і прочитайте. («А хіба не вічний холод у хаті, де люди з кам’яними серцями? запитав чоловік»)
Отже, ми можемо «запалити» першу зірку мудрої істини від О. Уайльда: «Там, де люди з «кам’яними» серцями, панує холод світ зла».
«Отож Дитя – зірка росло й виховувалося в купі з дітьми Лісоруба, їло й пило за одним столом і гралося разом з ними»[3].
Одним із прийомів, які використовує автор для підкреслення краси хлопчика, є порівняння з квітами.
Тож кожна група озвучить результати свого дослідження.
1 група. Фіалка весна, примхливість, смуток
2 група. Троянда краса, розніженість, гострі шипи.
3 група. Нарцис самозакоханість, егоїзм.
Щоб зрозуміти, чому нарцис символізує самозакоханість, послухайте давньогрецьку легенду.
«Якось лісом ішов юнак, красень Нарцис, син річкового бога Цефіза, приречений на те, що сягне глибокої старості лише в тому разі, якщо ніколи не побачить свого обличчя.
Побачивши Нарциса, Ехо безтямно закохалася в нього й намагалася будь-що зробити так, аби він захопився нею. Але Нарцис залишився байдужим до її страждань. Тоді Ехо звернулася до богів, благаючи змилосердитися і покарати Нарциса за його незворушність. І розчулені боги почули її молитву й покарали його. Сталося так, що Нарцис, відчувши спрагу, зупинився край чистого, мов дзеркало, спокійного струмка. Нахилився над водою, щоб напитися, і тут, уперше в житті, побачив своє відображення й так був зачарований, що закохався в себе таким було покарання. Не в змозі більше ні на хвилину відірватися від того чарівного, нетривкого образу, почав марніти і хиріти від кохання. Проте милосердні боги не дали йому загинути остаточно і перетворили на чарівну квітку, яка чудесно пахне і хилиться донизу, ніби намагаючись ще й ще раз помилуватися собою».
Отже, квітка нарцис символізує егоїзм, самозакоханість.
Таким чином, цей портрет ніби попередження про небезпеку: Хлопчика-зірку настигне кара як і Нарциса, бо він егоїстичний, самозакоханий.
Висновок-істина: Краса це скарб! Але розпорядитися нею, як і будь-яким скарбом, можна по-різному. Справжня краса повинна нести людям світло, тепло.
зневажав дітей Лісоруба та дітей односельців;
Висновок. Зовнішня краса хлопчика не відповідає його поведінці; його краса несла зло.
Істина: Зло і жорстокість знищують красу, і вона перестає бути красою.
У красивої людини мають бути гарні вчинки.
герой розчарований, бо він думав, що його мати теж зірка, а перед ним
з'явилася жебрачка;
мати блукала по всьому світу, розшукуючи його, дуже страждала;
не дивлячись на всю жорстокість хлопчика, не перестала його любити.
Висновок. Хлопчик-зірка зрікся найдорожчої людини в світі і його зірка згасла, як згасла закам’яніла його душа, в якій не було й крихти тепла, жалю, любові.
Тому прикріплюємо, напевно, зірку чорного кольору, як символ згаслої душі.
… Бо хто матір забуває,
Того Бог карає,
Того люди цураються,
В хату не пускають.
Чужі люди проганяють.
І не буде тому
На всій Землі безконечній
Веселого дому.
Істина: Злі вчинки не залишаються безкарними. За свої вчинки треба відповідати.
«Він упав на траву і плакав: «Певно мене спіткало це лихо через мій гріх…»
1 сходинка. Егоїзм, самозакоханість. Ми говорили про це
5
4 добро 1 група. Друга сходинка. Коли він
3 милосердя страждає? Як? (Три роки він бродив по
2 терпіння світу і ніде не зустрічав ні любові, ні
1 страждання співчуття). [с.112].
егоїзм, Істина: Як чиниш з іншими, так чинять з
самозакоханість тобою.
2 група. 3 сходинка. Де герой проявив терпіння?
3 група. 4 сходинка. В яких епізодах появляється милосердя? (Попросив вибачення у всіх «божих створінь», допоміг зайцю звільнитися з мисливської пастки, віддає тричі монету прокаженому, полюбив людей, просить вибачення к матері).
Висновок. Отже, серце хлопчика стало добрим, і він став по-справжньому красивим
Істина: Будь милосердним, співчутливим, і добро повернеться до тебе.
В кінці казки герой стає володарем міста. Та правив він недовго.
Зірка світиться. Це зірка любові. Вона повернула хлопчику його красу та дала йому щастя, бо він став турбуватися про інших. Тепер його можна назвати справжньою зіркою, від якої людям і тепліше, і світліше.
На шальки терезів віртуально розмістіть яскраві зірки-символи (позитивні якості) та камінці (негативні якості). Що переважить: краса зовнішня чи внутрішня?
Закінчилася казка. Як і будь-якої казки у неї щасливий кінець: Добро перемагає Зло. Але в житті далеко не так. Ми іноді зустрічаємо людей зовні некрасивих. Та не важливо, що у тебе тут (вказати на обличчя), а важливо, що тут (в душі). І щоб зрозуміти це Хлопчику-зірці довелося пройти тернистий шлях[4] .
Хлопчик став справжнім діамантом. За допомогою технології «Діаманта» доведіть це.
1-ий рядок – тема (іменник) Егоїст
2-ий – означення (два прикметника) Гордий, жорстокий
3-ій – дія (три дієслова) Зневажає, знущається, наказує
4-ий – асоціації (чотири іменника) Зречення, страждання, поневіряння, прозріння
5-ий – дія (три дієслова) Допомагає, рятує, віддає
6-ий – означення (два прикметника) Добрий, милосердний
7-ий – тема (іменник) Зірка
Написати відгук на казку
Давайте подивимося на наше зоряне небо мудрих істин.
Ось і добігає до кінця наш урок. хотілося б дізнатися про ваші враження від нього. А зробити це нам допоможе «Дерево уроку», на яке ви, в залежності від ваших вражень, прикріпите листочок, квітку чи плоди.
А зараз поставте перед собою долоньки. На лівій ті знання, що ви мали, на праву покладіть ті знання, що ви отримали протягом уроку. З’єднайте свої долоньки і перенесіть до душі вашу повагу до людей і близьких, любов, милосердя. Я гадаю, що всі ви матимете велике серце, виростите милосердними та чуйними людьми
Є така прикмета, коли бачиш падаючу зірку, треба загадати бажання, і воно обов’язково здійсниться. Візьміть у долоньки свої зірочки і послухайте вірш Олександра Дольського:
Мне звезда упала на ладошку.
Я спросил её: «Откуда ты?»
«Дайте, я передохну немножко,
Я с такой летела высоты»
А потом добавила, сверкая,
Словно колокольчик прозвенел:
«Не смотрите, что не велика я,
Может быть великим мой удел.
Вам необходимо только вспомнить,
Что для вас всего важней на свете.
Я могу желание исполнить,
Путь неблизкий завершая этим».
Знаю я, что мне необходимо
Мне не надо долго вспоминать,
Я хочу любить и быть любимым,
Я хочу…
Напишіть продовження рядка своє побажання на вашій зірочці, і нехай воно обов’язково здійсниться
Дякую вам за урок. Ви всі розумники і розумниці.
[1] Фрази у дужках з'являються по черзі, вони і є метою уроку (Пригадати окремі фрагменти кази, охарактризувати головного героя…)
[2] Зоряне небо зображене на аркуші ватману, поруч прикріплений малюнок «портфелика»
[3] Цитата з твору
[4] Учитель звертає увагу учнів на схему шляху, зображеному на дошці.
[5] Учні представляють цей шлях у малюнках
[6] Учні дають відповіді на запитання