Бердянська загальноосвітня школа № 9
Бердянської міської ради Запорізької області
Конспект уроку із зарубіжної літератури
в 6 класі:
«Стильові особливості оповідань А.П.Чехова. Засоби творення комічного»
Підготувала
учитель
зарубіжної літератури
ЗОШ І – ІІІ ст. №9
Піперкова В.Я.
2022
Тема уроку. Стильові особливості оповідань А.П.Чехова. Засоби творення комічного
Мета: 1) формувати навички аналізу художнього тексту, зокрема компаративного; вчити виявляти особливості стилю письменника; продовжити формування знань учнів із теорії літератури; 2) розвивати читацьку спостережливість, логічне мислення, усне мовлення; 3) виховувати у дітей почуття власної гідності, відстоювання власної життєвої позиції.
Очікувані результати: учні досконало володіють текстами творів, називають основні засоби творення комічного та пояснюють їхню роль у характеристиці персонажів і розкритті ідеї твору, визначають особливості стилю письменника, коментують вчинки літературних героїв, зіставляють їх зі своїми.
Ключові компетентності: комунікативна, соціальна, загальнокультурна, вільне володіння державною мовою, здоров’язбережувальна.
Наскрізні вміння: читати з розумінням, висловлювати власну думку, системно мислити, логічно обґрунтовувати позицію, розв’язувати проблеми.
Тип уроку: урок-дослідження, інтерактивний.
Використана технологія – текстоцентрична, проблемно-пошукова.
Форми і методи роботи: аналітична бесіда, ігрові інтерактивні вправи «Бюро літературних знахідок», «Літературне доміно»; робота з текстом, з ілюстраціями, словесне малювання, дискусія, інсценізація, випереджувальні завдання, робота в міні групах.
Обладнання: тексти оповідань А.Чехова «Товстий і тонкий», «Хамелеон»; картки з уривками оповідань письменника, літературне лото, розбірна таблиця «Стильові особливості оповідань А.Чехова», ілюстрації до творів, мультимедійна презентація.
Стислість – сестра таланту.
А.П. Чехов
Сміх – силі брат.
Прислів’я
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
1.Слово учителя
А.П.Чехов – автор невеликих оповідань, у яких коротко й лаконічно сказано про чимало різних речей. Писати, як Чехов – велике мистецтво. Сам письменник стверджував, що «стислість – сестра таланту». Як же треба дбайливо ставитися до слова, щоб сказати про важливе коротко та ясно! А.П.Чехов – письменник талановитий, різноплановий, цікавий. Він може дивувати, сміятись, виховувати, підкоряти. І все це жартуючи, ненав’язливо,бо саме сміх допомагає боротися з негативними явищами в житті, робить людину духовно сильнішою. Недарма в народі кажуть «Сміх – силі брат». І це ще один епіграф до нашого уроку.
2.Оголошення теми та задач уроку
Тож, сьогодні ми дослідимо, які художні засоби використовував для створення гумористичних оповідань письменник і що робить його твори пізнаваними, оригінальними.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. «Впізнай героя за реплікою»:
2. Гра «Літературне лото»
ІІІ. Робота над темою уроку
1.Слово учителя
Як ви бачите, сьогодні на уроці у нас відкрите «Бюро літературних знахідок». Якийсь дивак приніс сюди збірку оповідань, стверджуючи, що знайшов її у своїй поштовій скриньці. Однак багато фраз у ній здалися йому незнайомими. Допоможіть, будь ласка, визначити автора й твір по фрагменту з нього. (Учні виходять до дошки, читають уривок, визначають автора. Уривки взяті з вивчених раніше творів різних письменників і оповідань А.Чехова)
2. Робота з текстом
Учитель:
Дійсно, у кожного письменника своя манера письма, свій стиль. Що ж таке стиль? Звернемося до словника літературознавчих термінів (завдання було дане міні групі «Літературознавців»).
3.Опрацювання елементів теорії літератури
Стиль письменника – особлива манера письма, єдність творчих особливостей, властивих даному письменнику.
Завдання нашого уроку – осягнути стильові особливості гумористичних оповідань Чехова. Почнемо з початку, тобто із заголовка.
Хамелеони – різновид ящірок … (повідомлення учня)
Правильно. На думку Чехова, заголовок – це значеннєвий стрижень твору, він повинен бути простим, ясним, гранично коротким…і скромним.
Отже, перша особливість оповідань Чехова:
короткий, простий заголовок (запис на дошці і в зошитах)
(Учні знаходять в оповіданні елементи композиції:
Експозиція: «По базарній площі йдуть …Очумєлов і …Єлдирін».
Зав’язка : «Золотих справ майстер» Хрюкін укушений собачкою.
Кульмінація: «- Це, здається, генерала Жигалова! – говорить хтось із юрби.
Розв’язка: «Юрба сміється над Хрюкіним»)
Отже, друга особливість оповідань:
традиційна композиція: зав’язка – кульмінація – розв’язка
Третя особливість:
опис одного незначного епізоду
Визначимо четверту особливість чеховського стилю:
діалогова побудова оповідань
Зараз ми станемо свідками зустрічі двох колишніх однокласників. Послухайте діалог з оповідання.
4. Інсценізація уривку з оповідання «Товстий і тонкий» у виконанні заздалегідь підготовлених учнів.
- Якими ви побачили героїв оповідання? Про що дізналися з даного діалогу?
- Тож, у чому особливість таких діалогів? Вони лише рухають сюжет, чи дуже багато говорять про героїв? (Через діалоги ми дізнаємося про героїв оповідання, особливості їх мовлення)
П’ята особливість:
характеристика героїв через неповторність їх мовлення
(Група «Літературознавців»)
5.Опрацювання елементів теорії літератури
Художня деталь – виразна подробиця твору, яка допомагає уявити зображену автором картину, предмет, характер яскравішими і глибшими за змістом.
Зверніть увагу на опис зовнішності, поведінки, соціального стану героїв
Товстий
1) вийшов із ресторану, губи лисняться, мов стиглі вишні; від нього пахло хересом і флердоранжем;
дійсний таємний радник
2) шкільне прізвисько Герострат |
Тонкий
1) вийшов із вагона з клунками; від нього пахне кавовою гущею і шинкою;
колезький асесор
2) шкільне прізвисько Ефіальт |
Отже, наступна стильова чеховська особливість – це:
художня деталь, що замінює докладний опис
Використання художньої деталі говорить про те, що Чехов – майстер слова, використовуючи мінімальну кількість слів, він уміє впливати на читача, спонукає його замислитися над поведінкою та вчинками героїв.
Якось А.Чехов в одному з листів писав брату: «Вибач, що я написав так багато. Та в мене не було часу написати коротко».
лаконічність
( Очумєлов – зачумлений, непередбачуваний, нерозумний;
Єлдирін – служака, не вміє самостійно мислити, прислуговує;
Хрюкін - невихований, поводиться по-свинськи.
Це імена-характеристики.)
Цікаво, що автор, давши своїм героям імена (Михайло і Порфирій), наполегливо називає їх товстим і тонким. Чому? (Щоб підкреслити їх відмінність у всьому: у зовнішності, характерах, соціальному положенні)
промовисте прізвище
6. Презентація учнями власних малюнків до прочитаних оповідань Чехова. (Якими ви побачили чеховських героїв? Що хотіли передати у своїх малюнках?)
7. Лінгвістичний аналіз тексту
Спробуємо дослідити: у чому своєрідність чеховської фрази?
Стильові особливості оповідань:
Простота фрази, багато дієслів
8. Опрацювання елементів теорії літератури
Гумор – доброзичливий, м’який сміх. Письменник-гуморист не заперечує, не нищить те, над чим сміється.
Сатира - викривальний, нещадний сміх. Він спрямований на викорінення явищ, які письменник вважає ганебними для суспільства.
Іронія – прихована насмішка, коли за зовні позитивними висловлюваннями ховається висміювання.
Стильова особливість:
засоби комічного – гумор, іронія
ІV. Підведення підсумків
1.Опрацювання схеми «Стильові особливості оповідань А.Чехова»
2.Аналітичне запитання
- Як ви вважаєте, чи зустрічаються в нашому повсякденні чеховські типажі?
У. Домашнє завдання
Написати міні твір за однією з тем: «Смішне й сумне в оповіданнях А.Чехова», «Моє ставлення до “хамелеонів”».
УІ. Рефлексія
1.Вправа «Коло думок»
(- треба дуже уважно і відповідально добирати слова, - не можна принижуватись, - треба бути щирим і справедливим,
- не слід діяти на догоду комусь,
- потрібно позбавлятися негативних рис)
2. Вправа «Мікрофон»
Якби я зустрів (-ла) через багато років свого однокласника (-цю), котрі стали дуже успішними або знаменитими, то …
УІІ. Оцінювання роботи учнів
(відмітити найактивніших учнів, найоригінальніші відповіді), карточки самооцінювання.
УІІІ. Заключне слово учителя
М.Горький так писав про манеру письма Чехова: «Чехов уміє писати так, щоб словам було тісно, думкам – просторо». Сподіваюсь, сьогодні ми в цьому переконалися. Читаючи твори А.П.Чехова, ми розмірковували про високі ідеали людського духу, до яких потрібно прагнути, не шкодуючи сил і часу. Це необхідно, щоб не перетворитися раптом на Очумєлова або Хрюкіна, не принижуватися, подібно до тонкого, і не бути на побігеньках у недостойних, як Єлдирін. Необхідно берегти в собі ЛЮДИНУ, як до того й закликав А.Чехов.