Конспект уроку із зарубіжної літератури у 6 класі "Стильові особливості оповідань А.Чехова. Засоби створення комічного"

Про матеріал
Конспект уроку із зарубіжної літератури у 6 класі "Стильові особливості оповідань А.Чехова. Засоби створення комічного" дозволяє послідовно дослідити стильові особливості гумористичних оповідань письменника, визначити риси, що роблять оповідання впізнаваними. Конспект містить завдання творчого характеру, інтерактивні вправи.
Перегляд файлу

 

Бердянська загальноосвітня школа № 9

Бердянської міської ради Запорізької області

 

 

 

 

Конспект уроку із зарубіжної літератури

в 6 класі:

 

«Стильові особливості  оповідань А.П.Чехова. Засоби творення комічного»

 

 

Підготувала

учитель

 зарубіжної літератури

ЗОШ І – ІІІ ст. №9

Піперкова В.Я.

 

 

 

2022

Тема уроку. Стильові особливості  оповідань А.П.Чехова. Засоби творення комічного

Мета: 1) формувати навички аналізу художнього тексту, зокрема компаративного; вчити виявляти особливості стилю письменника; продовжити формування знань учнів із теорії літератури;                                                          2) розвивати читацьку спостережливість, логічне мислення, усне мовлення;      3) виховувати у дітей почуття власної гідності, відстоювання власної життєвої позиції.

Очікувані результати: учні досконало володіють текстами творів, називають основні засоби творення комічного та пояснюють їхню роль у характеристиці персонажів і розкритті ідеї твору, визначають особливості стилю письменника, коментують вчинки літературних героїв, зіставляють їх зі своїми.

Ключові компетентності: комунікативна, соціальна, загальнокультурна, вільне володіння державною мовою, здоров’язбережувальна.

Наскрізні вміння: читати з розумінням, висловлювати власну думку, системно мислити, логічно обґрунтовувати позицію, розв’язувати проблеми.  

Тип уроку: урок-дослідження, інтерактивний.

Використана технологія – текстоцентрична, проблемно-пошукова.

Форми і методи роботи: аналітична бесіда, ігрові інтерактивні вправи «Бюро літературних знахідок», «Літературне доміно»; робота з текстом, з ілюстраціями, словесне малювання, дискусія, інсценізація, випереджувальні завдання, робота в міні групах.

Обладнання: тексти оповідань А.Чехова «Товстий і тонкий», «Хамелеон»; картки з уривками оповідань письменника, літературне лото, розбірна таблиця «Стильові особливості оповідань А.Чехова», ілюстрації до творів, мультимедійна презентація.

 

Стислість – сестра таланту.

А.П. Чехов

Сміх – силі брат.

Прислів’я

 

 

 

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності. 

1.Слово учителя

А.П.Чехов – автор невеликих оповідань, у яких коротко й лаконічно сказано про чимало різних речей. Писати, як Чехов – велике мистецтво. Сам письменник стверджував, що «стислість – сестра таланту». Як же треба дбайливо ставитися до слова, щоб сказати про важливе коротко та ясно! А.П.Чехов – письменник талановитий, різноплановий, цікавий. Він може дивувати, сміятись, виховувати, підкоряти. І все це жартуючи, ненав’язливо,бо саме сміх допомагає боротися з негативними явищами в житті, робить людину духовно сильнішою. Недарма в народі кажуть «Сміх – силі брат». І це ще один епіграф до нашого уроку.

 2.Оголошення теми та задач уроку

Тож, сьогодні ми дослідимо, які художні засоби використовував для створення гумористичних оповідань письменник і що робить його твори пізнаваними, оригінальними.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.  «Впізнай героя за реплікою»:

  • «Начебто непорядок, ваше благородіє!»       (Городовий Єлдирін)
  • «Я, ваше превосходительство… Дуже приємно…»    (Тонкий)
  • «Я вже одружений, як бачиш…»       (Тонкий)
  • «Якщо кожен кусатиметься, то краще й не жити на світі…»    (Хрюкін)
  • «Я ще доберуся до тебе!»     (Очумєлов)
  • «Це не наш. Це генералового брата».       (Прохор, кухар генерала)

2. Гра «Літературне лото»

ІІІ. Робота над  темою уроку

1.Слово учителя

Як ви бачите, сьогодні на  уроці у нас відкрите «Бюро літературних знахідок». Якийсь дивак приніс сюди збірку оповідань, стверджуючи, що знайшов її у своїй поштовій скриньці. Однак багато фраз у ній здалися йому незнайомими. Допоможіть, будь ласка, визначити автора й твір по фрагменту з нього.                                                                                                                                     (Учні виходять до дошки, читають уривок, визначають автора. Уривки взяті з вивчених раніше творів різних письменників і оповідань А.Чехова)

2. Робота з текстом

Учитель:

  • Як ви довідалися, що це саме чеховські рядки серед рядків інших письменників?
  • Чи тільки знайомі імена, зміст уривків допомогли вам у цьому? А може, ще щось?                                                                                                         (Учні говорять про те, що уривки з оповідань А.Чехова якось подібно написані)

Дійсно, у кожного письменника своя манера письма, свій стиль. Що ж таке стиль? Звернемося до словника літературознавчих термінів (завдання було дане міні групі «Літературознавців»).

3.Опрацювання елементів теорії літератури

Стиль письменника – особлива манера письма, єдність творчих особливостей, властивих даному письменнику.

Завдання нашого уроку – осягнути стильові особливості гумористичних оповідань Чехова. Почнемо з початку, тобто із заголовка.

  • Що повинен відображати заголовок твору?                                                      (Тему або основну думку твору)
  • Яким він повинен бути?  (Коротким, зрозумілим)
  • Що ми можемо сказати про чеховські заголовки: «Хамелеон», «Товстий і тонкий»?       (Вони короткі, прості, характеризують героїв)

Хамелеони – різновид ящірок … (повідомлення учня)

Правильно. На думку Чехова, заголовок – це значеннєвий стрижень твору, він повинен бути простим, ясним, гранично коротким…і скромним.

Отже, перша особливість оповідань Чехова:

короткий, простий заголовок        (запис на дошці і в зошитах)

  • Ви знайомі з поняттям композиція оповідання. Згадаємо елементи композиції.
  • Саме така традиційна композиція характерна для більшості оповідань Чехова. Доведемо це на прикладі оповідання «Хамелеон».

(Учні знаходять в оповіданні елементи композиції:

Експозиція: «По базарній площі йдуть …Очумєлов і …Єлдирін».

Зав’язка : «Золотих справ майстер» Хрюкін укушений собачкою.

Кульмінація: «- Це, здається, генерала Жигалова! – говорить хтось із юрби. 

     Розв’язка: «Юрба сміється над Хрюкіним»)

Отже, друга особливість оповідань:

традиційна композиція: зав’язка – кульмінація – розв’язка

  • Скільки подій описує письменник у творах? Які ці події за характером?     ( Одна подія, зовні незначна, кумедна)

Третя особливість:

опис одного незначного епізоду

  • Чого більше в оповіданнях Чехова: розповіді, опису чи діалогу?  (Діалогів)

Визначимо четверту особливість чеховського  стилю:

діалогова побудова оповідань

Зараз ми станемо свідками  зустрічі двох колишніх однокласників. Послухайте діалог з оповідання.

4. Інсценізація уривку з оповідання «Товстий і тонкий» у виконанні заздалегідь підготовлених учнів.

- Якими ви побачили героїв оповідання? Про що дізналися з даного діалогу?

- Тож, у чому особливість  таких діалогів? Вони лише рухають сюжет, чи дуже багато говорять про героїв? (Через діалоги ми дізнаємося про героїв оповідання, особливості їх мовлення)

П’ята особливість:

характеристика героїв через неповторність їх мовлення

  • Пригадаємо, що таке «художня деталь»?

(Група «Літературознавців»)

5.Опрацювання елементів теорії літератури

Художня деталь – виразна подробиця твору, яка допомагає уявити зображену автором картину, предмет, характер яскравішими і глибшими за змістом.

  • Як же ще автор знайомить читача зі своїми героями?  Звернемося до зустрічі колишніх однокласників. Ми ще нічого не знаємо про них, але ж недарма Чехов – майстер художньої деталі, щоб у нас склалось враження про героїв яскраве і точне.

Зверніть увагу на опис зовнішності, поведінки, соціального стану героїв

Товстий

 

1) вийшов із ресторану,

губи лисняться, мов стиглі вишні;

від нього пахло хересом і флердоранжем;

 

дійсний таємний радник

 

2) шкільне прізвисько Герострат

Тонкий

 

1) вийшов із вагона з клунками;

від нього пахне кавовою гущею і шинкою;

 

 

колезький асесор

 

2) шкільне прізвисько Ефіальт

 

  • Художньою деталлю є шкільні прізвиська героїв,  які, як відомо, просто так не даються. Що вони означають і чи відповідають дорослим однокласникам?  ( Повідомлення «Архіваріусів»)
  • А яка красномовна деталь свідчить про лицемірство поліцейського надзирателя  Очумєлова?  ( Шинель вдягає і знімає. - Його постійно кидає то в жар, то в холод).

Отже, наступна стильова чеховська особливість – це:

художня деталь, що замінює докладний опис

Використання художньої деталі говорить про те, що Чехов – майстер слова, використовуючи мінімальну кількість слів, він уміє впливати на читача, спонукає його замислитися над поведінкою та вчинками героїв.

Якось А.Чехов в одному з листів писав брату: «Вибач, що я написав так багато. Та в мене не було часу написати коротко».

  • Як називається уміння стисло, короткомовно висловити думку? (Лаконізм)   І це ще одна особливість стилю Чехова.

лаконічність

 

  • Пригадайте прізвища героїв оповідань Чехова і назвіть наступну стильову особливість. Як характеризують героїв їх прізвища?

( Очумєлов – зачумлений, непередбачуваний, нерозумний;

Єлдирін – служака, не вміє самостійно мислити, прислуговує;

Хрюкін - невихований, поводиться по-свинськи.                                      

Це імена-характеристики.)

 

Цікаво, що автор, давши своїм героям імена (Михайло і Порфирій), наполегливо називає їх товстим і тонким. Чому? (Щоб підкреслити їх відмінність у всьому: у зовнішності, характерах, соціальному положенні)

     промовисте прізвище

6. Презентація учнями власних малюнків до прочитаних оповідань Чехова. (Якими ви побачили чеховських героїв? Що хотіли передати у своїх малюнках?)

7. Лінгвістичний аналіз тексту

Спробуємо дослідити: у чому своєрідність чеховської фрази?

  • Які речення використовує автор: прості чи складні? Наведіть приклади.
  • Чи багато епітетів, порівнянь? (Ні)
  • Слова вигадливі, незрозумілі?  (Прості й точні)
  • Улюблена частина мови? (Дієслово)
  • Які дієслова використовує автор, щоб передати стан тонкого, коли він дізнався про досягнення товстого? Чи допомагають вони осмислити ситуацію?

Стильові особливості оповідань:

Простота фрази, багато дієслів

  • Які ж  засоби художньої виразності для створення комічного ви можете назвати? (Гумор, іронія, сатира)
  • Пригадаємо визначення цих понять (група «Літературознавців»)

8. Опрацювання елементів теорії літератури

Гумор – доброзичливий, м’який сміх. Письменник-гуморист не заперечує, не нищить те, над чим сміється.

Сатира - викривальний, нещадний сміх. Він спрямований на викорінення явищ, які письменник вважає ганебними для суспільства.

Іронія – прихована насмішка, коли за зовні позитивними висловлюваннями ховається висміювання.

  • Який же вид комічного, на вашу думку, використовує в оповіданнях Чехов? Дайте характеристику сміху письменника                           (Веселий, доброзичливий, але в ньому прихований трагізм буття, смуток).

Стильова особливість:

засоби комічного – гумор, іронія

  • Які людські вади висміює письменник?                              (Підлабузництво, лицемірство, чиношанування, самоприниження – ганебні для суспільства явища)
  • Письменник висвітлює якусь проблему сподіваючись, що щось зміниться. Чи є надія, що зміниться Очумєлов, життя у цьому містечку? Спробуємо знайти відповідь, проаналізувавши перше та останнє речення оповідання.  (Надії на виправлення Очумєлова немає, тому що він… «запинаючись шинеллю, іде собі далі базарною площею».)

 

ІV. Підведення підсумків

1.Опрацювання схеми «Стильові особливості оповідань А.Чехова»

2.Аналітичне запитання

-  Як ви вважаєте, чи зустрічаються в нашому повсякденні чеховські типажі?

   У. Домашнє завдання   

Написати міні твір за однією з тем: «Смішне й сумне в оповіданнях А.Чехова», «Моє ставлення до “хамелеонів”».

УІ. Рефлексія

1.Вправа «Коло думок»

  • «А.Чехов допоміг мені зрозуміти, що…»

(- треба дуже уважно і відповідально добирати слова,                                               - не можна принижуватись,                                                                                                 - треба бути щирим і справедливим,

- не слід діяти на догоду комусь,
- потрібно позбавлятися негативних рис)

  • Якими повинні бути справжні друзі?

2. Вправа «Мікрофон»

 Якби я зустрів (-ла) через багато років свого однокласника (-цю), котрі стали дуже успішними або знаменитими, то …

 

УІІ. Оцінювання роботи учнів

(відмітити найактивніших учнів, найоригінальніші відповіді),                     карточки самооцінювання.

УІІІ. Заключне слово учителя

М.Горький так писав про манеру письма Чехова: «Чехов уміє писати так, щоб словам було тісно, думкам – просторо». Сподіваюсь, сьогодні ми в цьому переконалися. Читаючи  твори А.П.Чехова, ми розмірковували про високі ідеали людського духу, до яких потрібно прагнути, не шкодуючи сил і часу. Це необхідно, щоб не перетворитися раптом на Очумєлова або Хрюкіна, не принижуватися, подібно до тонкого, і не бути на побігеньках у недостойних, як Єлдирін. Необхідно берегти в собі ЛЮДИНУ, як до того й закликав А.Чехов.

docx
Додано
4 липня 2022
Переглядів
345
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку