Формування предметних компетентностей: розширити знання учнів про творчість М. Гоголя; ознайомити зі змістом комедії письменника, її творчою історією, особливостями композиції, сюжету, образної системи; розвивати словниковий запас старшокласників, навички зв'язного мовлення, критичного мислення, компаративного аналізу художніх творів; виховувати негативне ставлення до пристосування, хабарництва, нечесності, моральних вад;
формування ключових компетентностей: уміння вчитися: розвивати навички оцінювання культурно-мистецьких явищ; комунікативної: розвивати навички роботи в групі; інформаційної: розвивати навички роботи із джерелами інформації; загальнокультурної: виховувати прагнення до літературної освіти, естетичний смак; розширювати кругозір школярів.
Конспект уроку із зарубіжної літератури у 9 клас
Микола Васильович Гоголь «Ревізор». Творча історія п'єси. Образи чиновників
Мета: формування предметних компетентностей: розширити знання учнів про творчість М. Гоголя; ознайомити зі змістом комедії письменника, її творчою історією, особливостями композиції, сюжету, образної системи; розвивати словниковий запас старшокласників, навички зв'язного мовлення, критичного мислення, компаративного аналізу художніх творів; виховувати негативне ставлення до пристосування, хабарництва, нечесності, моральних вад;
формування ключових компетентностей: уміння вчитися: розвивати навички оцінювання культурно-мистецьких явищ; комунікативної: розвивати навички роботи в групі; інформаційної: розвивати навички роботи із джерелами інформації; загальнокультурної: виховувати прагнення до літературної освіти, естетичний смак; розширювати кругозір школярів.
Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.
Основні терміни та поняття: драматичний твір, сюжет, композиція, образна система.
Міжпредметні зв'язки: історія, образотворче мистецтво.
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору, кінофільму чи вистави, роздавальний матеріал за темою уроку.
Хід уроку
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Розкажіть про життя і творчість М.В. Гоголя за допомогою інтерактивної карти.
Схарактеризуйте М.В. Гоголя за допомогою схеми «Сонечко»
ІІІ ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Тож, роздивившись кроссенс, яка ж буде тема сьогоднішнього уроку.
Ми розглянемо комедію Гоголя «Ревізор», дізнаєтеся про історію створення, охарактеризуємо образи, викриємо негативні якості героїв.
IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
Вдкриємо зошити, запишимо число і тему уроку, а як вона буде звучати, я пропоную розкодувати Qr код.
Слово вчителя
Крок 1. О.С.Пушкін
У жовтні 1835 р. у листі до О.С. Пушкіна, у якому М.В. Гоголь цікавився враженнями генія російської літератури від своєї комедії «Одруження, або Зовсім неймовірна подія у двох діях», Микола Васильович просив підказати «Який – небудь сюжет, хоча б який-небудь смішний чи не смішний, але суто російський анекдот. Рука дрижить написати тим часом комеді.» Пушкін порадив написати комедію про удаваного ревізора, і Гоголь із задоволенням та натхненням працював над твором.
Крок 2 Ревізор
Сам Гоголь запевняв Пушкіна, що «духом буде комедія на п’ять дій і, клянуся, буде смішнішою за чорта»
Після прем’єри 19 квітня 1836р. робота над твором не завершилась. 1842 року Гоголь знову переробив комедію. І лише шоста редакція твору задовольнила його остаточно.
Гоголь в «Авторській сповіді» писав: «У „Ревізорі" я зважився зібрати в одну купу все погане в Росії, всі несправедливості <...> і разом посміятися над усім цим». З авторського визнання випливає, що «Ревізор» — соціально-сатирична комедія.
Її постановка в Олександрівському театрі спричинила хвилю невдоволення з боку дворян, чиновников та купців. Гоголь був уражений звинуваченнями в тому, що він — ворог Росії і що він обмовив її в комедії. Погана гра акторів і загальне нерозуміння спонукають письменника виїхати за кордон, в Італію. Повідомляючи про це Погодіну, він пише з болем: «Письменник сучасний, письменник комічний, письменник звичаїв повинен подалі бути від своєї батьківщини. Пророку немає слави у вітчизні».
Крок 3 Театр
«Ревізор» - драматичний твір
Драматичний твір – зображення людини в дії
Драма трагедія комедія
Прийом «Літературний калейдоскоп»
Ці та інші терміни ми зможемо пояснити, провівши гру «Літературний калейдоскоп»
Термін з’єднати з визначенням
Комедія - драматичний твір, у якому засобами гумору та сатири викриваються негативні суспільні та побутові явища, розкривається смішне в навколишній дійсності людини чи тварини.
Трагедія - драматичний твір, де зображуються нерозв'язні моральні проблеми, що призводять, як правило, до загибелі героя
Гумор – різновид комічного, відображення смішного в життєвих ситуаціях і людських характерах.
Сатира – гостра критика чогось, окремих осіб, людських груп чи суспільства з висміюванням, засудженням вад і негативних явищ у різних сферах життя.
Іронія – це прихована насмішка над явищем чи собою, про які говорять у позитивному тоні.
Ремарка - авторські пояснення у драматичному творі щодо умов і часу дії, зовнішнього вигляду й поведінки дійових осіб.
Крок 4 Дзеркало
Робота з епіграфом.
Наступні кроки ми будемо працювати групами
Група 1 Крок 5 Галерея образів
Робота в learningapps
https://learningapps.org/display?v=pa0ei3f9t18
Охарактеризувати образи чиновниів
Група 2 Крок 6 Хлестаков
Група 3 Крок 7 Повітове містечко
Композиційний план
1. Зав’язка. Повідомлення про приїзд ревізора.
2. розвиток дії:
- розпорядження городничого чиновникам;
- новини з готелю;
- візит городничого до удаваного ревізора;
- огляд Хлестаковим богоугодних закладів:
- Хлестаков у домі городничого:
- парад чиновників;
- сватання Хлестакова.
3. Кульмінація. Брехливе хвастання хлестакова і торжество городничого.
4. Розв’язка:
- лист Хлестакова Тряпічкіну;
- повідомлення про приїзд справжнього ревізора.
Крок 8. Сміх
V. Узагальнення вивченого на уроці
Тестові завдання
Інтерактивний прийом «Займи позицію»
* Чи погоджуєтеся ви із твердженням М.В. Гоголя: «Кожен хоч на хвилину, якщо не на кілька хвилин, робився Хлестаковим або робиться Хлестаковим?
VI. Підбиття підсумків
-Виновок. У п’єсі автор намагається максимально охопити всі сторони тогочасного життя та управління. Тут і судочинство, і освіта, і охорона здоров’я, і пошта, і соціальне забезпечення, і поліція. Такого всеохопного погляду на офіційний державоустрій російська література іще не знала. Для зображення своїх героїв автор використав такі прийоми, як гротеск (порівняння чиновників із тваринами.) та гіперболу (перебільшення Хлестакова про авторство та своє знайомство з міністрами).
VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Знати зміст усієї п’єси, уміти переказувати, коментувати, виділяти головне та деталі.
2. Творче завдання. Дослідити етимологію промовистих прізвищ у п’єсі.