Поема Дж.Г. Байрона «Мазепа». Українська тема в поемі. Специфіка зображення образу гетьмана І. Мазепи у творі

Про матеріал

Поема Дж.Г. Байрона «Мазепа». Українська тема в поемі. Специфіка зображення образу гетьмана І. Мазепи у творі

Перегляд файлу

9 клас, зарубіжна література

 

Тема. Поема   Дж.Г. Байрона «Мазепа». Українська тема в поемі.  Специфіка зображення образу гетьмана І. Мазепи у творі

Мета:  формування предметних компетентностей:  поглибити знання учнів про Дж. Байрона як про особистість і  геніального поета; допомогти учням зрозуміти провідну тему і мотив поеми Дж. Байрона «Мазепа»,  удосконалювати   вміння  аналізувати образ романтичного героя, засоби його створення;  з’ясувати  ознаки історизму та романтизму у творі; формування ключових компетентностей: уміння вчитися: актуалізувати пізнавальну діяльність учнів; розвивати навички       самостійної роботи;  комунікативної: розвивати навички спілкування в колективі,  виразного читання, логічного мислення; інформаційної:  вміння знаходити потрібну інформацію та представляти її; загальнокультурної: виховувати прагнення до літературної освіти, зацікавленість до історичного минулого своєї країни

Очікувані результати:

         Учні розповідають про основні події з  життя і творчості Байрона, визначають  провідну тему і мотив поеми  «Мазепа»; аналізують образ Мазепи, засоби його створення, знаходять у тексті і інтерпретують романтичні символи; порівнюють риси  романтичного героя і  поета - романтика, роблять власні висновки

НЛ-2 «Громадянська відповідальність»

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань

Форма проведення: літературне дослідження

Обладнання:  тексти поеми Дж. Байрона «Мазепа»,  мультимедійна дошка, презентація «Байрон і Мазепа»                    

Хід уроку

І. Організаційний момент

Перевірка готовності учнів до уроку. Створення ситуації успіху:

Пропоную підібрати слова на  літери, які входять до слова УРОК, і відповісти на запитання, якими хочете бачити себе і своїх товаришів під час уроку?

У - успішними;

Р - розумними;

О- оптимістичними;

К- креативнмими.

То ж бажаю вам успіху, впевнено крокувати літературними шляхами, разом з героями долати труднощі і здобувати перемоги!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Наш  урок присвячений видатній історичній  особистості,   гетьману України Івану Мазепі, неперевершений образ якого створив у своїй поемі Байрон. Сьогодні    ми поговоримо  про Байрона як романтичну  особистість та  геніального поета (слайд 1) і  про Мазепу  як  романтичну особистість та наймогутнішого гетьмана  України (слайд 2),  спробуємо зрозуміти, у чому ж  унікальність і вічність твору «Мазепа» та специфічність образу гетьмана.

Оголошення теми, мети, проблемного запитання: Чи можна вважати  повстання, очолюване Мазепою, зрадою?

   ІІІ. Актуалізація опорних знань

Сьогодні Дж. Байрона вважають одним із найвизначніших поетів світу.  Він – гордість  доби, символ романтизму. Чи справді це так? Давайте з’ясуємо.

  1.               Гра «Літературна дуель» (на основі випереджального завдання: діти вдома готували запитання про життя і творчість Дж. Байрона).

 Учні І групи  задають запитання  учням ІІ групи:

- Коли і де народився Дж. Байрон? Де здобув першу освіту? (22 січня 1788 року в Лондоні в сім’ї збіднілих аристократів);

- Де здобував освіту?  Через що часто конфліктував з однокласниками? (У закритому навчальному закладі в Харроу, через непростий характер. Кульгавий від народження, страждав через своє каліцтво, гостро переживав образи);

- Що робив Байрон, щоб позбутися почуття меншовартості? (Займався боксом, верховою їздою, плаванням. Згодом численні його шанувальники кульгатимуть для того, щоб бути схожими на кумира);

 Учні  ІІ групи задають запитання   учням І групи:

- Яка подія відбулася 13 березня 1809 року? (Досягши повноліття (за британськими  законами, 21 року), Байрон посів законне місце в палаті лордів);

- Чому поет зненавидів перше покоління британських романтиків? (В  шотландському журналі «Единбург Рев’ю», що був виразником ідей британського реалізму,  було надруковано розгромну рецензію на першу ліричну збірку  Байрона «Години розваги», 1807);

- Яка подія, що відбулася  в житті Байрона в червні 1809 року, стала справжнім  символом романтизму?  (Він вирушив у дворічну подорож країнами Південної Європи та Близького Сходу. Те,  що для багатьох романтиків було лише мрією, поет втілив у життя);

Учні ІІІ групи  задають запитання учням ІVгрупи:

- Який твір поет починає писати під час подорожі? (Свій найзнаменитіший твір  - поему «Паломництво Чайльд – Гарольда», 1809-1818);

- Який вислів, що став крилатим, належить Байрону? («Одного ранку я прокинувся знаменитим»…);

- Яка промова в палаті лордів зробила його знаменитим? (Промова  на захист луддитів – робітників, які нищили верстати, вважаючи їх причиною  зменшення кількості робочих місць);

Учні ІVгрупи  задають запитання учням ІІІ групи:

- Який твір із циклу «Східні поеми» зажив найбільшого успіху?

 («Корсар»,  у перший день було продано 10 тисяч примірників  із 25);

- Скільки разів Байрон був в Україні? (Байрон ніколи не був в Україні);

- З якого джерела дізнався про Україну? (З наукової праці Вольтера «Історія Карла ХІІ»).

2. Робота в групах.  Учні  згадують й записують  в зошитах все, що знають з наступних запитань: 

  •                   Які особливості лірики Байрона?
  •                   Чим характеризується «байронічний» герой?
  •                   Розкрийте поняття «світова скорбота»
  •                   Які нові поетичні жанри створив поет?

Відбувається обмін інформацією в групах. Кожна група по колу  дає відповіді на запитання, не повторюючи раніше сказаного.

3. Складання синквейну

Байрон

Талановитий, самотній

Зачаровує, приваблює, вражає

Є символом доби Романтизму

Геніальний поет

Висновок роблять учні: отже, Байрона дійсно можна назвати символом доби романтизму, адже він створив неперевершені твори, яскраві художні образи, нові поетичні жанри.

ІV. Сприйняття та осмислення  нового матеріалу

  1. Повідомлення учня (індивідуальне завдання) про життя і гетьманство Івана Мазепи (презентація, слайди 3-12).
  2. Сприйняття інформації з різних джерел.  Ознайомлення з результатами дослідницької роботи, яку провели вдома. Учні  заповнюють таблицю (додаток 1).

І група

Які джерела написання поеми «Мазепа»?

Поему створено на основі наукової роботи  Вольтера «Історія Карла ХІІ».  В основу сюжету  покладено лише один епізод із життя Мазепи – його кохання до дружини багатого польського пана та покарання за це її чоловіком. Мазепу роздягли і прив’язали до дикого коня, який довго носив його полями, аж поки не дістався України, тут його напівживого підібрали козаки.  А згодом він став їхнім гетьманом. Писав її Байрон, перебуваючи на посаді історіографа в Парижі. До Франції легенду було завезено з двору короля Станіслава Лещинського. Вольтером було внесено доповнення, яке виявилося надзвичайно романтичним: про дикого коня, що примчав Мазепу на береги Дніпра. Це перетворило банальну історію на міфопоетичну, яку і використав у своїй поемі Байрон. Так було започатковано романтичний «міф Мазепи». Байрон  написав поему в Італії, яка після розгрому Наполеона опинилася під владою Австрії. Розпочалася національно – визвольна боротьба  італійської підпільної організації під назвою «карбонарії». Байрон виступає на захист народів, що борються за національну незалежність, і в цьому плані постать українського гетьмана не могла не імпонувати Байрону, адже  Мазепа  - «незвичайна особистість в незвичайних обставинах», романтичний герой, сильна особистість, яка за характером і вчинками  дуже схожа на самого Байрона.

ІІ група

Іван Мазепа та його велика ідея

Ідея Мазепи про вільну, незалежну Україну, його діяльність і намагання реалізувати цю ідею мали міжнародну вагу. Час його правління  трагічний, суперечливий і жорстокий визначив долю України. Постать І. Мазепи  завжди була і лишається в центрі уваги  не тільки  істориків, але й кожного , хто вважає Україну  своєю Батьківщиною. В боротьбі за свою ідею  Мазепа виявився переможеним. Переможених судити найлегше, бо переможців не судять. Для російських царів Мазепа став уособленням сепаратизму та зрадництва. Для прихильників вільної, незалежної, соборної України – палким патріотом за національні інтереси українського народу. Іван Мазепа вступає до козацького війська й приєднується до правобережного гетьмана  П. Дорошенка, вихідця з давнього козацького роду, колишнього полководця Б. Хмельницького. Відтоді Мазепа став на шлях служіння  Українській державі. Вона,  на жаль,  була вже не самостійною, а тільки автономною і  переживала  час тяжких випробувань, матеріальних і людських втрат.

ІІІ група

Перехід І. Мазепи з козаками до табору Карла ХІІ

6 липня під Полтаву прибуло  70 000 добірного царського війська. Шведсько – українського було вдвоє менше. 7 липня  Петро І видав маніфест до своєї армії. У ньому  цар звично таврує Мазепу «підлим зрадником», але вже не звинувачує його, як раніше. У зраді на користь Польщі. По суті Петро визнав, що  гетьман, бажаючи,  - «відділити Україну від Росії», прагнув  самостійності України – «зробити з неї незалежне князівство  і залучити  до нього Волинь». Перемога під Полтавою відкрила шлях Росії до перетворення на всеєвропейську потугу. Однак для України це була болюча поразка. Яка прискорила  знищення Росією козацької держави – Гетьманщини. Восени 1708 року відбувся непросто перехід І. Мазепи  з козаками до табору Карла ХІІ. Це було повстання, спрямоване на ліквідацію зверхності Росії над Україною. Полтавська битва була лише фрагментом антиросійського повстання І. Мазепи, а поразка  шведсько – українського війська під Полтавою перекреслила  плани І.Мазепи вибороти незалежність України. Для гетьмана зберегти  Козацьку державу, досягти соборності українських земель було головною ідеєю.

ІV група

Якими постають Мазепа і Україна в поемі «Мазепа»?

Байрон -  романтик і не прагнув до достовірності оповіді. Головне для нього – не історична подія, а внутрішній стан героя, його почуття і переживання.  Поет хотів лише відобразити сам «дух України», що втілився і в її широких просторах, і в душі її гетьмана.

 Поетична структура поеми відрізняється фрагментарністю. Спочатку бачимо гетьмана літньою людиною, після поразки під Полтавою. У поемі немає жодного натяку на зрадництво Мазепи, як це було, наприклад, в поемі О.С.Пушкіна «Полтава».  Мазепа зображений  мужнім, сильним і шляхетним, який  береже свою гідність і незалежність. У перших розділах поеми автор змальовує гетьмана «похмурим і старим»,  він як «дуб той віковий».  На привалі гетьман роповідає Карлу  історію свого прибуття в Україну, і тут постає захоплююче видовище – несамовитий біг дикого коня, до спини якого прив’язаний вигнанець.  Кінь мчить юнака на батьківщину – в Дикий Степ. І природа, немов прагне допомогти Мазепі, співчуває йому, який сприймається як її частина. Рокриттю образу Мазепи сприяє яскрава символіка твору. Картини «дикої природи» підкреслюють незвичайність образу героя, його винятковий характер. Бурхливі потоки, вітри, хвилі уособлюють пристрасті, що охопили серце Мазепи. Вороння символізує смерть, а схід сонця – надію на повернення життя. Серед усіх символів вирізняється образ коня. Кінь  у романтичній літературі – традиційний символ вдачі, людської долі. Карл ХІІ двічі втрачає своїх скакунів під час втечі, і це означає, що щастя полишило короля та його військо. Мазепа ж, навпаки, вижив сам і зберіг свого коня. Мазепа та його кінь – наче єдине ціле. Під час відпочинку старий гетьман, попри втому, спершу подбав про коня, а потім вже про себе. Кінь – вірний товариш Мазепи. Ще один кінь є у творі – «дикий». Він ніс Мазепу через степи й ліси з Польщі в Україну. Образ дикого скакуна – багатозначний символ. Нестримний біг дикого коня уособлює думку поета про історичний рух України, яку автор хотів бачити вільною, як і все людство взагалі.

  1. Слово вчителя.

     Як уже було згадано,  Вольтер  розповідає  лише  про одну подію з життя Мазепи, і саме нею неабияк зацікавився поет- романтик Лорд Байрон. Чому? Спробуємо це зясувати (слайд 14).

Гетьман зображений на початку й наприкінці твору людиною похилого віку, йому 70 років. Сильний, сміливий, здатний зберегти самовладання у найскладнішій ситуації. Він не може змінити хід історії, але завжди береже свою честь і гідність, залишається людяним. Образ Мазепи досить багатогранний. У поемі він змінюється зовнішньо під вагою прожитих років, але зберігає головне: мужність, силу, тверезіть розуму, шляхетність. Риси романтичного героя в образі Мазепи: він похмурий, самотній, вірний високим ідеалам (кохання, дружби, свободи, вірності вітчизні), волелюбний, внутрішньо незалежний. Зверніть увагу на риси «байронічного героя» у характері Мазепи: «шляхетний злочинець», самотній, нескорений, волелюбний, бунтар зі страдницькою душею, в якій відбиваються настрої «світової скорботи», смілива вдача, могутня воля, титанічна постать (слайд 13). Монолог – сповідь – основний засіб розкриття психології героя. З монологу гетьмана ми дізнаємося, що він не ідеальний герой, а звичайна людина, охоплена земними пристрастями. Його серце полонила чарівна панна Тереза, любов до якої він проніс через  усе своє життя. Образ її змальовано досить поетично у східному стилі. Це – жінка – ідеал і жінка – фатум, що визначає всю подальшу долю героя. Кохання до неї принесло Мазепі  лише нещастя, але  жодним словом він не обмовився, що шкодує про це. Поема «Мазепа» - це ліро – епічний твір, оскільки в ньому присутня розповідь про історичні події, вчинки персонажів, і одночасно зображені ліричні переживання героя, розвиток його емоцій, його внутрішній світ. Сам  Байрон -  романтик, і в його творі діє романтичний герой,  український гетьман, який за своєю вдачею дуже схожий на поета. Пропоную  скласти «Асоціативний кущ» до образу Мазепи і визначити, в  чому ж їх схожість?     (додаток 2).

Висновок роблять діти: багатьма  рисами вдачі Мазепи  наділений і сам  поет, тому саме цей образ  він обирає для створення романтичного героя  у поемі «Мазепа».

3.   Робота з текстом.

а) виразне читання уривків поеми «Мазепа» [1, С. 71-75], [2, C. 259-263];

б) бесіда за прочитаним:

- знайдіть у прочитаних уривках з поеми «Мазепа» епітети, порівняння й метафори, що характеризують образ і вчинки головного героя;

- як ви вважаєте, прийоми опису Мазепи свідчать про обізнаність автора з українськими реаліями чи загалом характерні для будь – яких екзотичних описів поетів – романтиків?

-  чи зацікавлений поет – романтик у встановленні історичної істини? Чим для нього є історія?

- знайдіть у тексті романтичні символи, чи впливають вони  на розкриття образу героя?

- розгляньте репродукції картин, створених за мотивами поеми Байрона «Мазепа». Які  епізоди твору вони ілюструють?

 (слайди 15-17).

V. Закріплення вивченого матеріалу

         1. Відповідь на проблемне запитання,  запропоноване учням на початку уроку. Чи можна вважати  повстання, очолюване   Мазепою,  зрадою?  (за допомогою методу  «Фішбоун»  (Проблема - аргументи - висновок):

  • Мазепа – незвичайна особистість в незвичайних обставинах;
  • Палкий патріот за національні інтереси українського народу;
  • Прагнув самостійності  для України;
  • Боровся за її незалежність;
  • Намагався зберегти Козацьку державу;
  • Досягти соборності українських земель.

         Таким чином, Мазепу не можна вважати зрадником, адже це було повстання, спрямоване на звільнення Батьківщини  від московського впливу, ліквідацію зверхності Росії над Україною.

  1. Інтерактивна гра «Мікрофон»:
  • Яка  провідна тема і мотив поеми? (Тема:    уславлення, 

возвеличення незламності силу духу, мужності, витривалості борця за свободу України; мотив самотності, який є провідним для всіх творів Байрона);

           -  Чи пов’язані події твору з сьогоденням? (Твір є  дуже актуальним, адже риси характеру головного героя  притаманні воїнам, які відстоюють незалежність і суверенність українського народу  на Сході нашої держави, борються проти російської агресії);

     - Чи підтримуєте ви воїнів АТО? Яким чином?

Так, беремо участь в благодійних акціях, організовуємо проведення  благодійних ярмарок, виготовляємо сувеніри, вітаємо зі святами, нещодавно взяли участь   у благодійній акції «Допоможемо бійцям АТО на передовій», організованій Всеукраїнським фондом «Діти – наше майбутнє»,  кошти у сумі  1000 гривень перерахували  у благодійний фонд «Діти – наше майбутнє» на придбання товарів першої необхідності для воїнів АТО - таким чином намагаємося підтримати воїнів і морально, і матеріально (додаток 3).

          3.  Складання синквейну

Мазепа

Сміливий, розумний

Захоплює, притягує, хвилює

Став наймогутнішим гетьманом України

Неординарна особистість.

VІ.  Підсумок уроку. Резюме

В ході уроку мені вдалося…

Найважливішим  для мене стало…

Мене зацікавили питання…

У цих питаннях я б хотів (ла) розібратися досконаліше…

VІ.  Оцінювання

Керівники груп виставляють бали в «Листки оцінювання», вчитель додає бали і коментує їх, висловлює подяку за активну участь та плідну роботу на уроці (додаток 4).

VІІ.  Домашнє завдання

 1.  Скласти запитання до вікторини за текстом поеми «Мазепа».

 2.  Дослідити запитання: Мазепа розпочав боротьбу за державну незалежність України. Допомогло це чи, навпаки, завадило українцям, які продовжили справу гетьмана?


СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

  1. Євгенія Волощук  Володимир Звиняцьковський Оксана Філенко. Зарубіжна література. – К.: Генеза, 2017
  2. Джордж Гордон Байрон. Избранное.- М.:Просвещение, 1984
  3. Мицик Ю. Іван Мазепа. – Київ, 2007
  4. Апанович О.М. Гетьмани України і кошові отамани Запорозької Січі. – Київ, 1993
  5. Довідник з історії  України. Посібник для серед. загальноосв. навч. закл./ за аг. ред. І. Підкови,  Р.Шуста – К.: Генеза, 2001
  6. Історичні постаті України:  Іст.  Нариси: Зб./Упоряд.  та  авт.. вст.  ст. О.В. Болдирев. – Одеса: Маяк, 1993.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 1

 РЕЗУЛЬТАТИ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ РОБОТИ

Які джерела написання поеми «Мазепа»?

 

Іван Мазепа та його велика ідея

 

Перехід Мазепи з козаками до табору Карла ХІІ

 

Якими постають Іван Мазепа і Україна в поемі «Мазепа»?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ДОДАТОК 2

«АСОЦІАТИВНИЙ КУЩ» ДО ОБРАЗУ    І. МАЗЕПИ


ДОДАТОК 3

ПОДЯКА ЗА УЧАСТЬУ БЛАГОДІЙНІЙ АКЦІЇ


ДОДАТОК 4

ЛИСТ ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

№з/п

Прізвище та ім’я  учня

Гра «Літературна дуель»

Робота в групі

Дослідницька робота

Складання таблиці

«Асоціативний кущ»

Робота над текстом

Метод «Фішбоу»

Гра «Мікрофон»

Складання синквейна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Волощук Є.В., Звиняцьковський В.Я., Філенко О.М.)
Додано
27 квітня 2018
Переглядів
29568
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку