Конспект уроку із зарубіжної літератури за творчістю Жуля Верна

Про матеріал
Дік Сенд і Негору. Проблема рабства в романі. Описи природи. Ознайомити з розділами частини ІІ роману письменника; домогтися усвідомити їх ідейно художнє значення; визначити роль описів природи в творі
Перегляд файлу

Конспект уроку із зарубіжної літератури за творчістю Жуля Верна «П’ятнадцятирічний капітан», 6 клас.

Підготувала вчитель Бірук Н. А.

Буцинський ліцей Дубівської сільської ради Волинської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Дік Сенд і Негору. Проблема рабства в романі. Описи природи

Мета:

  • Навчальна: ознайомити з розділами частини ІІ роману письменника; домогтися усвідомити їх ідейно художнє значення; визначити роль описів природи в творі;
  • розвивальна: розвивати навички виразного читання, переказу, виділення головного, вміння висловлювати свої думки, аргументувати їх;
  • виховна: виховувати кращі людські якості, прагнення протистояти злу, любов до природи, прагнення до пізнання світу, сповідування ідей гуманізму та справедливості.

Теорія літератури: пригодницький роман, антитеза, герої, персонажі художнього твору, пейзаж, художні засоби.

Обладнання: карта світу, ілюстрації до твору.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Оголошення теми й мети уроку

Учитель. Так у світі ведеться, що поряд із добром існує зло і між ними постійно відбувається боротьба. Зло зовнішнє – стихії, несприятливий клімат і несприятлива погода, хижі звірі, хвороби – важке для людини. Але ще важче, коли поряд – зла, жадібна й підступна людина, здатна на будь-який злочин. Таким є кок Негору, але оточуючі про це не знають, лише підозрюють. У протиборстві відкритої шляхетності та підступних намірів розкриваються характери героїв. І про це наш сьогоднішній урок

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Прийом «Гронування» (учні закінчують грона)

 

 

 

 

 

          Кузен Бенедикт                                      Дік Сенд

 

 

 

 

 

                  Негору                                                          Гарріс

 

 

 

 

2. В ІІ частині роману ви познайомились з негативними героями: Негору і Гаррісом.

- Що вам відомо про них? Зачитайте цитати.

Наша подорож триває, герої роману – в Екваторіальній частині Африки – Анголі, вони в руках зрадників Негору і Гарріса.

  • Що планує Негору зробити з людьми з «Пілігрима»?
  • Що вам відомо про історію работоргівлі?

Виступ учнів-істориків:

1. Учень:

- Рабство – це насильницьке підпорядкування однієї людини іншою або однієї групи людей іншою групою людей. У раба немає особистих прав власності, його можна продати, убити.

2. Учень:

- Історія рабства своїм корінням сягає сивої давнини, коли в первісно-общинному суспільстві почалося стрімке розмежування на багатих і бідних. За таких обставин в одних людей з’являлася можливість примушувати інших працювати на себе. Полонених, боржників, злочинців почали обертати на рабів і суспільство поступово перетворилося на рабовласницьке. Аби зберегти в такому суспільстві спокій і порядок, рабовласникам необхідна була сила (армія), поліція, судова система та інші засоби, щоб примусити рабів до покори. Так зароджувалися рабовласницькі держави. У ІV тис. до н. е. Така держава сформувалася в Єгипті, у Стародавній Греції рабовласницький лад сягає піку в V ст.. до н. е; а в ІІ – І ст.. до н. е. процвітає рабство в Римській імперії, де в 74 році до н. е. відбулось найбільше в історії повстання під проводом Спартака.

3. Учень:

- Рабство набуло розквіту після падіння Римської імперії. В Іспанії, Португалії й Великобританії, а в Америці в 17-18 ст. рабська праця стала основою економіки.

1. Учень:

- Рабство в Британській імперії було заборонене в 1833 році, у США наприкінці Громадянської війни 1861-1865 років, але нелегально продовжує існувати в деяких країнах.

Слово вчителя:

  • На час написання роману найстрашнішою країною рабства була Африка, Екваторіальна її частина. Тож Жуль Верн і відправляє своїх героїв на випробування в цю країну. Автор презирливо ставиться до рабства, тому  у творі змальовується нелюдське жорстоке ставлення работорговців до невільників як до товару: «Невільники – це товар. А товар – це гроші.» Про це іде мова в розділі «Работоргівля»
  • Проблема рабства в романі розкривається через негативні образи людей: португальця Негору, американця Гарріса, володаря тубільців Муані-Лунга, негра Алвіша.

 

 

 

 

 

Аналіз схеми

Проблема рабства представлена й іншими образами – образом Екваторіальної Африки, Анголи, Казонде

 

Екваторіальна Африка

1.«Країна роботорговців і невільників»;

2.»…Не менше 80 тис. рабів привозять на узбережжя…»

 

Ангола

1. частина Африки, де процвітав «мерзенний експорт»;

2. «колодки, ланцюг, ніж незвичайної форми – знаряддя работоргівців».

 

Казонде

1. Місто жаху, страждань, сліз;

2. центр работоргівлі в Анголі;

3. «Мов той гурт худоби, прогнали 250 знеможених невільників головною вулицею…»

4. вулиці міста – німі свідки людського горя.

 

Опрацювання образів рабовласників за схемою.

Риси характеру нелюдів – рабовласників:

  • хижацькі наміри;
  • прагнення до легкої наживи;
  • ненависть до людей іншої раси;
  • жорстокість.

Висновок. Письменник мріє про справедливу кару для злочинців, тому засудження рабства – одна з провідних ідей роману

  • А чи існує рабство сьогодні? Що вам про це відомо?

Мовою цифр:

  • За даними ФБР, торгівля людьми щороку приносить прибутки у розмірі приблизно 9.5 млрд. доларів.
  • Україна належить до країн 2 категорії (всього їх 3), тобто прагне наблизитися до світових стандартів щодо боротьби з рабством,
  • Але це не завжди вдається. Головними країнами, куди потрапляють українці, є Туреччина, Польща, Чехія, Італія, Греція, Сербія, Чорногорія та ін..

Письменник вірить: «Ні, настане час, коли закриються невільничі ринки в іспанських та португальських колоніях: цивілізовані народи не можуть більше терпіти торгівлі людьми!»

  • А ще на уроці ми будемо говорити про дивний, безмежний у своїй різноманітності світ природи, зображений у творі. Завдяки цим описам ми зможемо подумки побувати на інших континентах, пізнати природу – вічну, величну, іноді грізну й жорстоку, яка своїми випробуваннями перевіряє людину на міцність і витривалість. І на тлі цього ще величнішими виглядають постаті вчених-мандрівників, дослідників природи.

Опис природи у романах Жуля Верна посідає особливе місце. Особливо автор любив море. Це почуття виникло ще у дитинстві. Море вабило його. Як відомо, на власній шхуні «Сен-Мішель» Жуль Верн здійснив подорож до Англії, Ірландії, Данії, Голландії, Швеції, Ісландії, Алжиру і Тунісу.

Письменник знав, бачив природу різних кліматичних зон, а свої враження описав на сторінках романів.

  • Давайте пригадаємо, як називаються змальовані в художньому творі картини природи (пейзаж).

Роль пейзажу: (запис в зошити)

  • Засіб створення місцевого (національного) колориту;
  • Фон, на якому розгортаються події;
  • Розкриття думок і почуттів персонажів;
  • Композиційна (яскраве обрамлення сюжетного епізоду, паралель до психологічного стану героїв);
  • Символічне навантаження

Робота в групах:

1 група -  аналіз епізоду «Полювання на кита»

2 група – виразне читання описів моря, річки, водоспаду

Закріплення знань, умінь і навичок

1. Літературний диктант «Так чи ні»

  • Мандрівники з «Пілігрима» потрапили в Анголу, що знаходиться на Африканському континенті (так)
  • Ця країна прославилася своїми демократичними порядками (ні);
  • Автор у розділі І частини другої гаряче виступає проти работоргівлі (так);
  • Негору розповідає Гаррісу, що він утік із каторги (так);
  • Дік-Сенд не здогадався, що вони знаходяться в Африці, а не в Америці (Ні);
  • Гарріс виявився чесною людиною, яка щиро хотіла допомогти потерпілим від морської пригоди, але це йому не вдалося (ні)
  • Негору тяжко поранив собаку Дінго (так);
  • Мандрівники вирішили знайти ріку і по ній допливти до океану (так);
  • На шляху до ріки мандрівників застала сильна злива (так);
  • Дік-Сенд та його друзі вирішили перечекати дощ у закинутому будиночку (ні, в термітнику);
  • Міссіс Велдон здогадалася про їхнє становище і сказала слово підтримки Діку (так).

2. Заключна бесіда

  • Як були врятовані герої роману?
  • Як склалося їхнє подальше життя?
  • Хто з мандрівників так і не повернувся додому?
  • На кого з героїв роману ви хотіли б бути схожими? Чому?

Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Займи позицію»

«П’ятнадцятирічний капітан» Жуля Верна – це книга, на яку варто було витратити вільний час

 

 

Домашнє завдання

Підготуватися до контрольної роботи: твір за розділом «Пригоди і фантастика». Прочитати «Діти капітана Гранта» Жуля Верна.

docx
Додано
7 лютого 2021
Переглядів
2264
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку