Конспект уроку із зарубіжної літератури за творчістю Жуля Верна «П’ятнадцятирічний капітан», 6 клас.
Підготувала вчитель Бірук Н. А.
Буцинський ліцей Дубівської сільської ради Волинської області
Тема: Дік Сенд і Негору. Проблема рабства в романі. Описи природи
Мета:
Теорія літератури: пригодницький роман, антитеза, герої, персонажі художнього твору, пейзаж, художні засоби.
Обладнання: карта світу, ілюстрації до твору.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Оголошення теми й мети уроку
Учитель. Так у світі ведеться, що поряд із добром існує зло і між ними постійно відбувається боротьба. Зло зовнішнє – стихії, несприятливий клімат і несприятлива погода, хижі звірі, хвороби – важке для людини. Але ще важче, коли поряд – зла, жадібна й підступна людина, здатна на будь-який злочин. Таким є кок Негору, але оточуючі про це не знають, лише підозрюють. У протиборстві відкритої шляхетності та підступних намірів розкриваються характери героїв. І про це наш сьогоднішній урок
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Кузен Бенедикт Дік Сенд
Негору Гарріс
2. В ІІ частині роману ви познайомились з негативними героями: Негору і Гаррісом.
- Що вам відомо про них? Зачитайте цитати.
Наша подорож триває, герої роману – в Екваторіальній частині Африки – Анголі, вони в руках зрадників Негору і Гарріса.
Виступ учнів-істориків:
1. Учень:
- Рабство – це насильницьке підпорядкування однієї людини іншою або однієї групи людей іншою групою людей. У раба немає особистих прав власності, його можна продати, убити.
2. Учень:
- Історія рабства своїм корінням сягає сивої давнини, коли в первісно-общинному суспільстві почалося стрімке розмежування на багатих і бідних. За таких обставин в одних людей з’являлася можливість примушувати інших працювати на себе. Полонених, боржників, злочинців почали обертати на рабів і суспільство поступово перетворилося на рабовласницьке. Аби зберегти в такому суспільстві спокій і порядок, рабовласникам необхідна була сила (армія), поліція, судова система та інші засоби, щоб примусити рабів до покори. Так зароджувалися рабовласницькі держави. У ІV тис. до н. е. Така держава сформувалася в Єгипті, у Стародавній Греції рабовласницький лад сягає піку в V ст.. до н. е; а в ІІ – І ст.. до н. е. процвітає рабство в Римській імперії, де в 74 році до н. е. відбулось найбільше в історії повстання під проводом Спартака.
3. Учень:
- Рабство набуло розквіту після падіння Римської імперії. В Іспанії, Португалії й Великобританії, а в Америці в 17-18 ст. рабська праця стала основою економіки.
1. Учень:
- Рабство в Британській імперії було заборонене в 1833 році, у США наприкінці Громадянської війни 1861-1865 років, але нелегально продовжує існувати в деяких країнах.
Слово вчителя:
Аналіз схеми
Проблема рабства представлена й іншими образами – образом Екваторіальної Африки, Анголи, Казонде |
Екваторіальна Африка 1.«Країна роботорговців і невільників»; 2.»…Не менше 80 тис. рабів привозять на узбережжя…» |
|
Ангола 1. частина Африки, де процвітав «мерзенний експорт»; 2. «колодки, ланцюг, ніж незвичайної форми – знаряддя работоргівців». |
|
Казонде 1. Місто жаху, страждань, сліз; 2. центр работоргівлі в Анголі; 3. «Мов той гурт худоби, прогнали 250 знеможених невільників головною вулицею…» 4. вулиці міста – німі свідки людського горя. |
Опрацювання образів рабовласників за схемою.
Риси характеру нелюдів – рабовласників:
Висновок. Письменник мріє про справедливу кару для злочинців, тому засудження рабства – одна з провідних ідей роману
Мовою цифр:
Письменник вірить: «Ні, настане час, коли закриються невільничі ринки в іспанських та португальських колоніях: цивілізовані народи не можуть більше терпіти торгівлі людьми!»
Опис природи у романах Жуля Верна посідає особливе місце. Особливо автор любив море. Це почуття виникло ще у дитинстві. Море вабило його. Як відомо, на власній шхуні «Сен-Мішель» Жуль Верн здійснив подорож до Англії, Ірландії, Данії, Голландії, Швеції, Ісландії, Алжиру і Тунісу.
Письменник знав, бачив природу різних кліматичних зон, а свої враження описав на сторінках романів.
Роль пейзажу: (запис в зошити)
Робота в групах:
1 група - аналіз епізоду «Полювання на кита»
2 група – виразне читання описів моря, річки, водоспаду
Закріплення знань, умінь і навичок
1. Літературний диктант «Так чи ні»
2. Заключна бесіда
Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Займи позицію»
«П’ятнадцятирічний капітан» Жуля Верна – це книга, на яку варто було витратити вільний час
Домашнє завдання
Підготуватися до контрольної роботи: твір за розділом «Пригоди і фантастика». Прочитати «Діти капітана Гранта» Жуля Верна.