Жуль Верн. «П’ятнадцятирічний капітан». Тема духовного випробування людини в романі Жуля Верна

Про матеріал
Жуль Верн. «П’ятнадцятирічний капітан». Тема духовного випробування людини в романі Жуля Верна. Ознайомити із життям і творчістю письменника, зацікавити ним; сприяти стійкому інтересу учнів до читання, до пізнання світу
Перегляд файлу

Тема: Жуль Верн. «П’ятнадцятирічний капітан». Тема духовного випробування людини в романі Жуля Верна

Мета:

  • навчальна: ознайомити із життям і творчістю письменника, зацікавити ним; сприяти стійкому інтересу учнів до читання, до пізнання світу;
  • розвивальна: розвивати навички виділення головного, вміння висловлювати свої думки, аргументувати їх;
  • виховна: виховувати любов до книги, прагнення до пізнання та самоосвіти, самовиховання.

Теорія літератури: роман, пригодницький роман.

Обладнання: портрет письменника, таблиці, книжкова виставка, ілюстрації.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

                                                                        «Єдине благо – знання…»

                                                                                                                       Діоген

  1. Організаційний момент
  2. Мотивація навчальної діяльності

На дошці малюнки: корабель, перо, книга, глобус.

  • Як вони пов’язані між собою? Якій людині вони можуть належати? (Людині, що любить мандри, книги)
  • Такі речі могли належати відомому французькому письменнику Жулю Верну, який розповідав у своїх творах про подорожі й пригоди, про розумних та сміливих людей.

ІІІ.       Оголошення теми й завдань уроку.

ІV.       Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

Слово вчителя:

  • Є книги, які прочитаєш і забудеш. Є ж такі, що залишаються назавжди добрими друзями і навіть через багато років згадка про них зігріває душу. Саме до таких належать твори відомого французького письменника Жуля Верна (1828 – 1905).

Отже, Жуль Верн запрошує у мандрівку сторінками своєї книги «П’ятнадцятирічний капітан»

  • Що ж нам відомо про автора (розповідь учнів, презентація учня)

Слово вчителя:

  • Літературна спадщина Жуля Верна налічує понад 1000 томів. Де тільки не побували хоробрі й благородні його герої! Про їхні незвичайні пригоди красномовно свідчать самі назви жульвернівських книг: «П’ять тижнів на повітряній кулі», «Навколо світу за 80 днів», «Таємничий острів» «20 тисяч льє під водою», «Із землі до місяця», «Подорож до центру Землі».

Герої його романів – безстрашні мандрівники, вчені, дослідники.

Вони потрапляють у дивовижні й нестандартні ситуації: розшукують корабель, який зазнав катастрофи («Діти капітана Гранта»), мандрують на повітряній кулі («5 тижнів на повітряній кулі»), здійснюють експедицію в Арктику («Пригоди капітана Гаттераса») та ін.

Винаходи Жуля Верна

Вчитель:

  • Захоплені сучасники називали Жуля Верна «всесвітнім мандрівником», «чарівником», «пророком», «провидцем», «винахідником без майстерні». Що ж винайшов Жуль Верн? Про це ви дізнаєтесь, якщо пройдете лабіринтом (космічний корабель, підводний човен, гелікоптер, ракета з реактивним двигуном, звукове кіно, далекобійна артилерія

 

 

 

  • Сьогодні ми розпочинаємо знайомство з одним із найвідоміших науково-пригодницьких романів Жуля Верна «П’ятнадцятирічний капітан»

    Робота зі словником літературознавчих термінів:

роман – великий за обсягом і складний за будовою твір, зі значною кількістю дійових осіб, у якому докладно зображуються життєві події чи явища.

Пригодницький роман – один із різновидів роману, що наповнений великою кількістю пригод та надзвичайних подій

Йому притаманний:

  • напружений, динамічний сюжет, насичений таємницями, загадками, незвичайними подіями і несподіваними поворотами у їхньому розвитку

Географічний роман – науково обгрунтований роман, в основі сюжету якого лежить географічна помилка.

Слово вчителя :

  • Розгляньте схему. – До якого жанру належить твір Жуля Верна? Доведіть свою думку.

 

 

 

 

 

 

 

V. З’ясування рівня первинного сприйняття учнями тексту роману:

  • Хто з вас читав повний текст роману?
  • Хто читав тільки фрагменти?
  • Поділіться враженнями від прочитання роману.
  • Які події вас привабили найбільше? Чим?
  • Які герої викликали ваші симпатії, а які – обурення? Чому?
  • Чи є щось у тексті, що потребує додаткового пояснення? (морська термінологія, наукова термінологія)

VI. Аналіз І розділу роману:

  • Пригадайте, яку назву має цей розділ, та про що у ньому йдеться? (Автор знайомить читача з кораблем, його капітаном та пасажирами)
  • Який корабель називають «шхуною-бригом»?

Словникова робота:

Шхуна – судно, що має кілька щогл, оснащених вітрилами.

Пілігрим – мандрівник, подорожній.

Баталії – великі битви.

  • З’ясуйте призначення корабля (китобійна шхуна);
  • Хто був головним на «Пілігримі» (капітан Халл);
  • Яку важливу проблему відразу порушує Ж. Верн у творі (хижацьке винищення китів з метою наживи);
  • Чому на борту китобійної шхуни опинилися жінка, дитина, вчений та стара негритянка.

Бесіда за змістом роману:

  1. Що вам відомо про команду шхуни «Пілігрим»? (Це були наймані матроси)
  2. З якою метою команда вийшла у плавання? (Шхуна полювала на китів з метою наповнити бочки китовим жиром)
  3. Що вам відомо про напівзатонуле судно, яке побачила команда «Пілігриму»? ( Це було американське судно «Вальдек», яке зазнало аварії. З нього було врятовано собаку Дінго та негрів)
  4. Що заінтригувало людей в поведінці собаки (гавкав на кока Негору, витягав кубики з літерами «с» і «в». Ці літери були на його нашийнику.)
  5. Яка трагедія сталася на судні «Пілігрим»? (Моряки підстрелили самку кита. Розлючена, рятуючи свою дитину, вона перевернула човен, на якому були капітан Халл з моряками. Вони усі загинули.)
  6. Хто взяв на себе капітанські обов’язки? (Дік Cенд, п’ятнадцятирічний юнга)
  7. Які риси, на вашу думку, мають бути притаманні людям, що потрапляють у незвичну ситуацію ( спокій здоровий глузд, сміливість, розум, витривалість)
  8. Хто з героїв потрапив у незвичну ситуацію? (Дік Cенд, …)
  9. А що ж являє собою духовне випробування цих героїв?

Духовне випробування – це спроможність людини зберігати шляхетність у тяжких життєвих ситуаціях завдяки вольовим зусиллям.

  • Як герої пройшли духовні випробування дізнаємось на наступному уроці.

VII. Закріплення вивченого матеріалу

  • Розгадайте кросворд і дізнайтеся, що головне у пригодницькому романі:

 

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Назва шхуни-бригу із роману «П’ятнадцятирічний капітан» («Пілігрим»)
  2. Ім’я негра, що відзначався величезною силою? (Геркулес)
  3. Кузен місіс Уелдон. (Бенедикт)
  4. Кличка собаки (Дінго)
  5. Країна, у якій була розвинена работоргівля (Ангола)
  6. Прізвище хазяїна шхуни (Уелдон)
  7. Прізвище капітана (Халл)

(Ключове слово – «пригода»)

Літературна гра «Хто найуважніший»

  • Назвіть відкриття, які передбачив письменник.
  • Згадайте, які твори написав Жуль Верн.

Це цікаво. Жуль Верн був знайомий з українською присьменницею Марко Вовчок, він передав їй виняткове право перекладати його твори російською мовою (15 творів). Кажуть, що він був ще й закоханим у чарівну українську письменницю.

VIII. Домашнє завдання

Уміти розповідати про письменника, знати зміст розділів І частини, підготувати розповіді про героїв твору.

IX. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення:

  • Мені дуже цікаво знати…
Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Онищенко Ольга
    Дякую. Зацікавила Ваша розробка
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
7 лютого 2021
Переглядів
6089
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку