Тема: Жуль Верн. «П’ятнадцятирічний капітан». Тема духовного випробування людини в романі Жуля Верна
Мета:
-
навчальна: ознайомити із життям і творчістю письменника, зацікавити ним; сприяти стійкому інтересу учнів до читання, до пізнання світу;
-
розвивальна: розвивати навички виділення головного, вміння висловлювати свої думки, аргументувати їх;
-
виховна: виховувати любов до книги, прагнення до пізнання та самоосвіти, самовиховання.
Теорія літератури: роман, пригодницький роман.
Обладнання: портрет письменника, таблиці, книжкова виставка, ілюстрації.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
«Єдине благо – знання…»
Діоген
-
Організаційний момент
-
Мотивація навчальної діяльності
На дошці малюнки: корабель, перо, книга, глобус.
-
Як вони пов’язані між собою? Якій людині вони можуть належати? (Людині, що любить мандри, книги)
-
Такі речі могли належати відомому французькому письменнику Жулю Верну, який розповідав у своїх творах про подорожі й пригоди, про розумних та сміливих людей.
ІІІ. Оголошення теми й завдань уроку.
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
Слово вчителя:
-
Є книги, які прочитаєш і забудеш. Є ж такі, що залишаються назавжди добрими друзями і навіть через багато років згадка про них зігріває душу. Саме до таких належать твори відомого французького письменника Жуля Верна (1828 – 1905).
Отже, Жуль Верн запрошує у мандрівку сторінками своєї книги «П’ятнадцятирічний капітан»
-
Що ж нам відомо про автора (розповідь учнів, презентація учня)
Слово вчителя:
-
Літературна спадщина Жуля Верна налічує понад 1000 томів. Де тільки не побували хоробрі й благородні його герої! Про їхні незвичайні пригоди красномовно свідчать самі назви жульвернівських книг: «П’ять тижнів на повітряній кулі», «Навколо світу за 80 днів», «Таємничий острів» «20 тисяч льє під водою», «Із землі до місяця», «Подорож до центру Землі».
Герої його романів – безстрашні мандрівники, вчені, дослідники.
Вони потрапляють у дивовижні й нестандартні ситуації: розшукують корабель, який зазнав катастрофи («Діти капітана Гранта»), мандрують на повітряній кулі («5 тижнів на повітряній кулі»), здійснюють експедицію в Арктику («Пригоди капітана Гаттераса») та ін.
Винаходи Жуля Верна
Вчитель:
-
Захоплені сучасники називали Жуля Верна «всесвітнім мандрівником», «чарівником», «пророком», «провидцем», «винахідником без майстерні». Що ж винайшов Жуль Верн? Про це ви дізнаєтесь, якщо пройдете лабіринтом (космічний корабель, підводний човен, гелікоптер, ракета з реактивним двигуном, звукове кіно, далекобійна артилерія
-
Сьогодні ми розпочинаємо знайомство з одним із найвідоміших науково-пригодницьких романів Жуля Верна «П’ятнадцятирічний капітан»
Робота зі словником літературознавчих термінів:
роман – великий за обсягом і складний за будовою твір, зі значною кількістю дійових осіб, у якому докладно зображуються життєві події чи явища.
Пригодницький роман – один із різновидів роману, що наповнений великою кількістю пригод та надзвичайних подій
Йому притаманний:
-
напружений, динамічний сюжет, насичений таємницями, загадками, незвичайними подіями і несподіваними поворотами у їхньому розвитку
Географічний роман – науково обгрунтований роман, в основі сюжету якого лежить географічна помилка.
Слово вчителя :
-
Розгляньте схему. – До якого жанру належить твір Жуля Верна? Доведіть свою думку.
V. З’ясування рівня первинного сприйняття учнями тексту роману:
-
Хто з вас читав повний текст роману?
-
Хто читав тільки фрагменти?
-
Поділіться враженнями від прочитання роману.
-
Які події вас привабили найбільше? Чим?
-
Які герої викликали ваші симпатії, а які – обурення? Чому?
-
Чи є щось у тексті, що потребує додаткового пояснення? (морська термінологія, наукова термінологія)
VI. Аналіз І розділу роману:
-
Пригадайте, яку назву має цей розділ, та про що у ньому йдеться? (Автор знайомить читача з кораблем, його капітаном та пасажирами)
-
Який корабель називають «шхуною-бригом»?
Словникова робота:
Шхуна – судно, що має кілька щогл, оснащених вітрилами.
Пілігрим – мандрівник, подорожній.
Баталії – великі битви.
-
З’ясуйте призначення корабля (китобійна шхуна);
-
Хто був головним на «Пілігримі» (капітан Халл);
-
Яку важливу проблему відразу порушує Ж. Верн у творі (хижацьке винищення китів з метою наживи);
-
Чому на борту китобійної шхуни опинилися жінка, дитина, вчений та стара негритянка.
Бесіда за змістом роману:
-
Що вам відомо про команду шхуни «Пілігрим»? (Це були наймані матроси)
-
З якою метою команда вийшла у плавання? (Шхуна полювала на китів з метою наповнити бочки китовим жиром)
-
Що вам відомо про напівзатонуле судно, яке побачила команда «Пілігриму»? ( Це було американське судно «Вальдек», яке зазнало аварії. З нього було врятовано собаку Дінго та негрів)
-
Що заінтригувало людей в поведінці собаки (гавкав на кока Негору, витягав кубики з літерами «с» і «в». Ці літери були на його нашийнику.)
-
Яка трагедія сталася на судні «Пілігрим»? (Моряки підстрелили самку кита. Розлючена, рятуючи свою дитину, вона перевернула човен, на якому були капітан Халл з моряками. Вони усі загинули.)
-
Хто взяв на себе капітанські обов’язки? (Дік Cенд, п’ятнадцятирічний юнга)
-
Які риси, на вашу думку, мають бути притаманні людям, що потрапляють у незвичну ситуацію ( спокій здоровий глузд, сміливість, розум, витривалість)
-
Хто з героїв потрапив у незвичну ситуацію? (Дік Cенд, …)
-
А що ж являє собою духовне випробування цих героїв?
Духовне випробування – це спроможність людини зберігати шляхетність у тяжких життєвих ситуаціях завдяки вольовим зусиллям.
-
Як герої пройшли духовні випробування дізнаємось на наступному уроці.
VII. Закріплення вивченого матеріалу
-
Розгадайте кросворд і дізнайтеся, що головне у пригодницькому романі:
-
Назва шхуни-бригу із роману «П’ятнадцятирічний капітан» («Пілігрим»)
-
Ім’я негра, що відзначався величезною силою? (Геркулес)
-
Кузен місіс Уелдон. (Бенедикт)
-
Кличка собаки (Дінго)
-
Країна, у якій була розвинена работоргівля (Ангола)
-
Прізвище хазяїна шхуни (Уелдон)
-
Прізвище капітана (Халл)
(Ключове слово – «пригода»)
Літературна гра «Хто найуважніший»
-
Назвіть відкриття, які передбачив письменник.
-
Згадайте, які твори написав Жуль Верн.
Це цікаво. Жуль Верн був знайомий з українською присьменницею Марко Вовчок, він передав їй виняткове право перекладати його твори російською мовою (15 творів). Кажуть, що він був ще й закоханим у чарівну українську письменницю.
VIII. Домашнє завдання
Уміти розповідати про письменника, знати зміст розділів І частини, підготувати розповіді про героїв твору.
IX. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення: