На уроці діти ознайомляться з пристроєм введення інформації клавіатурою; навчаться вводити окремі символи та швидко знаходити клавіші на клавіатурі.
Тема. Клавіатура. Уведення окремих символів.
Цілі:
Тип уроку: засвоєння нових знань, формування вмінь.
Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери, презентація.
Програмне забезпечення: Сходинки до інформатики, Мicrosoft Word.
Хід уроку
І. Виклик
1. Організація класу
Знову ви прийшли в цей клас -
Тут комп'ютери у нас
Допоможуть вам. малята,
Інформатику вивчати.
Хай цей прилад чудодійний
Буде вправний та надійний!
Треба тільки працювати
Й правила безпеки знати:
Якщо руки брудні маймо -
За комп'ютер не сідаймо!
Не кладемо речі зайві -
Завантажимуть, звичайно!
Якщо дозволу не маєш,
Ти комп'ютер не вмикаєшь!
ще одне запам'ятай:
Дроти, розетки не чипай!
В класі нашому, ти знай,
Поведінку гарну май!
Психологічна вправа "Сонечко"
Учитель. Чарівність починається з маленького. Поділимось часточкою свого тепла з другом. Потріть долоньки одна об одну кілька секунд. Відчуваєте, як вас наповнює тепло, доброта, радість. "Зліпіть" кульку-сонечко з вашого тепла та киньте її товаришу. Бачите, як змінилися вираз обличчя вашого друга?
2. Актуалізація опорних знань
- Які пристрої з кросворду є основними пристроями комп'ютера?
(Діти перелічують - вибрати об'єкт, виділити об'єкт, змінити мову)
3. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. А хочете дізнатися, що ми сьогодні будемо вивчати? Тоді я пропоную вам поміркувати й назвати те спільне, що є у калькулятора, мобільного телефона, фортепіано і пульта від телевізора... Дійсно, це клавіатура.
Чи хотіли б ви дізнатися про призначення клавіатури? Як ви вважаєте, для чого вона призначена? (Відповіді фіксуються вчителем на дошці)
А іще скажіть: це соромно - зізнатися в тому, що ти чогось не вмієшь? (Ні, це зовсім не соромно. Особливо, якщо при цьому сказати: "Я не вмію поки що, але обов'язково навчусь! Просто слід докласти зусиль")
4. Оголошення теми та завдань уроку
- Отже, сьогодні ми дізнаємося, для чого призначена клавіатура, які основні групи клавіш є на клавіатурі; навчимося швидко знаходити потрібні клавіші на клавіатурі.
ІІ. Осмислення
1. Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації
- Давайте уявимо себе маленькою клавішею і побуваємо в казковому королівстві Клавіатуріі. Спробуємо?
Ви бачите, як багато мешканців-клавіш у цій країні, їх більше 100. кожна с клавіш виконує свою роботу. Проте можна помітити, що клавіші об'єднуються у групи: алфавітно-цифрові, функціональні, клавіші керування курсором, малої цифрової клавіатури та спеціальні клавіші.
Клавіші майже кожної групи живуть у своїй області разом - так їм легше виконувати спільну роботу.
Як і серед людей, серед клавіш є близнюки. ви вже помітили їх? Знайдіть клавіші, які повторюються.
Цікаво, що в Клавіатурії не всі клавіші однакового розміру. Клавіші, які відрізняються від решти, відіграють особливу роль у країні. Ось. наприклад клавіша Enter (введення). Це клавіша-королева. Вона віддає накази на виконання, після того, як інші клавіші ці накази підготують. Королева зазвичай сидить на троні - так і клавіша Enter схожа на трон і розташована майже в центрі клавіатури. Оскільки роль королеви дуже важлива, у клавіші Enter є "заступник" серед спеціальних клавіш. Ця клавіша хоч і маленька, але вміє виконувати все, що й головна клавіша-королева Enter. Давайте разом покличемо цю клавішу: Etnter!
А з іншого краю Клавіатурії є клавіша Esc - Escape (відмінити). Вона, як президент, може відмінити команду, припинити гру або повернути попередній екран. Клавіша-президент Esc високо сидить і все бачить, адже відповідає за порядок у королівстві. Не будемо заважати "президенту" і підемо далі до маленької групи клавіш зі стрілочками. Ці клавіші керують курсором. Вони, як водії, переміщують вказівник миші (коли він у тексті, його називають курсором) у потрібне місце. Ці клавіші товаришують з мишею, "домовляються" з нею і вона їх заміняє на роботі.
Найбільша область Клавіатурії - група алфавітно-цифрових клавіш. а чи помітили ви, що більшість цих клавіш мають подвійні імена (а деякі навіть потрійні)? Давайте запитаємо у клавіші F/A, чому це так. от, що вона відповіла: "Я хочу. щоб людям було зручно звертатися до мене, коли їм потрібно спілкуватися різними мовами". Дійсно подібні клавіші мають літери англійського, українського та російського алфавітів (або, правильно кажучи, латиниці та кирилиці).
Цікаво. а хто в цьму королівстві відповідає за виховання, хто робить маленьких мешканців великими? цим займаються дві клавіші-виховательки. Їх звуть Shift (ліва і права). коли разом з клавішою-літерою натиснути клавішу Shift - маленька літера стає великою. Інколи потрібно написати кілька великих літер поспіль. Тоді вже приходить на допомогу клавіша-чарівниця Caps Losk. досить натиснути і відпустити клавішу-чарівницю Caps Losk - і матимемо великі літери натискаючи на клавіші. а що станеться, якщо знову натиснемо на клавішу Caps Losk?
У королівстві Клавіатурії є ще багато секретів. От, скажімо, привертає увагу найдовша клавіша Пропуск (іноді кажуть Пробіл). Ми вже зустрічалися з цією клавішою, коли працювали в програмі "Сходинки до інформатики". Знаєте яку роль вона відіграє? Без неї всі літери зіткнулися б і збилися в одне велике-превелике слово. Натисненням цієї клавіші утворюється пропуск між словами.
Які цікаві порядки в королівстві Клавіатурії! Але нам вже час повертатися. Вам сподобалось таке знайомство з клавішами? Тепер ми на кожному уроці будемо з ними працювати. Адже ми дізналися, що може робити клавіатура. Яке ії найголовніше призначення? (Вводити текст у комп'ютер).
- А як вводити текст на смартфоні? Хіба там є клавіатура? (Для цього використовують екранну клавіатуру за допомогою сенсорного екрану)
Цікавинка
Фізкультхвилинка
ІІІ. Рефлексія. Формування вмінь та навичок
- Я це не знав
+ Це мене здивувало
? Я хочу дізнатися детальніше
- Прочитайте в зошиті, на що треба звернути увагу, ніж чим почати вводити текст з клавіатури?
(зошити с. 26)
Гра "Да - ні"
Практичне завдання
Гімнастика для очей
Не працювати є причина –
Очам даємо відпочинок!
Мерщій рівнесенько сідаймо.
Очима кліпать починаймо
Раз,два, три!
Очі догори!
На чотири та й на п’ять
Будем міцно їх стулять.
Знову очі догори
Ми рахуєм раз, два, три
3. Прийом "Синквейн" (5 рядочків)
- Зараз ми с вами дізнаємось, чи на всі свої питання ви знайшли відповідь. Спробуємо в 5 рядочках розказати про все, що дізналися на уроці.
- З яким пристроєм ми сьогодні вчилися працювати на комп'ютері? (клавіатура)
- Що це за пристрій? (Пристрій ввода)
- Що можна робити за допомогою клавіатури? (Вводити текст, змінювати мовний режим)
- Яка роль клавіатури при роботі на комп'ютері?
(Клавіатура - важлива складова комп'ютера)
- Що замінює клавіатуру на смартфоні? (Сенсорний екран)
Клавіатура
Пристрій ввода
Вводити текст, змінювати мову
Важлива складова комп'ютера
Клавіші
3. Підсумкова розповідь вчителя
- Я хочу дізнатися, хто з вас засвоїв нові знання. (За допомогою сигнальних карток - червоних та зелених, визначається досягнення мети уроку)
- Я задоволена вашою роботою на уроці, на наступному уроці ми продовжимо вчитися працювати з мишею та клавіатурою .
1