Конспект уроку "Клімат та кліматотвірні чинники"

Про матеріал

Конспект уроку для 6 класу на тему "Клімат та кліматотвірні чмнники". Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Урок передчачає використання таких тетодів та прийомів: Гра «Вірю – не вірю», Прийом «Прочитай ребус», прийом «Проблемне запитання», робота з підручником, фронтальна бесіда та робота з мультимедійною презентацією, робота в парах (диференційовані завдання), кросворд, інтерактивна вправа «Павучок», мозковий штурм. Під час уроку використовується обладнання: мультимедійний проектор, ноутбук, екран, фізична карта світу, сигнальні картки, роздаткові картки для роботи в парі, підручник, атласи, картинки для рефлексії.



Перегляд файлу

Гапон Алла Костянтинівна

учитель географії,

Славутицька ЗОШ

І –ІІІ ступенів № 1

Славутицької міської ради

Київської області

2014 – 2015 н. р.

Навчальний предмет:

Географія. 6 клас

Розділ І. Оболонки Землі. Атмосфера

Тема уроку: «Клімат та кліматотвірні чинники».

Мета уроку: сформувати поняття про клімат та кліматотвірні чинники, континентальність клімату; розвивати вміння визначати вплив кліматотвірних чинників на клімат певної території; продовжувати розвивати просторову уяву, логічне та аналітичне мислення, формування вмінь та навичок роботи з підручником, картою, атласом, роботи в парі; виховувати розуміння важливості знань про клімат; створити комфортний клімат для плідної роботи на уроці.

Обладнання: мультимедійний проектор, ноутбук, екран, фізична карта світу, сигнальні картки, роздаткові картки для роботи в парі, підручник, атласи, картинки для рефлексії.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Гра «Вірю – не вірю» за допомогою сигнальних карток. Якщо «вірю» – учні піднімають зелену картку, якщо «не вірю» – червону картку.

  1.               Чи вірите ви, що погода – це стан мезосфери у певний момент у конкретному місці? (Ні, червона картка).
  2.               Чи вірите ви, що погоду вивчає наука метеорологія? (Так, зелена картка).
  3.               Чи вірите ви, що вітер – це горизонтальний рух повітря з області низького тиску в область високого? (Ні, червона картка).
  4.               Чи вірите ви, що температура повітря залежить від атмосферного тиску? (Ні, червона картка).
  5.               Чи вірите ви, що розподіл атмосферних опадів на Землі залежить від розміщення поясів високого й низького атмосферного тиску? (Так, зелена картка).
  6.               Чи вірите ви, що і температура повітря, й атмосферний тиск знижуються з висотою? (Так, зелена картка).
  7.               Чи вірите ви, що мусони й бризи – це постійні вітри? (Ні, червона картка).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Прийом «Прочитай ребус»

На минулому уроці ви вивчили тему «Погода», а тему сьогоднішнього уроку ви дізнаєтесь, якщо прочитаєте ребус, зображений на слайді 1 (клімат). Правильно, тема уроку «Клімат та кліматотвірні чинники» (слайд 2). Ви познайомитеся з новими поняттями такими, як клімат, кліматотвірні чинники, кліматологія, сонячна радіація та її види, альбедо, атмосферна циркуляція, континентальність; будете вчитися виявляти вплив кліматотвірних чинників на клімат, дізнаєтеся про важливість знань про клімат. Записуємо тему уроку в зошити.

Між кліматом і погодою існує тісний зв'язок, але в той же час вони відрізняються один від одного. Клімат, як доросла людина, має постійний характер. Його «вчинки» передбачувані і особливих несподіванок від нього не чекають. Ми знаємо, що в наших помірних широтах пори року завжди змінюються в певній послідовності, що влітку слід чекати додатних температур, дощів з грозами. Взимку випаде сніг, температура буде від’ємна . Погоду ж ми можемо порівняти з малою дитиною. Вона не дасть нудьгувати. Мінлива, непостійна, капризна погода часто підносить сюрпризи, в тому числі і неприємні: то зливові дощі з градом, то посуха, то відлига взимку, то заморозок пізньою весною. [3]

З погодою ви вже знайомі, а от знання про клімат, які ви сьогодні отримаєте, знадобляться вам не лише в школі, а й у майбутній діяльності.

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Прийом «Проблемне запитання»

Після вивчення теми ви повинні будете відповісти на проблемні запитання:

а) чому клімат в перекладі з грецької означає «нахил»?

б) де і чому випадає більше опадів – на західних чи на східних схилах Карпат?

2. Робота з підручником

Користуючись текстом підручника (сторінка 153), дайте визначення поняттю клімат.

Клімат – це багаторічний режим погоди на певній території. Термін було введено в науковий обіг 2200 років тому древньогрецьким астрономом Гіппархом. Наука, яка вивчає клімат називається кліматологія.

3. Бесіда та робота з презентацією

Як ви гадаєте, що таке кліматотвірні чинники?

Слайд 3

Кліматотвірні чинники – це причини, що впливають на формування клімату певної території.

Які існують кліматотвірні чинники? (сторінка 150 підручника). Головними кліматотвірними чинниками є сонячна радіація, атмосферна циркуляція, підстильна поверхня. Діти записують логічно-опорну схему в зошити.

Що таке сонячна радіація? Сонячна радіація – це кількість енергії, що надходить на Землю від Сонця. Вимірюється в ккал / см кв. за рік.

Що таке атмосферна циркуляція? Атмосферна циркуляція – це горизонтальні та вертикальні переміщення повітряних мас.

Альбедо – відбиваюча здатність поверхні.

Слайд 4

Як називається сонячна радіація, що прямо надходить від Сонця на Землю? (пряма).

Як називається сонячна радіація, що розсіюється хмарами, водяною парою, пилом? (розсіяна).

Як називається сонячна радіація, що відбивається від поверхні землі, від хмар назад в атмосферу? (відбита).

Як називається сонячна радіація, що поглинається та йде на нагрівання земної поверхні? (ввібрана або поглинута).

Сумарна сонячна радіація – це сума прямої та розсіяної сонячної радіації.

 Ісум. = Іпряма + Ірозсіяна.

Слайд 5

Від яких головних чинників залежить кількість сонячної радіації?

  1.               Кут падіння сонячних променів.
  2.               Тривалість дня.
  3.               Хмарність.

Слайд 6

Що таке повітряні маси?

Повітряні маси – це великі рухомі об’єми повітря тропосфери з однаковими властивостями: температурою, вологістю, тиском, прозорістю.

Які ви знаєте 4 типи повітряних мас за районами формування?

1) екваторіальні; 2) тропічні; 3) помірні; 4) полярні (арктичні та антарктичні).

Які властивості має кожен тип повітряних мас?

Екваторіальні – високі температури, вологі; тропічні – високі температури, переважно сухі; помірні – температури змінюються за сезонами, вологі; полярні – низькі температури, сухі, прозорі.

Слайд 7

Крім переміщення повітряних мас, які є види атмосферної циркуляції? (вітри та атмосферні вихори).

На які три групи поділяються всі вітри?

1) постійні; 2) сезонні (мусони); 3) добові (бризи).

Пригадайте, які є постійні вітри? (пасати, західні, стокові).

Які є мусони? (літній, зимовий). Які є бризи? (денний, нічний).

Які ви знаєте атмосферні вихори? (циклони та антициклони).

Слайд 8

Розглянемо вплив на клімат рельєфу, морських течій та характеру поверхні

Слайд 9

Якщо на шляху вологих повітряних мас знаходяться гори, то вони виступають як кліматичні бар’єри, долаючи які, повітряна маса піднімається угору та охолоджується. Утворюються хмари і випадають опади на навітряних схилах гір. Підвітряні ж схили залишаються сухими.

Слайд 10

Якщо біля узбережжя проходить холодна течія, то вона знижує температуру повітря. Важке холодне повітря опускається вниз, підвищуючи атмосферний тиск. Хмари не утворюються, а тому не випадає дощ. На такому узбережжі утворюються пустелі.

Якщо біля узбережжя проходить тепла течія, то вона підвищує температуру повітря. Тепле повітря піднімається вгору, атмосферний тиск нижчає, утворюються хмари і випадає дощ. На узбережжі формується багата рослинність.

Слайд 11

На березі океану формується морський клімат, а в центральних районах материків – континентальний. Що означає поняття «зростає континентальність» клімату? Щоб відповісти на це запитання, розгляньте та проаналізуйте малюнок 166 на сторінці 151 підручника.

Що відбувається з температурою липня з віддаленням від океану? (зростає).

Що відбувається з температурою січня з віддаленням від океану? (знижується).

Що відбувається з річною кількістю опадів з віддаленням від океану? (зменшується).

Висновок: клімат залежить від географічного положення території – внутрішні частини материка чи узбережжя. Континентальність клімату зростає з віддаленням від океану: зменшується річна кількість опадів та збільшується річна амплітуда температур.

Слайди 12 – 16

Як же відрізняється альбедо різних за характером поверхонь?

Альбедо ріллі – 4%, води – 5%, лісів – 26%, пустель – 30%, снігу та льоду – 85%.

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Відповідь на проблемні запитання.

Чому клімат в перекладі з грецької означає «нахил»?

Очікувана відповідь учнів: древні греки розуміли, що клімат залежить, в першу чергу, від нахилу сонячних променів до поверхні землі, тобто від кута падіння сонячних променів.

Розгляньте кліматичну карту України на сторінці 153 підручника і скажіть, в якому регіоні України випадає найбільше опадів? (в Карпатах).

Де і чому випадає більше опадів – на західних чи на східних схилах Карпат?

Очікувана відповідь учнів: більше опадів випадає на західних схилах Карпат, оскільки вони є навітряними і затримують вологі повітряні маси з Атлантичного океану. Східні схили – підвітряні, а тому там випадає менше опадів.

2. Робота в парах (диференційовані завдання)

Кожна пара отримує картку з завданням. Через кілька хвилин, коли учні справляться з завданням, один з пари презентує свою відповідь для всього класу.

КАРТКА № 1

Для відповіді використайте кліматичну карту України на сторінці 153 підручника.

Чому в Антарктиді зареєстровані найнижчі температури повітря на Землі, хоча сонячного тепла в полярний день сюди надходить більше, ніж одержує впродовж року жарка Африка? Назвіть мінімум три причини.

Очікувана відповідь учнів:

1) оскільки поверхня Антарктиди вкрита льодом і має високий показник альбедо – 85%, то значна частина сонячної енергії відбивається;

2) оскільки Антарктида розташована на крайньому півдні, навколо південного полюсу, то кут падіння сонячних променів тут буде невеликим;

3) Антарктида має значно більшу абсолютну висоту за рахунок значного шару льоду, а з висотою температура повітря знижується на 6˚С на 1 кілометр.

КАРТОЧКА № 2

Використовуючи фізичну та кліматичну карти світу поясніть, чому на південно-західному узбережжі Африки та на західному Південної Америки утворилися пустелі, де роками не йде дощ?

Очікувана відповідь учнів:

На південно-західному узбережжі Африки та на західному Південної Америки утворилися пустелі тому, що біля берегів проходять холодні течії Бенгальська та Перуанська, які знижують температуру повітря, а значить атмосферний тиск підвищується. Хмари не утворюються, а тому не випадає дощ.

КАРТОЧКА № 3

Утворіть логічний ланцюг, який складається з таких ланок:

висота сонця над горизонтом, кут падіння сонячних променів, географічна широта, , температура повітря, кількість сонячної радіації.

Очікувана відповідь учнів:

географічна широта        висота сонця над горизонтом      кут падіння сонячних променів       кількість сонячної радіації       температура повітря.

КАРТОЧКА № 4

Утворіть логічний ланцюг, який складається з таких ланок:

підняття повітряних мас вгору, випадання значної кількості опадів на навітряних схилах, наявність гірської системи на шляху повітряних мас, вологі повітряні маси з океану, охолодження повітря.

Очікувана відповідь учнів:

вологі повітряні маси з океану       наявність гірської системи на шляху повітряних мас        підняття повітряних мас вгору       охолодження повітря

випадання значної кількості опадів на навітряних схилах. 

КАРТОЧКА № 5

Утворіть логічний ланцюг, який складається з таких ланок:

відсутність опадів, високе альбедо, високий атмосферний тиск, поверхня вкрита льодом, значне охолодження повітря.

Очікувана відповідь учнів:

поверхня вкрита льодом      високе альбедо       значне охолодження поверхні         високий атмосферний тиск         відсутність опадів.

КАРТОЧКА № 6

Розв’яжіть кросворд.

  1.               Вітри, що дмуть з полюсів в помірні широти (стокові).
  2.               Здатність поверхні відбивати сонячні промені (альбедо).
  3.               Місто, що є полюсом жари на Землі (Тріполі).
  4.               Різниця між максимальною та мінімальною температурою (альбедо).
  5.               Кліматичний бар’єр, що затримує вологі повітряні маси (гора).
  6.               Умовна лінія на карті чи глобусі, де сонце один раз на рік буває у зеніті (тропік).

3. Інтерактивна вправа «Павучок». Мозковий штурм.

Клімат має значний вплив на природу та життя людей. Знання про клімат дуже важливі і необхідні. Зараз я пропоную вам назвати мінімум 8 прикладів (оскільки у павука 8 лапок) того, на що впливає клімат.

Вчитель записує схему на дошці, а учні називають приклади того, на що впливає клімат.

Очікуваний результат:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VI. Підсумок уроку. Рефлексія.

Підсумок уроку підводять учні за допомогою питань, що ставить учитель.

1. Що таке клімат?

2. Від яких чинників залежить клімат?

3. Як називається наука, що вивчає клімат?

Оголошення оцінок.

А зараз перевіримо, який клімат панував у нас сьогодні на уроці. Будь ласка, покажіть свої емоції, враження від уроку за допомогою відповідної картинки (на початку уроку вчитель кожному учневі роздав по три картинки: сонце, сонце виходить із-за хмар, хмара). Якщо вам було комфортно працювати, ви зрозуміли матеріал, то приклейте на ватман сонце. Якщо ж у вас від уроку негативні емоції, вам було нецікаво й незрозуміло, то в такому разі приклейте хмару. А якщо у вас були позитивні емоції, але ви щось не зовсім зрозуміли – приклейте сонце з хмарами. Після того, як всі діти виразять свої відчуття, вчитель робить висновок про те, який клімат переважав на уроці.

VII. Домашнє завдання

1) опрацювати параграф 38; ЛОС; підібрати по 1 запитанню з теми (для всіх);

2) підготувати інформаційне повідомлення “Як людина може впливати на клімат?”(для учнів з достатнім рівнем навчальних досягнень);

3) порівняти поняття “погода” і “клімат” за допомогою діаграми Венна за таким планом (для учнів з високим рівнем навчальних досягнень):

а) яке поняття більш ширше, а яке більш конкретне;

б) сталість чи відносність;

в) тривалість спостережень;

г) мінливість чи стійкість;

ґ) передбачуваність;

д) наука, яка вивчає.

 

 


Список використаних джерел інформації

  1.               Атмосфера і клімат [Електронний ресурс] : географічна енциклопедія. – Режим доступу: http://helen.ucoz.ua/dokumen_enciklopedija3.doc. – Назва з екрана. – Дата перегляду 25.01.2015.
  2.               Бойко, В. М. Географія [Текст] : підручник для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл. / В. М. Бойко, С. В. Міхелі. – Х. : СИЦИЯ, 2014. – 256 с.: іл.
  3.               Загария, И.В. Климат Земли, факторы его формирования [Электронный ресурс] : разработка урока по географии / И.В. Загария. – Режим доступа: http://pedsovet.su/load/103-1-0-2153. – Название с экрана. – Дата просмотра 10.02.2015.
  4.               Коваленко, Р. Кліматотвірні чинники  [Електронний ресурс] : мультимедійна презентація / Р. Коваленко. – Режим              доступу: http://school.xvatit.com/Presentation/Gipermarket_december/Kovalenko/2pre_6kl_geo_41.ppt. – Назва з екрана. – Дата перегляду 20.12.2014.
doc
Додано
20 липня 2018
Переглядів
7848
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку