Конспект уроку "Конфліктні ситуаці"

Про матеріал
Відомий французький письменник Антуан де Сент – Екзюпері назвав людське спілкування найбільшою розкішшю на світі. Спілкування людей – досить складний і тонкий процес. Кожен з нас вчиться цього все життя, здобуваючи досвід, часто за рахунок помилок і розчарувань. І, на жаль, досить часто ми потрапляємо в ситуації, які визначаємо як конфліктні. Що таке конфлікт? Яку роль відіграють конфлікти у нашому житті? Як їх розпізнавати і попереджувати, розв’язувати? Про це ми з вами поговоримо на сьогоднішньому уроці.
Перегляд файлу

 

Тема уроку. Конфліктні ситуації

Мета уроку: допомогти  учням  зрозуміти, що таке конфлікт, конфліктна

                        ситуація, вчити  дітей усвідомлювати першопричини  та наслідки

                      конфлікту;

                      розвивати вміння учнів  знаходити шляхи мирного

                      розв’язання  конфліктних  ситуацій ;

                      виховувати любов та повагу один до одного.

Біблійна історія:Вигнання перших людей з раю(1М.3,20-24)

                      Вавилонська вежа(1М.11,1-9)

                      Притча про блудного сина(Лк.15,11-32)

                      Схоплення Ісуса(Мт.26,47-56)

Ключовий вірш: «Блаженні миротворці, бо вони синами Божими назвуться»

                      ( Мт. 5,9)

Словник понять і термінів.

                       Конфлікт – це зіткнення протилежних думок, поглядів, інтересів;

                      серйозні  розбіжності; гостра суперечка в спілкуванні.

                       Консенсус – процес знаходження, пошуку, вироблення рішення,

                     яке б задовольнило всіх учасників переговорів.

                     Компроміс ( від лат.compromissum – угода, згода) – згода,

                     порозуміння з противником, що досягнуті шляхом взаємних

                     поступок.

                     Толерантністьтерпимість, неупереджене ставлення до когось,

                     до чогось.

Тип :комбінований

Обладнання:Святе Письмо, свічка, слайди, ватман паперу,

                     паперові  серветки.

 

 

                                                 Хід уроку

 

                                         «Не робіть нічого підступом  або з чванливости, але

                                              в покорі майте  один одного за більшого  від себе».

                                                                                             Повчання   ап. Павла

                                                                     Конфлікти часто не мають причини,

                                                                     але завжди мають наслідки.

                                                                                                            І.Карлов 

І. Організація класу.

1. Християнське вітання.

2.Молитва.

  Слово вчителя. Сьогоднішній урок, як і кожен попередній, ми почнемо з молитви. Пам'ятайте , що кожне слово важливе, кожне слово є дверима до неба; воно підносить душу з болота матеріального життя і повсякденної злоби, біди й нужди до чогось вищого, святого, чистого, - до Бога 

   Тому кожне слово молитви нехай буде проказане голосно, виразно, з острахом Божим, з глибоким переконанням , з душею, зверненою до неба та відверненою від гріха .І хай у цей час горить свічка, цей символічний вогник любові.

Молитва «Царю небесний»

 

ІІ. Актуалізація  опорних знань.

 1.Евристична бесіда:

    - Діти, а що є молитва?

    - А як ви розумієте таке спілкування?

    - Коли можна почути Бога?

    - З ким ми найчастіше спілкуємося в нашому житті?

    - Чи добре вміємо це робити?

    - А що треба, щоб спілкування не було однобоким?

    - Пригадайте основні правила спілкування.

    - Як Святе Письмо каже про слово, про спілкування людей?

( «Отож, пильнуйте про мир, та про те, що на збудування один одного»(Рм.14,19), « Коли  можливо, якщо це залежить від вас, - живіть у мирі зо всіма людьми!»(Рм.12,18)).

 

2. Слово вчителя. Відомий французький письменник Антуан де Сент – Екзюпері назвав людське спілкування найбільшою розкішшю на світі. Спілкування людей – досить складний і тонкий процес. Кожен з нас вчиться цього все життя, здобуваючи досвід, часто за рахунок помилок і розчарувань.

І, на жаль, досить часто ми потрапляємо в ситуації, які визначаємо як конфліктні.

    Що таке конфлікт? Яку роль відіграють конфлікти у нашому житті? Як їх розпізнавати і попереджувати, розв’язувати? Про це ми з вами поговоримо на сьогоднішньому уроці.

   А чи справдяться наші очікування, в кінці уроку нам покаже це озеро. Зараз воно темне і непривітне, навіть квіти на ньому не ростуть, лише відбилися темні хмари, що нависли над ним. Чи можемо ми щось змінити? У кожного з вас є квітка лотоса, яку ви, за бажанням, зможете використати в кінці уроку, і ми побачимо: розквітне воно чи залишиться темним і непривітним.

 

ІІІ. Мотивація  навчальної діяльності учнів.

 1.Оголошення теми (слайд1) та мети уроку(слайд2). Запис теми уроку в робочі зошити.

 2. Зачитування епіграфів уроку (слайди 3,4).

     Слово вчителя. Вдумливо прочитайте ці вислови. В них закладена  основна

думка  нашого уроку.Та до них ми повернемося  трохи згодом.

 

ІV.Засвоєння нових знань,формування опорних умінь і навичок.

  1. Пояснення вчителем нового матеріалу.

   Конфлікт – це зіткнення протилежних думок, поглядів, інтересів; серйозні

розбіжності;гостра суперечка в спілкуванні (слайди 5,6).

    Проблема ця досить серйозна. Існує навіть наука, котра  безпосередньо займається цим – конфліктологія.

    В сучасному житті існує безліч протидій, різних точок зору на одне і те ж саме питання. Немає однакових людей, бо кожен з нас – це особистість із своїми думками, поглядами,віруваннями. І якщо люди не вміють знайти у житті компроміс, то конфлікт буде неминучий.

    Компроміс –це згода, порозуміння з противником, що досягнуті шляхом взаємних поступок(слайди 7,8).

   Чим сильніше суперництво між двома людьми,тим більше бажання «зіштовхнути » суперника. Хтось із нас може до крику,до хрипоти в голосі захищати свої погляди, іноді це приводить навіть до бійки. Але чи варто суперечкою вирішувати проблеми? Може кращи дійти згоди?(слайд 9).

     Дейл Корнегі писав: « У суперечці не можна перемогти, якщо ви програли – значить програли, якщо перемогли – теж програли».Чому ?( Здобувши перемогу, ви почуваєтесь чудово. А ваш співрозмовник? Ви змусили його відчувати вашу перемогу. Він гнівається. Чи приємно вам про це згадувати?)

Єдиний спосіб виграти у суперечці – це уникнути її.

 

  2.Бесіда з елементами роздумів.

   - Що ж є причиною різних конфліктів між людьми?

Найчастіше це егоїзм і себелюбство.Це буває тоді, коли людина найвищим

 авторитетом вважає саму себе. Це гордість і впертість, це брак терпеливості і

небажання поступитися.

  - Подивіться уважно на ілюстрації із Святого Письма і скажіть, що це за

біблійна історія і яка негативна риса характеру привела до цього.

(Демонстрування ілюстрацій : « Вигнання перших людей з раю»(слайд 10),

« Вавилонська вежа»(слайд 11), « Притча про блудного сина»(слайд 12)).

Так, гордість(непослух) стала причиною вигнання перших людей з раю; гордість і впертість посіяли розбрат між людьми при будівництві Вавилонської вежі; зарозумілість заставила одного із синів батька стати блудним сином.

Святе Письмо дає багато прикладів , які застерігають нас від цих гріхів. А натомість пропонує нам любов до ближнього, відданість, жертовність, повагу, рівність, миролюбність.

  - Що це за біблійна історія і до кого говорить Ісус ці слова: « Сховай свого

меча в його місце, бо всі, хто візьме меча – від меча й загинуть » (Мт.26,52)

(Схоплення Ісуса у Гетсиманському саду)(слайд 13).

Ісус пропонує нам миролюбність. Та така вже людська природа, що ми чомусь дуже часто вважаємо себе кращими, розумнішими , вищими за інших.Замість того, щоб простити, помиритися,допомогти (це нам здається чимось принизливим), ми стаємо ще більше зарозумілими, егоїстичними, гордовитими,

і використовуємо двояку мірку для себе та інших.

 

 3.Прослуховування  оповідання «Ваш кілограм». Обговорення.

      Якось одна сільська жінка пішла на базар. Вона хотіла продати масло і купити рис.

      Незабаром жінка знайшла продавця рису, і вони швидко сторгувалися. Але через годину страшенно обурена селянка знову прийшла до торговця рисом.

      - Гей, ви, послухайте! Ваш кілограм рису важив на сто грамів менше.

      - Хіба? – здивувся торговець. – Я відважив рис, взявши за кілограм  масло, яке ви мені принесли.

 

 - То чому ж ми використовуємо двояку мірку для себе та інших?

(Тому що егоїзм надає нам перевагу, нас оправдовує).

 - Чому зарозумілість така небезпечна?

(Вона не хоче бачити дійсності).

 

 4.Робота з Святим Письмом.

Знайдіть у Святому Письмі вислови, поясніть, як ви їх розумієте (слайд 14).

Гал.5. 14(«Бо весь Закон в однім слові міститься:«Люби свого ближнього, як себе самого!»)

1 Ів.4,20(«…Бо хто не любить брата свого, якого бачить, як може він Бога любити,Якого не бачить»)

Гал.5,26 («Не будьте чванливі,не дражнімо один одного, не завидуймо один одному»)

Пр. 26,20 («З браку дров огонь гасне, а без  пліткаря  мовкне сварка»)

Пр. 12,16 («Нерозумного гнів пізнається відразу, розумний же мовчки ховає образу»)

 Пр. 17,14 («Почин сварки – то прорив води, тому перед вибором сварки покинь ти її»)

Мт.5,9( «Блаженні миротворці, бо вони  синами Божими назвуться»)

 Запишіть ключовий вірш уроку в свої зошити (слайд 15).

 

 5. Слово вчителя. Щоб уникнути конфліктів і сварок, треба вчитися добачати у других людях лише позитивні і не зауважувати їхніх негативних рис. І, що дуже важливо,треба стримувати свій язик, бо іноді ми говоримо те, чого не слід казати. Якщо сумніваєшся, говорити щось чи ні, краще промовчати.

 

 6. Читання оповідання «Три сита».

     Якось прийшов до Сократа один чоловік, який був дуже схвильований.

   - Гей, Сократе, чи ти чув, що витворив твій друг? Я повинен тобі це розповісти.

   - Зачекай – но, - перебив його мудрець. - Чи те, що хочеш мені сказати, ти пересіяв через три сита?

  - Три сита? – запитав той здивовано.

  - Так, мій дорогий, три сита. Давай подивимось, чи те, що ти маєш мені сказати, пройде через три сита. Перше сито – правда . Чи ти впевнений, що все, що ти хочеш мені розповісти, є правдою?

  - Ні, я чув , як про це говорили інші…

  - Так, так! Але, напевно, ти перевірив це другим ситом. Це сито – добро. Чи те, шо ти хочеш мені розповісти, - якшо і є якісь сумніви у правдивості, - то хоч , найменше, є добре?

    Вагаючись, той сказав:

  - Ні, це, скоріше, навпаки…

  - Ага! – перебив Сократ. – То давай візьмемо ще й  третє сито і запитаємо, чи так вже й необхідно розповісти мені те, що тебе хвилює?

  - Аж такої необхідності немає…

  - Отже, - усміхнувся мудрець, - коли те, що ти хочеш мені розповісти, не є ні правдивим, ні добрим, ні необхідним, то забудь про це і не обтяжуй  ні себе, ні мене!

 Мудрість мирного життя полягає в тому, щоб уміти поступитися якимись непринциповими речами перед іншими людьми. Мудріший є той, хто готовий поступитися першим. Така мудрість може бути лише від віри в Бога і вміння бути покірним Його волі: « Бо ніхто з нас не живе сам для себе, і не вмирає ніхто сам для себе. Бо коли живемо -  для  Господа живемо, і коли вмираємо –

 для Господа  вмираємо» (Рм. 14, 7-8).

 

  7.Вправа – гра « Сніжинка». Обговорення.

Мета вправи: зрозуміти, чому можливі різні погляди щодо певної ситуації та що кожен погляд не може бути єдино правильним.

Хід вправи:

Кожен робить вправу самостійно, швидко виконуючи інструкції.

1.Візьміть паперову серветку, складіть її вдвоє і відірвіть верхній правий

ріжок.

2. Знову складіть серветку вдвоє і відірвіть верх правого ріжечка.

3. Знову складіть серветку вдвоє і відірвіть правий верхній ріжечок.

4. Востаннє складіть серветку вдвоє і відірвіть верх правого ріжечка.

5.Розгорніть свою серветку.

 

  - Чи можна сказати, що серветка у когось відірвана неправильно? Чому?

  - Чому серветки надірвані по-різному ?

  - Якщо хтось надірвав серветку не так, як ви, чи означає це, що він є поганою людиною?

  - Чи буває, що ми вважаємо людину гарною чи поганою залежно від того, чи робить вона щось так, як ми?

  - Яким був би світ, якщо б ми всі бачили все однаково?

Висновок. Ми всі різні та неповторні особистості, але рівні у правах на життя, щастя, здоров'я, думку, спілкування.

 

 8. Рівновага.

Чи погоджуєтеся ви з думкою, що кожен з вас має право на повагу та терпимість з боку оточуючих? На  екрані - терези. Над однією чашею пишеться теза: «Я маю право на повагу та терпимість з боку оточуючих»

  -    Але повинна бути рівновага. Як її домогтися?

Треба на іншу чашу записати тезу: «Оточуючі мають право на повагу та терпимість з мого боку»(слайд 16).

Слово вчителя. Тепер ми маємо рівновагу. Перед вами формула терпимості нормального співіснування в колі вашого спілкування: в школі, серед друзів, в сім'ї. Жоден діалог не буде можливий, якщо обидва співрозмовники не визнають взаємної рівності. В кожному спілкування рівність повинна виявлятися через повагу один до одного, до його людської гідності. Слід уникати поведінки вищості. Ось чому Святе Письмо каже: «…не величайтеся, але наслідуйте слухняних; не вважайте за мудрих себе» (Рим.12,16)(слайд17).

Пам'ятайте : не можна розраховувати на повагу та розуміння від інших, якщо ви особисто не є такими для оточуючих.Терпимості потрібно вчитися. Ми всі –  різні.Але потрібно бути толерантними один до одного (слайд 18).Але чи означає толерантність терпимість до всього ( хіба можна терпіти , якщо хтось затіває бійку, краде, ображає інших і т. д.)

Так, ми маємо багато прав, але не маємо права порушувати права інших. Як говорив американський філософ Емерсон: «Моя свобода розмахувати руками  завершується там, де починається ніс мого сусіда».

 

 9. Хвилинка – цікавинка (слайд19).

Слово «конфлікт» викликає у більшості людей відверто негативні почуття і думки. Це і не дивно, тому що під час конфлікту людина перебуває у стані емоційного збудження.

  - Які ж емоції супроводжують конфлікт?

(Негативні: гнів, злість, розчарування, роздратування)

     Учені довели, що жодна конфліктна ситуація не проходить  для організму безслідно.

 Регулює  емоційний стан людини насамперед нервова система. У свою чергу емоції впливають на стан і функціонування внутрішніх органів .Будь – який емоційний стрес , будь – яка конфліктна ситуація не минають для людини безслідно. Образа, сварка, горе, гнів, заздрість або прагнення помститися – усе це знижує захисні сили організму і скорочує життя. Негативні емоції спричиняють  глибокі зрушення в серцево – судинній системі. Вони не рідко супроводжуються завмираннями серця, болем або неприємними  відчуттями в ньому, підвищенням артеріального тиску

Слово вчителя. Щоб уникнути конфліктних ситуацій, маємо пам'ятати, що треба чинити з іншими так, як ви хотіли  б, щоб вони чинили з вами.

 

ІV.Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Евристична бесіда.

- Іноді ми говоримо те, чого не слід казати. Чому це стається?

- Що робити, коли сказав зайве слово?

- З ким у вас можуть виникати конфлікти?

- З ким у вас найчастіше трапляються непорозуміння?

На жаль, найчастіше  ми ображаєм тих, кого любимо найбільше. Напевно, це тому, що з ними почуваємось невимушено і іноді переходимо межу.

Ми і не задумуємося над тим, що тягне за собою суперечка. Давайте поглянемо на екран. Ця презентація створена за оповіданням Бруно Ферреро

 «Коли Бог творив маму» (слайди 20 -32). Я б хотіла, щоб кожен із вас замислився над тим, що дуже часто своєю впертістю, гордістю, небажанням поступитися, самі того не розуміючи, ми завдаємо болю.

 

  1. Презентація оповідання. Обговорення .

- Може хтось хоче висловитися з приводу побаченого?

- То ж чому ми творимо сльози?

Давайте ще раз задумаємося над словами наших епіграфів (слайди 33 – 34). В цих словах – глибокий зміст, адже всі ми повинні поважати і любити один одного.

Та все ж іноді трапляються ситуації, коли нам важко себе опанувати, коли пізніше стає соромно від різких слів, кинутих необережно, від несподіваних жестів. Тоді, коли біль та образи заполонили наше серце, тоді, коли, здається, назад вже повернути нічого не можна, тоді на допомогу приходить компроміс. Та він приходить до того, хто розуміє та поважає один одного. А що нам пропонує Святе Письмо з цього приводу?

 

  1. Робота з Святим Письмо (слайд 35).

    Рм. 12,19(«Не мстіться самі, улюблені, але дайте місце гніву Божому, бо 

    написано: «Мені помста належить, Я відплачу», -  говорить Господь»)

    Мт. 5,25(«Зо своїм супротивником швидко мирися, доки з ним на дорозі ще

    ти…»)

    Мт. 10,12(«А входячи в дім , вітайте його, промовляючи: «Мир дому цьому»)

    Мт. 5,9( «Блаженні миротворці, бо вони  синами Божими назвуться»)

 

  1. Робота в групах.

Витягнувши однакового кольору картки, діти  утворюють три групи.

І група -  повинна написати складові конфлікту( нема згоди, не співпадають інтереси, нерозуміння, невміння слухати один одного, неповага до особистості, брехня, нещирість, погані звички, зверхність, зарозумілість, образи, звинувачення, підозра, бійка).

ІІ група  - повинна написати складові компромісу (рівновага, вміння поступитися, добрі слова у скрутну хвилину, повага, порозуміння, вміння слухати, покора, культура спілкування, взаєморозуміння, любов, дискусія, спокій, співпраця, усмішка).

ІІІ група – визначає кроки до досягнення згоди

( - вислухай співбесідника

     - контролюй свою реакцію на конфлікт

     - будь толерантним, доброзичливим

     - не критикуй інших

     - звільнися від образ, гніву, розчарування

     - подивись на себе з боку опонента

     - не розглядай минулі образи

    - постав крапку на конфлікті, потисни руку співбесіднику)

Свої міркування учні записують на ватмані паперу і вивішують на дошку.

 

5.Анкета . Самооцінка « До чого я схильний» (слайд 36).

Виберіть  відповідні  слова до термінів «конфлікт» і «злагода», які  характерні для вас. Таким чином ви зможете оцінити себе і, можливо, треба буде попрацювати над собою, щоб досягти злагоди з іншими людьми.

З – згода                                                           К – конкуренція

Л – любов                                                         О – образа

А – авторитет                                                   Н – нестриманість

Г – гармонія                             Я                     Ф – фамільярність

О – оптимізм                                                    Л – лицемірство

Д – доброта                                                      І – іронія

А – аргументи                                                  К – кепкування

                                                                          Т – травма

V.Узагальнення знань, умінь та навичок.

1.Очікування.

А зараз напишіть на квітці лотоса одне із « золотих правил», яке дозволить вам швидко знайти згоду з іншими людьми і уникнути конфлікту, та наклейте на нашому озері очікувань, прокоментуйте їх.

Таким чином, ми склали золоті правила, які допоможуть вам долати негаразди у житті.

2.Читання пам’ятки «Шляхи виходу з конфліктних ситуацій»(слайд 37).

  1. Поводьтеся один з одним з почуттям поваги і такту.
  2. Умійте вислухати точку зору іншого до кінця
  3. Контролюйте себе! Не дозволяйте гніву чи страхові перемогти Вас
  4. Говоріть тихо, не переходьте на особистості чи образи
  5. Дайте  іншій людині шанс відступити
  6. Стримуйте  імпульсивні дії , наприклад, краще піти, вибачившись при  цьому

7. Ідіть  на компроміс першими

     8. За  можливості використовуйте гумор

3.Словесне оцінювання.

VI.Домашнє завдання (слайд 38).

 Письмові роздуми над висловом Мішеля Куасто: « Життя  треба давати. Хто його зберігає для себе, той втрачає його». Ці  роздуми допоможуть вам у сприйнятті теми наступного уроку «Давання і приймання».

VII.Підсумок уроку.

  1.  Слово вчителя.Маємо в житті уникати сварок і непорозумінь.У цьому нам допоможе основна чеснота – покора .Чеснота , про яку часто забувають. Її треба постійно розвивати, тоді ми зможемо уникнути таких негативних рис, як гордість, зарозумілість, егоїзм, самолюбство, впертість, бо сказано: «…кожний, хто виноситься, буде принижений, а хто принижується, буде вивищений»(Лк.18,14)(слайд 39).Христос – палаюча свічка, яка сама згоряє, щоб дати  світло іншим. « Я – Світло для світу, хто йтиме за мною, не блукатиме…»(Ів.8,12)

Найкращими прикладами жертовного, самовідданого життя є Ісус Христос і Пресвята Богородиця. Христос жертвувався для  нас на хресті. Він і до тепер кожної Літургії жертвується нам , аби ми могли побороти спокуси у нашому житті. Богородиця Діва – наша заступниця перед Богом. То ж помолимося до неї.

2. Молитва «Під твою милість…»

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Дубровіна Жанна Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Етика, 9 клас, Розробки уроків
Додано
16 жовтня 2021
Переглядів
4838
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку