Конспект уроку "Корисні копалини"

Про матеріал
Конспект уроку "Корисні копалини". Мета: сформувати в учнів уявлення про корисні копалини, уміння їх розрізняти, описувати властивості; пояснити значення корисних копалин для господарської діяльності людини; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, пізнавальний інтерес, уміння аналізувати, класифікувати, порівнювати; розвивати зв’язне мовлення та слухове сприймання, корегувати звуковимову; виховувати дбайливе ставлення до природи; учити економно використовувати багатства нашої планети.
Перегляд файлу

План-конспект уроку

ТЕМА: КОРИСНІ КОПАЛИНИ

 Мета: сформувати в учнів уявлення про корисні копалини, уміння їх розрізняти, описувати властивості; пояснити значення корисних копалин для господарської діяльності людини; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, пізнавальний інтерес, уміння аналізувати, класифікувати, порівнювати; розвивати зв’язне мовлення та слухове сприймання, корегувати звуковимову; виховувати дбайливе ставлення до природи; учити економно використовувати багатства нашої планети.

Тип уроку:  урок поглиблення знань, умінь і навичок

Основні поняття і терміни: гірські породи, мінерали, корисні копалини, рудні, нерудні, паливні корисні копалини, будівельні матеріали, геолог, надра, родовища, (басейни), шахти, кар´єри, свердловини.

Обладнання: колекції корисних копалин, зразки руд чорних та кольорових металів, калійна сіль, хімічні склянки з водою, скляні палички, атласи, мультимедійна дошка.

Хід уроку

               Природа    це не те, що ми отримали у спадок від                                    предків, а те, що ми взяли в борг у наших нащадків.

Рабірдранат  Тагор

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Е – Добрий день! Сідайте!

Е – Як ви мене чуєте?   Е – Який сьогодні черговий звук?

Під час уроку ми будемо слідкувати за гарною і чіткою вимовою чергових звуків…

 II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

  1. Відповіді на запитання

Е- Що таке гірські породи? (Це всі речовини, які залягають у землі великими масивами)

Е- На які групи поділяють гірські породи? (Гірські породи поділяють на рідкі, тверді, газоподібні)

Е - Наведіть приклади гірських порід. (Граніт, базальт, крейда, вапняк, пісок)

Е- Що таке мінерали? (Це однорідні тіла, що складаються з однієї речовини)

Е- Наведіть приклади мінералів. (золото, алмаз, слюда, кварц)

 2. Гра «Незакінчене речення»

 - Найтвердіший мінерал на Землі — це... (Алмаз).

 - Гірські породи складаються з ... (Мінералів).

 - Найпоширенішим серед гірських порід є... (Граніт).

 - Два-три або більше мінералів входять до складу ….. (Гірських порід)

... Мякий мінерал, який легко подрібнити це ….(Графіт).

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ ТА ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

  • Вибір особистісно значущих цілей

По горах, по лісах та по долинах

Невтомно геологи бродять.

Щось  шукають у надрах земних.

Щось  шукають … і щось  знаходять.

  • Які ж «скарби» приховані в надрах нашої Землі? Чого природа надала нам удосталь, а чого пошкодувала? Про це піде мова на сьогоднішньому уроці.

Відкрийте зошити і запишіть тему уроку: «НОКИІРС    ЛИКАПИОН»

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Корисні копалини

Бесіда з елементами розповіді

Людина з давніх-давен використовує мінерали та гірські породи.

— З чого споруджують будинки, школи, заводи?

Щоб побудувати будинок, потрібно багато піску, цементу, вапняку; без глини та піску не можна виготовити керамічний  чи скляний посуд.

— А з чого виготовляють автомобілі, літаки?

Щоб виготовити машини, верстати, потрібні чавун, сталь, мідь, алюміній. Але автомобілі й літаки самі не поїдуть і не полетять.

  • Що ще потрібно для них?

Так, їм потрібне пальне, яке отримують з нафти. Паливо потрібне і для опалювання житла та промислових підприємств.

Мінерали та гірські породи, які люди видобувають у великих кількостях для подальшого практичного застосування, називають корисними копалинами.

Усі ці речовини залягають на різній глибині в надрах землі і на її поверхні. Щоб користуватися цими багатствами, їх необхідно добути. Тому нафта, вугілля, торф, пісок та інші, необхідні для людей речовини, які добувають з надр землі або з її поверхні, називають копалинами.

А чому вони корисні? Корисні копалини — це природні багатства, які люди видобувають із надр землі чи з її поверхні й використовують у народному господарстві.

Отже, запишіть визначення.

Корисні копалини – усі гірські породи та мінерали, які людина використовує для своїх потреб.

Корисні копалини залягають у землі на різній глибині, а можуть знаходитися і на поверхні. Для їх добування риють відкриті кар’єри, будують шахти, бурять свердловини. (Слайди)
Але знайти корисні копалини в товщі землі не так легко. Родовища корисних копалин розподілені у землі нерівномірно. Їхніми пошуками займаються геологи. (Слайд)

2. Групи корисних копалин

Розповідь вчителя

Усі корисні копалини розподіляють на три групи: горючі (паливні), рудні (металеві) і нерудні (будівельні).

Горючі (паливні) - ті, що горять з виділенням тепла.

— Чи знаєте ви, які корисні копалини використовують як паливо?

До них належать: кам’яне вугілля, буре вугілля, нафта, торф, природний газ.

Повідомлення учня

Як утворилися горючі корисні копалини? Понад 350 мільйонів років тому море, що покривало значну частину материків, відступило. На дні залишилися риби,корали,молюски. Вони відмирали і разом з рослинами поступово перетворювались на тверде вугілля, горючі сланці. А втих місцях де був Світовий океан, утворилися нафта та газ.

Використання горючих корисних копалин.

 — А яке значення має паливо?

 При спалюванні цих копалин утворюється тепло. Воно потрібне для роботи фабрик, заводів, опалювання будинків, приготування їжі. Викопне паливо є цінною сировиною для хімічної промисловості. Наприклад, з нафти виготовляють вазелін, ліки, мило, пластмаси, бензин, гас, а з кам’яного вугілля — фарби, парфуми, також ліки і пластмаси. Пластмаси також виготовляють і з природного газу.

Поговоримо про рудні корисні копалини.

Рудні - з яких виплавляють метали.

До них належать: залізна руда, марганцева руда, ртутна руда, золото, мідна руда, алюмінієва руда.

Як утворилися рудні корисні копалини? Утворюються, як і горючі корисні копалини, зокрема, на дні боліт, озер, рік, морів і океанів. Нагромадженням решток рослинних і тваринних організмів та продуктів їх життєдіяльності, вулканічного матеріалу та матеріалу, що надходить з космосу.  

Використання рудних корисних копалин.

— Подивіться навкруги. Які предмети виготовлені з металів? (Батареї опалювання, труби, металеві деталі парти виготовлені з чавуну, який, у свою чергу, виготовлений з руди.)

Більшість предметів, що оточують нас, зроблені з чавуну, сталі, заліза, які не зустрічаються в природі в чистому вигляді. Ці метали виплавляють з руди; із залізняку — чавун, сталь, з мідної — мідь. З цими металами ви будете ще зустрічатися на уроках хімії.

—Перейдемо до третьої групи.

Нерудні (будівельні) – які використовують без переробки.

— Як ви вважаєте, чому вони називаються будівельними?

— Назвіть корисні копалини, що належать до цієї групи.

До них належать: кухонна сіль, вапняк, граніт, глина, пісок.

Як утворилися нерудні корисні копалини? (Сіль)

Пласти солі виникали не  тільки в озерах, але й на дні морів. Там,  де в давні часи, були моря й озера, тепер стоять гори. А сіль опинилась глибоко в землі. Над нею утворилися інші  гірські породи. Сіль від цього ущільнилася і стала твердою і важкою.

Як утворилися нерудні корисні копалини? (Крейда, вапняк)

На дні давніх морів жили водорості, маленькі тваринки. Вони вмирали і падали на дно. Поступово там накопичувався товстий шар уламків черепашок  і скелетів цих тварин. Згодом вони перетворювалися на крейду.

Але траплялось, що до них додавалися ще й великі тваринки, черепашки, пісок, глина – це все  затверділо і вийшла вже не м’яка крейда, а  камінь – вапняк (білий, сірий, рожевий).

Використання нерудних корисних копалин?

Під час пояснення вчитель демонструє зразки і заповнює таблицю.

3.Корисні копалини України

Розповідь вчителя

Місця залягання корисних копалин ще називають родовищами. Українська земля багата на різні корисні копалини: вугілля, природний газ, залізну руду та багато інших. Найбільші поклади вугілля є на Донеччині, залізної руди - поблизу Кривого Рогу, природного газу - на Закарпатті, Сумщині, Полтавщині, Харківщині. Великі ділянки залягання гірських порід, що містять поклади корисних копалин, називають басейнами.

4. Робота за підручником (с. 109)

Е— Відкрийте підручники на с. 109. Прочитайте розділ «Бібліотечка природодослідника».

— Що ще видобувають в Україні? (золото)

—В яких регіонах його видобувають? (Карпати, Придніпров’я, Донбас, Крим)

  • Як ви думаєте, чи безмежні запаси корисних копалин?

Розповідь вчителя

На перший погляд здається, що корисних копалин багато і вони невичерпні. Проте це не так. Людина видобуває їх за один рік стільки, скільки природа створювала тисячі років. Тож перед людством уже тепер постають важливі завдання - правильно видобувати корисні копалини та раціонально їх використовувати.  Це означає, що видобувати їх треба стільки, скільки повністю буде використано, а переробляти з найменшими відходами.

3. Фізкультхвилинка

 4. Практична робота. Вивчення властивостей корисних копалин за допомогою дослідів.

Проведемо декілька дослідів з корисними копалинами нашої місцевості
1.Проведення дослідів. 
Мета: виявити властивості окремих корисних копалин рідного краю. Після проведення дослідів на кожну корисну копалину учні заповнюють таблиці. 

Допоможе нам у цьому інструкція.

 - Назва корисної копалини.

 - Тверда або рідка копалина?

 - Чи розчиняється у воді?

 - Визначити колір, прозорість.

- Чи має запах?

 - Де можна використовувати, застосовувати?
Дослід №1 з торфом 
Виконує вчитель 
- Розгляньте шматочок торфу. Якого він кольору? Який на дотик? 
- Стискаю його міцно, пробуючи поламати. Чи вдалося мені це зробити? Чи відчувається запах торфу? 
- Кидаю шматочок торфу в склянку з водою. Що помітили? Чи розчинився торф? 
А тепер я підпалю його. Спостерігайте уважно чи буде він горіти. 

Дослід 2 з крейдою

- Розгляньте шматочок крейди. Якого вона кольору? Яка на дотик? 
- Стискаю її міцно, пробуючи поламати. Чи вдалося мені це зробити? Чи відчувається запах? 
- Кидаю шматочок крейди в склянку з водою. Що помітили? Чи розчинилася? 
А тепер я підпалю її. Спостерігайте уважно чи буде вона горіти. 

Дослід №3 з піском і глиною 
- Розглянемо пісок, глину. Якого вони кольору? Які на дотик? 
- Візьмемо у руки пісок. Намочимо його. Чи злипся він докупи? Чи став пластичним, ніби пластилін? 
- Намочимо глину. Якою вона стала? Чи стала пластичною? 
- Чи відчувається запах піску, глини? 
- Кинемо шматочок піску та глини в склянку з водою. Що помітили? Чи розчинився пісок, глина? 
- А тепер я спробую підпалити пісок та глину. Чи загорілися вони? 
Розпізнавання та характеристика корисних копалин свого краю

Корисні копалини

Агрегатний стан

Розчин-ність у воді

Колір

Запах

Горючість

Торф

твердий

-

бурий

без запаху

+

Крейда

тверда

+

біла

без запаху

-

Пісок

твердий

-

жовтуватий

без запаху

-

Глина

тверда

+

Коричнева

без запаху

 

-

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

 Гра «Впізнай корисну копалину».

Діти, а ви любите грати?  Тож давайте перевіримо.

Я вам буду говорити ознаки корисної копалини, а ви повинні її вгадати. Тож почнемо.

  1. Грію взимку я будови, з мене паливо чудове, я потрібен для тепла, з мене зроблені до речі, і такі корисні речі, як пластмаса, гума, фарба, ліки, спирт, бензин, смола. (Кам’яне вугілля.)
  1. Це відомо для дитини: глечики моя родина. (Глина)
  2. Хочеш побудувати дитячий садок, використовуй у розчині.(Пісок)
  3. Горюча речовина, що утворилася із залишків рослин, які зазнали органічних змін в умовах значної вологості і відсутності повітря. (Торф). 
  4. Коли зламаєш руку ти,

Спасе він завжди від біди.

І хоч у тебе настрій скис.

В лікарні вдягнуть швидко…(Гіпс).

6.   Нерудна корисна копалина з гострим характерним смаком, вживається в їжу.     (Сіль). 

  1. Один їз вапняків, який використовується в будівництві. А також необхідний у школі. Білий, крихкий. Залишає слід на дошці. (Крейда)

Гра «Укажіть зайве слово»   

1. Вугілля, нафта, золото, торф.

2. Золото, мідна руда, алюміній, сіль.

3. Пісок, крейда, нафта, вапняк.

Відповіді на запитання

  • Що таке корисні копалини?
  • Хто вивчає корисні копалини, відшукуючи родовища?
  • На які групи поділяють корисні копалини?
  • На які корисні копалини багата Україна?
  • Чи безмежні запаси корисних копалин?

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. ОЦІНЕННЯ УЧНІВ

        Багата в нас природа, неповторна її краса. Щоб вона приносила нам радість, щоб багатства її множилося для майбутніх поколінь, треба оберігати її, дбати про неї. Все, що є в нашій країні: багаті надра корисних копалин, рослинний і тваринний світ, гори і вода, і кожен з нас від дитини до людини похилого віку відповідає за його збереження і розумне використання.

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. §34, 35, с.107-112;

2. Тестування

3.* Поміркуйте, чи може закінчитися запас корисних копалин на Землі?

Тестування

 1. Які корисні копалини використовують у будівництві?

 а) Пісок, глину;    б) граніт, торф;     в) вугілля, сіль.

 2. Які корисні копалини служать паливом?

 а) Нафта, руда;    б) вугілля, торф;    в) вапняк, газ.

 3. Які корисні копалини добувають за допомогою бурових установок?

 а) Граніт, пісок;   б) вугілля, руда;      в) нафта, газ.

 4. Люди якої професії відшукують родовища корисних копалин?

 а) Будівельники;        б) геологи;   в) шахтарі.

 5. Які властивості характерні для піску?

 а) Не має запаху;   б) має своєрідний запах;  в) при підсиханні розсипається;

 г) при підсиханні твердне;   д) у воді не намокає;  е) у воді намокає;

ж) добре пропускає воду;  з) погано пропускає воду.

 6. Оберіть правильне твердження.

 а) Корисні копалини — це все, що знаходиться в землі;

 б) корисні копалини — це природні багатства, які люди добувають з глибин і поверхні землі;

 в) корисні копалини — це все, що служить людині.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
9 травня 2023
Переглядів
2763
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку