Тема. Екскурсія. Визначення сторін горизонту за Сонцем, компасом або місцевими ознаками
Мета. Створити умови для закріплення в учнів уміння орієнтуватися на місцевості за Сонцем, компасом та місцевими ознаками; вказувати напрями сторін горизонту; розвивати кмітливість, спостережливість, мислення, вміння спостерігати, аналізувати і робити висновки, доводити свою думку; формувати потребу у пізнанні природи, виховувати любов до природи та бережливе ставлення.
Обладнання : компас, прапорці, скринька ,конверти із завданнями.
Хід уроку
І .Організація класу
-- Посміхніться один до одного .Намагайтеся створити гарний настрій.
II. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
- Сьогодні ми з вами здійснимо екскурсію до міського парку.
А щоб дізнатися, з якою метою ми здійснимо екскурсію, вам потрібно відгадати загадки.
1. Туди дійти ми не змогли,
Де край неба і край землі. (Горизонт)
2. Його не сіють, а воно півсвіту освічує. (Сонце)
3. Він відшукує шлях будь-де
Уміщається в кишені,
А за собою нас веде. (Компас)
Отож метою нашої екскурсії є закріплення на практиці вміння орієнтуватися на місцевості і визначати сторони горизонту за Сонцем, компасом або місцевими ознаками.
ІII. Підготовка учнів до екскурсії.
Давайте повторимо правила поведінки на екскурсії.
1) По дорозі до місця зупинки йти в колоні по двоє.
2) Не відволікатися по дорозі на сторонні об’єкти, не відставати від товаришів.
3) У колоні не галасувати, слідкувати за вчителем, який йде попереду колони.
4) На зупинках уважно слухати вчителя.
5) Ходити у визначених учителем місцях.
6) Не ламати гілки дерев, кущів.
7) Не виривати з корінням рослини.
8) Не рвати квітів.
9) Не збирати грибів, не рвати і не їсти плодів рослин.
10) Не зачіпати мурашиних куп.
11) Не зачіпати пташиних гнізд.
12) Не заглядати у дупло, під корені дерев — це небезпечно.
13) Не лякати тварин, яких зустрінете.
IV. Підсумки спостережень за погодою .
- Яка пора року?
- Який сьогодні день тижня ?
- Яке число та місяць ?
( 5 листопада день Якова. Якщо сьогодні піде град або снігова крупа, то на Мотрони 22 листопада настане справжня зима.)
- Послухайте , які існують прикмети про листопад.( Прикмети розказує учениця)
- У народі кажуть : «Прикметі вір , але перевір». Тож наше завдання перевірити, чи вони справдяться.
— Який стан неба?
— Чи є опади?
— Яка температура повітря?
— Чи є вітер? Який?
— Положення Сонця на небосхилі?
- Які зміни відбулися у житті рослин ?
- Які зміни відбулися у житті тварин ?
Спостереження за працею людей.
-- Зверніть увагу на красу природи нашого парку , на нові скульптури. Хто пам’ятає прізвище відомого скульптора нашого міста, заслуженого художника України, який створив ці геніальні кам’яні скульптури ? ( Віталій Рожик)
V. Актуалізація опорних знань учнів.
Конкурс «Ерудит» (дві команди по черзі відповідають на запитання , за правильну відповідь отримують по балу.)
1. За допомогою чого можна орієнтуватися на місцевості ? (за Сонцем, компасом, місцевими ознаками)
2. Чому важливо вміти орієнтуватися на місцевості?
3. Що називають горизонтом?
4. Що таке лінія горизонту?
5. Чи можливо дійти до лінії горизонту? ( ні, бо Земля має форму кулі і у неї немає межі)
6. Чи видно зараз лінію горизонту? Чому? (бо тут закрита місцевість)
7. Наведіть приклади відкритої місцевості ( поле, степ, берег моря )
8. Назвіть основні сторони горизонту.
9. Які є проміжні сторони горизонту?
10 . А навіщо потрібні сторони горизонту ?( для орієнтування у просторі)
( Підведення підсумків конкурсу)
VІ . Узагальнення та систематизація знань учнів.
Учні із скриньки беруть по черзі малюнки ( Сонце, компас, горизонт. Відповідно за малюнками діляться на три групи )
Кожна група отримує конверт із завданнями.
1-а група «Горизонт» - поясніть, які природні ознаки допоможуть вам зорієнтуватися на місцевості. Визначіть сторони горизонту за місцевими ознаками.
2-а група «Сонце» - визначте сторони горизонту за Сонцем та тінню.
3-я група «Компас» - визначити сторони горизонту за компасом.
( Обговорення , аналіз роботи кожної групи)
Гра « Сонце і дощ»
Учні стають у коло і беруться за руки. Ведучий каже «Сонце» - всі бігають, коли каже «Дощ» - школярі знову стають у коло. Хто останній став у коло, той ведучий.
VIІ. Підведення підсумків. Рефлексія
- Що корисного ви дізналися ? Що найбільше вам запам’яталося ?
- Що, на вашу думку, було найскладнішим?
- Чим цікавим ви поділитеся з друзями чи батьками після сьогоднішньої екскурсії?
- З якою метою ви ще хотіли б побувати на екскурсії ?
- Щиро вам вдячна !