Конспект уроку "Водойми України"

Про матеріал
Конспект уроку з природознавства "Водойми України" для 4 класу. Містить цікаві завдання та інформацію, необхідну для використання під час вивчення даної теми!
Перегляд файлу

Урок 47. ВОДОЙМИ УКРАЇНИ

Мета: уточнити та розширити знання учнів про водойми України, про річки, їх будову, особливості гірських і рівнинних річок; розвивати пізнавальний інтерес, мовлення; виховувати бережливе ставлення до багатств рідного краю.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Відповіді на запитання для повторення з рубрики «Перевір себе» (с. 112).

2. Фронтальна робота

— Розподіліть властивості корисних копалин та горючих корисних ко­палин.

Кам’яне вугілля

Нафта

Природний газ

пальне

коричневого кольору

газоподібне

сипке

має запах

важче за воду

чорного кольору

маслянистий

не має запаху

крихке

тверде

легше за воду

рідина

легкий

безбарвний

— Запропонуйте шляхи збереження горючих корисних копалин.

— Назвіть родовища горючих корисних копалин в Україні.

— Якщо ми подивимося на карту, глобус, то побачимо, що переважає бла­китний колір. Чому? (Значну частину поверхні землі займає вода.)

— Де вона знаходиться на планеті? (У річках, озерах, морях, океанах тощо.)

— Подивіться на фізичну карту України — численні сині жилки вкри­вають її територію складним узором. Це великі й малі річки, озера, водосхо­вища, лимани, канали тощо — сукупність вод, які необхідні людям для життя і господарської діяльності.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про водойми України.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розповідь учителя

— Вода — цінний дар природи. Без води не було б життя на Землі. Тому до водойм треба ставитися дбайливо, по-господарськи їх використовувати та охо­роняти.

— Які водойми ви знаєте?

— В Україні налічується 70 тисяч річок, з них близько 4 тисяч — за­вдовжки понад 10 км, 137 річок — завдовжки понад 100 км.

— Дніпро — найбільша в країні і третя за величиною в Європі (після Волги і Дунаю) річка. Вона бере початок на півночі Смоленської області і котить свої води до Чорного моря через Росію, Білорусь, Україну, долаючи шлях 2201 км. У межах України довжина Дніпра складає 981 км. Найбільшими притоками Дніпра є Прип’ять і Десна. Меншими за величиною є Тетерів, Псел, Ворскла, Рось, Самара, Конка, Інгулець. Усього у басейні Дніпра — 1424 притоки.

Дністер — друга за величиною річка України, яка протікає у семи об­ластях. Початок бере на північному сході схилу Карпат і впадає у Дністров­ський лиман Чорного моря. Загальна протяжність річки — 1352 км. Протяж­ність Україною — 692 км. На території України в Дністер впадають майже 500 річок.

Південний Буг — річка на південному заході України. Єдина велика річка України, що повністю протікає по її території. Довжина річки — 857 км. Пів­денний Буг має 301 приток, кожен з яких завдовжки до 10 км.

До великих річок належить також Сіверський Донець. Його довжина складає 1053 км, а в межах України — 672 км.

Дунай — друга за протяжністю (після Волги) річка в Європі. Довжина — 2960 км. Її називають «інтернаціональною» річкою, оскільки від витоку до гирла вона протікає по території або по межі 10 держав.

— Ріки України — це багатство нашої Батьківщини. З давніх часів вони використовуються як судноплавні шляхи для перевезення вантажів і паса­жирів. На річках побудовані гідроелектростанції. Воду річок використовують для зрошування земель, а також там розвинене рибне господарство.

2. Робота за підручником (с. 113–116)

Вправа «Мікрофон»

Учні відповідають на запитання на с. 113.

— Як утворюється джерело?

— Приємно напитися джерельної води. Запишіть, чому вона чиста і хо­лодна.

— Що відбувається з водою, коли вона проходить через товщу землі? Дайте правильну відповідь: очищається, забруднюється, нагрівається, охолоджу­ється.

— Як утворюється річка?

— Що таке виток річки? Що може бути витоком річки?

— Розкажіть за малюнком 103 про річкове русло.

— Розкажіть за малюнком 104 про будову річки.

— Які притоки є у Дніпра?

— Як визначити лівий і правий берег річки?

— Які бувають річки?

— Що ви дізналися про рівнинні і гірські річки?

— Назвіть рівнинні річки України. Розкажіть про них.

— Назвіть гірські річки.

— Чим живляться річки?

Учні виконують практичну роботу на с. 116.

— Розкажіть, про що ви прочитали у «Бібліотечці природодослідника».

— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 116.

— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Гра «Відгадай»

— Про яку річку йдеться?

«Коли ми під’їхали до річки, мені стало ніяково. Вода мчала зі скаженою швидкістю, увесь час чувся гул каменів, що перекочуються. Мій кінь три­вожно пирхав, а у мене від швидкої течії починала крутитися голова, але по­трібно було, не втрачаючи часу перебиратися на ту сторону, оскільки вода при­бувала з кожною хвилиною».

«Привільно несе свої могутні води красуня річка, чим далі вона тече, тим стає багатоводнішою, ліниво, спокійно течуть її прозорі води, тут можна ба­чити багато піщаних мілин, у весняну повінь річка широко розливається».

2. Гра «Закінчи речення»

Річки несуть свої води у...

Місце, де починається річка, називається...

Місце, де річка впадає у море, озеро або іншу річку, називається...

Руслом називається...

Гирло це — ...

Кожна річка має...

Річки впадають...

Менші річки, що впадають у велику річку, називаються...

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Чого вас навчив сьогоднішній урок?

— Назвіть річки України.

— Яка річка найдовша?

— Де бере початок Дніпро?

— Назвіть притоки Дніпра. (Прип’ять, Псел, Ворскла, Десна)

— Де бере початок Дністер?

— Де протікає Сіверський Донець?

— Куди впадає Південний Буг?

— Де на території України протікає Дунай?

— Які бувають річки?

— Розкажіть про будову річки.

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник (с. 113–116).

Знайти прислів’я і приказки про річки, дібрати пісні, у назвах яких згаду­ються річки, скласти вірші про річку.

 

doc
Додано
31 березня 2020
Переглядів
1037
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку