Мета: уточнити та розширити знання учнів про водойми України, про річки, їх будову, особливості гірських і рівнинних річок; розвивати пізнавальний інтерес, мовлення; виховувати бережливе ставлення до багатств рідного краю.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Відповіді на запитання для повторення з рубрики «Перевір себе» (с. 112).
2. Фронтальна робота
— Розподіліть властивості корисних копалин та горючих корисних копалин.
Нафта |
Природний газ |
|
пальне |
коричневого кольору |
газоподібне |
сипке |
має запах |
важче за воду |
чорного кольору |
маслянистий |
не має запаху |
крихке |
тверде |
легше за воду |
рідина |
легкий |
безбарвний |
— Запропонуйте шляхи збереження горючих корисних копалин.
— Назвіть родовища горючих корисних копалин в Україні.
— Де вона знаходиться на планеті? (У річках, озерах, морях, океанах тощо.)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про водойми України.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь учителя
— Вода — цінний дар природи. Без води не було б життя на Землі. Тому до водойм треба ставитися дбайливо, по-господарськи їх використовувати та охороняти.
— Які водойми ви знаєте?
— Ріки України — це багатство нашої Батьківщини. З давніх часів вони використовуються як судноплавні шляхи для перевезення вантажів і пасажирів. На річках побудовані гідроелектростанції. Воду річок використовують для зрошування земель, а також там розвинене рибне господарство.
2. Робота за підручником (с. 113–116)
Вправа «Мікрофон»
Учні відповідають на запитання на с. 113.
— Як утворюється джерело?
— Приємно напитися джерельної води. Запишіть, чому вона чиста і холодна.
— Що відбувається з водою, коли вона проходить через товщу землі? Дайте правильну відповідь: очищається, забруднюється, нагрівається, охолоджується.
— Як утворюється річка?
— Що таке виток річки? Що може бути витоком річки?
— Розкажіть за малюнком 103 про річкове русло.
— Розкажіть за малюнком 104 про будову річки.
— Які притоки є у Дніпра?
— Як визначити лівий і правий берег річки?
— Які бувають річки?
— Що ви дізналися про рівнинні і гірські річки?
— Назвіть рівнинні річки України. Розкажіть про них.
— Назвіть гірські річки.
— Чим живляться річки?
Учні виконують практичну роботу на с. 116.
— Розкажіть, про що ви прочитали у «Бібліотечці природодослідника».
— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 116.
— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
— Про яку річку йдеться?
«Привільно несе свої могутні води красуня річка, чим далі вона тече, тим стає багатоводнішою, ліниво, спокійно течуть її прозорі води, тут можна бачити багато піщаних мілин, у весняну повінь річка широко розливається».
Місце, де починається річка, називається...
Місце, де річка впадає у море, озеро або іншу річку, називається...
Руслом називається...
Гирло це — ...
Кожна річка має...
Річки впадають...
Менші річки, що впадають у велику річку, називаються...
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Чого вас навчив сьогоднішній урок?
— Назвіть річки України.
— Яка річка найдовша?
— Де бере початок Дніпро?
— Назвіть притоки Дніпра. (Прип’ять, Псел, Ворскла, Десна)
— Де бере початок Дністер?
— Де протікає Сіверський Донець?
— Куди впадає Південний Буг?
— Де на території України протікає Дунай?
— Які бувають річки?
— Розкажіть про будову річки.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 113–116).
Знайти прислів’я і приказки про річки, дібрати пісні, у назвах яких згадуються річки, скласти вірші про річку.