Розробка уроку "Гори. Карпатські гори"

Про матеріал
Урок природознавства у 4 класі "Гори. Карпатські гори". Метою цього уроку є продовжувати формувати уявлення про природу України, про Карпатські гори.
Перегляд файлу

Тема: Гори. Карпатські гори.

Мета:   продовжувати формувати уявлення про природу України, сформувати поняття Карпатські гори, ознайомити з характерними особливостями Карпатських гір; продовжувати формувати навички роботи з фізичною картою України, зошитом, підручником.

Розвивати мислення, спостережливість, уяву, увагу, правильні уявлення про навколишній світ. Виховувати любов до Батьківщини, бережне ставлення до природи.

Обладнання: фізична карта України, фотографії із зображенням Карпатських гір, телевізор,  презентація Українських Карпат.

 

Хід уроку

І. Підсумки фінологічних спостережень.

(Сьогодні – _________. Температура повітря -            вітер -        небо- опади -   )

ІІ. Актуалізація опорних знань

- Перед нами фізична карта України. На ній назви численних міст, річок, височин. Все це наш рідний край, що зветься Україною. Куди б не поїхали ми, скрізь приваблює і зачаровує нас природа своєю неповторною красою. Багато захоплених відгуків заслужила природа одного із куточків нашої країни, куди ми з вами сьогодні відправляємось в якості дослідників і туристів. А куди саме помандруємо, вам допоможе дізнатися кросворд.

Розгадування кросворда.

1. Які гори впливають на погоду Південного берега Криму? (Кримські).

2. Найвища гора Кримських гір. (Роман-Кош).

3.  Невеликі підвищення на рівнинах. (Горби).

4.  Нижня частина гори. (Підніжжя).

5. Верхня частина гори. (Вершина).

6.  Місця відпочинку, яких багато в Криму. (Курорти).

7. Великі заглибини з крутими схилами. (Яри).

1 К

р

и

м

с

ь

к

і

 

2Р

о

м

А

н

-

К

о

ш

 

 

3г

о

Р

б

и

 

 

4П

і

д

н

і

ж

ж

я

5в

е

р

ш

и

н

А

 

 

6к

у

р

о

р

Т

и

 

7я

р

И

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети.

- Сьогодні ми здійснимо подорож до Карпат, які знаходяться в Україні, називають Українськими Карпатами. Отже, ми побуваємо на найвищій вершині Карпатських гір. Ви дізнаєтесь багато нового і цікавого, невідомого ще вам.

ІV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.

1. Розповідь з елементами бесіди і демонстрацією слайдів.

Назва Карпатських гір підходить від слов'янського "харбат", тобто "хребет". Українські Карпати - гори, середні за висотою. Утворені кількома гірськими хребтами. А між ними розкинулися мальовничі долини.

Клімат Карпат теплий і вологий. Карпатські гори - це місце в Україні, де випадає найбільше опадів: дощів - навесні і влітку, снігу - взимку. Весною сніг довго лежить на вершинах гір, але з часом тане під променями сонця. Після дощів і танення снігу вода потоками збігає з гір у долини й часто спричиняє повені. З гір тече безліч струмків і річок. Карпати - місце в Україні, де найбільше річок. Серед них Дністер, Тиса, Прут, Черемош. Вони багатоводні й використовуються для водопостачання, виробництва електроенергії.

Карпати - місце в Україні, де найбільше лісів. 20% всіх лісів зосереджено саме в Карпатах. Тому їх і називають "лісистими" і "зеленими". Характерна риса Карпат - м'якість. Плавні контури хребтів, м'які відтінки зелені гірських схилів, вкритих лісами майже до самих вершин і оповитих блакитним серпанком.

Ми з вами говорили про те, що рослинність в горах змінюється від підніжжя до вершини. Тому біля підніжжя росте листяний ліс, в якому є дуби, граби, бук, липи, клени, ясени, вільха. Вище - мішаний ліс. В ньому вже з'являються і хвойні дерева: ялиці, ялини європейські (смереки). Тут можна зустріти кущі малини, ожини, шипшини, ліщини, багато лікарських рослин, грибів. Ще вище -ліс стає хвойним. У ньому ростуть смереки, ялиці, модрини. Хвойні ліси змінюються чагарниками, а за ними розкинулися гірські луки - полонини. Вони вкриті різними трав'янистими рослинами.

В Українських Карпатах налічується 280 видів птахів – це половина усього пташиного роду України. Переважають лісові види - дятли, синиці, дрозди, галки, зяблики, щиглики, рябчики, вальдшнепи, яструби, орли, сови.

Типовим представниками лісів є дикий кабан, козулі й благородні олені, заєць-русак, лисиця, лісова куниця, горностай. Рідкісними в Карпатах стали борсуки. Зменшилася і чисельність таких хижих звірів, як вовк, рись та дикий кіт. 

Людина значно змінила природне середовище Карпат. Широко використовуються природні ресурси. Через Карпати проходять залізниці, автомагістралі, нафто і газопроводи, лінії електропередач і зв'язку з зарубіжними країнами.

Населення займається вівчарством, землеробством, скотарством, виноградарством, садівництвом, розвинута деревообробна промисловість. У будь-яку пору року Карпатські гори приваблюють туристів. В місцях виходу цілющих мінеральних вод створені санаторії, де щорічно оздоровлюються десятким тисяч людей. Іван Франко дуже любив гори. В 1884 році він особисто вів першу туристичну групу студентської молоді.

2. Групова робота (Треба опрацювати в групах матеріал підручника та додатковий матеріал і підготувати повідомлення для учнів класу.)

 І група – «Географи»

1) Знайдіть на карті Карпатські гори, поясніть, як це легко зробити.

2) Визначте, в якій частині України вони знаходяться, доведіть свою правоту.

3) Знайдіть найвищу вершину Карпат. Назвіть її. Як ви відшукали її на карті?

4) Визначте річки, які беруть початок у Карпатах. Які ще ріки протікають у Карпатах?

5) Пригадайте назву озера, яке є у Карпатах. Підготуйте стислу розповідь. Розповідаючи, показуйте на карті.

ІІ група «Метеорологи»

Розповісти про клімат Карпат,його особливості .

ІІІ група – «Ботаніки»

Розказати про рослинний світ Карпатських гір. Пояснити причини змін рослинного світу від підніжжя до вершин Карпат.

ІV група – «Зоологи»

Розповісти про тваринний світ Карпат. Пояснити чому він такий багатий і різноманітний.

V група «Зелений патруль»

Підготувати повідомлення про роль рослинного світу в Карпатах. Створення заповідниківта Національних парків. Висловити припущення про екологічні проблеми та боротьба зними. Показати зв'язок екосистеми на прикладах ланцюгів живлення.

3. Виступ представників кожної групи

V. Узагальнення і систематизації знань

Тестування.

1. Гори, розташовані на заході України:

а) Карпатські;               б) Кримські;                         в) Уральські.

2. За висотою Карпати є:

а) низькими;                      б)середніми;                       в) високими.

3. Найвища вершина Карпатських гір:

а) г. Джомолунгма;                 б) г. Роман-Кош;              в) г. Говерла.

4. Висота г. Говерли:

а) 2061 м;                                б) 1000м;                             в) 5061 м.

5. Які річки течуть у Карпатах:

а) Десна, Івотка;                   б) Дністер, Тиса;                   в) Дніпро, Сейм

6. Яку течію мають річки Карпат:

а) швидку, бурхливу;                                          б) спокійну, повільну.

7. Озеро в Карпатах:

а) Синевір;                           б) Світязь;                               в) Турське.

8. Як називається рівнина в Карпатах:

а) яйла;                                 б) пасовища;                             в) полонина.

9. Які рослини ростуть в Карпатах:

а) смерека, бук, модрина;                          б) суничне дерево, троянди.

10. Які рослини Карпат занесені до Червоної книги:

а) малина, ожина;   б) нарцис вузьколистий, едельвейс;       в) клен, липа.

11. Тільки в Карпатських лісах мешкає:

а) орел;                         б) білка карпатська;                             в) заєць.

12. До Червоної книги занесений:

а) тритон карпатський;                     б) їжак;                     в) гриф

Взаємоперевірка:1-а; 2-б; 3-в; 4-а; 5-б; 6-а; 7-а; 8-в; 9-а; 10-б; 11-б; 12-а.

 

Поміркуй!

Природнича задача.Піднімаючись на кожні 200м вверх температура знижується на 1 градус. Яка температура повітря буде на вершині Говерли, якщо біля підніжжя гори +25 градусів? Чи потрібно взяти з собою теплий одяг, піднімаючись на вершину гори? Доведіть свою думку.

 

VІ. Підсумок

 

Наша заочна подорож закінчується.

А по яких горах ми подорожували?

Що вияснили і запам'ятали про ці гори?

Що найбільше сподобалось на уроці?

Про що хотіли б ще дізнатися на наступному уроці?

Огляд виставки карпатського одягу, сувенірів із Карпат, фотографій.

VIІ. Домашнє завдання.

а) Учням, які бували в Карпатах, скласти усну розповідь про природу гір, їх красу.

б) Опрацювати статтю в підрчнику. Відповідати на запитання.

в) Намалювати гірські пейзажі (за бажанням).

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Уколова Тетяна
До підручника
Природознавство 4 клас (Андрусенко І.В.)
Додано
31 березня 2020
Переглядів
618
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку