Тема: Гори. Карпатські гори.
Мета: продовжувати формувати уявлення про природу України, сформувати поняття Карпатські гори, ознайомити з характерними особливостями Карпатських гір; продовжувати формувати навички роботи з фізичною картою України, зошитом, підручником.
Розвивати мислення, спостережливість, уяву, увагу, правильні уявлення про навколишній світ. Виховувати любов до Батьківщини, бережне ставлення до природи.
Обладнання: фізична карта України, фотографії із зображенням Карпатських гір, телевізор, презентація Українських Карпат.
Хід уроку
І. Підсумки фінологічних спостережень.
(Сьогодні – _________. Температура повітря - вітер - небо- опади - )
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Перед нами фізична карта України. На ній назви численних міст, річок, височин. Все це наш рідний край, що зветься Україною. Куди б не поїхали ми, скрізь приваблює і зачаровує нас природа своєю неповторною красою. Багато захоплених відгуків заслужила природа одного із куточків нашої країни, куди ми з вами сьогодні відправляємось в якості дослідників і туристів. А куди саме помандруємо, вам допоможе дізнатися кросворд.
Розгадування кросворда.
1. Які гори впливають на погоду Південного берега Криму? (Кримські).
2. Найвища гора Кримських гір. (Роман-Кош).
3. Невеликі підвищення на рівнинах. (Горби).
4. Нижня частина гори. (Підніжжя).
5. Верхня частина гори. (Вершина).
6. Місця відпочинку, яких багато в Криму. (Курорти).
7. Великі заглибини з крутими схилами. (Яри).
1 К |
р |
и |
м |
с |
ь |
к |
і |
||||||
|
2Р |
о |
м |
А |
н |
- |
К |
о |
ш |
|
|||
|
3г |
о |
Р |
б |
и |
|
|||||||
|
4П |
і |
д |
н |
і |
ж |
ж |
я |
|||||
5в |
е |
р |
ш |
и |
н |
А |
|
||||||
|
6к |
у |
р |
о |
р |
Т |
и |
||||||
|
7я |
р |
И |
||||||||||
ІІІ. Повідомлення теми і мети.
- Сьогодні ми здійснимо подорож до Карпат, які знаходяться в Україні, називають Українськими Карпатами. Отже, ми побуваємо на найвищій вершині Карпатських гір. Ви дізнаєтесь багато нового і цікавого, невідомого ще вам.
ІV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
1. Розповідь з елементами бесіди і демонстрацією слайдів.
Назва Карпатських гір підходить від слов'янського "харбат", тобто "хребет". Українські Карпати - гори, середні за висотою. Утворені кількома гірськими хребтами. А між ними розкинулися мальовничі долини.
Клімат Карпат теплий і вологий. Карпатські гори - це місце в Україні, де випадає найбільше опадів: дощів - навесні і влітку, снігу - взимку. Весною сніг довго лежить на вершинах гір, але з часом тане під променями сонця. Після дощів і танення снігу вода потоками збігає з гір у долини й часто спричиняє повені. З гір тече безліч струмків і річок. Карпати - місце в Україні, де найбільше річок. Серед них Дністер, Тиса, Прут, Черемош. Вони багатоводні й використовуються для водопостачання, виробництва електроенергії.
Карпати - місце в Україні, де найбільше лісів. 20% всіх лісів зосереджено саме в Карпатах. Тому їх і називають "лісистими" і "зеленими". Характерна риса Карпат - м'якість. Плавні контури хребтів, м'які відтінки зелені гірських схилів, вкритих лісами майже до самих вершин і оповитих блакитним серпанком.
Ми з вами говорили про те, що рослинність в горах змінюється від підніжжя до вершини. Тому біля підніжжя росте листяний ліс, в якому є дуби, граби, бук, липи, клени, ясени, вільха. Вище - мішаний ліс. В ньому вже з'являються і хвойні дерева: ялиці, ялини європейські (смереки). Тут можна зустріти кущі малини, ожини, шипшини, ліщини, багато лікарських рослин, грибів. Ще вище -ліс стає хвойним. У ньому ростуть смереки, ялиці, модрини. Хвойні ліси змінюються чагарниками, а за ними розкинулися гірські луки - полонини. Вони вкриті різними трав'янистими рослинами.
В Українських Карпатах налічується 280 видів птахів – це половина усього пташиного роду України. Переважають лісові види - дятли, синиці, дрозди, галки, зяблики, щиглики, рябчики, вальдшнепи, яструби, орли, сови.
Типовим представниками лісів є дикий кабан, козулі й благородні олені, заєць-русак, лисиця, лісова куниця, горностай. Рідкісними в Карпатах стали борсуки. Зменшилася і чисельність таких хижих звірів, як вовк, рись та дикий кіт.
Людина значно змінила природне середовище Карпат. Широко використовуються природні ресурси. Через Карпати проходять залізниці, автомагістралі, нафто і газопроводи, лінії електропередач і зв'язку з зарубіжними країнами.
Населення займається вівчарством, землеробством, скотарством, виноградарством, садівництвом, розвинута деревообробна промисловість. У будь-яку пору року Карпатські гори приваблюють туристів. В місцях виходу цілющих мінеральних вод створені санаторії, де щорічно оздоровлюються десятким тисяч людей. Іван Франко дуже любив гори. В 1884 році він особисто вів першу туристичну групу студентської молоді.
2. Групова робота (Треба опрацювати в групах матеріал підручника та додатковий матеріал і підготувати повідомлення для учнів класу.)
І група – «Географи»
1) Знайдіть на карті Карпатські гори, поясніть, як це легко зробити.
2) Визначте, в якій частині України вони знаходяться, доведіть свою правоту.
3) Знайдіть найвищу вершину Карпат. Назвіть її. Як ви відшукали її на карті?
4) Визначте річки, які беруть початок у Карпатах. Які ще ріки протікають у Карпатах?
5) Пригадайте назву озера, яке є у Карпатах. Підготуйте стислу розповідь. Розповідаючи, показуйте на карті.
ІІ група «Метеорологи»
Розповісти про клімат Карпат,його особливості .
ІІІ група – «Ботаніки»
Розказати про рослинний світ Карпатських гір. Пояснити причини змін рослинного світу від підніжжя до вершин Карпат.
ІV група – «Зоологи»
Розповісти про тваринний світ Карпат. Пояснити чому він такий багатий і різноманітний.
V група «Зелений патруль»
Підготувати повідомлення про роль рослинного світу в Карпатах. Створення заповідниківта Національних парків. Висловити припущення про екологічні проблеми та боротьба зними. Показати зв'язок екосистеми на прикладах ланцюгів живлення.
3. Виступ представників кожної групи
V. Узагальнення і систематизації знань
Тестування.
1. Гори, розташовані на заході України:
а) Карпатські; б) Кримські; в) Уральські.
2. За висотою Карпати є:
а) низькими; б)середніми; в) високими.
3. Найвища вершина Карпатських гір:
а) г. Джомолунгма; б) г. Роман-Кош; в) г. Говерла.
4. Висота г. Говерли:
а) 2061 м; б) 1000м; в) 5061 м.
5. Які річки течуть у Карпатах:
а) Десна, Івотка; б) Дністер, Тиса; в) Дніпро, Сейм
6. Яку течію мають річки Карпат:
а) швидку, бурхливу; б) спокійну, повільну.
7. Озеро в Карпатах:
а) Синевір; б) Світязь; в) Турське.
8. Як називається рівнина в Карпатах:
а) яйла; б) пасовища; в) полонина.
9. Які рослини ростуть в Карпатах:
а) смерека, бук, модрина; б) суничне дерево, троянди.
10. Які рослини Карпат занесені до Червоної книги:
а) малина, ожина; б) нарцис вузьколистий, едельвейс; в) клен, липа.
11. Тільки в Карпатських лісах мешкає:
а) орел; б) білка карпатська; в) заєць.
12. До Червоної книги занесений:
а) тритон карпатський; б) їжак; в) гриф
Взаємоперевірка:1-а; 2-б; 3-в; 4-а; 5-б; 6-а; 7-а; 8-в; 9-а; 10-б; 11-б; 12-а.
Поміркуй!
Природнича задача.Піднімаючись на кожні 200м вверх температура знижується на 1 градус. Яка температура повітря буде на вершині Говерли, якщо біля підніжжя гори +25 градусів? Чи потрібно взяти з собою теплий одяг, піднімаючись на вершину гори? Доведіть свою думку.
VІ. Підсумок
Наша заочна подорож закінчується.
А по яких горах ми подорожували?
Що вияснили і запам'ятали про ці гори?
Що найбільше сподобалось на уроці?
Про що хотіли б ще дізнатися на наступному уроці?
Огляд виставки карпатського одягу, сувенірів із Карпат, фотографій.
VIІ. Домашнє завдання.
а) Учням, які бували в Карпатах, скласти усну розповідь про природу гір, їх красу.
б) Опрацювати статтю в підрчнику. Відповідати на запитання.
в) Намалювати гірські пейзажі (за бажанням).