Конспект уроку "Король Данило – будівничий Галицько-Волинської держави"

Про матеріал
Конспект уроку з історії України для 7 класу "Король Данило – будівничий Галицько-Волинської держави"
Перегляд файлу

Тема: Король Данило – будівничий Галицько-Волинської держави

 

Клас: 7

Мета: продовжувати формувати в учнів уявлення про Галицько-Волинську державу як               спадкоємицю традицій Київської Русі, показати роль Данила Галицького в процесі державотворення, висвітлити засади його внутрішньої та зовнішньої політики; продовжувати розвивати вміння складати таблиці, аналізувати історичні факти та події, працювати з історичними картами, документами, організовувати словникову роботу; виховувати повагу до історичного минулого, національну свідомість на основі особистого сприймання історії, формувати лідерські якості на прикладі діяльності Данила Галицького.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання: підручник Історія України: підручник для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. / О. В. Гісем. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2015. – 272 с. : іл.., атлас «Історія України, 7 клас», контурна карта, презентація

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

  • Знати визначні дати часів правління Данила Галицького;
  • Уміти узагальнювати та систематизувати знання про особливості розвитку

Галицько-Волинського князівства в період правління Данила Галицького;

  • Висловлювати своє ставлення до особи короля Данила та його ролі в розбудові української держави.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання, підготовка робочого місця, перевірка відвідуваності.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Фронтальне опитування класу за методикою «Незакінчене речення»:

1. У 1223 р. відбулася битва на річці … між …

2. Великий західний похід монгольської армії очолив онук Чінгісхана хан …

3. Оборону Чернігова очолив …

4. Напад хана Батия на Київ відбувся в…

5. Обороною Києва керував ……

6. Держава монголо-татар отримала назву …

7. Столицею Золотої Орди було місто …

8. У битві на річці Калка брав участь ще молодий галицько-волинський князь ….

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Розповідь вчителя: Про мужність Данила Галицького складено чимало легенд. Зокрема, що під час облоги польського міста Каліш князь Данило Романович особисто проник за міські мури на розвідку, перевдягнувшись боярином, а обличчя закрив глухим шоломом. Почувши ж, як городяни на своїх зборах сперечаються, здавати їм місто чи ні, князь назвав своє справжнє ім’я і запропонував їм капітулювати перед ним особисто. Вражені його сміливістю й відвагою, поляки й уклали договір з хоробрим воїном.

 А ще Данило був направду мудрим і вірним даному слову. Мав Король Данило улюбленого коня Вітра, що не раз у боях служив йому вірою і правдою. Коли ж кінь постарів, король суворо наказав, аби коня пильнували, як зіницю ока: той, хто сповістить про смерть коня, потрапить у руки ката та буде страчений. Певна річ, смерть на жодні накази – навіть княжі, не зважає. Однак, коли надійшов чорний день, конюха врятував королівський блазень Олелько. Пішов до короля та й каже: – Ваш коханий кінь їсти не їсть, пити не п’є, дихати не дихає і рухати не рухається. – То він, напевно, здох! – вигукнув король. – Правда ваша, але то не я сказав, а ви. І можете собі самі з катом домовитись… Король розсміявся і, замість кари, нагородив Олелька за дотепну витівку.

ІV. Оголошення теми, мети, плану уроку

Епіграф до уроку: «Цей же Данило був другим після Соломона» (З Іпатіївського літопису)

Проблемне питання

Чому Данила називають мудрим як Соломон?

План уроку

1. Відновлення Галицько-Волинської держави

2. Боротьба проти монголо-татарського панування

3. Реформи Данила Галицького

4. Значення правління Данила Галицького

V. Вивчення нового матеріалу

1) Відновлення Галицько-Волинської держави.

Робота з таблицею.

Учні впродовж уроку складають таблицю про внутрішню та зовнішню політику Данила Галицького.

Князь

Роки правління

Зовнішня політика

Внутрішня політика

 

 

 

 

 

Розповідь вчителя

Робота з картою

 Сьогодні ми маємо розглянути історію Галицького-Волинської держави в роки правління Данила Галицького і для кращого засвоєння матеріалу впродовж уроку ми складатимемо таблицю за зразком, який показано на слайді та позначати в контурній карті основні події.

На шляху до утвердження влади Данило Романович у 1238 р. розгромив Добжинський орден хрестоносців під Дорогочином, що вторглися в його володіння. В 1238 р. захоплює столицю Галич, у 1239 р. – захопив Київ, чим завершив відновлення володінь свого батька Романа. Після повернення князю довелося долати опір бояр і боротися за престол із сином чернігівського князя Михайла Всеволодовича – Ростиславом. Спочатку Данило приборкав бояр, а потім пішов проти Ростислава, який спирався на воєнну підтримку Угорщини та Польщі. Вирішальна битва між ними відбулася 17 серпня 1245 р. під Ярославом, де Данило разом  з братом Васильком здобув блискучу перемогу.

 Це була одна з найбільших битв на Русі в ХІІІ ст. Данило проявив неабиякий талант полководця. В результаті було схоплено командувача польських військ Флоріана та багато ворожих Данилу бояр. Лише Ростиславові вдалося втекти. Перемога під Ярославом поклала край тривалій боротьбі за відновлення єдності Галицько-Волинської держави. Данило вирішив, що він буде управляти Галичиною, а його брат Василько буде правити у Волині, тому за Данилом закріпилося прізвисько Галицький.

Робота з картою: учні, працюючи з картою, зображеною на слайді та в атласі, мають позначити на контурній карті битву під Дорогочином, Ярославом.

 

2) Боротьба проти монголо-татарського панування

3) Реформи Данила Галицького

Слово Вчителя

Для того, щоб розглянути 2 та 3 пункти плану ви поділитеся на 2 групи та отримає завдання на картках, прочитавши їх, ви продовжите самостійно складати таблицю, позначати події на контурній карті, а потім обміняєтесь інформацією між групами, задаючи один одному запитання.

Робота в групах

 Учні діляться на 2 групи кожна з яких отримує завдання та має знайти інформацію про наступні події та факти за поданим планом (вчитель роздає картки із завданнями)

Група 1:

1. Взаємодія з ханом Батиєм.

2. Коронація Данила Галицького.

3. Боротьба з намісником хана Берке Куремсою.

4. Діяльність монголо-татарського полководця Бурундая.

Словникова робота: учні записують значення термінів: ярлик, коронація.

Ярлик -дозвіл на князювання, який видавали монгольські хани руським князям.

Коронація – церемонія отримання влади в країні монархом.

Робота з контурною картою: учні позначають місце і дату коронації Данила Галицького

 

Група 2:

1. Заснування Галицької митрополії.

2. Військова реформа.

3. Розбудова міст.

4. Династичні зв’язки Данила Галицького.

Робота з контурною картою: учні позначають на карті міста Холм та Львів та дати їх заснування.

 

4) Значення правління Данила Галицького

 Розповідь вчителя:

У 1264 році Данило Галицький, втративши зір помер у своєму найулюбленішому місті Холм, так і не виконавши мети свого правління: позбутися монголо-татарської залежності.

Отже, король Данило правив з 1238 по 1264 рр.

У роки свого правління Данило Галицький:

  • Відновив Галицько-Волинську державу – спадкоємицю Київської Русі;
  • Остаточно подолав супротив галицьких бояр;
  • Побудував нові міста (Холм, Львів), фортеці, церкви, монастирі;
  • Реорганізував військо, підвищив його ефективність;
  • Намагаючись захистити свою державу від монголів й знайти в Європі союзників для боротьби з ними, уклав союз з Папою Римським і був урочисто коронований, після чого став першим українським королем;
  • Проводив досить сміливу та розумну взаємодію з монголо-татарським ханом, за що його прозвали «Другим по Соломонові».

 

V. Закріплення й систематизація вивченого матеріалу

Повернення до проблемного питання

То чому ж Данила називали мудрим як Соломон?

Робота за методикою «Історичне лото»

На презентації розміщується таблиця, що містить 9 запитань, відповіді на які мають дати учні. Після того, якщо дані всі правильні відповіді, то відкривається наступний слайд із зашифрованою ілюстрацією. Учні мають впізнати, що на ній зображено.

 

VI. Підведення підсумків уроку

Вчитель пропонує учням підсумувати вивчений на уроці матеріал та ставить оцінки за активність.

VII. Домашнє завдання

Опрацювати § 17-18, завершити роботу з контурною картою, заповнити схеми:

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Лисак Катерина
Додано
12 лютого
Переглядів
782
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку