Конспект уроку "Кров. Ії склад та функції."

Про матеріал
Конспект уроку містить інформацію про клітини крові та завдання до даної теми. Матеріал може бути корисний вчителям біології, основ здоров'я.
Перегляд файлу

  Тема:  Кров. Її склад та функції.

Мета:  Навчальна:

  1. Формування поняття про еритроцити, як формені елементи крові;
  2. формування поняття про  біологічнs явищf

 Розвивальна:

  1. Розвиток логічного мислення;
  2. розвиток вміння пошуку причинно-наслідкових зв’язків;
  3. розвиток комунікативної компетентності;
  4. розвиток вміння роботи з різними джерелами інформації;
  5. розвиток вміння працювати з лабораторним обладнанням;

 Виховна:

  1. формування інтересу до вивчення біології ;
  2. формування здорового способу життя;
  3. профорієнтація;
  4. розширення кругозору учнів.

 

І.  Організаційний момент.(  ціннісна  компетентність)

Привітання, побажання  впевненості  в  своїх  силах  і  знаннях.

ІІ.   Мотивація  навчальної  діяльності.

Довгий час за кров’ю визнавали могутню та виключну силу: з її допомогою скріпляли священні клятви, древні греки приносили кров в жертву своїм богам. Деякі філософи Давньої Греції вважали кров носієм душі. Давньогрецький лікар Гіпократ призначав душевнохворим кров здорових людей. Він вважав, що в крові здорових людей – здорова душа. Дійсно, кров – найдивніша тканина нашого тіла. Рухливість крові – це найважливіша умова життєдіяльності організму. Як не можна представити державу без електромереж, так не можна зрозуміти існування людини та тварини без руху крові по судинам.

З розвитком науки людський розум все глибше пірнає в таємниці крові. Упірнемо ж і ми з вами в її таємниці і познайомимось ближче з Його Величністю Еритроцитом.  

ІІІ Актуалізація  опорних  знань.

Бесіда

  •  Як  називається  відносна  динамічна  сталість внутрішнього  середовища  організму  та  його  фізіологічних  функцій?      (Гомеостаз)
  • Поясніть, як  ви  розумієте  класичний  вислів  К.Бернара  про  те, що  сталість  внутрішнього  середовища є  неодмінною  умовою  життя.    (Відповідь.  Для  клітин  комфортними  є  досить  вузькі фізіологічні  параметри.  Значення  гомеостазу  полягає  в  тому, що  підтримується  стабільність  клітинного   оточення, а  це  забезпечує  відносну  незалежність  організму  від  навколишнього  середовища.)
  • Які  основні  рідини  становлять  внутрішнє  середовище  організму  людини?  (  Кров, лімфа, тканинна  рідина)
  • Які  особливості  мають  та  які  функції  виконують  рідини  внутрішнього  середовища:  тканинна  рідина, лімфа, кров?

 

 Кров -  одна  з рідин  внутрішнього  середовища  організму.  Якими  епітетами  її тільки не  нагороджують.

2)Завдання. Подумайте і  запишіть  епітети  до  слова  « кров».

    Наші  предки  вважали, що  кров  і  життя -  це  одне  й  те  саме.  На  крові  клялися, приносили  в  жертву  богам, кропили  поля  перед  сівбою, давали  пити  від  хвороб  і  старості, переливали  від  тварин.

  -Чим  пояснити  таке  надзвичайне  ставлення  до  крові?

-  Чому  кров  така  важлива  для  організму  людини?  Які  її  функції?

 

ІV.Вивчення нового матеріалу

1)Будова  і  функції клітин крові.

Пояснення  вчителя:  Еритроцити – найбільш  численні  клітини  крові.  У  крові  чоловіків  в  1 мм3  міститься  5.4 млн  еритроцитів, у  жінок -  4,5 млн.  Сукупність  усіх  еритроцитів  крові  людини  -  еритрон -  становить  25*1012 – 30  *  1012.  розміри еритроцитів  невеликі (  діаметр  7-8  мкм), вони не здатні до активного руху і па­сивно пливуть, використовуючи рух крові. Ядро втрачають у про­цесі формування в червоному кістковому мозку; дозрівають у се­лезінці та інших депо крові, а по­тім потрапляють у кровоносне русло і виконують свої функції.

Тривалість життя еритроцитів 3—4 місяці (127 днів). Щосекунди в печінці та селезінці руйнується 2,5 млн цих клітин і стільки ж утво­рюється в кістковому мозку зі стов­бурових клітин — еритробластів.

До складу еритроцитів входить специфічний пігмент крові — ге­моглобін — особлива речовина, що містить білкову частину — гло­бін та небілкову — гем, до складу якого входить ферум (Ре2+), що забезпечує червоний колір піг­менту. У кожному еритроциті 265 млн молекул гемоглобіну.

— Чому така незвичайна фор­ма клітини?

(Відповідь. Форма і склад ери­троцитів відповідають їх основній функції — транспорту газів. Саме така форма забезпечує найкращий контакт гемоглобіну з газами, в еритроциті немає жодної точки, віддаленої від поверхні більше ніж на 0,85 мк. При кулеподібній фор­мі центр був би віддалений від поверхні на 2,5 мк, а загальна пло­ща поверхні — на 20% меншою. Вірогідно, втрата ядра зрілими еритроцитами еволюційно пов'я­зана з утворенням клітин особли­вої форми.)

Крім хімічно зв'язаного стану, кисень та вуглекислий газ можуть перебувати в розчиненому стані у плазмі і тканинній рідині. Це має винятково важливу роль у процесі надходження газів у тканини і кров.

2)А тепер – увага! Історичний факт!

 Виконання самостійної роботи .( використовуємо метод моделювання)

«Будова крові людини»

 

Скориставшись довідниковою літературою, розв’яжіть проблемну ситуацію:

«Кількість еритроцитів в крові людини визначається рівнем гемоглобіну в крові при сдачі аналізів (норма гемоглобіну для чоловіків 130-160 г/л, для жінок 120-140 г/л.) Який діагноз поставить лікар пацієнту, якщо у нього рівень гемоглобіну – 90 г/л. Пацієнт скаржиться на загальну слабкість, головний біль, різке похудіння. Поясніть причину цього захворювання. Які рекомендації щодо лікування можна надати хворому?»

 Наявність в результатах цифри 90 свідчить про те, що у пацієнта в крові низький рівень гемоглобіну. Таке захворювання називається анемією. Наявність малої кількості еритроцитів веде до недостатнього транспортування кисню до клітин, особливо клітин мозку. Характерними ознаками анемії є: бліде обличчя і шкіра, загальна слабкість, похудіння, фізична та умова втома, серцебиття, головний біль.

Лікування повинно бути направленим на причину анемії.

Поради лікаря:

  • вживати продукти насичені залізом, який є складовою частиною гемоглобіну (гранатовий сік, м’ясо, печінка, масло, вершки, молоко, горіхи, яблука);
  • прогулянки на свіжому повітрі.
  •  

Тестове опитування (Продовжити речення,  запитання на  слайді).

V Узагальнення знань учнів

Учні в зошиті пишуть тільки слова продовження речень в стовпчик:

  1. Червоні кров'яні клітини — ...(Еритроцити)
  2. Еритроцити утворюються з...(Еритробластів)
  3. Основний білок еритроцитів — ...(Гемоглобін)
  4. Сполука гемоглобіну с киснем — ...(Оксигемоглобін)
  5. Сполука гемоглобіну з чадним газом — ...(Карбоксигемоглобін)
  6. Кров, насичена киснем,— ...(Артеріальна)
  7. Кров, насичена вуглекислим газом,— ...(Венозна)

Далі самоперевірка. На моніторі слова продовження, кожен перевіряє свої відповіді і визначає кількість набраних балів іншим чорнилом.  

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати  параграф з підручника.

Завдання на вибір:

  • скласти кросворд за темою «Формені елементи крові»
  • підготувати шпаргалку за вивченою темою.

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
27 листопада 2021
Переглядів
1336
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку