Тема: Кров. Її склад та функції.
Мета: Навчальна:
Розвивальна:
Виховна:
І. Організаційний момент.( ціннісна компетентність)
Привітання, побажання впевненості в своїх силах і знаннях.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Довгий час за кров’ю визнавали могутню та виключну силу: з її допомогою скріпляли священні клятви, древні греки приносили кров в жертву своїм богам. Деякі філософи Давньої Греції вважали кров носієм душі. Давньогрецький лікар Гіпократ призначав душевнохворим кров здорових людей. Він вважав, що в крові здорових людей – здорова душа. Дійсно, кров – найдивніша тканина нашого тіла. Рухливість крові – це найважливіша умова життєдіяльності організму. Як не можна представити державу без електромереж, так не можна зрозуміти існування людини та тварини без руху крові по судинам.
З розвитком науки людський розум все глибше пірнає в таємниці крові. Упірнемо ж і ми з вами в її таємниці і познайомимось ближче з Його Величністю Еритроцитом.
ІІІ Актуалізація опорних знань.
Бесіда
Кров - одна з рідин внутрішнього середовища організму. Якими епітетами її тільки не нагороджують.
2)Завдання. Подумайте і запишіть епітети до слова « кров».
Наші предки вважали, що кров і життя - це одне й те саме. На крові клялися, приносили в жертву богам, кропили поля перед сівбою, давали пити від хвороб і старості, переливали від тварин.
-Чим пояснити таке надзвичайне ставлення до крові?
- Чому кров така важлива для організму людини? Які її функції?
ІV.Вивчення нового матеріалу
1)Будова і функції клітин крові.
Пояснення вчителя: Еритроцити – найбільш численні клітини крові. У крові чоловіків в 1 мм3 міститься 5.4 млн еритроцитів, у жінок - 4,5 млн. Сукупність усіх еритроцитів крові людини - еритрон - становить 25*1012 – 30 * 1012. розміри еритроцитів невеликі ( діаметр 7-8 мкм), вони не здатні до активного руху і пасивно пливуть, використовуючи рух крові. Ядро втрачають у процесі формування в червоному кістковому мозку; дозрівають у селезінці та інших депо крові, а потім потрапляють у кровоносне русло і виконують свої функції.
Тривалість життя еритроцитів 3—4 місяці (127 днів). Щосекунди в печінці та селезінці руйнується 2,5 млн цих клітин і стільки ж утворюється в кістковому мозку зі стовбурових клітин — еритробластів.
До складу еритроцитів входить специфічний пігмент крові — гемоглобін — особлива речовина, що містить білкову частину — глобін та небілкову — гем, до складу якого входить ферум (Ре2+), що забезпечує червоний колір пігменту. У кожному еритроциті 265 млн молекул гемоглобіну.
— Чому така незвичайна форма клітини?
(Відповідь. Форма і склад еритроцитів відповідають їх основній функції — транспорту газів. Саме така форма забезпечує найкращий контакт гемоглобіну з газами, в еритроциті немає жодної точки, віддаленої від поверхні більше ніж на 0,85 мк. При кулеподібній формі центр був би віддалений від поверхні на 2,5 мк, а загальна площа поверхні — на 20% меншою. Вірогідно, втрата ядра зрілими еритроцитами еволюційно пов'язана з утворенням клітин особливої форми.)
Крім хімічно зв'язаного стану, кисень та вуглекислий газ можуть перебувати в розчиненому стані у плазмі і тканинній рідині. Це має винятково важливу роль у процесі надходження газів у тканини і кров.
2)А тепер – увага! Історичний факт!
Виконання самостійної роботи .( використовуємо метод моделювання)
«Будова крові людини»
Скориставшись довідниковою літературою, розв’яжіть проблемну ситуацію:
«Кількість еритроцитів в крові людини визначається рівнем гемоглобіну в крові при сдачі аналізів (норма гемоглобіну для чоловіків 130-160 г/л, для жінок 120-140 г/л.) Який діагноз поставить лікар пацієнту, якщо у нього рівень гемоглобіну – 90 г/л. Пацієнт скаржиться на загальну слабкість, головний біль, різке похудіння. Поясніть причину цього захворювання. Які рекомендації щодо лікування можна надати хворому?»
Наявність в результатах цифри 90 свідчить про те, що у пацієнта в крові низький рівень гемоглобіну. Таке захворювання називається анемією. Наявність малої кількості еритроцитів веде до недостатнього транспортування кисню до клітин, особливо клітин мозку. Характерними ознаками анемії є: бліде обличчя і шкіра, загальна слабкість, похудіння, фізична та умова втома, серцебиття, головний біль.
Лікування повинно бути направленим на причину анемії.
Поради лікаря:
Тестове опитування (Продовжити речення, запитання на слайді).
V Узагальнення знань учнів
Учні в зошиті пишуть тільки слова продовження речень в стовпчик:
Далі самоперевірка. На моніторі слова продовження, кожен перевіряє свої відповіді і визначає кількість набраних балів іншим чорнилом.
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати параграф з підручника.
Завдання на вибір: