Конспект уроку "Кровотечі.Серцево-судинні хвороби та їх профілактика."

Про матеріал
• сформувати уявлення про захворювання серцево-судинної системи • показати відмінності між видами кровотеч • виконувати найпростіші навички з вимірювання артеріального тиску
Перегляд файлу

Тема: Кровотечі. Серцево-судинні хвороби та їх профілактика.

Мета:

  •                   сформувати уявлення про захворювання серцево-судинної системи
  •                   показати відмінності між видами кровотеч
  •                   виконувати найпростіші навички з вимірювання артеріального тиску

Розвиваюча:

  •                   навчити систематизувати, виділяти головне і суттєве, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, сприяти розвитку уяви
  •                   розвивати мислительну діяльність, навчити грамотно формулювати свої думки, робити висновки з прочитаного і почутого, користуватися предметною мовою
  •                   розвивати пошуково-інформаційні вміння: працювати з конспектом уроку
  •                   сприяти розвитку комунікативності

Виховна:

  •                   формувати пізнавальний інтерес до предмета через використання нестандартних форм навчання та створення ситуації успіху
  •                   формувати культуру спілкування, стійке позитивне відношення до здорового способу життя
  •                   сприяти становленню моральної культури
  •                   розвивати почуття відповідальності

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Структура уроку

Структура уроку

І. Організаційний етап

Привітання, створення позитивного настрою.

 ІІ. Актуалізація опорних знань.

 

 Біологічний диктант « Чи вірні твердження» ( так чи ні).

 1. Артерії несуть кров від серця.

 2. В них завжди артеріальна кров.

 3. Вени несуть кров до серця.

 4. В легеневих венах кров артеріальна.

 5. В лівій половині серця кров артеріальна.

 6. Мале коло кровообігу починається в правому шлуночку.

 7. Велике коло кровообігу починається в лівому передсерді.

 8. Тиск крові в венах вищий, ніж в капілярах.

 9. Гіпотонія – підвищений тиск.

 10. Систола – це розслаблення  стінок серця.

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

+

-

+

+

+

+

-

-

-

-

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

Вчитель:  я хочу навести слова американського лікаря К.Купера:  «Наш організм розрахований на 120років життя. Якщо тривалість нашого життя менша, то це зумовлено не недоліками організму, а тим, як ми з ним поводимося» .   

Чи здогадались ви,  яка тема нашого уроку?

ІV. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

Наше серце – це неймовірно працьовитий орган.

     Упродовж однієї хвилин воно прокачує п'ять літрів крові. За годину серце   перекачує 300 літрів крові.

Протягом одного року воно перекачує достатньо крові, щоб наповнити олімпійський басейн – понад 2,5 мільйона літрів – і робить для цього 38,5 мільйонів скорочень.

Серцебиття впливає на нашу поведінку,  на наші відчуття, емоції і навіть інтуїцію . Коли нам доводиться приймати складне рішення, ми нерідко кажемо, що "зробили цей вибір серцем".

Захворювання серця належать до найбільш складних і життєво-загрозливих в Україні. У 2016 році вже зареєстровано понад 10 млн хворих на гіпертонічну хворобу, 7,6 млн. хворих — на ішемічну хворобу серця і майже 3 млн. осіб — з захворюванням судин головного мозку.

До захворювань кс відносять кровотечі.

Кровотеча

 

                    Капілярна                                                                   Внутрішня     

                             Венозна                         Артеріальна

Самостійна робота учнів з підручником, колективне складання схеми .                                                                                                                              Схема 1.

Назва хвороби

Сутність захворювання

Хвороби серця

  1.               Інфаркт міокарда

Змертвіння ділянки серцевого мяза в результаті порушення коронарного кровообігу.

  1.               Аритмії

Порушення серцевого ритму

  1.               Ішемічна хвороба серця

Ураження міокарда зумовлене порушенням коронарного кровообігу.

Хвороби артерій

1.Дистонія

Порушення тонусу судин

2.Атеросклероз

Ущільнення стінок артерій за рахунок розростання сполучної тканини, звуження їхніх просвітів і погіршення кровопостачання органів.

3.Інсульт

Гостре порушення мозкового кровообігу, що призводить до ушкодження тканин мозку і розладів його функцій

4.Гіпертонічна хвороба

Стійке підвищення артеріального тиску.

Хвороби вен

1.Вирикозне розширення вен

Збільшення вен, зміна їхньої форми і зменшення еластичності.

 

Повідомлення учня  «Як підтримати здоров'я серця?».

- Уникайте шкідливих звичок.  На роботу серця та судин негативно впливає тютюн. Нікотин містить хімічні речовини, які руйнують кровоносні судини та ослаблюють легені, що може призвести до запаморочення голови й навіть інфаркту.

- Фізкультура і спорт.  Найпростіший і найефективніший засіб (до речі, найдешевший) – це рух. Не секрет, що регулярні фізичні вправи – лише близько 30 хвилин в день – допомагають запобігти ожирінню, серцево-судинним захворюванням, інсультам і навіть раку.

- Дотримуйтеся здорової дієти.  Бажано збагатити раціон клітковиною. Вона міститься у фруктах, кашах та інших продуктах. А ось від напівфабрикатів краще відмовитись. Вітамін С зміцнює капіляри і зни­жує рівень холестерину в крові. Академік А. Л. Мясніков ствер­джував, що для запобігання й лі­кування атеросклерозу людина повинна вживати по 500-1000 мг аскорбінової кислоти на день. Одна викурена сигарета нейтра­лізує в організмі 25 мг аскорбіно­вої кислоти. Якщо в щоденний раціон докласти трішки томатів – ризик серцево-судинних захворювань знижується аж на 30%.

- Уникайте стресів. Звичайно, виконати таку пораду важко. Проте є випадки, коли найменші дрібниці неймовірно дратують, а тримати себе в руках складно. Але задля свого ж здоров'я необхідно навчитись не надавати великого значення речам, які того не варті. Менше переживань – менше стресу.

- Смійтесь: вчені стверджують, що 15 хвилин сміху щодня продовжать ваше життя на 8 років.

- Доглядайте за зубами.                                                                                                                          

Тож ведіть здоровий спосіб життя, харчуйтесь правильно та корисно – і серце не підведе вас. Робити кожного дня один крок назустріч здоровому серцю набагато простіше, ніж у критичній ситуації намагатись наздогнати втрачене, ковтаючи безліч таблеток. Потурбуйтесь про себе!

V. Осмислення об’єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.

 

Рольова гра «У кабінеті лікаря».

Уявіть себе в ролі  лікаря і за перерахованими медсестрою (іншим  учнем) симптомами встановіть діагноз.

Хворий 1. Лікарю, обстеження показали, що в цього хворого спостерігається часткове змертвіння частин м'язових клітин серця, а також порушений кровообіг у судинах серця, що й призвело до змен­шення постачання його клітин киснем та поживни­ми речовинами і часткового їх змертвіння. (Інфаркт міокарда.)

Хворий 2. Лікарю, у цього хворого спостерігаєть­ся порушення тонусу судин, у результаті чого пору­шився і кровообіг. Хворий нарікає на головний біль, втому. Він веде малорухливий спосіб життя, часто спостерігаються неврози. (Дистонія.)

Хворий 3. Лікарю, у цього хворого спостерігаєть­ся гостре порушення мозкового кровообігу, на­слідком якого є крапкові розлади його функцій. Одним із наслідків цієї хвороби може бути розрив кровоносних судин, що супроводжується кровови­ливами в мозок. (Інсульт.)

Хворий 4. Лікарю, у цього хворого підвищений артеріальний тиск. Його основна робота пов'язана  з перевантаженням, негативними емоціями та на­пруженою розумовою працею. (Гіпертонія.)

Хворий 5. Лікарю, при огляді хворого виявлено нерівномірне розширення вен. Причиною цього є вроджена слабкість венозних стінок і непов­ноцінність їхніх клапанів, що утруднює рух крові й підвищує внутрішній тиск. (Варикозне розширення вен.)

      Відомий американський учений Бол Вайт ска­зав, що якби ми використовували свій розум і свої ноги більше, а будильник і шлунок менше, то рідше страждали б від хвороб серця. 

Висновок. Для попередження хвороб серця і су­дин необхідні достатні фізичні навантаження, до­тримання режиму праці та відпочинку, правильне харчування, відмова від шкідливих звичок.

Програма здорового серця

(За Полем Бреггом) – витяги

Не пити і не палити.

Сон - основа здорового серця.

Вживати натуральну їжу, не переїдати!

Фрукти і овочі повинні становити 50% їжі.

Повільно і ретельно пережовувати їжу.

Регулярно займатися фізичними вправами.

Ходити! Дихати глибоко.

Не вступати в емоційні дискусії.

 

 

VІ. Узагальнення та систематизація знань.

 

Вправа «Встановіть логічні зв’язки»

Встановіть відповідність між захворюваннями і їх ознаками.

1) Ушкодження клапанів вен;                                  А Інфаркт міокарда;

2) Омертвіння в м’язі серця в результаті                Б Аритмія;

   порушення коронарного кровообігу;

3) Ущільнення стінок артерій за рахунок               В Варикозне  розширення; розростання сполучної тканини,

   звуження їхніх просвітів і погіршення

 кровопостачання органів;

4) Порушення серцевого ритму.              Г Гіпертонія; Д Атеросклероз

  Встановіть відповідність між захворюваннями і їх ознаками.

1) Дистонія                           А Погіршення постачання м’яза серця кров’ю

2) Тромбофлебіт                   Б Порушення тонусу судин

3) Інсульт                              В Підвищення артеріального тиску

4) Ішемічна хвороба             Г Гостре порушення мозкового кровообігу,що призводить до ушкодження тканин мозку

Д Запалення стінок вен з утворенням згустк в

їхньому просвіті

 

 Вчитель: Для розуміння чи максимально ви засвоїли новий матеріал проведемо інтерактивну вправу «Закінчи речення». (відповідає по одному учню з групи).

Інтерактивна вправа «Закінчи речення»

- для того , щоб не хворіти на серцево – судинні захворювання мені потрібно……

Які ж основні причини захворювання ССЗ?

(групова робота)

     Чинники, які спричиняють розвитку захворювань: гра « Павутинка»

малорухливий спосіб життя;

ожиріння;

фізичні й психічні перевантаження.

порушення обміну жирів (нагромадження холестерину в крові);

нераціональне харчування;

• малорухливий спосіб життя;

• вживання алкоголю, куріння.

• інфекційні хвороби.

«Заповіді довгожителя».

• Не палити.

• Відмовитися від алкоголю або вживати його в помірній кількості.

• Підтримувати масу тіла в нормі. Не переїдати.

• Фрукти і овочі повинні становити 50 % їжі

• Калорійне харчування.

• Повільно і ретельно пережовувати їжу.

• Регулярна м’язова діяльність у будь – якій формі.

• Спати не менш ніж 7 год на добу.

• Періодичне застосування лікарських трав з метою виведення з організму холестерину.

• Жити в гармонії із самим собою, людьми, з природою.

Дидактична гра “ Впізнай кровотечу “

Пошкоджені артерії. Колір крові яскраво-червоний витікає пульсуючими струменем

АРТЕРІАЛЬНА

Пошкоджені дрібні судини шкіри. Колір крові темно-червоний витікає повільно

КАПІЛЯРНА

 

Пошкоджені судини черевної порожнини. Холодні кінцівки, запаморочення , шум у вухах, холодний піт

ВНУТРІШНЯ

Пошкоджені венозні судини . Колір крові темно-червоний витікає безперервно та повільно

ВЕНОЗНА

 

VІI. Домашнє завдання

Опрацювати § 23, с. 102 – 105, підготуватися до контрольної роботи

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кузьменко Tетяна Борисівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
25 листопада 2020
Переглядів
3178
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку