Урок № 15 Дата______
ТЕМА: "Лексична помилка" (практично).
"Тлумачний словник "(практично).
Мета:
- формувати предметні компетентності:ознайомити п’ятикласників із поняттям лексична помилка,розвинути вміння користуватися тлумачним словником ,відрізняти помилкове вживання слова від правильного в усному та писемному мовленні.
- формувати ключові компетентності:
спілкування державною мовою:спілкування державною мовою,навчити грамотно висловлюватися усно й письмово;
спілкування іноземними мовами: доречно вживати іншомовні слова;
інформаційну: діяти за алгоритмом, працювати в різних пошукових системах для отримання інформації;
учитися впродовж життя: користуватися різними джерелами інформації;(словниками, енциклопедіями, онлайн ресурсами);
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і вмінь.
Прийоми та методи: фронтальне опитування, інтерактивні вправи, розв’язання компетентнісних завдань , «Мозковий штурм»,«Рефлексія».
Обладнання: підручник, тлумачний словник, зошити, картки із завданнями, аркуші зі смайликами для оформлення дописів, картки з критеріями для самооцінювання.
Технічні засоби: ноутбук,телефон, доступ до інтернет мережі.
Хід уроку
I. Організаційний етап уроку.
Проведення інструктажу щодо роботи на уроці.
Вчитель : Ми перенесемось з вами у віртуальне життя, за кожну правильну відповідь ви отримаєте вподобайку, в кінці уроку підрахуєте їх та оціните себе
II. Перевірка домашнього завдання.
III. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель: Сьогодні разом з нами вирушать у подорож поважні есперти-
пан Словник та пан Лепетун, вони допоможуть нам уникнути курйозних ситуацій у спілкуванні. Тож давайте знайомитись.
IV.Представлення теми й очікуваних результатів.
- Сьогодні на уроці ми маємо дізнатися:
- маємо навчитися:
V. Актуалізація опорних знань учнів.
Бліцопитування.
VI. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.
1.Слово вчителя.
- Оскільки кожен день нашого життя не минає без використання соцмереж, ми повинні бути культурно збагаченими людьми, навчитися грамотно спілкуватися в мережі Інтернет, а також знаходити потрібну інформацію за допомогою сучасних пошукових систем. Адже, коли створюємо власні дописи, треба пам’ятати про те, що багато людей читатиме їх. Пропоную вам створити (умовно, або й реально) свій блог у соцмережі.
- Ми з вами вже вивчили, що таке лексичне значення слова,вміємо відрізняти однозначні та багатозначні слова,а сьогодні навчимось уникати лексичних помилок у нашому повсякденному мовленні.
2.Метод «Мозкова атака».
-А як ми можемо дізнатися значення слова?
Імовірні відповіді учнів :(«У гуглі» « В ютубі» «В інтернеті»
«У вчителя (мами,тата…)» «За допомогою словника» ).
- Так ,варіантів багато, правильна відповідь: «За допомогою словника» ,але не будь - якого, а саме : «Тлумачного словника української мови.»
-У наш час ми це можемо зробити набагато легше ніж колись тому, що сучасні засоби комунікації дозволяють нам зробити це,не докладаючи особливих зусиль.
3.Тож пограймо у гру: «Злови помилку»
Ваше завдання прочитати речення -коментар,у нашому
імпровізованому чаті , знайти помилку та виправити її.
Неправильно |
Правильно |
Я хочу стати профаном |
Професіоналом |
Мене попросили збігати за хлібом |
По хліб |
У нас є вільна вакансія продавця. |
Зайве дублювання(вакансія=вільна) |
Моя любима книга |
Улюблена |
Мені треба купити білет на автобус |
Квиток(білети екзименаційні) |
Зупиніть на слідуючій остановці. |
На наступній зупинці |
Класний керівник нашого класу Іванна Іванівна. |
Наш класний керівник… |
Я вибачаюся за запізнення на урок |
Вибачте за запізнення |
Мамо,можеш погладити сорочку |
Випрасувати (гладити можна кошеня) |
4.Робота з підручником
( Підручник «Українська мова» НУШ 5 клас. (авт. Заболотний О. В., Заболотний В. В.) – 2022.)
-Ці помилки називають лексичними. То ж,саме час познайомитись з правилом у підручнику на сторінці 23,та опрацювати рубрику : «Культура мовлення».
Лексична помилка – це вживання слова в невластивому значенні, повтор слова в реченні або в сусідніх реченнях, перекручування та вживання зайвих слів тощо. Отже, слова треба вживати у властивому їм значенні.
Лексична помилка на полях ваших зошитів позначається великою літерою Л.
Уявіть себе в ролі вчителя й підкресліть олівцем лексичні помилки хвилястою лінією, позначте їх на берегах.
- От гляньте, яка кумедна ситуація трапилась з нашим гостем
паном Лепетуном.
- Тому, пан Лепетун вирішив боротися з безграмотністю, тож запрошує і вас відвідати його сайт - «Мова ДНК нації»
https://ukrmova.in.ua/library/antusurzhuk/ .
4.Інтерактивне завдання (Перегляд сайту, виконання вправи онлайн)
«Чи правильно ми говоримо» (вибірково слова, які доступні розумінню учнів 5 класу ,на розсуд вчителя).
6.Робота зі словником
-Але ж у нас в гостях ще пан Словник, тож ходімо ще відвідаємо і його сайт.
Академічний тлумачний словник онлайн-версія.
[Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://sum.in.ua/
Користуючись тлумачним словником поясніть значення слів:
досвідчений і освічений.
7.Фізкульт хвилинка-розминка
Очі заплющуємо. Голівкою крутимо — вертимо.
Руки вгору потягніть, легесенько опустіть.
Ніжками потупотіть. Носом глибоко вдихніть.
Ось, закінчився релакс, працювавати нам вже час.
-Що ж ми відпочили, тож виконаймо вправу №30.
VII. Досягнення очікуваних результатів уроку
1. Метод «Рефлексія»
2.Користуючись критеріями самооцінювання, підбити підсумки своєї роботи на уроці.
-Підраховуємо отримані вподобайки
Картка самооцінювання
Прізвище, ім'я учня ______________________Дата _________
Критерії |
Оцінка (2 б.) |
Я брав активну участь у роботі на уроці |
|
Я вносив вдалі пропозиції, які врахував класс |
|
Я надавав підтримку однокласникам або заохочував їх до роботи |
|
Я запропонував ідею, яка сподобалась іншим |
|
Я вдало узагальнював думки інших |
|
Я давав повні відповіді на запитання |
|
Загальна кількість балів |
|
3.Заключне слово вчителя .
-Так склалося, що в нашому житті віртуальне спілкування займає все більше місця, ніж в реальному житті. Пам'ятаймо, що за нашими дописами, коментарями, поведінкою спостерігає багато людей, і думка про нас створюється незалежно від того, чи бачать вони нас, чи ні. Я сподіваюся, що ви будете ретельніше стежити за чистотою нашої мови.
4.Відповіді учнів на проблемне питання.
5.Прийом: «Слововживання».
-Наша подорож на сьогодні добігає кінця, але пам'ятайте:
Письменний – той, хто вміє писати і читати.
Грамотний – той, хто без помилок пише і говорить.
VIII. Домашнє завдання (на вибір).
1.Виконати завдання на ресурсі,за посиланням:
https://learningapps.org/view6385618 (зробити скріншот результату).
2.Виконати вправу № 31.