Конспект уроку "Лексична помилка. (практично)Тлумачний словник (практично)."

Про матеріал
Конспект уроку на тему : "Лекссична помилка(практично) Тлумачний словник (практично)." Можна використовувати для проведення дистанційного уроку
Перегляд файлу

Урок № 15                                                                                         Дата______

ТЕМА: "Лексична помилка" (практично).

"Тлумачний словник "(практично).

Мета:

- формувати предметні компетентності:ознайомити п’ятикласників із поняттям лексична помилка,розвинути  вміння користуватися тлумачним словником ,відрізняти помилкове вживання слова від правильного в  усному та писемному мовленні.

- формувати ключові компетентності:

 спілкування державною мовою:спілкування державною мовою,навчити грамотно висловлюватися усно й письмово;

спілкування іноземними мовами:  доречно  вживати іншомовні слова;

інформаційну: діяти за алгоритмом, працювати в різних пошукових системах для отримання інформації;

учитися впродовж життя: користуватися різними джерелами інформації;(словниками, енциклопедіями, онлайн  ресурсами);

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і вмінь.

Прийоми та методи: фронтальне опитування,  інтерактивні вправи, розв’язання компетентнісних завдань , «Мозковий штурм»,«Рефлексія».

Обладнання: підручник, тлумачний словник, зошити, картки із завданнями, аркуші зі смайликами  для оформлення дописів, картки з критеріями для самооцінювання.

Технічні засоби: ноутбук,телефон, доступ до інтернет мережі.

Хід уроку

I. Організаційний етап уроку.

Проведення інструктажу щодо роботи на уроці.

Вчитель : Ми перенесемось з вами у віртуальне життя, за кожну правильну відповідь ви отримаєте вподобайку, в кінці уроку підрахуєте їх та оціните себе

II. Перевірка домашнього завдання.

III. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель: Сьогодні разом з нами вирушать у подорож поважні  есперти-

 пан Словник та пан Лепетун, вони допоможуть нам уникнути курйозних ситуацій у спілкуванні. Тож давайте знайомитись.

IV.Представлення теми й очікуваних результатів.

- Сьогодні на уроці ми маємо дізнатися:

  • що таке лексична помилка,

- маємо навчитися: 

  • редагувати речення з лексичними помилками;
  • відрізняти помилкове вживання слова від правильного;
  •  користуватися тлумачним словником.
  • -Відповісти на проблемне питання: “Чи можна вважати основою культури мовлення людини знання з лексикології? Чому?”

 V. Актуалізація опорних знань учнів.

 Бліцопитування. 

  • Що вивчає лексикологія? Що таке лексика?
  • Що таке лексичне значення слова?  Чи всі слова мають лексичне значення?
  • Які слова називаються однозначними, багатозначними?
  • У якому словнику пояснюють лексичне значення слова?

VI. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.

1.Слово вчителя.

- Оскільки кожен день нашого життя не минає без використання соцмереж, ми повинні бути культурно збагаченими людьми, навчитися грамотно спілкуватися в мережі Інтернет,  а також знаходити потрібну інформацію за допомогою сучасних пошукових систем. Адже, коли створюємо власні дописи, треба  пам’ятати про те, що багато людей читатиме їх. Пропоную вам створити (умовно, або й реально) свій блог у соцмережі.

- Ми з вами вже вивчили, що таке лексичне значення слова,вміємо відрізняти однозначні  та багатозначні слова,а сьогодні навчимось уникати лексичних помилок у нашому повсякденному мовленні.

2.Метод «Мозкова атака».

-А як ми можемо дізнатися значення слова?

Імовірні відповіді учнів :(«У гуглі» « В ютубі» «В інтернеті»

 «У вчителя (мами,тата…)» «За допомогою словника» ).

- Так ,варіантів багато, правильна відповідь: «За допомогою словника» ,але не будь - якого, а саме : «Тлумачного словника української мови.»

-У наш час ми це можемо зробити набагато легше ніж колись тому, що сучасні засоби комунікації дозволяють нам зробити це,не докладаючи особливих зусиль.

3.Тож  пограймо у гру:  «Злови помилку»

Ваше завдання прочитати речення -коментар,у нашому

 імпровізованому чаті , знайти помилку та виправити її.

 

 

Неправильно

 Правильно

Я хочу стати профаном

Професіоналом

Мене попросили збігати за хлібом

По хліб

У нас є вільна вакансія продавця.

Зайве дублювання(вакансія=вільна)

Моя любима книга

Улюблена

Мені треба купити білет на автобус

Квиток(білети екзименаційні)

Зупиніть на слідуючій остановці.

На наступній зупинці

Класний керівник  нашого класу Іванна Іванівна.

Наш класний керівник…

Я вибачаюся за запізнення на урок

Вибачте за запізнення

Мамо,можеш погладити сорочку

Випрасувати (гладити можна кошеня)

 

4.Робота з підручником

( Підручник «Українська  мова» НУШ 5 клас. (авт. Заболотний О. В., Заболотний В. В.) – 2022.)

-Ці  помилки називають лексичними.  То ж,саме час  познайомитись з правилом у підручнику на сторінці 23,та опрацювати рубрику : «Культура мовлення».

Лексична помилкаце вживання слова в невластивому значенні, повтор слова в реченні або в сусідніх реченнях, перекручування та вживання зайвих слів тощо. Отже, слова треба вживати у властивому їм значенні.

Лексична помилка на полях ваших зошитів позначається великою літерою Л.

Уявіть себе в ролі вчителя й підкресліть олівцем лексичні помилки хвилястою лінією, позначте їх на берегах.

- От гляньте, яка кумедна ситуація трапилась з нашим гостем

паном Лепетуном.

- Тому, пан Лепетун вирішив боротися з безграмотністю, тож запрошує і вас відвідати його сайт - «Мова ДНК нації»

https://ukrmova.in.ua/library/antusurzhuk/  .

4.Інтерактивне завдання (Перегляд сайту, виконання вправи  онлайн)

 «Чи правильно ми говоримо» (вибірково слова, які доступні розумінню учнів 5 класу ,на розсуд вчителя).

6.Робота зі словником

-Але ж у нас в гостях ще пан Словник, тож ходімо ще відвідаємо і його сайт.

Академічний  тлумачний словник онлайн-версія.

 [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://sum.in.ua/

Користуючись тлумачним словником поясніть значення слів:

досвідчений і освічений.

7.Фізкульт хвилинка-розминка

Очі заплющуємо. Голівкою крутимо — вертимо.

Руки  вгору  потягніть, легесенько опустіть. 

Ніжками потупотіть. Носом глибоко вдихніть.

Ось, закінчився релакс, працювавати нам вже час.

-Що ж ми відпочили, тож  виконаймо вправу №30.

VII. Досягнення очікуваних результатів уроку

1. Метод «Рефлексія»

  • Чим корисний був для вас урок? Які завдання сподобалися найбільше?
  •  Що на уроці було складним? Над чим доведеться ще попрацювати?

2.Користуючись критеріями самооцінювання, підбити підсумки своєї роботи на уроці.

-Підраховуємо отримані вподобайки

 Картка самооцінювання

 Прізвище, ім'я учня ______________________Дата _________

 

Критерії

Оцінка (2 б.)

Я брав активну участь у роботі на уроці

 

Я вносив вдалі пропозиції, які врахував класс

 

Я надавав підтримку однокласникам або заохочував їх до роботи

 

Я запропонував ідею, яка сподобалась іншим

 

Я вдало узагальнював думки інших

 

Я давав повні відповіді на запитання

 

Загальна кількість балів

 

3.Заключне слово вчителя .

-Так склалося, що в нашому житті віртуальне спілкування займає все більше місця, ніж в реальному житті. Пам'ятаймо, що за нашими дописами, коментарями, поведінкою спостерігає багато людей, і думка про нас створюється незалежно від того, чи бачать вони нас, чи ні. Я сподіваюся, що ви будете ретельніше стежити за чистотою нашої мови.

4.Відповіді учнів на проблемне питання.

5.Прийом: «Слововживання».

-Наша подорож на сьогодні добігає кінця, але пам'ятайте:

 Письменний – той, хто вміє писати і читати.

Грамотний – той, хто без помилок пише і говорить.

VIII. Домашнє завдання (на вибір).

1.Виконати завдання на ресурсі,за посиланням:

https://learningapps.org/view6385618 (зробити скріншот результату).

2.Виконати вправу № 31.

 

docx
Додано
16 лютого 2023
Переглядів
414
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку