Мета уроку: узагальнити пройдений матеріал за творчістю Лесі Українки, донести до учнів чарівний світ творчості поетеси, сповнений особливої аури доброти, любові, патріотизму, захопити дітей її творчістю, залучити школярів до активного читання поетичних творів, виховати найкращі людські риси : служіння народу, найчистіші помисли, найсвітліші мрії.
Тема: Леся Українка «Хотіла б піснею стати». Ідея вільної творчості, вільнолюбства людини 5.11.18
Мета уроку: узагальнити пройдений матеріал за творчістю Лесі Українки, донести до учнів чарівний світ творчості поетеси, сповнений особливої аури доброти, любові, патріотизму, захопити дітей її творчістю, залучити школярів до активного читання поетичних творів, виховати найкращі людські риси : служіння народу, найчистіші помисли, найсвітліші мрії.
Обладнання:підручник, мультимедійна презентація, хмари слів (роздруківка), відео, збірки письменниці, портрет, цукерки.
Як я умру, на світі запалає
Покинутий вогонь моїх пісень
Леся Українка.
Хід уроку:
І.Організаційний момент.
Доброго дня, шановні учні. Сьогодні у нас незвичайний урок, сьогодні ми з вами поринимо у світ чарівності та милозвучності. Сподіваюся, що ваш настрій буде таким же, як це сонечко за вікном!
ІІ Мотивація навчальної діяльності
Ось, погляньте на цей чудовий портрет, на якому зображена чарівна жінка, яку знає кожна людина без винятку. Вона народилась мрійницею. Її мрії постійно блукали високо-високо в небі між ясних зір, які бачать усе на світі та глибоко-глибоко в морських глибинах, які криють у собі безліч таємниць. Осягнути світ цих мрій та визначити крізь призму Лесиного життя провідні мотиви її лірики – ось наше завдання на сьогоднішньому уроці. Ми познайомимося ще з однією її поезією, яка стала гімном вільнолюбства людини. Отже, налаштовуємось на продуктивну роботу і поринаємо у наш поетичний простір.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Учитель. Ось до нас завітала сама Леся ( учениця виконує роль поетеси. Короткі відомості з біографії Лесі Українки).
Учениця. Я, Лариса Косач, народилася 25 лютого 1871 року в місті Новгород – Волинському в інтелігентній сім’ї. Дитячі роки пройшли в Луцьку та селі Колодяжному.
У сімї було шестеро дітей. Найбільше товаришувала з братом Михайлом, який був старший за мене на півтора року.
Навчилася читати в чотири роки. З дев’яти років почала писати вірші . Перший надрукований вірш «Надія».
У десять років захворіла на туберкульоз кісток. Тридцять років мучила мене ця хвороба.
Освіту отримала вдома.
У 19 років написала для молодшої сестри підручник історії.
У 1893 році у Львові вийшла моя перша збірка віршів «На крилах пісень».
У 1899 році збірка – «Думи і мрії». Її відкрила поема «Давня казка».
Писала для народу і про народ. До золотого фонду вітчизняної та світової літератур увійшли мої драматичні поеми «Одержима», «Кассандра», «Камінний хрест», «Оргія», «Бояриня» . Вершиною моєї творчості стала поема «Лісова пісня».
Мріяла про волю, справедливість, закликала до боротьби за щасливе життя.
Надіюсь, що ви доповните мою розповідь своїми відповідями.
Учитель. А давайте тепер ми з вами повторимо, що ми пам’ятаємо про «Дочку Прометея». До речі, скажіть мені, будь ласка, чому ж Лесю Українку називають «Дочкою Прометея?»
VІ. Оголошення теми, мети уроку.
Учитель. Як ви вже здогадалися, сьогодні ми також продовжуємо вивчати творчість Лесі Українки, тож відкрийте зошити та запишіть тему уроку.
Учитель. Скажіть, будь ласка, чи можна скорочувати ініціали Леся Українка. Чому?
Я хочу проаналізувати...
Я хочу поповнити знання з ...
Я хочу розвивати...
Я хочу виховувати в собі..
Дякую, сподіваюся, що ваші побажання всі здійсняться.
Подивіться, будь ласка, на свої квіточки (хмари слів), які прикрашають вашу парту та відтворіть цитату Лесі Українки, яка і стане епіграфом до нашого уроку, запишіть його. На це завдання вам дається 3 хв.________________________Молодці, до цих слів ми звернемося трішки пізніше, а тепер перейдемо безпосередньо до вірша.
Як я умру, на світі запалає
Покинутий вогонь моїх пісень
Леся Українка.
V. Основний зміст уроку
Перед вивченням нової поезії, давайте з вами пригадаємо деякі поняття
- Що називається піснею?
- Які пісні бувають? У чому їх призначення?
- В чому полягає значення пісень для людини?
- Хто є авторами пісень? Наведи 2–3 приклади.
Учитель. Молодці, а тепер можна й попрацювати з текстом «Хотіла б піснею стати». Відкриваємо ст. 94.
Пісня! Як багато вона важить у житті людини! У ній — минуле, сучасне і майбутнє. В ній найповніше виявилася душа народу.
Українська пісня ніколи не відривалася від життя. Воно завжди було її джерелом і
об’єктом відображення. Саме в цьому — секрет її невмирущої поетичної краси і
загальнонародного звучання.
Отже, сьогодні на уроці ми дізнаємося про те, чому лірична героїня поезії Лесі Українки виявила бажання стати піснею.
Тема: бажання ліричної героїні вірша стати піснею, яка була б відомою в усьому світі.
Ідея: возвеличення прагнення творити красу і дарувати всім щастя.
Основна думка: пісня допомагає кожному мріяти про щастя, радість, долати життєві труднощі.
Жанр: лірична сповідь.
Сядьте зручно, закрийте очі, покладіть руки на коліна долонями догори. Уявіть собі берег моря, зробіть глибокий видих, повільний вдих. Шумить морська хвиля, заспокоює і заколисує. Ви сидите на березі моря, близько біля води, ноги торкаються морської води. Повільно зробіть вдих і видих. Відчуйте прохолоду морської води. Із кожним вдихом вода повільно входить у вас, через ступні ніг піднімається вгору по тілу аж до талії, як приплив. А з кожним видихом повертається згори вниз, як відплив. І знову приплив – вдих, відплив – видих… Вашому тілу приємно, спокійно. Вода омиває і очищує кожну частинку вашого тіла і ззовні, і зсередини. Ви відчуваєте себе берегом моря, ви розчинилися в піску, і вас омиває вода… Вдих – приплив, видих – відплив. Ви злилися з природою. Ви – частинка природи. Вам добре і приємно відчувати себе природою. А зараз розплющіть очі !
- Чому поетеса, на твою думку, прагнула стати піснею?
- Про яку ясну хвилину говорить у вірші Леся Українка?
- Поясніть символічну назву твору?
- Яке значення мала пісня в житті письменниці?
- Подивіться на ілюстрації до твору, скажіть, яке почуття у вас вони викликають?
- Який епітет повторюється в поезії? Про що він свідчить?
- Подумайте і скажіть, де в житті ви часто зустрічаєтесь з Лесею Українкою?
- Пригадайте, які ще письменники в літературі писали про гармонію людини з природою?
- Відшукати рядки у вірші, які відповідає погоді, настрою.
Художні особливості поезії
Епітети: «ясна хвилина, "ясні зорі”», «спів дзвінкий», «хвилі прозорі», «море хибне», «щастя таємне»;
Метафори: «вітер розносив луну», «поминути співом», «упасти на хвилі», «лунами мрії»;
Повтори: «ясніші... яснії», «гучніше... гучне», «мої...», «моє...»;
Порівняння: «Ясніші, ніж зорі яснії»; «Гучніші, ніж море гучне».
VI. Закріплення вивченого матеріалу
VII. Підсумок уроку
Бесіда :
Чи реалізували ми мету уроку?
VIII. Домашнє завдання
Ст.95-102 читати
Образи лір.героя – підкреслити
Вивчити правила
Ілюстраціїї, презентації за бажанням
IX .Оголошення результатів навчальної діяльності учнів
Всім дати за плідну працю цукерку