Тема. Леся Українка «Мрії». Неповторний світ дитинства в поезії
Мета:
Обладнання:
Найбільше багатство людини – міцність духу.
Й.В. Гете
Перебіг уроку
Мотиваційний етап
1. Забезпечення емоційної готовності.
Прийом «Спіймай мій настрій»
Учитель.
Доброго дня, дорогі діти. Подивіться один на одного і посміхніться. Спробуємо відчути,як посмішка зігріє кожного своїм теплом. Я щаслива бачити вас усміхненими і бадьорими .
Бажаю вам гарного настрою, легкого засвоєння теми.
Почнемо наш урок.
І Актуалізація опорних знань.
1.Продовж думку:
- На минулому уроці Леся Українка постала в моїй уяві як людина…
2. Коли і де народилася Леся Українка?
3. Де здобувала освіту Леся? (вдома)
4.Хто для неї склав відповідну програму і був домашнім учителем? (мати)
5.Що найбільше полюбляла майбутня письменниця в дитинстві? (співати і танцювати)
6. На якому музичному інструменті Леся навчилася грати ? (фортепіано)
7. Який день для Лесі Українки став фатальним і назавжди змінив її життя? (Водохреща)
8.Як називалася перша збірка Лесі Українки ?
9.Перелічіть мови , якими володіла поетеса ?
10. Як називається поезія , у якій є рядки…
Безпощадній зброї сміху
Я боюся піддаватись,
І, забувши давню гордість,
Плачу я, щоб не сміятись
Виразне читання напам”ять.
6. Продовж думку:
-Знайомство з поезією Лесі Українки наштовхнуло мене на думку про те , що…
7.Продовж думку:
- Сьогодні я очікую побачити Лесю Українку …
2. Літературна гра «Розсипанка»
Учитель. Леся Українка любила в дитинстві дуже гратися. Ми зараз теж пограємося в літературну гру «Розсипанка». Відновіть вислови, які розсипалися.
1) духу, багатство, міцність, найбільше, людини. (Найбільше багатство людини – міцність духу)
2) зумів у нещасті, мужній той, хто, добрим, бути (Мужній той, хто зумів у нещасті бути добрим)
(Учні відновлюють вислови).
Перебування на самоті спонукало Лесю до мрії й фантазування. Досить було побачити дівчинці якийсь малюнок чи світлину — і в її уяві складалася ціла історія.
Думки її постійно блукали високо – високо в небі між зір , глибоко – глибоко в глибинах морських , а сама вона дуже часто опинялася в ліжку , прикута хворобою .Яку ж силу духу треба мати , щоб не зламатися , не впасти у відчай , знайти в собі сили підтримувати інших ? Тому дуже часто поезію Лесі Українки називають мужньою.
Спогади про Лесю засвідчують, що в дитинстві вона була мрійливою дівчинкою.
Бавлячись серед руїн Луцького замку, уявляла себе мужньою Жанною Д'Арк, а своїх товаришів – відважними лицарями.
Про це ми поговоримо з вами на сьогоднішньому уроці темою якого є…
Мета…
ІІ Оголошення теми і мети уроку.
ІІІ Опрацювання навчального матеріалу.
Слово вчителя
Лицар - 1) Самовідданий захисник когось або чого-небудь. 2) Вихований, витончено чемний чоловік.
Лицарство - це кодекс поведінки й честі, яких офіційно дотримувалися за Середньовіччя. Лицарство походить із середньовічної Франції й Іспанії, згодом поширюється на всю Європу.
Вчитель. Можливо, саме в лицарів вона вчилася великої мужності, яка потім так потрібна була їй у житті, щоб боротися з власною недугою та різними негараздами.
Одну із поетичних збірок Леся Українка назвала «Думи і мрії». І є в ній вірш «Мрії», який вона написала в Ялті 18 листопада 1897 року.
Мрія – це уява людини про майбутні події, настання яких вона бажає.
МРІЯ –
Вправа «Передай квітку мрій»
Діти, кожен одним-двома реченнями розкажіть про свою мрію, зображену на малюнку, передаючи рожеву квітку мрій наступному.
Виразне читання поезії «Мрії» вчителем. Відеопрезентація до поезії Лесі Українки «Мрії»
Опрацювання змісту поезії Л. Українки «Мрії» за питаннями:
Читаючи поезію, ми зустріли слова, які ми не вживаємо у нашій мові.
Робота з підручником «Будь уважним до слова». Стор. 73
Доберіть до слова корогва синоніми .
(Леся багато знала про лицарство, однак "очарував розум" її не переможець, а переможений, той, що уже відчуваючи на своєму серці гострий кінець списа, не благав пощади, а безстрашно відповідав: "Убий - не здамся)
Хто, на вашу думку, сильніший переможець чи переможений?
Переможець (злий, жорстокий, безпощадний, самовпевнений, бездушний, гордий)
Переможений (незламний, безстрашний, мужній, нескорений, вільнолюбивий, гордий)
(закута у кайдани невидимою рукою)
Леся Українка як лицар, не здається.
ПОРІВНЯННЯ:
Так і хочеться гукнути,
Наче лицар мрій дитячих
Мріє стеля надо мною,
Мов готичнеє склепіння
Роки любії, дитячі,
Як весняні води, зникли
А гілки квіток сплелися
На вікні, неначе грати.
МЕТАФОРИ:
Хай джерелом кров поллється
Корогва хрещата наша
Не шумить гарячка в жилах
ПЕРСОНІФІКАЦІЯ:
дитячі мрії грали
в крові гарячка грає
Робота з карткою «Художній паспорт поезії «Мрії»
Тема: зображення мрій ліричної героїні, роздумів над сенсом життя, за яке необхідно боротися до останньої краплі крові і обов’язково вірити в жадану перемогу.
Ідея: уславлення мужності, героїзму, впевненості віри в перемогу лицаря, його критика тих, хто пролив «кров не за рідний край».
Основна думка: необхідно вміти боротися з життєвими труднощами навіть тоді, коли це неможливо; чоловік — це віра, сподівання, впевненість у перемозі.
Життєстверджуючий мотив твору.
Ти мене убити можеш,
Але жити не примусиш.
Висновок
ІV Рефлексивно – оцінювальний етап
Складіть сучасний кодекс честі хлопчика-лицаря (для хлопців).
Орієнтовний зразок:
- Бути сміливим.
Сенкан
Леся Українка
Сильна, вольова
Живе, творить, надихає.
Долає всі життєві перешкоди
Дочка українського народу
Робота з епіграфом до уроку
Давайте знову повернемося до епіграфу уроку.
Якої життєвої мудрості вчить нас поетеса в своїй творчості?
Самооцінювання за схемою.
Лист Оцінки
1. Я брав активну участь на у роботі на уроці |
|
2. Я правильно відповідав на запитання |
|
3. Я старанно працював на уроці |
|
4. Я допомагав однокласникам і заохочував їх до роботи |
|
5. Я доводив свою думку на уроці |
|
6. Я виразно читав поезії Лесі Українки |
|
7. Оцінка |
|
4.Оцінювання учнів вчителем
5.Домашнє завдання. Виразно читати вірш «Мрії»; зробити ілюстрації до твору; написати твір-мініатюру «Що захоплює мене в Лесі Українці».
Матеріали до уроку
Художній паспорт поезії
Назва поезії |
«Мрії» |
Історія написання |
Поезія написана поетесою в Ялті 18 листопада 1897 року |
Тема |
зображення мрій ліричної героїні, роздумів над сенсом життя, за яке необхідно боротися до останньої краплі крові і обов'язково вірити в жадану перемогу. «Ти мене убити можеш, Але жити не примусиш». «Убий – не здамся», - девіз життя Лесі Українки. |
Головна думка (ідея) |
уславлення мужності, героїзму, впевненості віри в перемогу лицаря, його критика тих, хто пролив «кров не за рідний край». |
Художні образи |
епітети, метафори |