Конспект уроку "Леся Українка «Мрії». Неповторний світ дитинства в поезії"

Про матеріал
Тема. Леся Українка «Мрії». Неповторний світ дитинства в поезії Мета: • Навчальна: поглибити знання школярів новими фактами з біографії Лесі Українки; ознайомити учнів з поезією «Мрії», формувати вміння аналізувати поезію, визначати тему та ідею, дослідити художні засоби; • Розвивальна: розвивати вміння виразного читання та вміння аналізувати прочитане, розвивати асоціативне й логічне мислення, творчу уяву, збагачувати лексичний запас учнів; • Виховна: прищеплювати любов до літератури, до творчої спадщини Лариси Петрівни Косач, виховувати почуття співпереживання, прагнення бути мужнім, впевненим, цілеспрямованим, волелюбним.
Перегляд файлу

 

Тема. Леся Українка  «Мрії». Неповторний світ дитинства в поезії

Мета:

  • Навчальна: поглибити знання школярів новими фактами з біографії Лесі Українки; ознайомити учнів з поезією «Мрії», формувати вміння  аналізувати поезію, визначати тему та ідею, дослідити художні засоби;
  • Розвивальна: розвивати вміння виразного читання та вміння аналізувати прочитане, розвивати асоціативне й логічне мислення, творчу уяву, збагачувати лексичний запас учнів;
  • Виховна: прищеплювати любов до літератури, до творчої спадщини Лариси Петрівни Косач, виховувати почуття співпереживання, прагнення бути мужнім, впевненим, цілеспрямованим, волелюбним.
  • Тип уроку: комбінований.

Обладнання:

  • дошка, на якій написано епіграф, портрет  Лесі Українки; матеріали для розповіді вчителя ; текст поезії;   хмаринки тегів до творчості поетеси;  картки для індивідуальної роботи,  картка  «Художній паспорт поезії «Мрії» для кожного учня, плакат з висловами про Лесю Українку, ромашки з побажаннями, виставка малюнків учнів на тему «Мої мрії».
  • виставка творів Лесі Українки, 
  • ТЗН (ноутбук, презентація до уроку).

 

Найбільше багатство людини – міцність духу.

Й.В. Гете

 Перебіг уроку

 Мотиваційний етап

   1. Забезпечення емоційної готовності.

               Прийом «Спіймай мій настрій»

Учитель.

    Доброго дня,  дорогі діти.  Подивіться один на одного і посміхніться. Спробуємо відчути,як  посмішка зігріє кожного своїм теплом.   Я щаслива бачити вас усміхненими і бадьорими .

   Бажаю вам гарного настрою, легкого засвоєння теми. 

   Почнемо наш урок.

І Актуалізація опорних знань.

  1. Робота в парах (один учень запитує , другий відповідає.)

 

      1.Продовж думку:

 - На минулому  уроці Леся Українка постала в моїй уяві як людина…

     2. Коли і де народилася Леся Українка? 

3. Де здобувала освіту Леся? (вдома)

4.Хто для неї склав відповідну програму і був домашнім учителем? (мати)

5.Що найбільше полюбляла майбутня письменниця в дитинстві? (співати і танцювати)

6. На якому музичному інструменті Леся навчилася грати ? (фортепіано)

7. Який день для Лесі Українки став фатальним і назавжди змінив її життя? (Водохреща)

8.Як називалася перша збірка Лесі Українки ?

9.Перелічіть мови , якими володіла поетеса ?

    10.  Як називається поезія , у якій є рядки…

    Безпощадній зброї сміху

    Я боюся піддаватись,

    І, забувши давню гордість,

    Плачу я, щоб не сміятись

Виразне читання напам”ять.

6. Продовж думку:

-Знайомство з поезією Лесі Українки наштовхнуло мене на думку про те , що…

   7.Продовж думку:

- Сьогодні я очікую побачити Лесю Українку …

2. Літературна гра  «Розсипанка»

Учитель. Леся Українка любила в дитинстві дуже гратися. Ми зараз теж пограємося в  літературну гру  «Розсипанка». Відновіть вислови, які розсипалися.

1)     духу, багатство, міцність, найбільше, людини. (Найбільше багатство людини – міцність духу)

2)  зумів у нещасті, мужній той, хто, добрим, бути (Мужній той, хто зумів у нещасті бути добрим)

  (Учні відновлюють  вислови).

  • Про яку рису характеру йде мова у цих висловах? (мужність)
  1.   Слово вчителя .

       Перебування на самоті спонукало Лесю до мрії й фантазування.  Досить було побачити дівчинці якийсь малюнок чи світлину — і в її уяві складалася ціла історія.

Думки її постійно блукали високо – високо в небі між зір , глибоко – глибоко в глибинах морських , а сама вона дуже часто опинялася в ліжку , прикута хворобою .Яку ж силу духу треба мати , щоб не зламатися , не впасти у відчай , знайти в собі сили підтримувати інших ? Тому дуже часто поезію Лесі Українки називають мужньою.

   Спогади про Лесю засвідчують, що в дитинстві вона була мрійливою дівчинкою.

    Бавлячись серед руїн Луцького замку, уявляла себе мужньою Жанною Д'Арк, а своїх товаришів – відважними лицарями.

  Про це ми поговоримо з вами на сьогоднішньому уроці темою якого є…

           Мета…

     ІІ Оголошення теми і мети уроку.

ІІІ Опрацювання навчального матеріалу.

 Слово вчителя

  • А хто такі лицарі? Випереджувальне завдання

Лицар - 1) Самовідданий захисник когось або чого-небудь. 2) Вихований, витончено чемний чоловік.

Лицарство - це кодекс поведінки й честі, яких офіційно дотримувалися за Середньовіччя. Лицарство походить із середньовічної Франції й Іспанії, згодом поширюється на всю Європу. 

   Вчитель.    Можливо, саме в лицарів вона вчилася великої мужності, яка потім так потрібна була їй у житті, щоб боротися з власною недугою та різними негараздами.

         Одну із поетичних збірок  Леся Українка назвала «Думи і мрії». І є в ній вірш «Мрії», який вона написала в Ялті 18 листопада 1897 року.

  • Чи знаєте ви, що означає мрія?

Мрія – це уява людини про майбутні події, настання яких вона бажає.

  • Діти, які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте це слово?
    ( діти називають)
  • А у мене , діти, мрія асоціюється з такими словами 

МРІЯ –

Вправа «Передай квітку мрій»

  • Яка ваша мрія?

Діти, кожен одним-двома реченнями розкажіть про свою мрію, зображену на малюнку, передаючи рожеву квітку мрій наступному.

 

Виразне читання поезії «Мрії»  вчителем.  Відеопрезентація  до  поезії Лесі Українки «Мрії»

Опрацювання змісту поезії Л. Українки «Мрії» за питаннями:

 

  • Діти, чи сподобалась вам поезія «Мрії»?
  • Намалюйте словами, що ви уявили, слухаючи поезію.

Читаючи поезію, ми зустріли слова, які ми не вживаємо у нашій мові.

Робота з підручником  «Будь уважним до слова». Стор. 73

  • А як ми називаємо такі слова? ( застарілі)

 Доберіть до слова корогва  синоніми .

  • А корогви були тільки у лицарів? ( ще у козаків)
  • В яку епоху ми поринули? ( У епоху Середньовіччя)
  • Що викликає у вас найяскравіші асоціації з середніми віками?
  • Про які періоди життя ліричної героїні  розповідається в поезії? Наведіть докази своїх тверджень , посилаючись на твір.
  •                     Чим пояснити те, що героїня твору захоплювалася віком лицарства?
  • Як ви вважаєте, чому ліричній героїні вірша «Мрії» ближче до серця переможений, а не переможець?

(Леся багато знала про лицарство, однак "очарував розум" її не переможець, а переможений, той, що уже відчуваючи на своєму серці гострий кінець списа, не благав пощади, а безстрашно відповідав: "Убий - не здамся)

  • Знемагаючи від рани,  кого бранець-лицар критикує?

Хто, на вашу думку, сильніший переможець чи переможений?

  • Доберіть якомога більше епітетів до слів

Переможець (злий, жорстокий, безпощадний, самовпевнений, бездушний, гордий)

           Переможений (незламний, безстрашний, мужній, нескорений, вільнолюбивий, гордий)

  • Створимо Інформаційне гроно

 

  • Гордий переможець                 Лицар

 

  • Через що бранка не сприйняла пишного лицаря? Яку відповідь вона надала йому?
  • Про які кайдани повсякчас говорить Леся Українка у творі?

           (закута у кайдани невидимою рукою)

 

Леся Українка як лицар, не здається.

  • Порівняльна характеристика .  Запишемо спільні риси  Ліричної героїні  – лицаря
  •  Які художні засоби використала поетеса у вірші?

 ПОРІВНЯННЯ: 
Так і хочеться гукнути,
Наче лицар мрій дитячих

Мріє стеля надо мною,
Мов готичнеє склепіння

Роки любії, дитячі,
Як весняні води, зникли
 

А гілки квіток сплелися
На вікні, неначе грати.

МЕТАФОРИ: 
Хай джерелом кров поллється
Корогва хрещата наша
Не шумить гарячка в жилах

ПЕРСОНІФІКАЦІЯ:
дитячі мрії грали
в крові гарячка грає

 

  • Яка тема ідея, основна думка твору?

Робота з   карткою  «Художній паспорт поезії «Мрії»

Тема: зображення мрій ліричної героїні, роздумів над сенсом життя, за яке необхідно боротися до останньої краплі крові і обов’язково вірити в жадану перемогу.

 Ідея: уславлення мужності, героїзму, впевненості віри в перемогу лицаря, його критика тих, хто пролив «кров не за рідний край».

Основна думка: необхідно вміти боротися з життєвими труднощами навіть тоді, коли це неможливо; чоловік — це віра, сподівання, впевненість у перемозі.

 Життєстверджуючий мотив твору.

Ти мене убити можеш,
Але жити не примусиш.

Висновок

ІV Рефлексивно – оцінювальний етап

  1. Творча робота. Робота в парах

Складіть сучасний  кодекс честі хлопчика-лицаря (для хлопців).

Орієнтовний зразок:

              - Бути сміливим.

  •   Поважати дівчат,старших.
  • Брати на себе відповідальність.
  • Шанувати своє чесне ім’я.
  • Бути вірним у дружбі;
  • Прагнути до самовдосконалення.

Сенкан

Леся Українка

Сильна, вольова

Живе, творить, надихає.

Долає всі життєві перешкоди

Дочка українського народу

Робота з епіграфом до уроку

Давайте знову повернемося до епіграфу уроку.

Якої життєвої мудрості вчить нас поетеса в своїй творчості?

  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон».
  • Продовжте речення « Я зрозумів, що Леся Українка  навчила мене…»

Самооцінювання за схемою.

  • Оцініть свою роботу на уроці за кожним із зазначених критеріїв балом 0-2

Лист Оцінки

1. Я брав активну участь на у роботі на уроці

 

2. Я правильно відповідав на запитання

 

3. Я старанно працював на уроці

 

4. Я допомагав однокласникам і заохочував їх до роботи

 

5. Я доводив свою думку на уроці

 

6. Я виразно читав поезії Лесі  Українки

 

7. Оцінка

 

     4.Оцінювання учнів вчителем

      5.Домашнє завдання.  Виразно читати вірш «Мрії»;   зробити ілюстрації до твору;   написати твір-мініатюру «Що захоплює мене в Лесі Українці».

 

 

 

Матеріали до уроку

 

 

Художній паспорт поезії

Назва поезії

«Мрії»

Історія написання

Поезія написана поетесою в Ялті 18 листопада 1897 року

Тема

зображення мрій ліричної героїні, роздумів над сенсом життя, за яке необхідно боротися до останньої краплі крові і обов'язково вірити в жадану перемогу.

  «Ти мене убити можеш, Але жити не примусиш».

  «Убий – не здамся», - девіз життя Лесі Українки.

Головна думка (ідея)

уславлення мужності, героїзму, впевненості віри в перемогу лицаря, його критика тих, хто пролив «кров не за рідний край».

Художні образи

епітети, метафори

 

 

 

 

 

 

 

МріяЗдається, що слово
існувало в мові з
давніх - давен
Слово “мрія”
виникло у
“пошевченківську
епоху”
Придумав його відом...

 

 

Творче завдання.
Складіть сучасний кодекс честі хлопчика-лицаря.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Герасимчук Олександр Миколайович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
13 березня 2021
Переглядів
8989
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку