Конспект уроку "Леся Українка. Життя поетеси, її мужність і сила духу"

Про матеріал

Конспект уроку "Леся Українка. Життя поетеси, її мужність і сила духу" було створено для відкритого уроку. Він містить факти з біографії письменниці, її творчості, що підходять для вивчення у 10 класі.

Перегляд файлу

1

 

Тема:  Леся Українка.  Життя  поетеси,  її   мужність  і  сила  духу.

Навчальні цілі: поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях  Лесі Українки; навчити створювати власні висловлювання,; розвивати мислення, мовлення; логічно мислити, узагальнювати; виховувати патріотичні почуття, любов до рідного слова, естетичні смаки.

Очікувані результати:

 

учні повинні знати:

  •                  основні відомості про життєвий і творчий шлях письменниці;

учні повинні вміти:

  •                  створювати власні висловлювання щодо творчості Лесі Українки;
  •                  давати особисту оцінку творам поетеси.

 

Тип уроку:   урок-подорож

 

Методи і методичні прийоми:

  •                  словесний(бесіда, розповідь);
  •                  наочний;
  •                  практичний(складання сенкану, написання літературного диктанту).

 

Обладнання: портрет  Лесі  Українки, відеоматеріал  про  її  життя  і творчість; презентація; міні-бібліотека  художніх  творів  поетеси, український віночок, додаток №1:епіграф.

 

Міжпредметні зв’язки: історія, географія, українська мова, музика, образотворче мистецтво, естетика.

 

 

                                                             Хід уроку

«Від  часу  Шевченкового «Поховайте  та  вставайте, кайдани  порвіте»  Україна  не  чула  такого  сильного, гарячого  та  поетичного  слова, як  із  уст  сеї  слабосилої, хворої  дівчини».

Іван Франко

I.Організація учнів до уроку

1.  Вступне слово вчителя.      Слайд 1  (лунає мелодія)

Стояла я і слухала весну,

Весна мені багато говорила,

Співала пісню дзвінку, голосну,

То знов таємно - тихо шепотіла.

 

Вона мені співала про любов,

Про молодощі, радощі, надії,

Вона мені переспівала знов

Те, що давно мені співали мрії.

 

      Кожним  словом, кожним променем думки, кожним болем своїм  живе  в душі нашого народу людина, що ім’я їй – Леся Українка. З не такої вже й далекої минувшини, проте вже мовби крізь серпанок легендарності, проступає до нас образ поетеси, образ ніжний і чистий. Німецький поет Гете писав: “Хто хоче розуміти поета, мусить піти в його країну”. Отож і ми, друзі, щоб зрозуміти цю незвичайну поетесу, помандруймо дорогами, що простелились перед Лесею. 

ІІ. Оголошення  теми, мети  уроку.

Мотивація  навчальної  діяльності .  

 У народі існує думка, що часто зовнішність яскраво демонструє  внутрішній стан людини, і інколи – зовсім навпаки. Отож, зараз закрийте очі, згадайте все вам відоме і почуте про Лесю і постарайтеся уявити її обриси. ( лунає тихенько  мелодія, 1 хв).

                                                Так, я  буду  крізь  сльози  сміятись,   

     Серед  лиха співати пісні,

     Без  надії  таки  сподіватись,

     Буду  жити! Геть  думи  сумні! (Слайд 2)

Колись  давно  Леся Українка написала  ці  рядки. Спробуйте  тільки  за  ними  охарактеризувати  людину, яка  є  їх  автором. Яка  вона?

  •                Якою ви уявили Лесю?
  •                Чи побачили ваші внутрішні очі її молоде обличя?
  •                Чи достатньо уяви для розуміння геніальної постаті письменниці?) (відповіді учнів).

Зараз пропоную глянути на портрет Українки і вкотре пригадати її благородні риси.   Слайд3

-Чи такою заклався образ Лесі у вашій пам’яті?

- Чи бачимо ми у її очах фізичний біль?

Кажуть, що талановиті люди, як зорі, залишають свій слід у свідомості майбутніх поколінь. Сподіваюся, що наш сьогоднішній урок загалом і постать Лесі Українки зокрема  свій слід залишить у ваших серцях.  А ми у свою чергу залишимо слід про урок у своїх зошитах. Отож, запишемо число і тему.

       А зараз зверніть свою увагу на дошку,ми бачимо вислів який є епіграфом нашого заняття   та яскраво характеризує образ Лесі Українки як сильної і легендарної дочки української літератури і всього українського народу.

Перш ніж заглибитися у саме значення слів, звернімо увагу на очевидне, хто є їх автором. Так, правильно, Іван Франко,тож, ми можемо сказати що він, геній свого часу, міцний каменяр, високо і влучно оцінив талант дівчини, більше того, він порівняв її із світовим класиком, із славним Кобзарем. Наголошую, що саме таке порівняння є першим наголосом на велич таланту Лесі Українки. Ще одним художнім моментом що простежується у епіграфі є протиставлення здавалось би  непоєднуваних

понять : сильне, гаряче і хвора слабосила. Цей оксиморон криє в собі знову ж таки унікальність цієї жінки, мистецький хист робити з неможливого можливе.      (Записуємо епіграф у зошит)

ІІІ.  Актуалізація  опорних  знань

ІV.  Сприйняття  і  засвоєння  учнями  навчального  матеріалу

       Звідки  ж  набиралась  молода  поетеса  сил? Адже у звичайному  житті  вона – слабосила  дівчина. У  літературі – титан  духу, «дочка  Прометея». Хто  ж  вона, Лариса Петрівна  Косач, знана  у  всьому  світі  як  Леся  Українка? Чому  всіх  і  досі  хвилює  її  творчість, є  актуальною  в  наші  дні? Де  черпала  сили  ця хвороблива, слабка  фізично  і  незламна  духом  жінка?  Яким  було  її  життя?  Все це ми дізнаємося із сторінок великої та цікавої електронної книжки під назвою «Життєпис Лесі Українки». Слайд 4

Кожен із вас мав можливість стати учасником створенням її розділів, сторінок абзаців, тож, розпочинаймо нашу літературну подорож .

Розділ 1. Родина письменниці   Слайд5

Інформацію з цього розділу нам розкаже Рибка Ігор.

   Лариса Петрівна Косач народилася 25 лютого 1871 року в місті Новограді-Волинському. Предки  Лесі  Українки  з  обох  боків – батька  й  матері – входять  своїм  корінням  у  глибину  далеких  століть  і  мають  багату  історію.  Слайд 6

 Косачі  походять  із  сильного  боснійського  роду, який  своїм  корінням  сягає  узбережжя  далекої  Адріатики. Лесин  батько – Петро  Антонович  Косач – народився  вже  в  Україні, у  невеличкому  містечку  Мглині, що  на  півночі  Чернігівщини.  Слайд 7

    Рід  по  матері  був  грецький. В  Україні  Драгоманови  осіли  у  XVІІ  столітті, і  з  тих  часів  історія  роду  набирала  нових  подій  та  імен.     Родина  Драгоманових з  Гадячі, де  народилася  мати  – Ольга  Петрівна  Драгоманова, придержувалась  народних  традицій, шанували  українську  пісню. На  цьому  зростало  не  одне  покоління  Драгоманових, а  виховання  в  дусі  народної  культури  стало  вирішальним  для  Олени Пчілки, а  згодом    і  для  доньки  Лесі.                                     

 

Розділ 2. Дитинство Лесі   Слайд8

Як саме письменниця пізнавала світ, що її хвилювало ще змалечку, що слугувало фундаментом позиції маленької дитини як великої особистості? Про все це ми дізнаємося з уст Буняка Віталія.

     Саме  мати – поетеса  Олена  Пчілка, відома  в  літературних  колах, мудра, вольова, цілеспрямована  жінка – вивела  свою  доньку  на  шлях  поезії.  Слайд 9

      Зі всіх шістьох дітей, що були в Косачів (два сини і четверо дочок), Леся найбільше вдалася в батька: і вродою, і характером, і звичками. Вони були однаково лагідні та безмежно добрі, стримані, терплячі, однаково наділені виключною силою волі, поблажливі в ставленні до інших, але не до себе, важко уявити, щоб вони зробили щось таке, що вважали за нечесне. Їм були огидні жадоба, зажерливість, користолюбство тощо. Була в них ще одна спільна риса: вони надзвичайно цінували людську гідність.

     Грамоти Леся навчилася дуже рано. Коли їй було чотири роки, вона вже дуже добре володіла читанням. А через рік Леся самостійно писала коротенькі листи до своєї бабусі в Гадяч та за кордон до дядька Михайла Драгоманова.

    Дуже рано почала Леся знайомитися з народною творчістю: піснями та художніми виробами.

     Навесні 1882 року родина Косачів перебралася на постійне проживання до села Колодяжного, що недалеко повітового містечка Ковеля.  Слайд10

 У цьому селі Леся за допомогою свого брата Михайла, з яким була нерозлучна до тринадцятирічного віку, за що їх жартома називали спільним ім’ям Мишелося, виконала дуже цінну роботу: записала від різних людей дуже багато пісень. Перед текстами кожної пісні наклеєна була стрічка нотного паперу з нотами мелодії тієї пісні.

    У дитячому віці була не одна цікава подорож Лесі до тих джерел, які збагатили її чудовим матеріалом, що перетворився під її чудодійним пером на високомистецькі твори. Глибоке знайомство з поліською народною творчістю дало можливість Лесі Українці написати чудовий її твір – “Лісову пісню”.

    Коли  їй виповнилося 5 років, батьки купили їй фортепіано. Вона не тільки успішно вчилась грати, а й сама бралася складати музичні твори. У 6 років навчилася шити і вишивати, а згодом навіть взялася мережити батькові сорочку.

 Та скоро сталося велике горе, що потім невідступно, рік у рік, день і день аж тридцять два роки, до останнього подиху, переслідувало й тихенько її мучило. Вона захворіла на туберкульоз.

                               

Розділ 3. Перші  поетичні  спроби. Літературна  діяльність (помістив у себе безпосередньо творчу сторону життя жінки).   Слайд11

    Писати поезії Леся Українка почала рано, 9-літньою дівчиною (вірш «Надія»). Леся написала цей перший у своєму житті вірш під впливом звістки про долю своєї тітки Олени Антонівни Косач (в одруженні Тесленко-Приходько), засланої за участь у революційному русі.

                         Ні долі, ні волі у мене нема,

                        Зосталась тільки надія одна:

                        Надія вернутись ще раз на Вкраїну,

                        Поглянуть іще раз на рідну країну,

                        Поглянуть іще раз на синій Дніпро,-

                        Там жити чи вмерти, мені все одно…

                       

   Слайд12    З  тринадцяти  років  Леся  по-справжньому  стала  до  літературної  роботи.     За  ініціативою  передової  молоді, М.Старицького  та  М.Лисенка  в  Києві  був  організований  літературний  гурток  «Плеяда». Леся  Українка  як  один  з  керівників  цього  гуртка  дуже  багато  зробила  в  справі  організації  перекладів  творів  світової  літератури  українською  мовою.

        Слайд 13  Одночасно  з  віршами  Леся  Українка  писала  й  оповідання, публіцистичні  та  літературознавчі  праці. Та чи  не найвищої  вершини  її  талант  сягнув  у  драматичних  творах, яких  вона  написала  чимало.

     У  1893  році  у  Львові  за  допомогою  І.Франка  виходить  перша  збірка  віршів  письменниці – «На  крилах  пісень».

    

Слайд14  –  у 18  років  організувала  гурток  молоді, який займався  перекладом  кращих  творів  світової  літератури  українською  мовою;

– у 19 років  написала  для  молодшої  сестри  книжку  «Стародавня  історія  східних  народів», котру  в 1918-му  було  видано  як  підручник  для  національної  школи;

– будучи  добре  обізнаною  з  музичним письмом, збирала  і  записувала фольклор;

– брала  участь  у  відкритті  в  Полтаві  пам’ятника  Івану Котляревському, написала посвяту «На  столітній  ювілей  української  літератури».

Та  все ж справою  її  життя, захопленням, покликанням  і  божим  даром  була  поезія

Як  я умру, на світі  запалає

Покинутий  вогонь  моїх  пісень,

І  стримуваний  пломінь  засіяє,

Вночі  запалений, горітиме  удень.

                                                                        

Розділ 4. Боротьба  Лесі  Українки  зі  своєю  хворобою    Слайд 15

   У  1883  році  Лесі  в  Києві  прооперували  ліву  руку, що  позбавило  її  можливості  грати  на  фортепіано.

      З  цього  часу  назавжди  скінчилося  Лесине  навчання  з  учителями, вона  самотужки  здобувала  освіту – джерелом  знань  для  неї  були  книжки  і  саме  життя.

     Пізніше  в  Берліні  Лесі  прооперували  ногу, а  туберкульоз  прокинувся  в  легенях, потім  у  нирках. Але  в  боротьбі  з  хворобою  Леся  настільки  загартувалася, що  самостійно  вивчила  мови – французьку, англійську, італійську, німецьку, польську, болгарську, старогрецьку, латину.

     Стан  здоров’я  письменниці  погіршився, і  вона  їздить  на  лікування  в  Грузію  і  Єгипет. Хто з вас пригадає рядки,в яких письменниця каже,що вона не слабка і хвороба її не здолає?

 Хто  вам  сказав, що  я  слабка,

Що  я  корюся  долі?

Хіба  тремтить  моя  рука

Чи  пісня  й  думка  кволі         Слайд16   

Уявіть собі, наскільки здібною і талановитою була Леся Українка. І скільки потрібно було сили та міцності духу її матері,щоб бачити, як її гордість, її талант ,ніжний цвіт в будь-якумить може зів’янути. Пережиття цієї матері, вміння витримувати випробування долі можна собі дозволити порівняти із терпінням матері Ісуса. Сукупність переживань гіркого болю містяться у страсних піснях. Щоб безпосередньо перенестися в атмосферу Великого посту, послухаймо одну із них. (Звучить пісня «Моліться батьки за своїх діточок»)

  

 Ось і підійшли ми до останньої,нажаль,сумної сторінки нашої книги.

         

Розділ 5.  Вшанування  пам’яті  поетеси.       Слайд 17

  1  серпня  1913  року  Леся  Українка  померла  в  Грузії, в  містечку  Сурамі, а  похована  в  Києві, на  Байковому  кладовищі. Слайди 18, 19, 20           

       Ім'ям Лесі  Українки  названо  вулиці, театри, школи, бібліотеки. У  багатьох містах, де  побувала  поетеса, відкрито  музеї.

Отже, ми ознайомилися із основними сторінками книги життя Лесі Українки. Дякую за добру підготовку.

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

1.Творче завдання.

А зараз саме час підсумувати усе сказане та  прослухане  у рядках сенкану.

Працюємо в парах. Складаємо  сенкан про Лесю Українку .

 

2. Літературний диктант. Слайд21

  1.                Справжнє ім’я та прізвище письменниці. (Лариса Косач)
  2.                Улюблений жанр усної народної творчості Л.Українки, яким вона скористалась у своїй письменницькій діяльності. (Казка)
  3.                Ім'я старшого брата Лесі, якого вона найбільше любила і поважала.                                                                                      (Михайло)
  4.                Літературний псевдонім матері Лесі Українки. (Олена Пчілка)
  5.                Найулюбленіша книга  Лесі. («Кобзар»)
  6.                Хвороба, від якої поетеса лікувалася впродовж усього життя. (Туберкульоз)

 

VI.  Оцінювання.

VII.  Домашнє завдання.  Слайд 22

             Опрацювати сторінки підручника-   1група;

  Підібрати вислови видатних людей про Лесю Українку-  2група.

 

 

 VІII.  Підсумок  уроку    Слайд23

А зараз ми з вами помудруємо, поділимся враженнями, і, можливо, навіть трішки пофантазуємо. Думаю, ви помітили, що одним із атрибутів нашого уроку є віночок. Як ви вважаєте, чи має він зв'язок із нашою темою? (відповідь учнів). Так, правильно, а зараз кожен  візьміть по стрічці і охарактеризуйте враження від нашого уроку відповідно по кольору стрічки. Кожен із кольорів має свій прихований смисл, а саме:

Червона  – колір почуттів. Що ви відчули під час сьогоднішнього уроку?

Зелений – колір нового. Що нового ви дізналися на уроці?

Синій – колір знань. Які знання сьогодні стануть вам у пригоді?

Жовтий – колір переваг. Які переваги має сьогоднішній урок порівняно з попередніми?

Блакитний – колір досягнень. Чого ви досягли сьогодні на уроці?

 

        До  митців, що пережили свій час і їхні твори збагатили скарбницю духовної культури, належить Леся Українка. Її творчість стала видатним явищем української і світової літератури.

                Якими художніми обдаруваннями володіла Леся Українка?

Складання  «Доміно» - «Життєдіяльність Лесі Українки»

( Леся Українка- письменниця-фольклорист-музикант(фортепіано) –мовознавець 9вивчила понад десять мов) – здібності у малюванні – авторка навчальної літератури (написала підручник «Стародавня історія східних народів» - перекладач-керівник гуртка  « Плеяда»- автор публіцистичних праць –драматург.

       (Поезія,музика,малювання,вишивка,драматургія,уява )     Слайд 24

 

      Отже , діти, Леся Українка  повинна стати для вас  прикладом мужності, нескореності.

І які б випробування не давало вам життя, пам'ятайте  заповітні слова:  Слайд 25

 

«Так, я буду крізь сльози сміятись,

Серед лиха співати пісні,

Без надії таки сподіватись,

Жити буду, геть думи сумні!»

 

 

 

 

doc
Додано
6 лютого 2023
Переглядів
2558
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку