Ознайомлення з основними правилами листування, будовою листа, його мовним оформленням, вимогами до оформлення адреси на поштовому конверті; збагачення словникового запаус учнів, розвиток інтелектуальних та творчих здібностей,виховання шанобливого ставлення до людей.
Тема. Урок розвитку зв’язного мовлення.Лист , адреса.
Мета: ознайомити учнів з основними правилами листування, будовою листа, його мовним оформленням, вимогами до оформлення адреси на поштовому конверті; збагачувати словниковий запас учнів, сприяти розвитку інтелектуальних та творчих здібностей, за допомогою мовленнєво- комунікативного дидактичного матеріалу сприяти загальному мовленнєвому розвиткові особистості школярів; виховувати шанобливе ставлення до людей, зацікавити особливостями національного етикету; підвищувати мовну й мовленнєву культуру п'ятикласників у процесі усного й писемного спілкування.
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Рефлексія «Я –ми – справа»
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ
Дешифрувальник
Розшифруйте запис і визначте тему уроку, сформулюйте його мету.
2 |
4 |
1 |
3 |
и |
т |
л |
с |
2 |
5 |
4 |
1 |
3 |
6 |
д |
с |
е |
а |
р |
а |
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Вправа «Бліцопитування»
Опрацювання таблиці «Вимоги до мовлення»
IV. ПОГЛИБЛЕННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ ПРО ЛИСТ ЯК ЖАНР МОВЛЕННЯ
Робота з теоретичним матеріалом( за підручником)
Самостійна робота.Складіть пам’ятку «Як оформляти лист». Доповніть пам’ятку власними рекомендаціями щодо почерку, охайності, грамотності оформлення листа, його композиції.
Колективна робота з текстами-зразками
Словникова робота
Адрес — письмове звернення до особи. Адреса — напис на конверті, місце проживання особи. Адресат — той, хто отримує лист, телеграму. Адресант — той, хто адресує, надсилає лист.
Клоуз-тест
Доповніть речення потрібними словами чи словосполученнями.
1. Лист, як правило, треба починати із ...
2. Листи здебільшого надсилаються ...
3. На конвертах обов’язково вказують ...
4. Адресу треба писати ....
V. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК
Інформаційна довідка
Пошта зародилася в глибоку давнину. Тривалий час люди писали адресу на тому самому аркуші паперу, що й лист. Аркуш складали на зразок солдатського трикутника. У 1820 році в англійському місті Брайтон власник паперової крамниці придумав для листів паперові «мішечки» і почав видавати їх як безкоштовний додаток до купленого в нього паперу. Новинка сподобалася. «Мішечки» для листів стали називати «конвертами» від англійського слова cover — «закривати». Конверти почали випускати спеціальні підприємства, і з Англії вони розійшлися по всьому світу.
Робота над оформленням конверту
Як оформляти конверт
1. Адресу відправника пишуть угорі ліворуч, а одержувача — унизу праворуч.
2. Послідовність відомостей така: 1) прізвище, ім’я, по батькові (відправника — у називному відмінку, одержувача — у давальному); 2) вулиця, номер будинку, квартири; 3) населений пункт; 4) район, область (за потреби); 5) індекс; 6) країна (за потреби).
1. м. Херсон.
2. Кисленку Микиті Васильовичу.
3. вул. Ушакова, 31.
4. 73011
(2, 3,1, 4)
Вправа «Я-редактор». Прочитайте й виправте помилки.
Напесать листа до вас
Змусили проблеми.
Вчора в класі говарив
Я на зборах знову—
Щоб ніхто з нас не робив
Помилок у мові.
Я завжди про це кажу,
Веступаю всюду,
Обіцяю і пишу—
Всім за пріклад буду!
Але учні виступ мій
Слухать не хотіли.
Тож я прошу вас одне:
Поможіть, будь ласка!
А то я, Мекола,
Не вчив правел з мови
І не можу прочитать
Власної промови,
Тому що я ні бе ні ме
В правел ах із мови.
До побачення. Пешіть.
І мене песать навчіть.
VI. САМОСТІЙНЕ СКЛАДАННЯ ЛИСТА Й ОФОРМЛЕННЯ КОНВЕРТА
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
Вправа «Незакінчене речення»
Підсумкове обговорення
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ