До розіграшу
залишилось:
16 днів
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Конспект уроку. Літературне читання на українознавчій основі. 2 клас. Як побачити дива? Ганна Чубач «У лісочку на пеньочку»

Про матеріал

Даний тип і структура уроку відповідають його цілям і завданням. Застосовані форми і методи роботи забезпечують активну інтелектуальну роботу учнів на уроці. Дібрані різноманітні завдання, вправи становлять певний інтерес для учнів. На уроці домінують індивідуальні, парні, групові форми навчання. Школярам надається можливість порівнювати й оцінювати різні підходи до того, що вивчається. На уроці простежується міжпредметний зв'язок (українська мова, природознавство, образотворче мистецтво, українознавство), створюється «ситуація успіху». Урок побудований на українознавчій основі.

Перегляд файлу

 

Літературне читання.    2  клас   

Тема уроку. Як побачити дива? Ганна Чубач «У лісочку на пеньочку»

Мета:

 Навчальна: вдосконалювати навички свідомого виразного читання віршованих творів; навчати учнів орієнтуватися в тексті, добирати рими; збагачувати словниковий запас; спонукати дітей до творчості.

 Розвиваюча: розвивати уяву, спостережливість,бачення прекрасного, мовну і слухову пам’ять, творчі здібності дітей; формувати комунікативну, інформаційну компетентність; розвивати вміння оцінювати вчинки дійових осіб, розширяти знання про Україну та українських поетів, символи та обереги українського народу.

 Виховна: виховувати любов до мовного багатства, поезії, до рідної природи, до рідного краю, повагу до оточуючого середовища. 

Міжпредметні зв`язки: українська мова, природознавство, образотворче мистецтво, українознавство.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.

Очікувані результати. Свідоме виразне  читання віршованих творів, вміння орієнтуватися в тексті, добирати рими, передбачити, словесно малювати.

Обладнання: підручник, презентація, тести, картки, дерево очікувань, квіточки, мікрофон, мультимедійний проектор, ноутбук, аудіо запис.

(Бажано, щоб учні були одягнені в українські костюми)

Хід уроку

І. Організаційний момент ( 1 хв.)

І. Вступна частина.

1. Слово вчителя. « Ситуація успіху»

Діти, давайте щиро та сердечно привітаємо один одного такими словами:

- Я всміхаюсь сонечку.

- Здрастуй, золоте!

- Я всміхаюся квіточці!

- Хай вона росте!

- Я всміхаюсь дощику.

- Лийся, мов з відра.

- Друзям усміхаємось.

- Зичимо  добра!

Тож поверніться один до одного і подаруйте посмішку своєму товаришеві, гостям, вчителю. Ми бажаємо всім добра.

Сядьте в зручне положення і підніміть руки, поверніть до мене долоньками. Приторкніться один до одного і відчуйте тепло сусіда. Я дуже хочу, щоб все найкраще що  йде від наших сердець передалось кожному з вас, і ми порозумілись . А від уроку залишились лише приємні враження.

ІІ. Актуалізація опорних знань. ( 6 хв.)

1.Вправа «Очікування»

Наші очікування від уроку я пропоную зобразити у вигляді дерева, на якому розквітнуть  квіти.

- Візьміть квіточку, напишіть на ній свої очікування.  Тепер зачитайте і  розмістіть її біля дерева .

Якщо ваші очікування здійсняться, то  в кінці уроку ви прикрасите ними деревце.

2. Мовленнєва розминка

а)  Робота над чистомовкою (1 раз читають з учителем, потім 3 рядочки читають дівчатка, наступні 3 рядочка – хлопчики)

Ма – ма - ма - вже прийшла зима.

Зи – зи - зи - вдарили морози.

Ра – ра – ра – ми добігли до  Дніпра

Ді – ді - ді - високі хвилі на воді.

Ай – ай – ай - все це любий рідний край.

На – на – на - наша люба Батьківщина.

б)  Робота над скоромовкою          

Водограй, полів розмай , зелен гай, ліщина…

Все це любий рідний край - 

Наша Батьківщина.

 

в) Гра «Відгадай предмет за ознаками»

Сіренька, невеличка, швиденька , польова, шкідлива  — … (миша).

Жвавий, маленький, сміливий, задиркуватий— … (горобець).

Гостра, тонка, металева, тверда  — … (голка).

г) Гра «Блискавка»

Горобець, синичка, журавель, ластівка, мишка,сорока, ворона, лелека

— Яке слово «зайве»?

— Чому слово мишка зайве?

Давайте складемо сенкан до слова мишка

3. Сенкан  ( синквейн)— це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.

  1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник)
  2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника)
  3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).
  4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
  5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.

 

мишка

сіренька, маленька

шкодить, гризе, бігає ( сидить, тремтить, метуши́ться, крути́ться, виглядає)

Миша попалася в пастку. ( Миша згризла мою книжку) ( Миша – дуже маленька тваринка.)

Гризун ( тварина, полівка)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми і завдань уроку (4 хв.)

  1. Метод «Передбачення»

- Як ви думаєте:  про яку тваринку ми будемо читати сьогодні на уроці?

Так, про мишку. А написала казку  про мишку чудова українська поетеса Ганна Чубач.

C:\Users\Artyom\Desktop\урок Чубач\Chubach_big.jpg

Учень 1.

Народилася Ганна Танасівна Чубач  у 1941 році на Поділлі в хліборобській родині. Батько її загинув у перші дні війни і мати вчила дівчинку й усяку роботу робити, й пісень співати, й світ любити. А донька у свою чергу сприймала нелегке життя у світлих кольорах: малювала, співала, вигадувала казочки.

Учень 2.

Ганна закінчила середню школу, потім — Поліграфічний інститут, вищі Літературні Курси при Літературному інституті ім. М. Горького в Москві . Працювала Ганна Чубач в газеті «Літературна Україна», в журналі «Дніпро». Сьогодні веде авторську радіопередачу «Дзвінка ріка» на каналі «Культура».

Учень 3.

Особливу увагу привертають вірші Ганни Чубач для дітей: веселі, дотепні, повчальні, жартівливі. Вони дарують гарний настрій, вчать мислити і любити художнє слово. Ганна Чубач є авторкою абеток, лічилок, скоромовок, загадок-відгадок, смішинок тощо.

D:\и снова 1 клас\PA110072.JPGФізхвилинка ( 1 хв.)

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій уклоніться.

За щасливий день вчорашній.

Всі до сонця потягніться,

Вліво, вправо нахиліться,

Веретенцем покрутіться.

Ось і небо, і сонце в зеніті!

Моя Україна – найкраща у світі.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

 

ІV.  Сприйняття та усвідомлення нового навчального матеріалу. Розвиток мовленнєвих умінь та навичок (19 хв.)

1. Слухання вірша ( аудіо запис)

— Про кого ця казка?

-  Що робила Киця?

- Про кого Киця читала казку?

ЗАГАДКА

Є сорочка у моєї мами,

Вишита барвистими нитками. ( акнавишиВ)

- Що робила Мишка?  Чим вишивала Мишка? Як ми називаємо сорочку вишиту різними нитками? (Сорочка вишиванка).

- Хто бився за сорочку?  Що вони накоїли?

- Як Мишка все виправила?  Для кого була сорочка?  Як спало  мишеня? Чому не вкривалося мишеня?

2.  Гра «Бджілки»

Самостійне напівголосне читання учнями вірша, кожен — у своєму темпі.

— Відшукайте у вірші слова, якими описано дії мишки. (Вишивала, співала, зажурилася, заридала)

— Якою ви її уявляєте? ( Доброю, веселою, лагідною, гарною)

— Чому таку сорочку не купити за гроші?( символ та оберіг українців)

А що для  Вас значить сорочка – вишиванка?

  • «Особисто для мене вишиванка – це частина національної культури, української традиції, це історія, родинний оберіг та сімейна реліквія. Вишиванку одягаю в особливих випадках – на сімейні та державні свята»
  • «Сьогодні вишиванка – це стильний одяг, який чудово поєднується зі спідницями, джинсами, діловими костюмами. Надзвичайно приємно, що вишиті орнаменти набули великої популярності не тільки в Україні, а й на світовій арені моди»
  • «Маю одну вишиту сорочку, яка мені дуже дорога, бо її вишивали мама і бабуся. Одягаю її рідко – здебільшого, на національні свята, які близькі мені по духу і які символізують приналежність до української нації»

3. Словникова робота

( В цій казочці зустрілися слова зміст яких ми повинні з вами з’ясувати)

а) Довідкове бюро.

Заздрісно -  в перекладі на російську мову: завистливо, завидно.

Міточки  - знак, зроблений на будь - якій речі, на будь – якому предметі для відмінності від інших.

Виточки - зашита з вивороту невелика складочка на одязі.

б) Робота в парах.   Читання по картках.

Діти, у вас на партах лежать картки.  Знайдіть завдання 1 і правильно прочитайте слова.

Картка 1.   Прочитай правильно.

 на пеньочку               заздрісно                  павутиночка            

                крильцями                сріблиночка               ниточка

4. Читання слів «луною» за вчителем.

У лісочку  очку,очку

 на пеньочку очку, очку

вишивала – вала,вала

сіра мишка – ишка, ишка

для синка свого сорочку очку, очку

Ниточка-сріблиночка- иночка, иночка

та із павутиночки, - иночки, иночки

голочка — із гілочки    - олочки, олочки                                       

тихої ялиночки  – иночки, иночки

5. Гра «Упізнай героя»

1. Маленьке, сіреньке,    Довгий хвостик має,

  По підлозі бігає,    Насіннячко збирає. (Мишеня)

2.Сірий, моторний,   На соняшник сів,

    Надзьобався добре,    І далі полетів. (Горобчик)

- Як ви думаєте: чому саме про цих героїв я загадала вам загадки?

  1. Читання ланцюжком.

• Простежте, як змінюється настрій мишки.  Продовжіть  міркування: Спочатку мишка вишивала для синочка весело, тому що...

Яким став  настрій мишки потім? Чому?

У якому настрої була мишка у кінці казки.? Чому?

  1. Вибіркове читання.

• Прочитайте рядки, у яких йдеться мова про те, як мишка вишивала сорочку.

  • Що робили горобці?
  • Як можна оцінити вчинок горобців…..
  • Я засуджую горобців, тому що….
  • Я одобрюю вчинок горобців, тому що….
  • За такий вчинок мені соромно, тому що…
  1. Робота в групах. Картка 2.

 Познач висловлювання про горобців, з яким ти погоджуєшся.

 

                 - Горобці теж хотіли мати сорочку.

 

           - Бешкетники заздрили мишеняті й не поважали чужої праці.

 

            -  Горобці хотіли допомогти мишці

V. Творче застосування знань учнів (6 хв.)

1. Робота за змістом малюнка

— Розгляньте малюнок. Які фарби на ньому переважають?

-  Як називають такі фарби в образотворчому мистецтві? ( Теплі ).

-  Які рядки вірша проілюстрував художник?

- Який настрій передано на малюнку до вірша?

- Уявіть, що ви художники і вам потрібно намалювати ілюстрації до казки

 Г. Чубач « У лісочку на пеньочку»

- Який малюнок  ви б намалювали ?

- А є такі учні, які мріють стати http://image.slidesharecdn.com/naumenkolitchytp2ukr089-12s-130808050037-phpapp01/95/2-89-1024.jpg?cb=1377116521художником?    (Словесне малювання вам допоможе у подальшому житті, а казочку ви будете розповідати своїм меншим братикам і сестричкам, а потім і своїм діткам).

2. Читання естафетою

Хвилинка релаксації ( звучить спокійна музика, вчитель говорить…)

Міцно стиснути повіки,

Розімкніть повільно віки. 

(Прочитати приказку зі слайда )---

Кожному мила рідна сторона

Декілька разів моргніть,

Вправу ще раз повторіть.

(Прочитати приказку зі слайда) ---

Без верби й калини – нема України!

Поморгайте дві хвилини

Швидко – швидко, час бо лине,

Всі заплющіть міцно очі,

Вгору й вниз ними ведіть.

(Прочитати приказку зі слайда) ---

 Як мати рідненька, то й сорочка біленька.

Зосередьтеся на точці

І спокійно вже сидіть.

3. Гра «Знайди риму»

на пеньочку   - сорочку.

сріблиночка- павутиночка - гілочка  - ялиночка.

ниточка - виточка ( якою частиною мови є ці слова? На які питання відповідають? )

Вишивала -  співала - мала

Злетілися – всілися – дивилися - втомилися

 ( якою частиною мови є ці слова? На які питання відповідають? )

4. Хвилинка поезії. (Учні розказують декілька рядочків напам’ять)

НАША ХАТА (Наталка Поклад )

 1. Вся у білих рушниках,

    наша хата - ніби птах.

    Мчить вона через віки,

    диво-крила - рушники.

2. Вишивала їх бабуся,

   вишивала їх матуся...

   Я теж птаху помагаю -

   рушничок свій вишиваю.

ВИШИВАНКА   (Вадим Крищенко)

 3. Мама вишила мені

   Квітами сорочку.

   Квіти гарні, весняні:

- На, вдягай, синочку!

4. В нитці – сонце золоте,

   Пелюстки багряні,

  Ласка мамина цвіте

  В тому вишиванні.

5. Вишиваночку візьму,

    Швидко одягнуся,

    Підійду і обніму

   Я свою матусю.

ВИШИВАНКА  (Яна Яковенко) - уривок

Рано-вранці, на світанку,

Вишиваю вишиванку.

У зеленім житі

Буду ворожити.

V. Рефлексія. ( 1 хв.)

D:\с фотика 21.02.2015\101OLYMP\P2040735.JPGD:\с фотика 21.02.2015\101OLYMP\P2040734.JPGЧи здійснилися ваші очікування? Підійдіть до деревця і прикрасьте його квіточками ті діти, чиї очікування на уроці здійснилися.

Отже, подивіться, як чудово розквітло наше деревце… Мені дуже приємно, що ваші очікування здійснилися.

VІ. Підсумок уроку ( 1 хв.)

1.”Мікрофон”                                                                                                                                     

  З яким твором ознайомилися ми на сьогоднішньому уроці?

  Хто його автор?

  Яку пору року відобразив поет у своєму вірші?

-   Де у житті вам знадобляться знання добуті на уроці?

-    Що найбільше вам сподобалось у вашій роботі?

-  Проаналізуйте причини труднощів, які виникли у процесі роботи.

VIІ. Домашнє завдання  ( 1 хв.)

Диференціація:

1. Виразно читати казку. Дати відповіді на запитання.

2. Виразно читати казку.  Підготувати запитання за його змістом,

  • За бажанням намалювати малюнок до вірша.

Дякую всім за роботу! Урок закінчено!

 

 

 

 

 

Список використаних джерел.

  1. Бутрім В. Л. Інтерактивні дидактичні ігри в початковій школі. - К.: "Шкіл. світ", 2007. - 112с.
  2. Дидактичні та інтелектуальні ігри на уроках читання. 2-4 класи/ Упоряд. Доміна О. Д. - Х.: Вид. група "Основа", 2009. -124с.
  3. Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи / Упорядн. Стебна О. В., Соценко А. О. – Х.: "Шкіл. Світ". -176с.
  4. Літературне читання 2 клас - Віра Науменко. З літературної скарбниці. Поетична збірка 4. Ганна Чубач.
  5. Лупінович С. М. Навчаємося залюбки! Формування мотивації до навчанняв учнів молодших класів. – Х. Вид. група "Основа", 2009. -107с.
  6. Макаренко В. М., Туманцова О.О. Як опанувати технологію формування критичного мислення. Вид. група «Основа» «Тріада+», Харків 2008
  7. Нестандартні уроки в початковій школі/ Упоряд. О. Кондрятюк. – К.: Вид. "Шкіл. світ": Вид. Л. Галіцина, 2006. – 128с.
  8. Освітні технології: Навч.-метод. посіб./ О. М. Пєхота, А. З. Кіктенко, О. М. Любарська та ін.; За заг. ред. О. М. Пєхоти. – К.: А.С.К., 2001. – 256 с.
  9. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. посібник / О. І. Пометун, Л. В. Пироженко. За ред. О. І. Пометун. – К.: Видавництво А.С. К., 2004. – 192 с.
  10.  Сучасний урок української мови в початковій школі (методика і технологія навчання) – Теропіль: Астон, 2001. -264с.

 

 

Інтернет-ресурси.

  1. Аудіоказки http://kazki.org/index.php/sound
  2. ВЕБ-сторінка журналу "Початкова школа" 

http://www.pochatkova-shkola.net/ 

  1. Все для вчителя початкових класів: yrok.at.ua
  2. Освітній портал «Острів знань»: ostriv.in.ua
  3. Український освітній портал: www.teacher.in.ua

 

Залишити відгук до розробки

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Самарська Марія Василівна
    ЦІкавий, користний й прекрасно ілюстрований презентацією матеріал для уроків з літературного читання в початковій школі.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
10 січня
Переглядів
1454
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку