Даний тип і структура уроку відповідають його цілям і завданням. Застосовані форми і методи роботи забезпечують активну інтелектуальну роботу учнів на уроці. Дібрані різноманітні завдання, вправи становлять певний інтерес для учнів. На уроці домінують індивідуальні, парні, групові форми навчання. Школярам надається можливість порівнювати й оцінювати різні підходи до того, що вивчається. На уроці простежується міжпредметний зв'язок (українська мова, природознавство, образотворче мистецтво, українознавство), створюється «ситуація успіху». Урок побудований на українознавчій основі.
Літературне читання. 2 клас
Тема уроку. Як побачити дива? Ганна Чубач «У лісочку на пеньочку»
Мета:
• Навчальна: вдосконалювати навички свідомого виразного читання віршованих творів; навчати учнів орієнтуватися в тексті, добирати рими; збагачувати словниковий запас; спонукати дітей до творчості.
• Розвиваюча: розвивати уяву, спостережливість,бачення прекрасного, мовну і слухову пам’ять, творчі здібності дітей; формувати комунікативну, інформаційну компетентність; розвивати вміння оцінювати вчинки дійових осіб, розширяти знання про Україну та українських поетів, символи та обереги українського народу.
• Виховна: виховувати любов до мовного багатства, поезії, до рідної природи, до рідного краю, повагу до оточуючого середовища.
Міжпредметні зв`язки: українська мова, природознавство, образотворче мистецтво, українознавство.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Очікувані результати. Свідоме виразне читання віршованих творів, вміння орієнтуватися в тексті, добирати рими, передбачити, словесно малювати.
Обладнання: підручник, презентація, тести, картки, дерево очікувань, квіточки, мікрофон, мультимедійний проектор, ноутбук, аудіо запис.
(Бажано, щоб учні були одягнені в українські костюми)
Хід уроку
І. Організаційний момент ( 1 хв.)
І. Вступна частина.
1. Слово вчителя. « Ситуація успіху»
Діти, давайте щиро та сердечно привітаємо один одного такими словами:
- Я всміхаюсь сонечку.
- Здрастуй, золоте!
- Я всміхаюся квіточці!
- Хай вона росте!
- Я всміхаюсь дощику.
- Лийся, мов з відра.
- Друзям усміхаємось.
- Зичимо добра!
Тож поверніться один до одного і подаруйте посмішку своєму товаришеві, гостям, вчителю. Ми бажаємо всім добра.
Сядьте в зручне положення і підніміть руки, поверніть до мене долоньками. Приторкніться один до одного і відчуйте тепло сусіда. Я дуже хочу, щоб все найкраще що йде від наших сердець передалось кожному з вас, і ми порозумілись . А від уроку залишились лише приємні враження.
ІІ. Актуалізація опорних знань. ( 6 хв.)
1.Вправа «Очікування»
Наші очікування від уроку я пропоную зобразити у вигляді дерева, на якому розквітнуть квіти.
- Візьміть квіточку, напишіть на ній свої очікування. Тепер зачитайте і розмістіть її біля дерева .
Якщо ваші очікування здійсняться, то в кінці уроку ви прикрасите ними деревце.
2. Мовленнєва розминка
а) Робота над чистомовкою (1 раз читають з учителем, потім 3 рядочки читають дівчатка, наступні 3 рядочка – хлопчики)
Ма – ма - ма - вже прийшла зима.
Зи – зи - зи - вдарили морози.
Ра – ра – ра – ми добігли до Дніпра
Ді – ді - ді - високі хвилі на воді.
Ай – ай – ай - все це любий рідний край.
На – на – на - наша люба Батьківщина.
б) Робота над скоромовкою
Водограй, полів розмай , зелен гай, ліщина…
Все це любий рідний край -
Наша Батьківщина.
в) Гра «Відгадай предмет за ознаками»
Сіренька, невеличка, швиденька , польова, шкідлива — … (миша).
Жвавий, маленький, сміливий, задиркуватий— … (горобець).
Гостра, тонка, металева, тверда — … (голка).
г) Гра «Блискавка»
Горобець, синичка, журавель, ластівка, мишка,сорока, ворона, лелека
— Яке слово «зайве»?
— Чому слово мишка зайве?
Давайте складемо сенкан до слова мишка
3. Сенкан ( синквейн)— це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.
мишка
сіренька, маленька
шкодить, гризе, бігає ( сидить, тремтить, метуши́ться, крути́ться, виглядає)
Миша попалася в пастку. ( Миша згризла мою книжку) ( Миша – дуже маленька тваринка.)
Гризун ( тварина, полівка)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми і завдань уроку (4 хв.)
- Як ви думаєте: про яку тваринку ми будемо читати сьогодні на уроці?
Так, про мишку. А написала казку про мишку чудова українська поетеса Ганна Чубач.
Учень 1.
Народилася Ганна Танасівна Чубач у 1941 році на Поділлі в хліборобській родині. Батько її загинув у перші дні війни і мати вчила дівчинку й усяку роботу робити, й пісень співати, й світ любити. А донька у свою чергу сприймала нелегке життя у світлих кольорах: малювала, співала, вигадувала казочки.
Учень 2.
Ганна закінчила середню школу, потім — Поліграфічний інститут, вищі Літературні Курси при Літературному інституті ім. М. Горького в Москві . Працювала Ганна Чубач в газеті «Літературна Україна», в журналі «Дніпро». Сьогодні веде авторську радіопередачу «Дзвінка ріка» на каналі «Культура».
Учень 3.
Особливу увагу привертають вірші Ганни Чубач для дітей: веселі, дотепні, повчальні, жартівливі. Вони дарують гарний настрій, вчать мислити і любити художнє слово. Ганна Чубач є авторкою абеток, лічилок, скоромовок, загадок-відгадок, смішинок тощо.
Фізхвилинка ( 1 хв.)
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться.
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Ось і небо, і сонце в зеніті!
Моя Україна – найкраща у світі.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
ІV. Сприйняття та усвідомлення нового навчального матеріалу. Розвиток мовленнєвих умінь та навичок (19 хв.)
1. Слухання вірша ( аудіо запис)
— Про кого ця казка?
- Що робила Киця?
- Про кого Киця читала казку?
ЗАГАДКА
Є сорочка у моєї мами,
Вишита барвистими нитками. ( акнавишиВ)
- Що робила Мишка? Чим вишивала Мишка? Як ми називаємо сорочку вишиту різними нитками? (Сорочка вишиванка).
- Хто бився за сорочку? Що вони накоїли?
- Як Мишка все виправила? Для кого була сорочка? Як спало мишеня? Чому не вкривалося мишеня?
2. Гра «Бджілки»
Самостійне напівголосне читання учнями вірша, кожен — у своєму темпі.
— Відшукайте у вірші слова, якими описано дії мишки. (Вишивала, співала, зажурилася, заридала)
— Якою ви її уявляєте? ( Доброю, веселою, лагідною, гарною)
— Чому таку сорочку не купити за гроші?( символ та оберіг українців)
А що для Вас значить сорочка – вишиванка?
3. Словникова робота
( В цій казочці зустрілися слова зміст яких ми повинні з вами з’ясувати)
а) Довідкове бюро.
Заздрісно - в перекладі на російську мову: завистливо, завидно.
Міточки - знак, зроблений на будь - якій речі, на будь – якому предметі для відмінності від інших.
Виточки - зашита з вивороту невелика складочка на одязі.
б) Робота в парах. Читання по картках.
Діти, у вас на партах лежать картки. Знайдіть завдання 1 і правильно прочитайте слова.
Картка 1. Прочитай правильно.
на пеньочку заздрісно павутиночка
крильцями сріблиночка ниточка
4. Читання слів «луною» за вчителем.
У лісочку очку,очку
на пеньочку очку, очку
вишивала – вала,вала
сіра мишка – ишка, ишка
для синка свого сорочку очку, очку
Ниточка-сріблиночка- иночка, иночка
та із павутиночки, - иночки, иночки
голочка — із гілочки - олочки, олочки
тихої ялиночки – иночки, иночки
5. Гра «Упізнай героя»
1. Маленьке, сіреньке, Довгий хвостик має,
По підлозі бігає, Насіннячко збирає. (Мишеня)
2.Сірий, моторний, На соняшник сів,
Надзьобався добре, І далі полетів. (Горобчик)
- Як ви думаєте: чому саме про цих героїв я загадала вам загадки?
• Простежте, як змінюється настрій мишки. Продовжіть міркування: Спочатку мишка вишивала для синочка весело, тому що...
Яким став настрій мишки потім? Чому?
У якому настрої була мишка у кінці казки.? Чому?
• Прочитайте рядки, у яких йдеться мова про те, як мишка вишивала сорочку.
Познач висловлювання про горобців, з яким ти погоджуєшся.
- Горобці теж хотіли мати сорочку.
- Бешкетники заздрили мишеняті й не поважали чужої праці.
- Горобці хотіли допомогти мишці
V. Творче застосування знань учнів (6 хв.)
1. Робота за змістом малюнка
— Розгляньте малюнок. Які фарби на ньому переважають?
- Як називають такі фарби в образотворчому мистецтві? ( Теплі ).
- Які рядки вірша проілюстрував художник?
- Який настрій передано на малюнку до вірша?
- Уявіть, що ви художники і вам потрібно намалювати ілюстрації до казки
Г. Чубач « У лісочку на пеньочку»
- Який малюнок ви б намалювали ?
- А є такі учні, які мріють стати художником? (Словесне малювання вам допоможе у подальшому житті, а казочку ви будете розповідати своїм меншим братикам і сестричкам, а потім і своїм діткам).
2. Читання естафетою
Хвилинка релаксації ( звучить спокійна музика, вчитель говорить…)
Міцно стиснути повіки,
Розімкніть повільно віки.
(Прочитати приказку зі слайда )---
Кожному мила рідна сторона
Декілька разів моргніть,
Вправу ще раз повторіть.
(Прочитати приказку зі слайда) ---
Без верби й калини – нема України!
Поморгайте дві хвилини
Швидко – швидко, час бо лине,
Всі заплющіть міцно очі,
Вгору й вниз ними ведіть.
(Прочитати приказку зі слайда) ---
Як мати рідненька, то й сорочка біленька.
Зосередьтеся на точці
І спокійно вже сидіть.
3. Гра «Знайди риму»
на пеньочку - сорочку.
сріблиночка- павутиночка - гілочка - ялиночка.
ниточка - виточка ( якою частиною мови є ці слова? На які питання відповідають? )
Вишивала - співала - мала
Злетілися – всілися – дивилися - втомилися
( якою частиною мови є ці слова? На які питання відповідають? )
4. Хвилинка поезії. (Учні розказують декілька рядочків напам’ять)
НАША ХАТА (Наталка Поклад )
1. Вся у білих рушниках,
наша хата - ніби птах.
Мчить вона через віки,
диво-крила - рушники.
2. Вишивала їх бабуся,
вишивала їх матуся...
Я теж птаху помагаю -
рушничок свій вишиваю.
ВИШИВАНКА (Вадим Крищенко)
3. Мама вишила мені
Квітами сорочку.
Квіти гарні, весняні:
- На, вдягай, синочку!
4. В нитці – сонце золоте,
Пелюстки багряні,
Ласка мамина цвіте
В тому вишиванні.
5. Вишиваночку візьму,
Швидко одягнуся,
Підійду і обніму
Я свою матусю.
ВИШИВАНКА (Яна Яковенко) - уривок
Рано-вранці, на світанку,
Вишиваю вишиванку.
У зеленім житі
Буду ворожити.
V. Рефлексія. ( 1 хв.)
Чи здійснилися ваші очікування? Підійдіть до деревця і прикрасьте його квіточками ті діти, чиї очікування на уроці здійснилися.
Отже, подивіться, як чудово розквітло наше деревце… Мені дуже приємно, що ваші очікування здійснилися.
VІ. Підсумок уроку ( 1 хв.)
1.”Мікрофон”
— З яким твором ознайомилися ми на сьогоднішньому уроці?
— Хто його автор?
— Яку пору року відобразив поет у своєму вірші?
- Де у житті вам знадобляться знання добуті на уроці?
- Що найбільше вам сподобалось у вашій роботі?
- Проаналізуйте причини труднощів, які виникли у процесі роботи.
VIІ. Домашнє завдання ( 1 хв.)
Диференціація:
1. Виразно читати казку. Дати відповіді на запитання.
2. Виразно читати казку. Підготувати запитання за його змістом,
Дякую всім за роботу! Урок закінчено!
Список використаних джерел.
Інтернет-ресурси.
http://www.pochatkova-shkola.net/