Конспект уроку складений з використанням новітніх інтерактивних технологій з додаванням фотоматеріалів з проведеного уроку до підручника "Літературне читання. 4 клас. О.Я. Савченко.Освіта"
Урок літературного читання. 4 клас.
Тема. Конвалія. Леся Українка.
Мета:
- формування предметних компетентностей : розширити і поглибити знання учнів про життя і творчість Лесі Українки;
вдосконалювати навички свідомого виразного читання, вміння добирати потрібну інтонацію під час читання; розвивати зв'язне мовлення учнів,.
уміння критично мислити, гнучкість розуму, креативність, приймати правильні рішення; виховувати любов до свого народу, до України.
- формування ключових компетентностей :
спілкування державною мовою: вміння висловлювати почуття, думки, погляди, тлумачити поняття;
уміння вчитися: формувати вміння висловлювати рефлексивні та оцінні судження, моделювати і прогнозувати в межах певного завдання;
комунікативної: навчати співпрацювати в парі, групі, колективі;
загальнокультурної: оцінювати досягнення видатної української поетеси Лесі Українки, формувати оволодіння вітчизняною культурною спадщиною;
громадянської: формувати здатність екологічно мислити; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Обладнання: портрет Лесі Українки, картки зі словами, пелюстки ромашки Блума, аркуші А3, ілюстрації для групової роботи учнів, 6 кольорових капелюшків, «капелюшок сподівань» та прикраси для нього, конверти із завданнями, тлумачний словник, відео кліп пісні «Конвалії» на муз. Ольги Пенюк і сл. Марії Пригари , аудіо запис вірша «Конвалія» студії «Філіжанка кави», музична композиція «I Surrender» Vino Nuevo»
Тип уроку: комбінований урок.
Освітні технології: технологія кооперативного навчання, інформаційні та комунікаційних технології, технологія формування та розвитку критичного мислення
Очікувані результати:
- збагачення знань учнів про людей, які є гордістю України;
- формування уміння працювати над пошуком інформації та вирішенням поставлених завдань, розподіляти свій робочий час, взаємодіяти у групі;
- вироблення навичок аргументовано доводити слухачам свою думку, критично мислити, ілюструвати результати групової роботи.
Хід уроку
І. Організація класу.
1. Вітання з гостями уроку.
Діти звертаються до гостей зі словами:
Заходьте, будь ласка,
До нас на гостину,
Де Лесина казка,
І слово – єдині!
2. Малюнкове вітання - вправа «Покажи настрій»
На парті смайли.
-Оберіть "Смайл " серед запропонованих, який відповідає вашому наст рою.
- З яким настроєм ви прийшли на урок?( гарним, сумним, надзвичайно веселим…)
3 . Психологічна настанова : «До успіху»
- Для успіху необхідна психологічна налаштованість. Усміхніться. Зніміть долонькою зі своїх уст посмішку і передайте її сусідові. Отримайте посмішку від сусіда та прикрасьте нею своє обличчя. Починаймо.
4. Вправа «Капелюшок сподівань»
- У кожного з нас є свої сподівання. Сьогодні ми прикрасимо капелюшок своїми сподіваннями, тими, які справдяться. Запишіть на квіточках (бантиках, пірячках, метеликах) свої сподівання від уроку.
5. Вправа «Пазли» - Щоб наші сподівання здійснилися, ми виконаємо вправу і дізнаємося які якості ми повинні проявити на уроці. Учні складають слова. ( На уроці ми повинні бути: організованими, уважними, розумними, кмітливими, творчими.)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Читання вірша з пропущеними буквами, що позначають голосні звуки.
- Прочитати пошепки повільно, пошепки швидше, швидко вголос.
В_ш_ньк_ - ч_р_ш_ньк_,
Ч_рв_н_ї, сп_л_,
Ч_г_ ж б_ в_ т_к в_с_к_
В_р_сл_ н_ г_лл_?
- Хто автор цих рядків?
На парті картки зі словами та словосполученнями, визначними роками життя Лесі Українки.
- Діти, прочитайте слова та словосполучення на карках і поясніть, що вони означають.
4р - вміла читати;
5р - навчилася писати; складала музичні п’єси для фортепіано;
9р - написала свій перший вірш;
Лариса Косач – справжнє ім’я Лесі Українки
Новоград-Волинський – місто, де народилась Л.Українка
Олена Пчілка - мама Лесі Українки
«Про земні сили» - перша книга, яку прочитала Л. Українка
Літературні читання – влаштовували в родині, які починала Леся Українка віршем чи якимось уривочком
13р - з’явився перший друкований вірш «Конвалія» у львівському журналі «Зоря». Вперше дівчина підписалася своїм псевдонімом – Леся Українка;
Батьківський кабінет – улюблене місце дітей в родині.
Шевченко, Котляревський, Пушкін, Андерсен – твори цих письменників любили читати в родині Лесі Українки.
ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
Відкриймо їй серце відверте і чисте,
Відкриймо їй душу не заспану,
Вчитаймось в Лесине слово іскристе,
Очима живими та ясними. Олена Журлива
- Відгадавши загадку, ви дізнаєтеся назву вірша.
Із зеленої сорочки,
Що зіткав весною гай,
Білі дивляться дзвіночки.
Як зовуть їх? Відгадай!
(Конвалія)
— У львівському журналі «Зоря» за № 22 на сторінці 186, був опублікований твір Лариси Косач — вірш «Конвалія», підписаний «Волинь, 1884, 30 жовтня. Леся Українка». Геніальна у своїй прозорливості мати, Ольга Петрівна Косач (Олена Пчілка), поєднала з іменем України творчу долю 13-річної доньки Лариси Петрівни Косач, і, щоб усі розуміли, що то пише українка з етнічної України, дала їй такий псевдонім.
— Сьогодні ми ознайомимося з однією з поетичних перлинок творчості Лесі Українки.
ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу. Опрацювання вірша «Конвалія»
1. Гра «Передбачення»
— Як ви вважаєте, про що йтиметься у вірші, який має такий заголовок?
Вправа «Мікрофон» (учні висловлюють свої припущення)
2. Слухання вірша «Конвалія» (аудіо запис вірша «Конвалія» студії «Філіжанка кави»)
— Які почуття викликав у вас вірш?
— Що ви уявляли, слухаючи його?
3. Словникова робота
Читання колонок слів «луною» за вчителем
Крає віттям
зів’ялу пов’яла
панночка байдужою
захищалась музиченька
- Прочитайте в парах один одному вірш і поставте запитання до тексту вірша.
Читаючи для когось, дотримуйтесь таких правил:
Учні працюють злагоджено в парі.
Учні починають читати одразу.
Учні допомагають один одному зрозуміти текст.
Учні виконують завдання одразу після опрацювання твору.
Учні роблять вибір самостійно, як читати (по черзі, по строфі, по половині і т.д.)
Орієнтовні питання, що можуть поставити учні:
— У якому темпі, з якою інтонацією і силою голосу будете читати вірш?
— Які слова прочитаєте з тривогою, співчуттям?
— З якою інтонацією прочитаєте слова конвалії?
Завдання до тексту вірша, що виконують учні в парах після опрацювання вірша.
Де росла квіточка?
Хто її зірвав?
Куди понесли квітку?
V. Інтерактивна технологія 6 капелюшків.
- Одягаємо білий капелюшок.
- Який за жанром твір «Конвалія»? (Вірш)
- На скільки строф поділена поезія? ( на 7 строф)
- Знайдіть і зачитайте слова, які римуються? (високим – широким, біла – вкоротила, залу – балу, закрутилась – схилилась, грає – крає, милий – єдиний, рукою – додолу)
- Як ви розумієте вислів «віку вкоротила», «серце крає»? (Віку вкоротила - тут: зірвала і погубила. Крає — завдає муки, душевного болю).
Одягаємо чорний капелюшок.
- Де росла квіточка? ( В гаю, під дубом високим)
Що відбувалось з конвалією на початку поезії? Виберіть на підтвердження дієслова з 1 і 2 строфи. (Росла, захищалась, навтішалась)
- Що зробила панночка? (Віку вкоротила, понесла, кинула додолу)
- Як змінився настрій у конвалії? Доведіть це словами вірша. (Головка пов'яла, схилилась,серце крає, замовкла)
- прослухайте мелодію і відгадайте з чиїм настроєм вона співзвучна? (З настроєм конвалії? (Чому?). (Звучить музична композиція «I Surrender» Vino Nuevo»)
- Яку шкоду може зробити такий вчинок?
— Які слова прочитаєте з тривогою, співчуттям?
— З якою інтонацією прочитаєте слова конвалії?
Одягаємо жовтий капелюшок.
- Куди понесла панночка конвалію? (До балу)
- Який настрій у панночки? Доведіть словами вірша. (Настрій гарний, піднесений, «…у веселому вальсі закрутилась…»)
- Яка була музика? (Веселая)
- Знайдіть зменшено-пестливі слова. (Панночка, музиченька, квіточка)
- Чому саме їх використала поетеса? З якою метою? (Щоб показати настрій на балі, у панночки, своє ставлення до конвалії)
- Чи вплинула конвалія на настрій панночки? (Так) Чим вона могла вплинути? (Красою, ароматом)
- Який настрій у вас викликають квіти?
- Якби ви були на місті панночки, як би вчинили? Чому?
- Поміркуйте, яка користь від квітів?
Одягаємо червоний капелюшок.
- Поміркуйте, який настрій у вірша в цілому? Чи змінювався він упродовж вірша?
- У вас на партах 4 смайлики. Викладіть їх в тому порядку, в якому змінювався настрій вірша. ( )Прокоментуйте свій вибір.
- А який настрій у вас коли ви бачити квіти? Підніміть смайлик.
- Як за допомогою квітів можна підняти собі настрій?
- Одягаємо зелений капелюшок.
Гра «Заміни одним словом»
Погана погода з дощем чи вітром – негода.
Закрутилась у танці – затанцювала.
Схилилась головка – засумувала.
— Що ви уявляли, читаючи вірш?
- Одягаємо синій капелюшок
Складання сенкану
- Спробуємо скласти сенкан.
1.Конвалія
2.Яка? (Ніжна, біла, запашна…)
3.Що робить? (Квітує, пахне, вабить…)
4.Речення з 4-х слів. Для чого квіти? (Квіти приносять людям радість)
5.Синонім. (Рослина, квітка)
Фізкультхвилинка
Вправа «Врятуй квіточку»
Перед вами біля ваших ніг маленька зів’яла квіточка . Врятуйте її. Нахиліться, обережно візьміть її у долоньки, пронесіть потихеньку навколо свого місця й ніжно покладіть її у скляночку з водою. Візьміть склянку з квіточкою в руки, піднесіть до обличчя вдихніть і відчуйте її ніжний аромат. Бачите, вона вдячна вам…
VІ. Робота в групах.
Кожна група обирає собі капелюшок і виконує завдання. Під час роботи в групах демонструється відео кліп пісні «Конвалії» на муз. Ольги Пенюк і сл. Марії Пригари
Після закінчення переходимо до афішування своєї роботи
Інформація.
За жанром твір «Конвалія – це вірш».
Його автор Леся Українка.
Складається із семи строф.
Конвалія змальована як жива істота.
У тлумачному словнику «крає» -
КРАЯТИ- різати що-небудь на шматки, на частини; розрізувати, розтинати.
Краяти серце (душу) — завдавати муки, душевного болю кому-небудь.
- Далі послухаємо чорний капелюшок,
2. Чорний капелюшок. «Довідкове бюро»
Критика.
Чому конвалія занесена до Червоної книги?
- Далі послухаємо чорний капелюшок. Як можна назвати вчинок панночки? (бездушний, зневажливий, байдужий)
Учні записують деформовані слова і знаходять відповідні ілюстрації.
ановреч агинк (Червона книга)
На даний момент часу площа поширення конвалій значної зменшилася.
3. Жовтий капелюшок. Смс-повідомлення панночці
Позитив.
Учні складають смс-повідомлення
- Після чорного варто на позитиві зупинитись . Виступ жовтого капелюшка. Яке смс-повідомлення склали для панночки?
4.Червоний капелюшок. «Палітра настрою та стану» (мовна і кольорова).
Емоції.
- Червоний капелюшок створював палітру настрою: мовну і кольорову.
Конвалія –беззахисна, невесела, сумна, безпорадна. Якими словами поетеса передає своє ставлення до квіточки? (головка повяла, схилилась; бідне серце крає; квіточка зівяла)
- До кого звертається конвалія зі словами прощання??
- З якими почуттями треба читати ці рядки?
Панночка - весела, піднесена, байдужа, безжальна.
5.Зелений капелюшок. Мультфільм «Конвалія»
Творчість.
Росла в гаю конвалія під дубом високим,
Захищалась від негоди під віттям широким.
2 – кадр
Та недовго навтішалась конвалія біла,
– І їй рука чоловіча віку вкоротила.
Ой понесли конвалію у високу залу,
Понесла її з собою панночка до балу.
То ж панночка в веселому вальсі закрутилась,
4– кадр
А в конвалії головка пов’яла, схилилась.
5- кадр
Ой на балі веселая Музиченька грає,
Конвалії та музика Бідне серце крає.
Промовила конвалія: «Прощай, гаю милий!
І ти, дубе мій високий, Друже мій єдиний!»
6кадр
Та й замовкла. Байдужою Панночка рукою Тую квіточку зів’ялу Кинула додолу.
6.Синій капелюшок обирає вчитель. Визначення головної думки твору
— Яка головна думка вірша? (Поетеса хоче передати своє дитяче бачення відношення до природи. Не можна бути байдужим до природи, негативно ставитись до неї, навіть зірвати одну єдину квіточку, щоб потім зневажливо її викинути)
— Вірш «Конвалія» написаний у Колодяжному, оточеному лісами, на галявинах яких навесні розцвітали красиві і запашні конвалії. Вони стали найулюбленішими квітами письменниці, оспіваними у подальшій творчості як символ досконалості природи і прагнення досягнення гармонії в людському суспільстві. Дитяче бачення збереження природи і чистоти людських поглядів формували характер і самої поетеси, яка ніколи не дозволила б собі зневажливого ставлення до беззахисної квіточки.
VIІ. Ромашка Блума
Учні в групах складають і ставлять запитання відповідно до кольору свого капелюшка.
VІІI. ПІДСУМОК УРОКУ
Від кожної групи обирається один учасник, який буде декларувати вірш.
• Сьогодні на уроці я вчився...
• Мені вдалося...
• Складним виявилося...
Учні в групі оцінюють роботу кожного члена групи , спільно порадившись, виставляють оцінки.
Учні, чиї сподівання здійснилися, прикрашають капелюшок сподівань
5. Вправа «Покажи настрій»
- Оберіть смайлик, що відповідає вашому настрою. У кого змінився настрій? Як?
- Дякую за спільну і плідну роботу!
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно читати вірш «Конвалія» , за бажанням – вивчити напам'ять. Проілюструвати його.