Конспект уроку "Літосфера. Внутрішня будова Землі

Про матеріал
Дана розробка уроку "Літосфера. Внутрішня будова Землі" містить в собі детальний конспект уроку, у якому передбачені різні форми роботи учнів, що розвивають навички аналізувати інформацію, робити висновки, працювати з картами, підручниками, додатковими джерелами географічної інформації та уміння працювати в групах.
Перегляд файлу

ТЕМА:  ЛІТОСФЕРА. ВНУТРІШНЯ БУДОВА ЗЕМЛІ

Мета:

Навчальна: сформувати в учнів первинні знання про оболонки Землі як про єдине ціле та їхній взаємозв’язок; сформувати загальне поняття по внутрішню будову Землі й літосфери; сформувати поняття “земна кора”, “літосфера”, “ядро”.

Розвивальна: розвивати вміння учнів працювати зі схемами атласу, підручника; виявляти на основі схем відмінності між океанічною і материковою земною корою; з’ясувати, яку частину географічної оболонки називають літосферою; розвивати просторове уявлення, уміння створювати образи об’єкта.

Виховна: виховувати дбайливе ставлення до нашого спільного дому – планети Земля; інтерес до пізнання природи.

Обладнання: фізична карта світу, атласи, підручник, роздатковий матеріал, мультимедійна презентація.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Очікувані результати:

учні зможуть:

- називати основні складові внутрішньої будови Землі та їхні основні ознаки;

- розрізняти материкову та океанічну земну кору;

 - отримають початкові уявлення про причини і наслідки руху літосферних плит.

Основні поняття: літосфера, земна кора, мантія, астеносфера, ядро.

 

Хід уроку

І.  Організаційний момент

Привітання, перевірка присутності, позитивний настрій на роботу.

           Доброго дня, шановні учні та колеги!  Сьогодні ми проведемо з вами урок географії, урок наш буде незвичним.  На цьому уроці ми повинні докласти всіх зусиль, щоб результативно попрацювати і досягти поставленої мети. Я думаю, що наша робота разом буде цікава і  корисна.  Давайте посміхнемося один одному,  налаштуємося на пошук і почнемо урок.

         А  зараз ми спробуємо перевірити вашу емоційну готовність до уроку.

Виберіть рибку, колір якої вам найбільше подобається саме зараз.

( Учні вибирають рибку)

Риба – символ родючості, життєдайності. За японською міфологією опорою Землі являється гігантська рибина. На цій рибині тримається Земля.

А тепер давайте дізнаємось, що означає колір вибраної вами рибки.

Жовтий колір рибки свідчить: ви готові до активної роботи.

Ті, хто з вас обрав червону рибку, у цю хвилину ви насторожені, можливо, не готові до роботи, але здатні до перетворення, на що я і сподіваюсь.

Вибір синьої рибки свідчить, що під час роботи на уроці ви не тільки успішно впораєтеся із завданнями, а й виявите уміння творчо мислити.

Ваш вибір зелена рибка – ви готові до розв’язання серйозних проблем.

Мені надзвичайно приємно, що всі готові до роботи.

 

Девізом нашого уроку будуть наступня слова:  (напис на дошці)

Працюй наполегливо,                                                                                                                 Швидко, старанно,                                                                                                               Щоб кожна хвилина                                                                                                                     Не втратилась марно.

 Тож я бажаю нам успіху у вивченні географії на сьогоднішньому уроці і щоб наша з вами праця не була марною.

ІІ.  Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності

 Ми з вами починаємо вивчати новий розділ географії, який називається «Оболонки Землі»

З курсу початкової школи та природознавства ви вже знаєте, що наша планета надзвичайно різноманітна.

З давніх-давен, намагаючись пояснити влаштування світу, людство прагнуло дізнатися про внутрішню будову Землі. Вони уявляли Землю у різних виглядах. Давайте згадаємо в яких?

Давні греки «оселили» в земних глибинах бога вогню Гефеста, а давні римляни — Вулкана. Учені Середньовіччя висловлювали припущення про те, що надра Землі заповнені водою або вогнем.

  • Що ж керувало людьми в їхньому прагненні розкрити таємниці надр?
  • Чи тільки цікавість, а чи певна мета?

Прийом «Проблемне питання»

І тому проблемним питанням нашого уроку є:

  • Для чого людству потрібно було знати, як саме влаштована Земля?

Розповідь учителя

Мабуть усі ви любите казки. Тому наш урок ми почнемо сьогодні з казки. А щоб вона вдалася, мені потрібна ваша допомога. Тож до роботи.

Жив собі бог Всесвіт. Був у нього син, якого звали Сонцем. Щоб син не був самотнім, вирішив Всесвіт подарувати йому сестричку. Узяв газові пилинки, додав частинки льоду і закрутив зі страшенною швидкістю. Так утворилося тіло планети, яку він назвав Землею. Помилувався своєю роботою та промовив: «Донечко, я дав тобі все, щоб ти жила. А далі подбай про себе сама. Якщо будеш працьовитою та мудрою, то будеш довго жити. А ще дарую тобі книжку. Коли виникнуть труднощі, звернися до неї, вона тобі допоможе».

Як ви думаєте, яку книжку подарував батько доньці? (Підручник географії, 6 клас.)

Запам’ятала батькові слова Земля і швидко взялася до роботи. Спершу вирішила зовнішність свою змінити. Там де піднімала руку, утворилися …(гори), там де опускала…(рівнини). Оглянула своє творіння та промовила: «Хай, це буде царством…(суші!)»  

Захотілося планеті укритися прозорим серпанком, і з суміші газів утворилося прозоре царство повітря. Потім розтопила частинку льоду, почала утворюватися… ( вода). Виштовхнула вона її на поверхню та заповнила всі знижені місця.

А щоб життя було радісним, заполонила все мелодійними звуками царства живих організмів.

Та раптом Земля зажурилася. «Як це так, царства є, але без назв? Не гоже їм без імені бути». І згадала про батьків подарунок. Відкрила книжку, погортала та зупинилася на сторінці 70, розглянула  і зразу повеселішала.

Давайте і ми цю сторіночку знайдемо та розглянемо малюночок. Ану, хто в нас найкмітливіший та  найспостережливіший? Хто здогадався, як назвала Земля свої царства?

Царство суші – Літосфера.                                                                                           Царство повітря – Атмосфера.                                                                                     Царство води – Гідросфера.                                                                                              Царство живих організмів – Біосфера.

 Всі ці царства тісно взаємопов’язані між собою та утворюють єдину географічну оболонку.

А тепер послухайте будь-ласка вірш

 Хребтами горбились породи,                                                                                    Ламався панцир кам’яний,                                                                                                      Мільйони літ сама природа                                                                                                     Ліпила вигляд свій земний.

Прийом « Асоціація»    Я пропоную вам визначити яку ж з оболонок  Землі    сьогодні на уроці ми будемо вивчати?

ІІІ. Оголошення теми,  мети і завдань уроку.  (учні записують в зошит)

 Отже темою нашого уроку є: «Літосфера. Внутрішня будова Землі»

Сьогодні ми подорожуватимемо Царством суші (Літосферою).

Під час уроку  ви вивчите її внутрішню будову, ознайомитесь з поняттями «земна кора», «літосфера», «ядро»,  «мантія» та  «астеносфера»,  навчитесь давати характеристику внутрішнім шарам землі, розрізняти типи земної кори.

Отже, давайте запишемо в свої дослідницькі щоденники (зошити) тему нашої сьогоднішньої мандрівки. (Записати на дошці тему уроку: «Літосфера. Внутрішня будова Землі»)

 

IV. Вивчення нового матеріалу

 Які ж могутні сили створили сучасне обличчя нашої планети? Відповідь на це цікаве питання дасть нам мандрівка до царства «Літосфера». Але перш ніж з’ясувати, що це за сили, як вони діють, і чи може людина впливати на них, треба перш за все з’ясувати, а що ж міститься всередині планети, тобто, яка її внутрішня будова.

 Учені припускають,  що Земля всередині складається з трьох основних шари: земної кори,  мантії  та  ядра.

  • Прийом «Творча лабораторія» 

Уявіть собі, що ви проводите дослідження й вам потрібно спуститися до центру Землі.

Завдання  У кожного з вас на парті є маршрутний листок із завданням для побудови таблиці «Внутрішня будова Землі». Використовуйте текст нашого магічного підручника на стор. 71-73 та інформацію з атласу на с. 21.  В процесі вивчення матеріалу записуйте туди необхідну інформацію.

Оболонка

З чого складається

Товщина

Температура

Ядро

Внутрішнє ядро

Зовнішнє ядро

3500 км

6000ºС

Мантія

мантія

астеносфера

2900 км

2000ºС  -2500 С

100 – 150 С

 

Земна кора

Материкова

осадовий

гранітний

базальтовий

 

Океанічна

осадовий

базальтовий

30-80 км

 

 

 

 

            5-10 км

Ближче до мантії

 

 

 

 

Через 33м. у глиб Землі температура підвищується на 1град. С

 

 

Характеристика кожної складової   

(Робота з схемою «Внутрішня будова Землі» -  в атласі(с.21), підручнику (с.71)

Пояснення вчителя з елементами демонстрації.

Ядро

Уявіть собі, що ми з вами спустилися до центру Землі.

  • Що там розташоване?
  • З яких частин складається ядро?
  • Якою є температура в ядрі?

Запишіть отриману інформацію до таблиці.

Завдання.  Робота з таблицею в робочому зошиті.( Доповнити необхідною  інформацією)

Ядро розташоване в центральній частині Землі. Радіус його складає – 3500 км. Ядро складається з двох частин: внутрішнього та зовнішнього.

  • температура в ядрі сягає 4000-5000С. Деякі  вчені припускають, що вона може дорівнювати 6000С  (як на поверхні Сонця),  тому можна вважати, що в середині Землі палає маленька зірка.
  • Завдяки тривалим дослідженням стало відомо, що внутрішнє ядро металеве, складається  із заліза та нікелю, а зовнішнє перебуває в розплавленому стані.
  • А тиск у центрі Землі у 3 млн. разів вищий за атмосферний над земною поверхнею. Ось чому внутрішнє ядро тверде.
  • Прийом « Асоціація»  Що спільного  або який зв'язок  в будові ядра та яйця?

Мантія


 Наша подорож продовжується  зараз ми піднімаємося в оболонку, що займає 83% об’єму Землі. В перекладі з грецької мови означає покривало.


  • За мал.58 підручника (с.71) визначте як вона називається і яку має потужність? мантії.
  • Визначте, як змінюється  температура в мантії?
  • Запишіть отриману інформацію до таблиці.

 

Отже, мантія — внутрішній шар Землі, який вкриває ядро. ЇЇ товщина 2900км

Вчені припускають, що речовина мантії знаходиться в твердому стані.            А чи можливо це при такій високій температурі?

 Підраховано, що у верхній частині мантії температура порід перевищує 1000.  При такій температурі, майже всі вони повинні знаходиться в рідкому, розплавленому вигляді. Але цього не відбувається.

  • Чому гірські породи там знаходяться в твердому стані?
  • Тиск на такій глибині в 13 тис. разів більше чим на поверхні.
  • На кожний 1см² гірських порід тисне 13 тонн.

У верхній частині мантії пролягає тонкий шар пом’якшених гірських порід, який називається АСТЕНОФЕРОЮ.

  • Визначте потужність та температуру?

 

 Астеносфера ― вיязкий шар у верхній частині мантії на глибині близько 50―250 км від поверхні

 Вона порівняно м'яка і пластична, як пластилін,або віск. Ця речовина мантії здатна повільно текти і в такий спосіб переміщуватись.

Земна кора

От ми і  на поверхні Землі.

  • Як називають зовнішній шар Землі?
  • Складіть характеристику земної кори   за малюнком  в атласі.

 Земна кора є більш вивченою . Земна кора – це зовнішній твердий шар Землі. Вчені установили, що температура гірських порід з глибиною підвищується на кожні 100 м - 3С  (або1С-33м)

 Земна кора складена  мінералами та гірськими породами. 

 Товщу земної кори часто порівнюють зі шкіркою яблука. Вона дійсно відносно тонка, але це та земна твердь, що є для людей основою світу. Саме на тонкій земній корі здіймаються гори, стоять будинки, по ній ходять люди, течуть річки, а в її зниженнях лежать моря та океани.

                                     Фізкультхвилинка –розминка (1хв)

Працювати перестали

І тепер всі дружно встали.

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

Руки в боки, руки так,

Руки вгору, як вітряк.

Вище руки підніміть

І спокійно опустіть.

Плесніть, діти, кілька раз.

За роботу, все гаразд!

 

Будова і типи земної кори та їх характеристика. 

 Товщина земної кори  коливається від 5 до 70 км: найбільша у горах – 70 км, на рівнинах вона становить 40 км, під океанами – лише 5 – 10км,

Таким чином земна кора поділяється на два типи:

  • материкова
  • океанічна 

 Під материками та океанами земна кора має різну будову.

Завдання 

 Розгляньте уважно малюнок в атласі та визначте з яких шарів складається  собою материкова та океанічна земна кора?

Завдання : Порівняти типи земної кори, використовуючи стратегію «Кола Венна».    Для того, щоб виконати це завдання ви повинні відокремити відмінні риси та обрати спільні.

                              Материкова                 Океанічна

Похожее изображение

 

 

 

 

 

 

 

Завдання

  1. Перегляньте назву теми уроку. А чи визначили ми, що називають Літосферою?
  • Робота з підручником
  1. Використовуючи підручник (с.73), знайдіть визначення поняття «літосфера». Давайте зачитаємо його. А тепер запишіть поняття  «літосфери» в зошит.

 

Земна кора + астеносфера = літосфера.

 

Товщина літосфери різна: під океанами —
близько 50 км, на материках — до 250 км.

 

  • Робота в групах

Завдання:

 А тепер давайте трошки попрацюємо в групах.

1.Кожен група отримує  одну частину внутрішньої будови Землі  та відповідний колір картки.

2. Піднімаєте руку, якщо мова йде про вашу частину.

  • Знаходиться в центрі Землі? (ядро)
  • Де розташована астеносфера? (мантія)
  • Яка частина повністю входить до літосфери? (земна кора)
  • Де тиск досягає максимальних показників? (ядро)
  • Де температура підвищується  на 1 через кожні 33м? (земна кора)
  • Греки її називали покривало?  (мантія)

Молодці! З цим завданням ви також впоралися! Тож вирушаймо далі, бо на нас чекає ще багато цікавинок.

Вивчення земних глибин

 Чи згодні ви, що проникнути в надра Землі можна лише «на крилах науки»?

Про глибини Землі, вчені поки знають дуже мало.

Уявіть, що ви вчені. Як би ви вивчали земні глибини? З чого би ви почали?

Таємниці земних надр розкривають геологи й геофізики. Вони «прослуховують» нашу планету за допомогою спеціальних приладів – сейсмографів, що дає можливість «зазирнути» в глиб Землі на сотні й тисячі кілометрів.             

Геологія — наука, що вивчає будову та розвиток Землі як планети.

 

Способи, що дозволяють зазирнути у надра Землі:

  • шахти, кар’єри;
  • вивчення гірських порід;
  • дослідження продуктів виверження вулканів;
  • буріння надглибоких свердловин.

 

 Однак навіть найглибші з них ще не досягли 15 кілометрів. Під час їх буріння виникає багато труднощів.

 

           А зараз я пропоную вам дізнатися декілька цікавих фактів

 

Прийом «Цікавий факт»

  • Надглибокі свердловини бурять із науковою метою. З їхньою допомогою одержують зразки порід, які ретельно досліджуються геологами.
  • Найуспішнішою вважається Кольська свердловина (Росія). Її буріння почалося в 1970 р., а завершилося в 1994 р., коли свердловина заглибилася на 12262 м. У 2000 р., буріння повністю припинено в результаті збільшення температури оточуючих порід вище допустимої.
  • Вчені-геологи, щоб дізнатися більше про надра бурять свердловини, збираючи зразки гірських порід. Однак поки що не існує такого бура, який дозволив би зануритися в Землю достатньо глибоко. Надглибинними  вважають свердловини, які сягають 6 км.
  •  А найглибші з них подолали відмітку у 12 км!
  •  Проте навіть такі значення є невеликими для нашої планети. Якщо порівняти її розміри з яблуком, то найглибші свердловини ледь подряпають його шкірку.
  • Так, були виявлені понад 20 видів скам’янілих мікроорганізмів, які дали змогу стверджувати, що життя з’явилося на Землі раніше, ніж припускали багато вчених.

 

      Отже ми зрозуміли, що із внутрішньою будовою Землі пов’язано багато запитань, важливих для всього людства.  Наприклад, Чому трапляються землетруси? Чи рухаються материки? Чи багато є корисних копалин і де їх шукати? Тому на наступних уроках ми спробуємо дати на них відповіді.

V. Закріплення вивчених знань

 Наша казка підійшла до кінця.

    А зараз,  для того щоб узагальнити набуті знання, пропоную вам відповісти на наступні запитання.

 

1. Прийом «Географічний крос». Доповніть фрази

- Центральну частину планети займає важке  …. Ядро

- Внутрішній шар Землі, який вкриває ядро … Мантія

- Вיязкий шар у верхній частині мантії на глибині близько 50―250 км від поверхні  …Астеносфера

- Тонку зовнішню оболонку планети називають… Земна кора 

- Земна кора з частиною верхньої мантії утворюють ….Літосферу

 

2. В чому відмінність материкової кори  від океанічної?

Материкова кора має гранітний шар

 

 

3. Підпишіть на схемі  складові внутрішньої будови Землі

 

Похожее изображение1-                  

2-

3-

4-

5-

 

 

 

VІ. Рефлексія

Прийом «Ерудит»

Я пропоную вам розказати про літосферу якомога більше, але дозволяється говорити тільки по одному реченню, починаючи зі слів: «Я знаю, що ...». Не можна повторюватися і робити паузу між відповідями учнів більше 5 сек.

• Я знаю, що літосфера - це оболонка Землі.

• Я знаю, що літосфера складається з земної кори і верхньої частини мантії.

• Я знаю, що літосфера - об'єднує внутрішні і зовнішні оболонки Землі.

• Я знаю, що літосфера - кам'яна оболонка Землі ( «Літос» - камінь, «сфера» - куля).

• Я знаю, що земна кора ділиться на материкову і океанічна

 

А тепер давайте повернемося до  проблемного питання нашого уроку :

- Для чого людству потрібно було знати, як саме влаштована Земля?

Давайте поміркуємо.

Я знаю, що людству потрібні знання про будову Землі, для того щоб попередити людей про землетруси та виверження вулканів, щоб люди знали де саме можна видобувати корисні копалини та як рухаються материки.

 

VІІ. Підсумок уроку.

 Отже,  ми збагатили свої знання про внутрішню будову Землі, ознайомилися з такими поняттями як «літосфера, мантія, земна кора, астеносфера та ядро», навчилися розрізняти типи земної кори,  але цього не достатньо, нажаль.

 

 Можливо серед вас сидить той майбутній учений, який збагатить географічну науку новими знаннями.

І відповість на питання:

  • І що ж насправді там всередині?

 Людина – дрібна часточка природи Землі, хоч і володіє неабиякими знаннями та технікою, здатною змінити цю природу. Пам’ятаймо, що берегти природу нашої планети – святий обов’язок землян!

 

VIІІ. Оцінювання. Виставлення оцінок, їх мотивація.

Діти, дякую вам за співпрацю! Ви попрацювали дуже плідно, були активними, сподіваюсь, що цей урок вам запам’ятається та залишить найприємніші спогади.

А тепер я пропоную вам самостійно оцінити свою роботу на уроці.

  •   Як я оцінюю свою роботу на занятті.

Прийом «Світлофор»”

 

 

 

 

Я все зрозумів

 

12 -10 балів

 

 

 

 

Я іноді допускав

помилки

9 -7 балів

 

 

 

 

Я майже нічого

не зрозумів

6-3 бали

 

Але це лише початок знайомства з Літосферою, тому вам для подальшої роботи на уроках географії буде корисна  така енциклопедія. Якщо у вас виникнуть труднощі, звернися до неї, вона вам допоможе.

 

ІХ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати параграф 18  підручника.
  2. Скласти кросворд за вивченою темою.
  3. Намалювати в зошиті схему Внутрішньої будови Землі.

 

 

 

 

 

Дата _______                                 Прізвище, ім’я учня _____________

 

ТЕМА:  ЛІТОСФЕРА. ВНУТРІШНЯ БУДОВА ЗЕМЛІ

 

 

Маршрутний лист

Завдання 1.

 Використовуючи текст підручника на стор. 71 та атлас на с. 21.  заповнити таблицю. В процесі вивчення матеріалу записуйте туди необхідну інформацію.

Назва

шару

З чого складається

Товщина

км

Температура

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Завдання 2 . Підпишіть на схемі  складові внутрішньої будови Землі

 

Похожее изображение1-    ________________              

2-    ________________

3-    _________________

4-  _________________

5-  __________________

 

 

 

 

 

Тестові завдання

1. Укажіть об'єкти, під якими земна кора має найменшу потужність.

А) височини

Б) низовини

В) океани

Г) гори

2. До складу літосфери належать:

А) Земна кора

Б) Земна кора, верхній шар мантії  та астеносфера

В) земна кора і верхній шар мантії

3. З яким фруктом порівнюють товщину земної кори?                                                                                     А) груша                                                                                                                                        Б) слива                                                                                                                                       В) яблуко

4. Яка з внутрішніх оболонок Землі має більший об'єм?

А) внутрішнє ядро                                                                                                                       Б) земна кора                                                                                                                             В) зовнішнє ядро                                                                                                                            Г) мантія

5. Як називається наука, що вивчає будову Землі?

А) біологія                                                                                                                                 Б)географія                                                                                                                                  В) геологія                                                                                                                                  Г) геофізика

6. Назвіть послідовно складові внутрішньої будови Землі, починаючи від поверхні планети

1

2

3

4

 

 

 

 

А) земна кора                                                                                                                            Б) астеносфера                                                                                                                           В) мантія                                                                                                                                      Г) ядро

 

 

 

1

 

docx
Додано
6 лютого 2022
Переглядів
2780
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку