Тема: Психологічна новела «Іntermezzo». Автобіографічна основа твору.
Образ митця у творі.
Мета: проаналізувати новелу «Іntermezzo», дослідити особливості
її імпресіоністичної манери; визначити роль «дійових осіб» у творі;
дати поняття про імпресіонізм як стиль у мистецтві;
розкрити внутрішній стан ліричного героя; удосконалювати навички роботи в групах, дослідницькі навички; розвивати вміння працювати
з додатковими джерелами (енциклопедії, довідники, Інтернет);
виховувати почуття прекрасного, радіти сьогоденню, вміти виходити
з депресивного стану й допомагати іншим долати такий стан.
Обладнання: виставка портретів і репродукцій картин художників-
імпресіоністів (Клод Моне «Враження. Схід сонця», Едуард Мане,
Едгар Дега, Каміль ІІіссарро)
Словник:
імпресіонізм — течія в мистецтві й літературі другої половини XIX і початку
XXст., митці якої основним своїм завданням вважали
витончене відтворення суб'єктивних вражень та
спостережень, мінливих відчуттів і переживань, але без
заглиблення в їх суть;
інтермецо — невелика інструментальна п'єса, що в XVII ст. виконувалася у
перерві між актами трагедії, а пізніше — опери.
Йду поміж люди. Душа готова, струни тугі, наладжені, вона вже грає...
М. Коцюбинський.
Перебіг уроку
I. Вступне слово вчителя
Михайло Коцюбинський любив сонце і море. Не раз називав себе «сонцепоклонником». Казав: «Мій бог —сонце». Писав: «Я дуже щасливий,
що стрічаюсь тут з ним на просторі, де ніхто не заступить його обличчя, і кажу до
нього: сонце! я тобі вдячний. Ти сієш в мою душу золотий засів — хто знає, що
вийде з того насіння? Може, вогні?»
У кожного з нас бувають у житті складні хвилини, коли, здається, бадьорість і сили покидають. У серці — безнадія, у душі — смуток, у зовнішньому оточенні — безлад. Із подібного стану всі виходять по-різному. Хтось шукає порятунку в спілкуванні з друзями, хтось сподівається на самоті, у тиші, відпочити й відновити сили, інший намагається поїхати в подорож і набратися нових вражень. Чимало й таких, хто повертає колишню енергію через спілкування з природою.
Як поведе себе в подібній ситуації герой новели М. Коцюбинського «Іntermezzo», ми дізнаємося через деякий час.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Дещо нам уже відоме про життя й творчість Михайла Коцюбинського. Удома ви прочитали новелу «Іntermezzo». Запишіть тему уроку й визначте завдання, які, на ваш погляд, ми повинні вирішити на сьогоднішньому уроці. Окресліть проблемні запитання.
Додатково ми:
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Бесіда
2. Повідомлення учня «Історія написання «Іntermezzo»
Епізод, описаний у творі, справді мав місце в житті Коцюбинського в
1908 році. Виснажений службою, громадською роботою, знесилений хворобою, він мріяв про відпустку. Давній знайомий письменника Євген Чикаленко запросив його до себе в маєток в с Кононівку. Враження від
прекрасної кононівської природи лягли в основу новели. Але, навіть опинившись на лоні природи, письменник не відчув полегшення: утома настільки глибоко засіла в душі автора, що її позбутися було досить складно.
Проте поступово він починає вдивлятися в природу, її краса зачаровує його, захоплює, повертає сили. До кінця відпустки Коцюбинський відпочив, відчув себе готовим відтворити на папері свої нові переживання.
Повернувшись до Чернігова, М. Коцюбинський знову поринув у напружене життя. Але воно було сповнене неприємностей: сестра Ольга заарештована, його виключено з товариства «Просвіта». Можливо, робота над «Іntermezzo» повертала його в той час, коли він відпочивав серед блаженної кононівської природи. Тому після назви читаємо незвичайну присвяту: «Присвячую Кононівським полям».
3. Слово вчителя. Новела «Іntermezzo» — один із найдосконаліших і найдивовижніших творів Коцюбинського. Він вражає красою та силою художніх образів, багатством поетичної мови, оригінальністю зображально-виражальних засобів. Що стосується жанрової специфіки твору, то дослідники вважають її поезією в прозі. Це одна з найдавніших жанрових форм епосу, початки якої вбачаються в біблійних Псалмах. Далі поезія в прозі здобула свого розвитку у творчості М. Шашкевича, В. Стефаника, О. Кобилянської, Лесі Українки, М. Коцюбинського. За формою тексту поезія в прозі наближається до прози, але містить й ознаки лірики.
• Які ж ознаки лірики є в новелі «Іntermezzo»?
Крім того, твір, який ми сьогодні вивчаємо, виходить за рамки наших звичних уявлень про літературні жанри й напрями. У ньому використані засоби імпресіонізму
«Бачити, відчувати, виражати — у цьому все мистецтво». У 1863 році в імператорському салоні у Франції проходила чергова виставка художників.
Імператор вирішив зібрати в окремому залі всі твори, які були відкинуті
журі. Юрба кинулась туди, щоб досхочу посміятися, але більшість із тих,
хто прийшов посміятися, з подивом зрозуміли, що ці картини — нове
мистецьке явище, новий напрям у живописі. Назву він отримав у 1867 році за картиною Клода Моне «Враження. Схід сонця».
Імпресіонізм постав спочатку у французькому малярстві. Художник Клод Моне назвав картину «Імпресія. Схід сонця», у якій вишукано відтворив враження від сходу сонця,
акцентуючи увагу на мінливості світлотіней і переживанні від їхнього сприйняття.
Далі в стилі імпресіонізму працювали художники Едуард Мане,
Едгар Дега, Каміль ІІіссарро.
Едуард Мане «Залізна дорога», «У човні»
Перед вами репродукції картин.
Визначте настроєву палітру цих картин.
Допоможе вам у цьому таблиця психологічного навантаження барв, складена психологами.
Білий — легкий, чистий;
чорний — важкий, похмурий;
червоний — схвильований, напружений;
блакитний — ілюзія, вічність, чистота;
жовтий — символ сонця, житнього колосся, любові, щастя;
зелений — життя, гармонія, радість;
синій — холод, вічність, необхідність, небесний колір.
Холод — будь-який колір із синім відтінком;
Тепло — будь-який колір із червоним і жовтим;
Напруження, трагізм — червоний + синій + фіолетовий + жовтий;
Бадьорість, радість — світло-зелений + жовтий.
— Якого кольору радість? тривога? вічність?
Висновок: творам імпресіоністів властива увага до мінливих нюансів настрою, передача кольором гами почуттів, намагання зрозуміти їх за допомогою природи — тобто вражень, які вона викликає.
Наприкінці ХІХ ст. імпресіоністичний стиль спостерігається у французькій літературі (Гі де Мопассан, брати Гонкури та ін.), у польській (Ю. Тувім, С. Жеромський), російській (І. Бунін, 1. Анненський та ін.).
В українській літературі імпресіоністичний стиль започаткував
М. Коцюбинський, ставши творцем розмаїття характерних для імпресіонізму жанрів — образків, акварелей, етюдів, новел. Крім того, імпресіонізм також представляють українські письменники: Галина Журба, Гнат Михайличенко, Михайло Івченко, Євген Плужник та інші.
Імпресіонізм зумовив розквіт мобільних жанрів «малої прози» — коротке оповідання, новела, шкіц, арабески тощо.
Митці-імпресіоністи зосереджувалися на відтворенні миттєвих вражень від безпосереднього зіткнення з якимись явищами, на щонайточнішому фіксуванні сприйнятого в даний конкретний момент.
Ознаки імпресіонізму:
об'єднуючим началом стає настроєвість; імпресіоністична новела часто буває як розповідь або сповідь; пейзаж — засіб психологічної характеристики, а не тло подій;
будова речень, послаблення логічних зв'язків, посилення емоційності,
часте використання інверсій, безсполучникові конструкції.
В «Іntermezzo» створена картина природи. Зовнішній сюжет ледь проступає.
7. Переказ сюжету новели. (Учні переказують сюжет.)
8. Робота над змістом новели.
Науковий контекст. У медицині такий етап людини має свій термін і
напрямки вивчення. Називається він депресією. Це стан зневіри, утоми, небажання жити й діяти.
Вважається, що основними причинами виникнення депресивного стану є:
Коли депресія тривала, вона переходить в аутизм (стан цілковитої прострації), ав гіршому випадку призводить до суїцидальних наслідків (самогубства).
Що робити, коли з'являється депресія? У першу чергу, звернутися до
фахівця (психолога, психотерапевта, психоаналітика). Другим позитивним моментом є зміна обстановки. Особливо корисними ліками є природа і розуміння з боку інших людей. У творі ми також побачили позитивний
вплив природи на особистість героя. З'являється «посвітління» кольорів,
що означає спокій і умиротворення в душі героя. Потік негативних емоцій припинився, і людина почала бачити навколишній світ зовсім в інших барвах. Звичайно, не ідеалізує всіх і все, проте оцінює події реальніше.
бувають моменти, коли немає ніяких звуків? Як ви розумієте вислів
«почути тишу»?
змін настрою. Який момент слід вважати переломним, кульмінаційним?
9. Коментоване читання
Кульмінація, переломний момент твору, коли емоційна напруга змінюється,— це симфонія поля, спів жайворонка. Перечитайте цей момент у новелі. Прокоментуйте його за такими питаннями:
• Хто виконує мелодію? Який прекрасний співак демонструє своє вміння?
• Якщо «між небом і землею» — людське життя, то хто тоді пташка? Яка її роль?
• Прокоментуйте вислів «єднала небо з землею». Як ви його розумієте?
Учитель. Свій твір М. Коцюбинський визначив як новелу. Які ознаки новели є в цьому творі?
• Але в ній є і «дійові особи», як у п'єсі. Тож простежимо, які «ролі»
виконують ті чи інші дійові особи твору. Які «герої» діють у новелі?
10. Групова робота
Визначте імпресіоністичні особливості новели «Іntermezzo», спираючись на
знання, отримані на уроці. Можливе виконання завдання:
Душа героя - арена філософсько-психологічного конфлікту почуттів, відчуттів, станів свідомості, переживання ліричного героя.
11. Історичний контекст. 1908 рік, коли М. Коцюбинський написав «Іntermezzo», мав свої особливості. Йому передували буремні події революції 1905-1907 років. Поразка революції спричинила наступ реакції. Царський уряд жорстоко розправлявся з робітниками і селянами, які брали участь у подіях 1905 року. Про це з болем згадує один із сучасників М. Коцюбинського - чернігівський юрист Г. Лазаревський. Після певного розгублення царський уряд повів рішучий контрнаступ. За угодою з Вільгельмом II частину армії із західного кордону було перекинуто в середину країни для придушення селянських повстань. Козакам наказано поводитися з селянами, як з ворогом в окупованій країні. «Посилено поліційні й жандармські кадри, мобілізовано діяльність судових і окружних судів, утворено військово-польові суди. Грізна примара столипінського галстуку (нависла над країною»,- писав Г.Лазаревський у «Спогадах про Михайла Коцюбинського». В історію цей час увійшов під назвою столипінської реакції.
У таких умовах частина інтелігенції зневірилася в подальшій боротьбі,
відвернулася від революційного руху. Серед неї посилилися ідейні хитання,
дехто вдавався до релігійно-містичної діяльності.
Добре усвідомлював зміни й Коцюбинський. Адже у країні запанував настрій апатії, втоми.
V. Застосування одержаних знань
1. Характеристика образу ліричного героя
В образі ліричного героя письменник розкриває свою душу, її радощі, переживання. Перед нами — його самосвідомість. Перед ліричним героєм не стоїть проблема вибору між служінням людям і втечею від суспільного життя. Він — чесний художник, совісний, цілком відданий людям. Не страх, не зневіра, не зрада суспільних ідеалів, а лише перевтома змушують його перепочити. Кожна неправда, несправедливість вражають душу героя.
Він, якби й хотів, не може розминутися з людиною, не може не сприймати
людського горя. Але герой знесилений. Його душа, серце, нервова система перенапружені. «Моє серце не може більше вмістити. Воно повне ущерть». Отже, герой не може бачити людей і не може не бачити їх, не може бути самотнімі не може не бути самотнім, бо не витримає більше. Це перевтома, герой перебуває на межі психічного захворювання. Він якийсь час не може
сприймати людське горе, соціальні проблеми більше не доходять до нього, до
його свідомості. Але він не відмовляється від боротьби, а прагне лише перерви — інтермецо. Врешті відпочинок повертає йому сили. В образі героя
Коцюбинський показав митця, який незважаючи на особистий стан утоми,
знов-таки йде до селянина, до боротьби з людським горем.
2. Бліц-опитування:
українській літературі.
УІ. Підсумки заняття.
УІІ. Домашнє завдання.
Читати повість М.Коцюбинського «Тіні забутих предків»