Урок підготувала Добровольська Ніна Григорівна, учитель української мови і літератури
ОЗ “Бехтерський ліцей”
Мета: ознайомити із життєвим та творчим шляхом М. Рильського, проаналізувати поезії “Дощ”, “Осінь-маляр...”, удосконалювати вміння відповідати на запитання за змістом прочитаного тексту, навички виразного читання; вчити визначати художні засоби; розвивати творчу уяву, логічне мислення; виховувати вдумливого читача, вміння бачити прекрасне в буденному.
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.
Обладнання, наочність: підручник, презентація до уроку, інтерактивні вправи.
Перебіг уроку
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1.”Хто я сьогодні”. Так називається етап уроку, з якого розпочнемо урок. Уважно розгляньте зображене на слайді та визначте, який настрій маєте на початок уроку.
Слайд 2
2. Розгляньте зображення. Поясніть, які асоціації вони викликають. Слайд 5
Слайд 6
Було у Сонця три дочки: старша — Осінь, середня — Літо, молодша — Весна. Добре їм жилося в батьківському домі, але настав час відпустити їх на землю. Порами року стали діти Сонця. Першою — Весна. Вона була дуже гарна, і Сонце подарувало їй вічну молодість. Перші ніжні квіти, голубі й білі проліски, буйно-зелене вбрання землі, блакитне небо принесла Весна людям.
Через три місяці виряджав батько другу дочку — Літо. «Ти в мене красуня, і в придане дам я тобі вічну красу». Нагородило Сонце доньку яскравими соковитими барвами. Нарешті батьківський дім залишила й Осінь. «Забирай усе моє багатство, — сказало Сонце. — Віддаю тобі все золото. Будь щедрою, не скупися, і люди тебе полюблять».
А на другому кінці світу збиралась у дорогу єдина дочка Мороза — Зима. Росла вона в холоді, злиднях і не мала розкішного вбрання. Мороз зібрав усе своє багатство — і вийшла жменя срібла. Засмутилася Зима. Як їй сподобатись людям? Почала виробляти зірочки з різними візерунками — тоненькі, легенькі. І стали вони сніжинками. Підкинула їх Зима до неба — закружляли вони в легкому танці. Все навколо змінилося, і земля вкрилася білим пухом. Дихнула Зима на дерева — і засяяли вони іскрами інею. А коли почала малювати візерунки, то відчула себе щасливою й вирішила віддати людям усе, що мала. Але в Зими була тільки біла фарба. Тоді вона підмішала в неї жменю срібла — і все заблищало, засяяло, мов у казці. Люди були зачаровані.
- Як зображення пов’язане зі змістом казки?
Багато відомих людей відображали і відображають красу природи у своїх творах. У музиці - П. Чайковський цикл «Пори року», у живописі — І. Шишкін «Зима», І. Левітан «Золота осінь», «Березень», А. Куїнджі - «Осінь», «Рання весна» та багато інших.
- А чи можна словами намалювати картину?
Найкраще це виходить у поетів.
- За допомогою яких художніх засобів поету вдається словесно малювати? (Епітетів , метафор, уособлень)
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
Слайд 1,2
Сьогодні ми спробуємо побачити красу природи, ознайомившись із творчістю Максима Тадейовича Рильського.
III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Слайд 7
- Творчість М. Т. Рильського невичерпна. Крім поетичного таланту, він мав ще й музичне обдарування, тонко відчував і дуже любив природу. Сьогодні ми ознайомимося з поезіями М. Рильського, які створюють у читача відчуття душевного спокою, умиротворення, роблять його чутливішим і добрішим.
Слайд 8
Вірші поета — це життєдайне джерело краси і радості людини, яка вбачає своє теперішнє і майбутнє в єдності з рідною природою.
- У Максима Тадейовича Рильського сила-силенна віршів про природу. Він виріс він серед природи і мав будинок в Голосіївському лісі. У найменшій росинці він бачив красу.
Максим Рильський майстерно відтворює звуки природи, тонко розуміє її «мову». Поет вплітає в рядки поезії надзвичайні яскраві спостереження.
- Розгляньте картини. Які почуття вони викликають у вас?
Слайд 9
2.1. Вірш М. Рильського «Дощ». (перше читання вчителем під музичний супровід) Слайд 11
- Які ваші враження? Яка пора року зображена?
2.2.Словникова робота Слайд 12
- В тексті є слова, які варто розглянути перед наступним читанням і з’ясувати їхнє значення.
Благодатний – той, що дає блага.
Закурені – припорошені пилом
Передмістя – той, що перед містом, межує з містом
2.3. Читання учнями вірша М. Рильського «Дощ».
- Яким є дощ у поезії Максима Рильського? Слайд 13
- Хто чекає дощу? Слайд 14
- Яка тема та ідея цієї поезії?
- До якого жанру лірики належить?
Слайд 15
2.4. Тема: зображення значення благодатного дощу для природи та людей.
2.5. Ідея: оспівування краси та гармонії в природі.
2.6. Жанр: пейзажна лірика.
2.7. Основна думка: любування красою природи, яка настає завдяки благодатному дощу.
2.8. Художні засоби в поезії
- Згадайте, які художні засоби ви знаєте? (Метафори, епітети, порівняння)
- Дайте визначення поняттям «епітет» і «метафора».
У цьому вам допоможе деформоване правило.
Вам потрібно відділити правило про епітет від правила про метафору.
Слайд 16
Епітет – уживається це художнє (який?), в поєднанні з іменником означення(золота людина).
Метафора – одного слово чи, що розкриває, предмета через якості, ознаки іншого словосполучення. (Села сплять)
- За допомогою чого, яких слів, автору так красиво вдалося змалювати дощ?
Знайдімо художні засоби в тексті.
Слайд 17
Метафори: «гість впав бадьоро», «відкривай груди, мати -земле», «дощ остудить», «дощ оживить і запліднить», «дощ звеселить».
Порівняння: «дощ-гість», «мати-земле»
Епітети: «благодатний гість», «довгожданий гість», «сяйвом осіянний гість», «золотий вечірній гість», «впав бадьоро, свіжо, дзвінко», «закурені будинки», «зголоднілих передмість», «гарячі груди», «буйним повівом», «повівом зеленим», «білі села».
- Хто і чому у вірші «Дощ» чекає дощу? Чому?
- Чому дощ важливий у природі? Слайд
3. Гра «Я-поет»
Слайд 18
- Рильський підбирає до слова «дощ» так багато епітетів, а які б ти підібрав епітети до цього слова?
Слайд 19
- Розгляньте картини. Яка пора року зображена? Слайд 20
- Продовжіть речення “Осінь — це пора...” Слайд 21
4. Прослухайте вірш «Осінь –маляр….» (читання поезії під музичний супровід) Слайд 22
4.1. Словникова робота Слайд 23
Палітра-пластина, призначена для змішування олійних фарб.
Маляр-художник
Шати- багате, розкішне, святкове вбрання.
4.2. Бесіда за прочитаним
- Чому автор називає осінь малярем? (Тут це слово використовується в значенні художник)
- Якою постає осінь у поезії М. Рильського? Слайд 24
- Які кольори використовує автор? Слайд 25
- Які кольори використали б ви для змалювання осені?
- Які художні засоби допомогли автору намалювати картину осені? Слайд 26
4.3. Робота над художніми образами
Епітети: «палітра пишна», «краса розкішна», «роси сріблисті», «шати барвисті», «кольори дивні», «цілунки переливні», «фарби рожеві, злотисті, червоні», «срібно-блакитне повітря», « пісні ніжні, осінні, тиходзвонні»
Метафори: «осінь-маляр в небі кружляє», «осінь-маляр осипає красою», «вона роси розсипає, тумани розливає, ліс одягає,обливає кольорами, ніжно сміється, грає цілунками». Їх же можна назвати й уособленням.
4.4. Визначення теми та ідеї вірша Слайд 27
- То про що цей вірш?
Тема: зображення осінніх перетворень у природі.
Ідея: Оспівування краси осені.
Жанр: Якщо у вірші йдеться про природу, то до якого виду лірики його віднесемо (пейзажна лірика)
- Які ознаки має ліричний вірш? Слайд 28
5. Гра “Я-поет” Слайд 29
Скласти сенкан до слова “Осінь”
5.1. Передача настрою від прочитаного кольором
- Візьміть пензлики і трьома мазками того кольору, з яким асоціюється осінь, зобразіть її.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ,
ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Інтерактивна вправа
Посилання на ігрову вікторину. Слайд 30
https://wordwall.net/uk/resource/68528331
1. Тестове опитування
1. Який жанр вірша «Осінь-маляр із палітрою пишною»?
А Пейзажна лірика;
Б філософська лірика;
В патріотична лірика;
Г інтимна лірика.
2. Який художній засіб використовує автор у рядку «Буйним повівом зеленим»?
А Метафору;
Б персоніфікацію;
В порівняння;
Г епітет.
3. Які села зображені в поезії «Дощ»?
А Зелені;
Б білі;
В сині;
Г фіолетові.
4. Що справляє літо у вірші М. Рильського «Осінь-маляр із палітрою пишною»?
А свято;
Б бенкет;
В день народження;
Г Різдво.
5. Який художній засіб використовує автор у рядку «Відкривай гарячі груди»?
А Метафору та епітет;
Б порівняння та метафора;
В порівняння та епітет;
Г персоніфікацію та порівняння.
6. Яких поетичних засобів більше в поезії М. Рильського?
А Метафор;
Б порівнянь;
В персоніфікацій;
Г епітетів.
7. Який образ змальований у поезії М. Рильського за допомогою епітета «довгожданий»?
А Землі;
Б неба;
В природи;
Г дощу.
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
- З яким письменником ми ознайомилися на уроці?
З якими його поезіями ознайомилися?
Учитель. У своїх віршах М. Т. Рильський не тільки зображує поєднання людини і природи, а й закликає не обкрадати себе духовно, не відсторонюватись від краси в житті, від чарівного світу природи, мистецтва.
Слайд 31
РЕФЛЕКСІЯ
“Хто я сьогодні” наприкінці уроку. Слайд 32
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Слайд 33
Вивчити вірш напам’ять за вибором.
Намалювати ілюстрацію за бажанням.
|