Конспект уроку "М. Рильський. "Дощ", "Осінь - маляр..."

Про матеріал
Ознайомити із життєвим та творчим шляхом М. Рильського, проаналізувати поезії “Дощ”, “Осінь-маляр...”, удосконалювати вміння відповідати на запитання за змістом прочитаного тексту, навички виразного читання; вчити визначати художні засоби; розвивати творчу уяву, логічне мислення; виховувати вдумливого читача, вміння бачити прекрасне в буденному.
Перегляд файлу

Урок підготувала Добровольська Ніна Григорівна, учитель української мови і літератури

ОЗ “Бехтерський ліцей”

Урок

Тема.      Уміння бачити красу рідної природи в поезіях М. Рильського «Дощ», «Осінь-маляр із палітрою пишною...»

Мета: ознайомити із життєвим та творчим шляхом М. Рильського, проаналізувати поезії “Дощ”, “Осінь-маляр...”, удосконалювати вміння відповідати на запитання за змістом прочитаного тексту, навички виразного читання; вчити визначати художні засоби; розвивати творчу уяву, логічне мислення; виховувати вдумливого читача, вміння бачити прекрасне в буденному.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.

Обладнання, наочність: підручник, презентація до уроку, інтерактивні вправи.

 

Перебіг уроку

І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1.”Хто я сьогодні”. Так називається етап уроку, з якого розпочнемо урок. Уважно розгляньте зображене на слайді та визначте, який настрій маєте на початок уроку.

Слайд 2

2. Розгляньте зображення. Поясніть, які асоціації вони викликають. Слайд 5

Слайд 6

Було у Сонця три дочки: старша — Осінь, середня — Літо, молодша — Весна. Добре їм жилося в батьківському домі, але настав час відпустити їх на землю. Порами року стали діти Сонця. Першою — Весна. Вона була дуже гарна, і Сонце подарувало їй вічну молодість. Перші ніжні квіти, голубі й білі проліски, буйно-зелене вбрання землі, блакитне небо принесла Весна людям.

Через три місяці виряджав батько другу дочку — Літо. «Ти в мене красуня, і в придане дам я тобі вічну красу». Нагородило Сонце доньку яскравими соковитими барвами. Нарешті батьківський дім залишила й Осінь. «Забирай усе моє багатство, — сказало Сонце. — Віддаю тобі все золото. Будь щедрою, не скупися, і люди тебе полюблять».

А на другому кінці світу збиралась у дорогу єдина дочка Мороза — Зима. Росла вона в холоді, злиднях і не мала розкішного вбрання. Мороз зібрав усе своє багатство — і вийшла жменя срібла. Засмутилася Зима. Як їй сподобатись людям? Почала виробляти зірочки з різними візерунками — тоненькі, легенькі. І стали вони сніжинками. Підкинула їх Зима до неба — закружляли вони в легкому танці. Все навколо змінилося, і земля вкрилася білим пухом. Дихнула Зима на дерева — і засяяли вони іскрами інею. А коли почала малювати візерунки, то відчула себе щасливою й вирішила віддати людям усе, що мала. Але в Зими була тільки біла фарба. Тоді вона підмішала в неї жменю срібла — і все заблищало, засяяло, мов у казці. Люди були зачаровані.

- Як зображення пов’язане зі змістом казки?

Багато відомих людей відображали і відображають красу природи у своїх творах.  У музиці - П. Чайковський  цикл «Пори року», у живописі — І. Шишкін «Зима», І. Левітан «Золота осінь», «Березень»,  А. Куїнджі -  «Осінь», «Рання весна» та багато інших.

- А чи можна словами намалювати картину?

Найкраще це виходить у поетів.

- За допомогою яких художніх засобів поету вдається словесно малювати? (Епітетів , метафор, уособлень)

 

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

Слайд 1,2

Сьогодні ми спробуємо побачити красу природи, ознайомившись із творчістю Максима Тадейовича Рильського.

III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Вступне слово вчителя

Слайд 7

- Творчість М. Т. Рильського невичерпна. Крім поетичного таланту, він мав ще й музичне обдарування, тонко відчував і дуже любив природу. Сьогодні ми ознайомимося з поезіями М. Рильського, які створюють у читача відчуття душевного спокою, умиротворення, роблять його чутливішим і добрішим.

Слайд 8

Вірші поета — це життєдайне джерело краси і радості людини, яка вбачає своє теперішнє і майбутнє в єдності з рідною природою.

- У Максима Тадейовича Рильського сила-силенна віршів про природу. Він виріс він серед природи і мав будинок в Голосіївському лісі. У найменшій росинці він бачив красу.

Максим Рильський майстерно відтворює звуки природи, тонко розуміє її «мову». Поет вплітає в рядки поезії надзвичайні яскраві спостереження.

- Розгляньте картини. Які почуття вони викликають у вас?

Слайд 9

      Який буває дощ? Слайд 10

     2.1. Вірш М. Рильського «Дощ». (перше читання вчителем під музичний супровід) Слайд 11

- Які ваші враження? Яка пора року зображена?

2.2.Словникова робота Слайд 12

- В тексті є слова, які варто розглянути перед наступним читанням і з’ясувати їхнє значення.

Благодатний – той, що дає блага.

Закурені – припорошені пилом

Передмістя – той, що перед містом, межує з містом

2.3. Читання учнями вірша М. Рильського «Дощ».

- Яким є дощ у поезії Максима Рильського? Слайд 13

- Хто чекає дощу? Слайд 14

- Яка тема та ідея цієї поезії?

- До якого жанру лірики належить?

Слайд 15

2.4. Тема: зображення значення благодатного дощу для природи та людей.

    2.5. Ідея: оспівування краси та гармонії в природі.

2.6.  Жанр: пейзажна лірика.

2.7. Основна думка: любування красою природи, яка настає завдяки благодатному дощу.

     2.8. Художні засоби в поезії

- Згадайте, які художні засоби ви знаєте? (Метафори, епітети, порівняння)

- Дайте визначення поняттям «епітет» і «метафора».

 У цьому вам допоможе деформоване правило.

Вам потрібно відділити правило про епітет від правила про метафору.

Слайд 16

Епітет – уживається це художнє (який?), в поєднанні з іменником означення(золота людина).

Метафора – одного слово чи, що розкриває, предмета через якості, ознаки  іншого словосполучення. (Села сплять)

 

- За допомогою чого, яких слів, автору так красиво вдалося змалювати дощ?

 Знайдімо художні засоби в тексті.

Слайд 17

Метафори: «гість впав бадьоро», «відкривай груди, мати -земле», «дощ остудить», «дощ оживить і запліднить», «дощ звеселить».

Порівняння: «дощ-гість», «мати-земле»

Епітети: «благодатний гість», «довгожданий гість», «сяйвом осіянний гість», «золотий вечірній гість», «впав бадьоро, свіжо, дзвінко», «закурені будинки», «зголоднілих передмість», «гарячі груди», «буйним пові­вом», «повівом  зеленим», «білі села».

- Хто і чому у вірші «Дощ» чекає дощу? Чому?

- Чому дощ важливий у природі? Слайд

3. Гра «Я-поет»

Слайд 18

- Рильський підбирає до слова «дощ» так багато епітетів, а які б ти  підібрав епітети до цього слова?

Слайд 19

- Розгляньте картини. Яка пора року зображена? Слайд 20

- Продовжіть речення “Осінь — це пора...” Слайд 21

4. Прослухайте вірш «Осінь –маляр….» (читання поезії під музичний супровід) Слайд 22

4.1. Словникова робота Слайд 23

Палітра-пластина, призначена для змішування олійних фарб.

Маляр-художник

Шати- багате, розкішне, святкове вбрання.

 4.2. Бесіда за прочитаним

- Чому автор називає осінь малярем? (Тут це слово використовується в значенні художник)

- Якою постає осінь у поезії М. Рильського? Слайд 24

- Які кольори використовує автор? Слайд 25

- Які кольори  використали б ви для змалювання осені?

- Які художні засоби допомогли автору намалювати картину осені? Слайд 26

4.3. Робота над художніми образами

Епітети: «палітра пишна», «краса розкішна», «роси сріблисті», «шати барвисті», «кольори дивні», «цілунки переливні», «фарби рожеві, злотисті, червоні», «срібно-блакитне повітря», « пісні ніжні, осінні, тиходзвонні»

Метафори: «осінь-маляр в небі кружляє», «осінь-маляр осипає красою», «вона роси розсипає, тумани розливає, ліс одягає,обливає кольорами, ніжно сміється, грає цілунками». Їх же можна назвати й уособленням.

 

4.4. Визначення теми та ідеї вірша Слайд 27

- То про що цей вірш?

Тема: зображення осінніх перетворень у природі.

Ідея: Оспівування краси осені.

Жанр: Якщо у вірші йдеться про природу, то до якого виду лірики його віднесемо (пейзажна лірика)

- Які ознаки має ліричний вірш? Слайд 28

5. Гра “Я-поет” Слайд 29

Скласти сенкан до слова “Осінь”

 

 5.1. Передача настрою від прочитаного кольором

- Візьміть пензлики і трьома  мазками того кольору, з яким асоціюється осінь, зобразіть її.

 

 

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ,

    ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Інтерактивна вправа

Посилання на ігрову вікторину. Слайд 30

https://wordwall.net/uk/resource/68528331

1.  Тестове опитування

1. Який жанр вірша «Осінь-маляр із палітрою пишною»?

А Пейзажна лірика; 

Б філософська лірика;

В патріотична лірика; 

Г інтимна лірика.

2. Який художній засіб використовує автор у рядку «Буйним повівом зеленим»?

А Метафору; 

Б персоніфікацію;

В порівняння; 

Г епітет.

3. Які села зображені в поезії «Дощ»?

А Зелені; 

Б білі;

В сині; 

Г фіолетові.

4. Що справляє літо у вірші М. Рильського «Осінь-маляр із палітрою пишною»?

А свято; 

Б бенкет;

В день народження; 

Г Різдво.

5. Який художній засіб використовує автор у рядку «Відкривай гарячі груди»?

А Метафору та епітет; 

Б порівняння та метафора;

В порівняння та епітет; 

Г персоніфікацію та порівняння.

6. Яких поетичних засобів більше в поезії М. Рильського?

А Метафор; 

Б порівнянь;

В персоніфікацій; 

Г епітетів.

7. Який образ змальований у поезії М. Рильського за допомогою епітета «довгожданий»?

А Землі; 

Б неба;

В природи; 

Г дощу.

 

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

- З яким письменником ми ознайомилися на уроці?

 З якими його поезіями ознайомилися?

Учитель.  У своїх віршах М. Т. Рильський не тільки зображує поєднання людини і природи, а й закликає не обкрадати себе духовно, не відсторонюватись від краси в житті, від чарівного світу природи, мистецтва.

Слайд 31

РЕФЛЕКСІЯ

“Хто я сьогодні” наприкінці уроку. Слайд 32

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Слайд 33

Вивчити вірш напам’ять за вибором.

Намалювати ілюстрацію за бажанням.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 лютого
Переглядів
132
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку