|
Тема: М. В. Гоголь «Ніч перед Різдвом» Різдвяні дива Мета: Залучити учнів до найкращих досягнень світового мистецтва;
через зіставлення мистецтва формувати вміння визначати
сприяти вихованню естетичних смаків, читацької та Тип уроку: комбінований
Обладнання: тексти художніх творів: Ч. Діккенс «Різдвяна пісня у прозі»,
Епіграф уроку: На свят – вечір панує казка,
ІІІ Робота с творами мистецтва, присвяченими темі "Різдво"
• М. В. Гоголь «Ніч перед Різдвом»
• П. І. Чайковський музика до балету «Лускунчик» (фрагмент «Вальс квітів»)
• Традиції святкування Різдва на Україні
ІV Рефлексія
V Підсумок уроку
Матеріали до уроку Свій урок ми назвемо Різдвяні дива.
– Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?(відповіді учнів) Ми поринемо у світ літературних творів різних народів. Їх об’єднує одне – всі події відбуватимуться в Різдвяну ніч чи напередодні. І, звісно, без дива не обійтися.
Ситуативна гра
– Шановний пане! Даруйте, але хто ви такий?
– Чому він такий сердитий?
– Що чекало Скруджа в майбутньому?(Відповіді учнів) А тепер я вас запрошую в чарівний світ повісті М. В. Гоголя«Ніч перед Різдвом». Для початку декілька слів про письменника. Повідомлення учня про зв’язки М. В. Гоголя з Україною Який він був? І в чому таїна, Що сам собі усе про нього втаюю, Все Гоголя про Гоголя питаю – Вночі він ближче, гірше – завидна.
Всі таємниці вдень скресають льодом. Стаєш нікчемним, згірш усіх нікчем, Люблю його останнім перельотом І небо замикаю тим ключем.
Душа летить із вирію за Гоголем В гніздо пречистих і скорботних рук. Душа моя відчайно незагоєна, Їй дише вслід морозом Басаврюк.
А в небі тихо. І немає стелі. І тільки видно, як віддалеки Він хмарою химерною шинелі Нам зігріває різдвяні зірки.
І тільки тужно, бо недоступитись, І тільки журно, бо нема й нема. До неба встати. З неба зір напитись. Душа живе ще, хоч і смерть німа. І. Драч «До Гоголя»
Учень: Гоголь і Україна – у житті, творчості завжди були разом, збагачували одне одного, переплітались. Бо не інакше як закоханість в українську природу,українців, їхні звичаї та обряди, дива й веселощі стала тією життєдайною силою, що дала змогу письменнику створити літературні шедеври.
часу віддавав заняттям літературою і театром. Можливо, юний Гоголь, коли бував на репетиціях його спектаклів,задумував і собі колись творити. Вчитель: У творі «Ніч перед Різдвом» діють реальні та фантастичні герої.
Бесіда: "Парад героїв повісті-казки": члени творчої групи "акторів" представляють кожен свого персонажа, зачитуючи цитати-характеристики. Інші школярі впізнають героя. 1."...їй не було ще й сімнадцяти, коли парубки хором проголосили, що ліпшої дівчини не було ще ніколи і вже більше не буде у селі. Вона мала свіже, живе в дитячій юності обличчя із сяючими чорними очима і невимовно приємною посмішкою, здатною запалити душу..." (Оксана) 2."...Вузенька, безперервно вертлява мордочка закінчувалась, як і в наших свиней, кругленьким п'ятачком; ноги були тонкі... У нього висів хвіст, такий гострий і довгий, як мундирні фалди; лише хіба що по козлячій бороді під мордою, по невеликих ріжках, які стирчали на голові, та ще що був не більшим від сажотруса, можна здогадатися, що він не німець, не губернський чиновник, а просто..." (Чорт) 3. "Силач і парубок хоч куди, який чортові був більш гидкий, ніж проповіді отця Кіндрата. У вільний від справ час він малював і вважався найліпшим живописцем у всій окрузі..." (Вакула) 4. "Вона мала від народження не більше сорока літ. Була ні гарна, ні погана із себе. Але ж уміла зваблювати найбільш поважних козаків. Вона кланялася всім, а кожен думав, що йому одному". (Солоха) 5."...Коваль побачив перед собою невисоку на зріст жінку, дещо навітьповну, напудрену, з голубими очима, яка велично посміхалася і, здавалося, вміла підкоряти собі все". (Цариця) 6."Незважаючи на невисокий зріст, ширину він мав вагому. До того ж його шаровари були настільки широкі, що, який би великий не робив він крок ніг не бачили, і. здавалося, - винна бочка рухалася вулицею. Можливо, саме це дало привід прозивати його Пузатим". (Пацюк) – На вашу думку, що ж дивного відбувається в ніч перед Різдвом в Диканьці?
Гра Вчитель.Тепер поглянемо, що робить залишившись сама, красуня Оксана.
Інсценізація уривку з оповідання має й на світі? Що тут гарного у цьому носі, і в щоках, і в губах? Ніби гарні мої чорні коси? Їх можна злякатися ввечері: Вони немов довгії змії, переплутали
ся і обвелися навколо моєї голови. Я бачу тепер , що я зовсім негарна… Ні, гарна я! Ах, яка гарна! Диво! Вчитель: І так, дива продовжуються. Я пропоную подорож у світ кіномистецтва – переглянути фрагменти кінофільму «Ніч перед Різдвом». (перегляд кінофільму) – Чи вдалося авторам кінофільму та акторам передати дух повісті М. В. Гоголя та особливості характерів тих персонажів,яких ви побачили на екрані? Висновок: Так, повість «Ніч перед Різдвом» закінчилась добре. Коваль Вакула дістав черевички, які носить цариця. Оксана ж «майже всю ніч карала себе вголос». Це була не проста ніч, а різдвяна, коли очищається, висвітлюється душа. І саме тому Оксана зрозуміла, що кохає Вакулу. Відкинувши гордість, вона стала добрішою. Добро врешті - решт перемогло. Таке диво сталося в різдвяну ніч,коли здійснюються всі бажання.
Вчитель: Тема Різдва знайшла своє відображення у творах не тільки письменників, а й композиторів. Вашій увазі пропоную послухати фрагмент балету «Лускунчик». (прослуховування фрагменту балету)
Вчитель: Знову повертаємося на рідну батьківщину, на Україну. (діти співають) Сподіваюсь, що наш урок надихнув вас на творчу роботу. Пропоную вам скласти Різдвяне поздоровлення. (діти складають поздоровлення)
Вчитель: Ось і закінчилась наша подорож у світ творців мистецтва. Сьогодні ми подарували один одному свято спілкування. Подарунок не завжди буває матеріальним. Подарувати можна посмішку, погляд, добре слово й цим зробити людину щасливою. Тож давайте будемо уважнішими до оточуючих і близьких, не забуваймо про посмішку, тому що в різдвяні дні вона має дуже високу ціну. (учні зачитують поздоровлення за власним бажанням) Мабуть не помилюся, коли скажу, що герої творів Ч. Діккенса, М. Гоголя, П. І. Чайковського відкрили нам завісу у світ людських стосунків і проблем, змусили нас замислитися над деякими питаннями життя. Ніколи не пізно зупинитися і оцінити свої вчинки, зробити висновки,зайнятися самовдосконаленням. Ми всі добре знаємо, що Різдво буває один раз на рік. Тож нехай наш урок стане і приємною згадкою про це дивовижне свято і нагадуванням про те, що треба завжди жити у душевній чистоті; любові; милосерді; співчутті
Прийміть від мене ці побажання. |