Конспект інтегрованого уроку
математики, природознавства і «Я досліджую світ», 4 клас
Провела вчитель початкових класів КЗ «Вінницький ліцей № 6»
Корнійчук Надія Антонівна
Тема. «Збудуємо дім». Розв’язування задач на обчислення периметра та площі прямокутника. Значення корисних копалин. Будівельні професії.
Мета. Формувати математичні компетентності: закріплювати та розвивати знання та навички учнів розв’язувати задачі на обчислення периметра та площі прямокутника, обчислювальні навички, логічне мислення, уміння аналізувати і робити висновки;
природознавчі компетентності: закріпити знання учнів про корисні копалини, їх значення, показати використання корисних копалин в повсякденному житті людини, в тому числі під час будівництва;
соціальні компетентності: познайомити учнів із етапами будівництва дому, із професіями людей, які беруть участь у будівництві;
громадянські компетентності: виховувати організованість, уміння працювати в групах, почуття відповідальності, бережне відношення до корисних копалин, до дому.
Обладнання. Презентація, дитячий конструктор із пластикових кубиків, макет будиночка.
Хід уроку
І. Повідомлення завдання. Мотивація навчальної діяльності.
У народі кажуть, що людина за життя повинна збудувати дім, посадити дерево, виростити дитину.
Сьогодні ми з вами збудуємо дім. (Слайд 2) А для цього нам потрібні корисні копалини і знання з математики. Щоб будинок був міцним і не розвалився від першого подиху вітру, потрібно правильно розрахувати всі етапи будівництва.
ІІ. Основна частина. Робота над темою уроку.
1 етап. Проєкт, план дому. (Слайди 3 – 5)
Як звести нам новий дім, щоб всім зручно було в нім?
За креслення проєкту візьметься архітектор.
Задача 1. За планом довжина будинку має бути 10м, а ширина 8м.
Обчисліть периметр майбутнього дому.
Задача 2. Накресліть у зошитах план будинку, користуючись масштабом: 1см – 1 м. Поділіть його двома відрізками на 6 прямокутників.
2 етап. Фундамент (Слайди 6 – 10)
З граніту, піску і цементу вийде міцний фундамент. А цих корисних копалин є вдосталь в нашій місцевості.
Задача 3. Периметр будинку – це довжина фундаменту, ширина – ½ м, а висота 1 м. Щоб підрахувати, скільки привезти матеріалів для заливки фундаменту, потрібно знайти його об’єм (кубатуру). Для цього треба перемножити довжину, ширину і висоту. а ∙ в ∙ с = V (об’єм)
Виконання обчислень: 36 ∙ 1 ∙ ½ = 18(м3)
Робота в групах.
Задача 4. За технологією на 1 м3 фундаменту використовують 2000 кг граніту, 1500 кг піску і 300 кг цементу.
Підрахувати: І бригаді – скільки привезти граніту, ІІ бригаді – скільки піску, а ІІІ бригаді – скільки цементу. Перевірка.
Робота з конструктором. Закласти із конструктора фундамент дому.
Каменяр візьме проєкт і заложить фундамент.
3 етап. Стіни. (Слайди 11 – 16)
-Який наступний етап будівництва?
- Із чого будемо зводити стіни? Із чого виготовляють цеглу? Чому саме із глини виготовляють цеглу? Які властивості вона має? (в’язка, погано пропускає воду, твердне від температури, багато є в нашій місцевості)
-А нам треба підрахувати, скільки привезти цегли.
Задача 5. Обчислити площу стін висотою 3м (без врахування площі вікон і дверей).
Якщо всі стіни розгорнути, то вийде прямокутник, довжина якого дорівнює довжині фундаменту 36м, а ширина – це його висота 3м. Віднімемо 4м2 на вікна і двері.
Задача 6. На 1 м2 стіни іде 96 цеглин. Обчислити, скільки потрібно привезти цегли на зведення зовнішніх стін (без перестінків), площа яких 104 м2?
Робота з конструктором. Із цеглинок конструктора скласти стіни.
Цеглинку до цеглинки муляр кладе без зупинки.
- Колись люди зводили хати з сирцевої (невипаленої) глини. Такі будівлі називалися мазанками. Їх покривали соломою.
4 етап. Дах. (Слайди 17 – 20)
Після стін потрібно зводити що? Дах. Виберемо матеріал для покрівлі даху? (черепиця, шифер, очерет, солома, металочерепиця) Зараз покривають дах металочерепицею. А метал із чого виплавляють? Із залізної руди.
Ось вигляд даху зверху. (Слайд )
Задача 7. Порахуйте, скільки тут трикутників? (8)
Робота з конструктором. Накрити будинок дахом.
Щоб зробити в домі дах, покрівельник заб’є цвях.
Цікавинка.
5 етап. Вікна і двері. (Слайди 22 – 25)
Прийшов час вставляти вікна і двері. Зараз їх роблять із пластика. А пластик виготовляють із чого? Із нафти і природного газу. Скло, як відомо, із піску.
Задача 8. Периметр вікна 540 см. Його довжина на 10 см більша за ширину. Знайти площу вікна.
Робота з конструктором. Вставити у будиночок вікна, двері.
Рами, двері, підвіконня – молотком пройдеться столяр.
Цікавинка.
6 етап. Внутрішні роботи. (Слайди 30 - 33)
У нашого будинку залишилися лише внутрішні роботи. Закінчимо їх, коли виконаємо математичний диктант.
Всередині дому стіни поштукатуримо піском і цементом, побілимо вапном.
1)Площа стін 84 м2. Пофарбували 3/4 площі. Яку площу стін
пофарбували?
Щоб пофарбувати і побілити, маляра потрібно запросити.
А провести світло в дім, треба, щоб електрик попрацював у нім.
Газом і вугіллям його обігріємо.
2)Зимового дня у будинку використали 3 відра кам’яного вугілля, а за тиждень у 6 разів більше. Скільки всього відер вугілля використали?
Із глини виготовимо гарний посуд.
3)1/5 від 4 кг 500 г = ?
А ділянку для майбутнього городу удобримо торфом.
4) Для живлення квітів привезли 61 кг торфу. Використали 5 пакетів по 8 кг. Скільки кілограмів торфу залишилося?
ІІІ. Висновок. Рефлексія. (Слайди 34 – 35)
Отож, як бачите, без корисних копалин не побудуєш хати, не влаштуєш свій побут. Тому вони безцінні і витрачати їх потрібно бережливо.
У кожному домі, і це неодмінно,
І дах має бути, і вікна, і стіни.
Звичайно ж комфорт, світло і тепло,
Але головне – в домі має бути добро!
1