Конспект уроку на тему «Масштаб. Знаходження відстаней на карті»
Мета уроку: сформувати в учнів розуміння поняття масштабу; вміння розв’язувати задачі, які передбачають використання поняття масштабу; ознайомити учнів з прикладами практичних задач, які потребують вміння користуватися масштабом.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Обладнання та наочність: лінійка, підручник, роздатковий матеріал
Хід уроку
І. Організаційний етап
Підготовка учнів до уроку, перевірка присутніх та організація робочого місця.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Збір зошитів із домашнім завданням і обговорення труднощів, якщо такі виникли при виконанні домашньої роботи.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Усні вправи
Виконайте множення та ділення:
1) 1,5 * 1000;
2) 3,8 * 10 000;
3) 8,7 * 100 000;
4) 5,5 * 20 000;
5) 350 : 1 000;
6) 28 : 100 000;
7) 150 : 500 000.
Встановити відповідність між величинами
IV. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і завдань уроку.
- Уявіть, що ви плануєте подорож автомобілем до парку розваг. Інтернету у вас немає, тому ви взяли географічну карту і склали маршрут подорожі. Тепер вам потрібно з’ясувати, скільки пального потрібно для цієї подорожі. Ви знаєте, що ваша автівка витрачає 0,1 л дизельного палива на 1 км. А чому дорівнює довжина маршруту? Ви виміряли відстань на карті. Нехай вона дорівнює 7 см. А як цим скористатися? Як знайти відстань на місцевості? На карті ви знайшли позначку 1:10 000 000. Що вона означає?
На ці та інші питання ми зможемо відповісти, коли вивчимо сьогоднішню тему. Тому пропоную вам записати тему уроку в зошит – «Масштаб. Знаходження відстаней на карті».
V. Вивчення нового матеріалу
Слово «масштаб» для вас не є новим. Ви з ним знайомі з уроків географії. І ви знаєте, що масштаб на картах та планах може бути поданий у числовому вигляді, іменованому вигляді або графічно.
Саме слово «масштаб» (мірило) – німецького походження ( Ма – міра, розмір і Stab – палиця, тобто мірило). Відношення довжини відрізка на карті (плані) до довжини відповідного відрізка на місцевості називають масштабом карти (плану).
Отже, масштаб записується як частка, діленим якого є одиниця, а дільник показує, у скільки разів реальні розміри більші, ніж розміри на карті (плані). Так, масштаб 1:2000 означає, що одному сантиметру на карті (плані) відповідає 2000 см, тобто 20 м на місцевості.
VI. Засвоєння нових знань
1. Усні вправи
1.1 Один і той самий район міста зображений на двох картах однакового розміру. Масштаб однієї карти 1:5000, а масштаб другої 1:10 000. Яка карта є докладнішою?
1.2. Масштаб плану місцевості 1:100. Яка довжина відрізка на плані, якщо відстань на місцевості дорівнює:
а) 20 м; б) 50 м; в) 120 м?
2. Письмові вправи
2.1. Визнач масштаб плану (схеми, карти), якщо:
1) 1см на плані – 70 м на місцевості;
2) 1см на карті – 1 км на місцевості;
3) 1 см на схемі – 80 км на місцевості.
2.2. Визначте за картою (мал. 1) приблизну відстань між містами:
1) Вінниця і Київ;
2)Ужгород і Харків;
3) Рівне і Тернопіль;
4)Миколаїв і Житомир.
Мал. 1
2.3. Задача, запропонована на етапі мотивації навчальної діяльності.
Довжина маршруту на карті в масштабі 1: 10 000 000 дорівнює 7 см. Скільки пального потрібно для подорожі цим маршрутом, якщо на 1 км автівка витрачає 0,1 л пального?
2.4. На плані квартири, масштаб якого 1:100, кімната зображена прямокутником зі сторонами 3 см і 4 см. Скільки фарби потрібно, щоб пофарбувати підлогу в цій кімнаті, якщо витрати фарби становлять 150 г на 1м2?
VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія. Оцінювання.
1) Запитання до учнів – що таке масштаб і що він показує???
2) Продовжіть фразу
- Мені було цікаво …
- Ми сьогодні розібралися …
- Я сьогодні зрозумів/зрозуміла, що …
- Мені було важко …
- Завтра на уроці я хочу …
Оцінювання учнів.
VIІI. Домашнє завдання
Встановити відповідність між величинами